SHOWTIME: Helle Randi Hjertsen sogner til Norsk Maserati Klubb, som er én av 210 utstillere på Oslo Motor Show – landets største og mest intense møteplass for alle som av en eller annen grunn er opptatte av emnet «bil».Alle foto: KARL EIRIK HAUG
Vi som elsker Oslo Motor Show:
Norges største, feteste fest for bilnerder
I helgen som var, besøkte halve Norge bilmessa på Lillestrøm. Her er ti av de mest utspekulert humørfylte utstillerne.
Oslo Moro Show, også kalt Oslo Motor show, er landets
største, årvisse bilutstilling som ikke måler kjøretøy i bagasjevolum, men i
underholdningsfaktor.
Oslo Motor Show
42.000 m2 i Nova Spektrum i Lillestrøm
Rekordbesøk: 53.023 på én helg, opp 12 % fra i fjor
210 utstillere viser nær 1000 kjøretøy
Alt fra custom-mc og -lastebiler til veteran- og elbiler
Utendørs bane med show
For å få være blant utstillerne må du by på noe som river,
røsker, tøyer grenser, støyer og fyrer opp folk.
Her er banneordet «bil» isteden synonymt med humor, kunst,
idémyldring, påfunn og drøye visjoner. Entusiaster i inn- og utland har
tilsammen brukt trilliarder av timer – og flere tonn kjærlighet – på å få den
motoriserte moroa fiks ferdig før de digre dørene åpner.
Heng med på Motors vilt vimsete håndplukk av ti topp stands blant
over 200 utstillerne:
May Liss Syvertsen, på dagtid resepsjonsansvarlig hos
Porsche Center Son, har lagt opp til en heidundrende hektisk helg, på standen
til avdelingen Classic Porsche Center.
– Oslo Motor Show beviser først og fremst hvor utrolig
sterkt bilentusiasmen står i 2022 – og at de fleste har et kjærlighetsforhold
til en klassisk Porsche 911. Overraskelsen var stor da jeg ankom klokka 09.15, tre
kvarter før åpning, og så en nærmest milelang kø av besøkende foran inngangen.
Porsche Center Son er Nordens eneste i sitt slag som
Stuttgart-sertifisert klassiker-avdeling.
– Og ett av merkets kun fire Classic Center i verden.
Vi fikk uventet mye positivitet her. Bare i løpet av en enslig helg har vi satt
Porsche Center Son på kartet, rapporterer Syvertsen.
Hvilke spørsmål var de pussigste hun fikk under messa?
– Vel, vi fikk jo mange forskjellige, men ingen spørsmål ble
for rare. Vi hadde gode svar, vi fikser alt – alltid, lover hun.
Nina Smørgård er festivalsjef i Cats on Wheels i Oslo, en sommerfestival
av og for damer på motorsykkel.
– Det artigste på årets Oslo Motor Show? En motorsykkel
som beviser at man kan ta det man har, og skape noe fantastisk: Som at bladet
på en spade som blir til et sete. Jeg elsker kreativiteten som er lagt ned her og er generelt stor fan av alt som er selvgjort og velgjort. Den vant visst en
pris. Helt herlig! gliser hun.
Veggene på standen skiller seg ut med heldekkende glittertråder:
– Glitteret
setter den feminine prikken over i-en: Enkle effekter som har gitt mye
oppmerksomhet.
Oslo Motor Show «åpner opp for nye inntrykk og ideer»,
ifølge Smørgård:
– Vi får ikke bare spredt ordet om vår lille
festival, men også møtt likesinnede som tenner på ideen om et kvinnearrangement
– og som kaster seg hodestups inn i oppgaver. Vi ender av og til med vennskap
som varer livet ut, rapporterer hun.
Blant utstillingens instenst
imponerende løpsbiler finner vi en bønsj med BMW-er.
En av dem er en
tilstrekkelig fryktinngytende, original gruppe A BMW M3 2.5.
Rammen er « BMW M team,
historisk», og eier og sjåfør er Nils Petter Skei, som får drahjelp av mekaniker
Alexander Haraldsen.
– Bilen ble såkalt
«privatbygd» rundt 1990 og har gener fra det kjente Linder-teamet, som er ett
av tre team som i sin tid driftet for BMW Motorsport.
Bilen er tidligere kjørt i
italia og Kroatia.
– Følg med: Vi fortsetter
å delta i NM i historisk racing, og BMW
Car Club Norway club racing, opplyser Haraldsen.
Anne Berit Pedersen er
styremedlem i den norske bilhobby-organisasjonen med det kanskje aller lengste
navnet (pust inn): Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber (LMK)
(pust ut).
– På Oslo Motor
Show treffer vi horder med samme interesse, slik at enda flere får øynene for veterankjøretøy.
Håpet er jo å rekruttere stadig flere unge.
Hun tror mangfoldet av
kjøretøy og underholding gjør en
glimrende jobb.
– Utendørsshowet med
drifting og annen moro var også utrolig kjekt å se, takket være vanvittig
flinke sjåfører. En vakker dag blir kanskje drømmen om å få sitte på oppfylt? skratter
hun.
Som liten var hun hyppig med
familien på biltreff, museer og annen motorsportmoro i Norge og utlandet. Som
20-åring shoppet hun sin første veterabil, en Volvo 240.
– I dag er jeg
stolt eier av en Volvo Amazon herregårdsvogn og en Volvo 144, sammen med
familien.
Hun har vært særs aktiv i
Haugaland Veteranvogn Klubb som sekretær og redaktør, og er blant stifterne og
lederne i ungdomsgruppen «Mekkegruppa i klubben».
– I 2021 ble jeg
valgt inn som styremedlem i LMK, og jeg stortrives.
Hva fungerte mindre bra ved
året Oslo Motor Show?
– Personlig synes
jeg antallet bilpleiestands var litt mange, mener Pedersen.
– Men det gjør ikke
noe. Vi sikter allerede mot neste høsts utstilling.
I 21 år, siden 2001, har Anja
Sletten møtt på jobb hos Norsk vegmuseum. I mai i år fikk hun toppstillingen
som direktør.
– Vi er jo på Oslo
Motor Show for å snakke kjøretøyhistorie.
Samtidig er vi opptatt av trafikksikkerhet i høstmørket, sier hun og deler ut
reflekser til besøkende.
Vegmuseets kjøretøyhistoriske
museum har mange biltyper utstilt i lokalene på Hunderfossen, kloss på
Lillehammer, og enda flere lagret.
På Oslo Motor Show viser Sletten to personligheter
som ikke slipper til ellers i året:
– Den ene, et sjarmtroll av
en GMC tankbil, er eksempel på nyttekjøretøy med enkel konstruksjon i glade
farger. Den andre, en 3-liters Ford Capri, er en sjelden utgave av en modell
mange drømte om, da den var ny. Disse to letter praten her på utstillingen, forsikrer
hun.
Hvilket av utstillingens
andre kjøretøy kunne Sletten tenke seg å stikke av med og stille ut på
Vegmuseet?
– Mange kunne passet hos oss,
men de to 1919-modellene, Cunningham V3 og Lancia Kappa, skiller seg ut ved at
de demonstrerer Oslo Motors shows høye kvalitet. Restaureringsjobbene er særdeles
godt utført, og begge har spennende norsk historie. Det liker vi, sukker
Sletten.
William Scott på Fagernes i Valdres er blant
initiativtakerne bak publikumssuksessen Valdres gatebil, som nylig mottok
Nord-Aurdal kommunes Kulturpris for 2022. Han står også bak Garasjin,
lokalungdommens egent mekkeverksted.
På Oslo motor Show stiller han ut sin rust-marinerte Lada
1600L 1982-modell. Hvordan beskriver han den fæle ... unnskyld, flotte looken?
– Tja, denne er vel det jeg ville kalle en rat-Lada? ler
han.
Under et tidligere eierskap ble Ladaen dumpet på et jorde, før
den ble levert inn til skroting som vrak i 1977, og deretter reddet i siste
liten.
– Utseendet forteller vel litt av historien, he-he.
Scott har fått en mengde positive kommentarer– med
stålsterke barndomsminner som inkluderer minst én Lada.
– Vi hadde også en russer innom standen. Han synes
det var veldig gøy å se igjen Lada, for så å bli svart i øya: Jeg har jo malt motorrommet
i de ukrainske fargene, gult og blått. Opplevelsen bare bekrefter at lakkideen
var god, sier han alvorlig.
Mye tid og krefter gikk med til planlegging av standen, og
samarbeid med lokale firmaer.
– Det å skulle leie utstyr av utstillingslokalet
Nova Spektrum er kostbart, så her ble alt dratt med fra Valdres, forsikrer
Scott, som mener bilinteresse kan skape arbeidsplasser i distriktene.
– Oslo Motor show er en ypperlig mulighet for oss
i Valdres Gatebil å inspirere andre til å starte opp lignende mekkeklubber for
ungdom.
Norsk Maserati Klubbs glamorøse utstillingsøy er bare en
skillevegg unna Ferrari-klubben, og har likefullt besøk av en bråte fans som
gestikulerer ivrig, som om de var i Italia.
Helle Randi Hjertsen fra Asker svarer på alle mulige
spørsmål.
– Etter at kjæresten min introduserte meg for
Maserati for rundt syv år siden, har jeg lært mye og fått en kjærlighet til merket
og folkene. Klubbmiljøets herlige mennesker, og oppdagelsen av at hver bil har
sin sjarm og historie, styrker interessen.
Klubbens formål er å samle Maserati-maniacs, med og
uten egen bil.
– Oslo Motor Show har gitt oss nye medlemmer. Andre
kom bare innom, oppga at de knapt kjenner Maserati – og gikk ut igjen fulle av
begeistring.
Like positive ble møtene med flere tidligere Maserati-eiere:
– Datteren til en nabo, som er tidligere eier av en
Maserati Sebring, kom innom hos oss og avslørte at hun kjente bilens historie
svært godt, jubler Hjertsen.
BMW markerer seg på Oslo Motor Show med kjøretøyet de kaller
«The Rock’n Roll Phoenix».
I 1958 startet Elvis Presley (1935–1977) militærtjeneste i
Tyskland. Før tjenesten var over, rakk han – som eneste rekrutt – å shoppe en grom,
kremhvit BMW 507, den gang merkets toppmodell. I sine unge, slanke år kunne verdens
mest berømte musikant stadig sees der han rattet raceren fra hjemmeadressen til
den amerikanske militærbasen i Friedberg,
Sportsbilen var innom en rekke eiere – før det ble uklart om
den i det hele tatt fortsatt eksisterte. Da bilen ble sporet opp, åpnet BMW
lommeboka på vidt gap og restaurerte den tilbake, tilnærmet slik den trillet
ut fra fabrikken for 64 år siden.
Lego tar oppfordringen om å bygge sin egen bil seriøst, og
stiller på utstillingen med en fullskala Audi R18 e-tron quattro – knapt
kjørbar, men til gjengjeld kunstferdig satt sammen av et utall legoklasser.
Mia Boesen har kommet ens ærend fra Legos hovedkvarter i
Billund i Danmark – noe som viser hvor viktig Oslo Motor Show har blitt som
salgsarena for små og større ting.
Publikum er allerede i ferd med å kaste seg over bokser med
ulike, byggesett med mindre Lego-biler, som i likhet med Playmobils-bilserie
har blitt en suksess, blant barn i alle aldre.
Oslo Motor Shows mektigste stand, målt i antall tungtveiende
lysekroner og miks av sjeldne bil-juveler?
Trondheims-baserte Amcar var lenge kjent for mange som et
blad for amerikansk-orienterte bilentusiaster – og har etter hvert utviklet seg
til å bli en organisasjon som inviterer alle type bilklubber til samling under
én paraply.
Pokal – for kombinasjonen «stor stand» og «heldig blanding
av biler du ellers aldri ser andre steder» – går til nettopp Amcar.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: