SHOWTIME: Helle Randi Hjertsen sogner til Norsk Maserati Klubb, som er én av 210 utstillere på Oslo Motor Show – landets største og mest intense møteplass for alle som av en eller annen grunn er opptatte av emnet «bil».

Vi som elsker Oslo Motor Show:

Norges største, feteste fest for bilnerder

I helgen som var, besøkte halve Norge bilmessa på Lillestrøm. Her er ti av de mest utspekulert humørfylte utstillerne.

Publisert Sist oppdatert

Oslo Moro Show, også kalt Oslo Motor show, er landets største, årvisse bilutstilling som ikke måler kjøretøy i bagasjevolum, men i underholdningsfaktor.

Oslo Motor Show

  • 42.000 m2 i Nova Spektrum i Lillestrøm
  • Rekordbesøk: 53.023 på én helg, opp 12 % fra i fjor
  • 210 utstillere viser nær 1000 kjøretøy
  • Alt fra custom-mc og -lastebiler til veteran- og elbiler
  • Utendørs bane med show

For å få være blant utstillerne må du by på noe som river, røsker, tøyer grenser, støyer og fyrer opp folk.

Her er banneordet «bil» isteden synonymt med humor, kunst, idémyldring, påfunn og drøye visjoner. Entusiaster i inn- og utland har tilsammen brukt trilliarder av timer – og flere tonn kjærlighet – på å få den motoriserte moroa fiks ferdig før de digre dørene åpner.

Heng med på Motors vilt vimsete håndplukk av ti topp stands blant over 200 utstillerne:

PORSCHE-DRONNING: May-Liss Syvertsen representerer Porsche Center Son på Oslo Motor Show – blant annet med julekalendre som byggesett.

May Liss Syvertsen, på dagtid resepsjonsansvarlig hos Porsche Center Son, har lagt opp til en heidundrende hektisk helg, på standen til avdelingen Classic Porsche Center.

– Oslo Motor Show beviser først og fremst hvor utrolig sterkt bilentusiasmen står i 2022 – og at de fleste har et kjærlighetsforhold til en klassisk Porsche 911. Overraskelsen var stor da jeg ankom klokka 09.15, tre kvarter før åpning, og så en nærmest milelang kø av besøkende foran inngangen.

Porsche Center Son er Nordens eneste i sitt slag som Stuttgart-sertifisert klassiker-avdeling.

– Og ett av merkets kun fire Classic Center i verden. Vi fikk uventet mye positivitet her. Bare i løpet av en enslig helg har vi satt Porsche Center Son på kartet, rapporterer Syvertsen.

Hvilke spørsmål var de pussigste hun fikk under messa?

– Vel, vi fikk jo mange forskjellige, men ingen spørsmål ble for rare. Vi hadde gode svar, vi fikser alt – alltid, lover hun.

GLITRENDE: Festivalsjef Nina Smørgård og sesongcrew Silje Hammersland i Cats on Wheels stiller med egen stand på Oslo Motor Show.


Nina Smørgård er festivalsjef i Cats on Wheels i Oslo, en sommerfestival av og for damer på motorsykkel.

– Det artigste på årets Oslo Motor Show? En motorsykkel som beviser at man kan ta det man har, og skape noe fantastisk: Som at bladet på en spade som blir til et sete. Jeg elsker kreativiteten som er lagt ned her og er generelt stor fan av alt som er selvgjort og velgjort. Den vant visst en pris. Helt herlig! gliser hun.

Veggene på standen skiller seg ut med heldekkende glittertråder:

– Glitteret setter den feminine prikken over i-en: Enkle effekter som har gitt mye oppmerksomhet.

Oslo Motor Show «åpner opp for nye inntrykk og ideer», ifølge Smørgård:

– Vi får ikke bare spredt ordet om vår lille festival, men også møtt likesinnede som tenner på ideen om et kvinnearrangement – og som kaster seg hodestups inn i oppgaver. Vi ender av og til med vennskap som varer livet ut, rapporterer hun.

BLINKSKUDD-BMW: Alexander Haraldsen i Etne I Sunnhordaland omtaler seg selv som BMW-ens mekaniker, ikke eier.

Blant utstillingens instenst imponerende løpsbiler finner vi en bønsj med BMW-er.

En av dem er en tilstrekkelig fryktinngytende, original gruppe A BMW M3 2.5.

Rammen er « BMW M team, historisk», og eier og sjåfør er Nils Petter Skei, som får drahjelp av mekaniker Alexander Haraldsen.

– Bilen ble såkalt «privatbygd» rundt 1990 og har gener fra det kjente Linder-teamet, som er ett av tre team som i sin tid driftet for BMW Motorsport.

Bilen er tidligere kjørt i italia og Kroatia.

– Følg med: Vi fortsetter å delta i NM i historisk racing, og BMW Car Club Norway club racing, opplyser Haraldsen.

HURRA: Landsforbundet av motorhistoriske kjøretyklubber (LMK) stiller med Kristin Risø, kontorleder, og Anne Berit Pedersen, styremedlem.

Anne Berit Pedersen er styremedlem i den norske bilhobby-organisasjonen med det kanskje aller lengste navnet (pust inn): Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber (LMK) (pust ut).

– På Oslo Motor Show treffer vi horder med samme interesse, slik at enda flere får øynene for veterankjøretøy. Håpet er jo å rekruttere stadig flere unge.

Hun tror mangfoldet av kjøretøy og underholding gjør en glimrende jobb.

– Utendørsshowet med drifting og annen moro var også utrolig kjekt å se, takket være vanvittig flinke sjåfører. En vakker dag blir kanskje drømmen om å få sitte på oppfylt? skratter hun.

Som liten var hun hyppig med familien på biltreff, museer og annen motorsport­moro i Norge og utlandet. Som 20-åring shoppet hun sin første veterabil, en Volvo 240.

– I dag er jeg stolt eier av en Volvo Amazon herregårdsvogn og en Volvo 144, sammen med familien.

Hun har vært særs aktiv i Haugaland Veteranvogn Klubb som sekretær og redaktør, og er blant stifterne og lederne i ungdomsgruppen «Mekkegruppa i klubben».

– I 2021 ble jeg valgt inn som styremedlem i LMK, og jeg stortrives.

Hva fungerte mindre bra ved året Oslo Motor Show?

– Personlig synes jeg antallet bilpleie­stands var litt mange, mener Pedersen.

– Men det gjør ikke noe. Vi sikter allerede mot neste høsts utstilling.

BILMUSEUMS-SJEF: Anja Sletten er ny direktør i Norsk Vegmuseum.

I 21 år, siden 2001, har Anja Sletten møtt på jobb hos Norsk vegmuseum. I mai i år fikk hun toppstillingen som direktør.

– Vi er jo på Oslo Motor Show for å snakke kjøretøyhistorie. Samtidig er vi opptatt av trafikksikkerhet i høstmørket, sier hun og deler ut reflekser til besøkende.

Vegmuseets kjøretøyhistoriske museum har mange biltyper utstilt i lokalene på Hunderfossen, kloss på Lillehammer, og enda flere lagret.

På Oslo Motor Show viser Sletten to personligheter som ikke slipper til ellers i året:

– Den ene, et sjarmtroll av en GMC tankbil, er eksempel på nyttekjøretøy med enkel konstruksjon i glade farger. Den andre, en 3-liters Ford Capri, er en sjelden utgave av en modell mange drømte om, da den var ny. Disse to letter praten her på utstillingen, forsikrer hun.

Hvilket av utstillingens andre kjøretøy kunne Sletten tenke seg å stikke av med og stille ut på Vegmuseet?

– Mange kunne passet hos oss, men de to 1919-modellene, Cunningham V3 og Lancia Kappa, skiller seg ut ved at de demonstrerer Oslo Motors shows høye kvalitet. Restaurerings­jobbene er særdeles godt utført, og begge har spennende norsk historie. Det liker vi, sukker Sletten.

ROTTERACE: William Scott kaller bilen sin en «Rat-Lada». Han er en av fem drivere av Valdres gatebil, samt primus motor i Garasjin, mekkeklubb for ungdom.

William Scott på Fagernes i Valdres er blant initiativtakerne bak publikumssuksessen Valdres gatebil, som nylig mottok Nord-Aurdal kommunes Kulturpris for 2022. Han står også bak Garasjin, lokalungdommens egent mekkeverksted.

På Oslo motor Show stiller han ut sin rust-marinerte Lada 1600L 1982-modell. Hvordan beskriver han den fæle ... unnskyld, flotte looken?

– Tja, denne er vel det jeg ville kalle en rat-Lada? ler han.

Under et tidligere eierskap ble Ladaen dumpet på et jorde, før den ble levert inn til skroting som vrak i 1977, og deretter reddet i siste liten.

– Utseendet forteller vel litt av historien, he-he.

Scott har fått en mengde positive kommentarer– med stålsterke barndomsminner som inkluderer minst én Lada.

– Vi hadde også en russer innom standen. Han synes det var veldig gøy å se igjen Lada, for så å bli svart i øya: Jeg har jo malt motorrommet i de ukrainske fargene, gult og blått. Opplevelsen bare bekrefter at lakkideen var god, sier han alvorlig.

Mye tid og krefter gikk med til planlegging av standen, og samarbeid med lokale firmaer.

– Det å skulle leie utstyr av utstillingslokalet Nova Spektrum er kostbart, så her ble alt dratt med fra Valdres, forsikrer Scott, som mener bilinteresse kan skape arbeidsplasser i distriktene.

– Oslo Motor show er en ypperlig mulighet for oss i Valdres Gatebil å inspirere andre til å starte opp lignende mekkeklubber for ungdom.

MASSE ARTIG: Helle Randi Hjertsen ser på Maserati som en hobby og svarer på spørsmål på standen til klubben på Oslo Motor Show. Her har hun imidlertid løpt bort til en annen Maserati, på en fellesutstilling med klassikere. Dette sjeldne eksemplaret av Maserati Sebring tilhører Håvard Birkeland.

Norsk Maserati Klubbs glamorøse utstillings­øy er bare en skillevegg unna Ferrari-klubben, og har likefullt besøk av en bråte fans som gestikulerer ivrig, som om de var i Italia.

Helle Randi Hjertsen fra Asker svarer på alle mulige spørsmål.

– Etter at kjæresten min introduserte meg for Maserati for rundt syv år siden, har jeg lært mye og fått en kjærlighet til merket og folkene. Klubbmiljøets herlige mennesker, og oppdagelsen av at hver bil har sin sjarm og historie, styrker interessen.

Klubbens formål er å samle Maserati-maniacs, med og uten egen bil.

– Oslo Motor Show har gitt oss nye medlemmer. Andre kom bare innom, oppga at de knapt kjenner Maserati – og gikk ut igjen fulle av begeistring.

Like positive ble møtene med flere tidligere Maserati-eiere:

– Datteren til en nabo, som er tidligere eier av en Maserati Sebring, kom innom hos oss og avslørte at hun kjente bilens historie svært godt, jubler Hjertsen.

CREME DE LA CREME: En klargjører tar en ti sekunders pause på kanten av podiet til Elvis Presleys bil – på kommando fra Motors fotograf.

BMW markerer seg på Oslo Motor Show med kjøretøyet de kaller «The Rock’n Roll Phoenix».

I 1958 startet Elvis Presley (1935–1977) militærtjeneste i Tyskland. Før tjenesten var over, rakk han – som eneste rekrutt – å shoppe en grom, kremhvit BMW 507, den gang merkets toppmodell. I sine unge, slanke år kunne verdens mest berømte musikant stadig sees der han rattet raceren fra hjemmeadressen til den amerikanske militærbasen i Friedberg,

Sportsbilen var innom en rekke eiere – før det ble uklart om den i det hele tatt fortsatt eksisterte. Da bilen ble sporet opp, åpnet BMW lommeboka på vidt gap og restaurerte den tilbake, tilnærmet slik den trillet ut fra fabrikken for 64 år siden.

LEGOLYKKE: Mia Boesen jobber hos hovedkvarteret til Lego i Billund i Danmark og er på plass på Oslo Motor show med en 1:1 Audi R18 e-tron quattro, bygget av et utall Legoklosser.

Lego tar oppfordringen om å bygge sin egen bil seriøst, og stiller på utstillingen med en fullskala Audi R18 e-tron quattro – knapt kjørbar, men til gjengjeld kunstferdig satt sammen av et utall legoklasser.

Mia Boesen har kommet ens ærend fra Legos hovedkvarter i Billund i Danmark – noe som viser hvor viktig Oslo Motor Show har blitt som salgsarena for små og større ting.

LEGOTRYNE: Hvis du ser en slik front i sidespeilet, er det alvor, og ikke bare lek.

Publikum er allerede i ferd med å kaste seg over bokser med ulike, byggesett med mindre Lego-biler, som i likhet med Playmobils-bilserie har blitt en suksess, blant barn i alle aldre.

STASELIG: Hobbybil-organisasjonen Amcar har investert i effekter som tunge lysekroner og sjokk-sjeldne sportsbiler for å skille seg fra andre utstillere.

Oslo Motor Shows mektigste stand, målt i antall tungtveiende lysekroner og miks av sjeldne bil-juveler?

Trondheims-baserte Amcar var lenge kjent for mange som et blad for amerikansk-orienterte bilentusiaster – og har etter hvert utviklet seg til å bli en organisasjon som inviterer alle type bilklubber til samling under én paraply.

Pokal – for kombinasjonen «stor stand» og «heldig blanding av biler du ellers aldri ser andre steder» – går til nettopp Amcar.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?