LANGTRANSPORT: Dorothe Nilsen og Rudolf Moen i Troms har hatt flust med friske ferieopplevelser etter at basen ble et langskip av typen Kabe.
Foto: PRIVAT
Vi som stortrives i svææær campingvogn:
For noen blir en campingvogn aldri lang nok
Nordmenn er verdensmestre i å lengte etter lange somre og enda lengre campingvogner. Heng på tre familier som drar langt med de lengste av dem.
Campingvogner i Norge
Over 120.000 campingvogner er registrert her i landet. De 10 seneste årene har antallet økt med hele 30 prosent. Finnmark ligger helt i Norgestoppen med 65 vogner per 1000 innbyggere. Deretter følger Troms, Nordland, Hedmark og Oppland med 40 per 1000. Oslo ligger på bånn med bare fem campingvogner per 1000 innbyggere. De lengste campingvognene på bortimot elleve meter blir stadig mer populære. Mange står på helårs campingplasser, men stadig fler trekkes også på de underligste, smale veier. Av omlag 800 norske campingplasser er hele 170 kvalitetssikret gjennom å være tilsluttet NAF.
Sju, ni eller elleve meter langt campingvogn-palass? Null problem!
På syl-smale veier, i styggbratte bakker og gjennom svimlende svinger ruller lange campingvogner fram – åkkesom.
De seneste årene har nordmenn handlet mobile hytter – nei: slott på hjul – som aldri før.
Fridager som frifanter i enorme vogner er nordmenns form for nokså ujålete slottsferie: «My campingvogn is my castle».
Definisjonen på laaang vogn er ofte dobbelt hjulsett, baderom større enn i heimen og stuk mellom seks og nær elleve meter – med krok.
Følg på tre familier med tung vogn og lett stemning.
Møt Norges største bilentusiaster!
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?
Vi som liker lave biler og høy musikk:
Det artigste som har skjedd på Oslos tristeste p-plass?
Vi som liker «Treffet under brua»:
Norges særeste kjøretøy samles på denne grusen
Vi som liker bil og båt bryggelangs:
Bilene som (nesten) matcher båtene
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
Vi som feirer Ford Fiesta:
Solgte fiskejolla for å få råd til denne
Vi som kjører full sommer om høsten:
Erling gjør sommeren 3,9 meter lengre
Vi som nyter klassikere i farta:
Er Terje Norges raskeste Opel-rytter?
Vi som kjører vintage Audi:
Er Audi enda penere 40 år etter?
Vi som liker eksotiske biler:
Stygge har aldri sluppet inn her (biler, altså…)
Vi som liker olympiske leker (og biler):
Her er OL-byens politibiler med best kondis
Jeg som elsker bilen min:
– Etter ti sekunder ble jeg «Tesla-gal»
Vi som bruker bilen til fest:
De frekke bryllupsbilene som får gjestene til å prate
Jeg som elsker bilen min...
«Hadde jeg visst at fiffen kjører G-Wagen, hadde jeg aldri kjøpt den»
Jeg som elsker bilen min:
Er han Norges mektigste Alfa-hann?
Vi som ergrer oss over andre
7 på topp: Feriebilistene vi elsker å hate
Vi som vil kjøre på strøm med stil:
Finnes elbiler som ikke er stygge? Her er fem
Vi som dyrker svinger:
Rette veier føles helt feil for disse folka
Vi som utforsker fransk bilkultur:
Den er tysk ... eller, nei ...?
Vi som liker svensk bil-humor:
Er dette Volvos mest respektløse reklamepåfunn?
Vi som liker biltreff i åkeren:
Du vet du er ung når du liker gamle biler
Vi som deltar på «Fjordluft»:
Da Aksel Lund Svindal kjørte slalåm mellom to hundre klassikere
Vi som er publikum på sportsbiltreff:
Norges sportsbiler parkert på én plen
Vi som liker markeder OG veterankjøretøy:
Er gjenbruk å kjøre bestefars bil?
Vi som kombinerer bil og rock:
Her er stedet der bilene har farger!
Vi som liker kabriolet-folk:
Se opp for landeveiens cruiseturister!
Vi som feirer «Mustang 60 år»:
Mustang-mennesker er de beste festløvene
Vi som elsker bakgårdsbiler:
Se nordmenns skjulte bil-moro
Vi som samles til beltebil-treff:
Er dette Norges mest elskede bil uten hjul?
Vi som deler bil, glede og sorger:
Er dette Norges verste biler og beste ungdom?
Vi som kjører Toyotas Tesla:
Er denne Tesla-Toyotaen Norges største påskeegg?
Vi som sosialiserer med bil:
Er veteranbil Norges mest populære fritidsaktivitet?
Vi som tar lappen med manuelt gir:
Dreper automatgir nordmenns følelsesliv?
Vi som har hatt barsk bil:
– Den viste seg å være sveiset sammen av to biler
Vi som solgte drømmebilen:
Er dette den type skilsmisse nordmenn angrer mest på?
Vi som har medfødt bilinteresse:
I disse familiene er bilgalskapen arvelig
Vi som prater og ler høyt på elbilmesse:
Hva skal vi med apper når vi heller kan møte folk?
Vi som kjører et ukjent merke:
Disse folkene kjører Norges minst kjente biler
Vi som liker vintage snøscootere:
Eldre snøscootere får noen til å føle seg unge igjen
Vi som elsker gamle traktorer:
Er gammaltraktorene Norges nye Volvo 240?
Vi som krymper bilholdet:
Små firehjulstrekkere gir godt grep om humøret
Vi som ser på biler i TV-serier:
TV-serien «Makta» valgte Alexanders bil
Vi som feirer Golfs 50 år:
Oj, Golfen din kunne sett vilt annerledes ut
Vi som liker fortidens framtidsbiler:
De lekreste bilene får du ikke kjøpt
Vi som ønsker oss bil-jul:
Topp 15 biltypiske julegaver du kan få (eller gi)
Vi som vil Volvo PV vel:
Denne Volvoen blir ikke eldre, bare penere
Vi som vintervarmer oss med bilprat:
Er linjene til Camaro heitere enn Mustang?
Vi som pimper elbilen:
– Gøy å glede andre med min syke hobby
Vi som kjører tøff stil og bil:
Da sveisen var like barsk som en Toyota Celica
Vi som feirer 2CV-jubileet:
Norges frekkeste 75-åring
Vi som savner ungdomsbilen:
Slike gjensyn får voksne menn til å grine
Vi som skravler på bilmessen:
På bilmessen er praten like viktig som bilene
Vi som digger digre biler:
Denne fete amerikaneren er lettere enn en ny Tesla
Vi som tar biltreffet ved kroa:
Hyggetreff i høstkulda gir varme for vinteren
Vi som lager k(a)os i Bogstadveien:
Er dette Norges heftigste stripe for luksusbil-fesjå?
Vi som liker lyden av totaktere:
– Den har egentlig en forstørret mopedmotor
Vi som elsker modellbiler:
Her er bilene ingen blir sinte på!
Vi som treffes på hverdager:
Facel Vega gjør norsk asfalt stilig på en torsdag
Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen»:
10.000 nordmenn fikk kjørt seg på Porsche-party
Vi som er innbitt merketrofaste:
Derfor kjøper vi samme merke om og om igjen
Vi som liker skrikende farger:
Nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til
Vi som makser med Mini-påfunn:
Størst av alt er Mini
Vi som rocker opp Folkevogner:
Her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter
Vi som koser oss med tidlig Corvette:
Corvette er det kuleste du kan kjøre med hatt
Vi som bruker fritiden i militærbiler:
Dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig
Vi som gifter oss i elbil:
Er disse blitt Norges mest populære bryllupskjøretøy?
Vi som kjører USA-bil den 4. juli:
Her går startsstreken for Norges største amcar-fest
Vi som nyter senka Nissan:
De kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill
Vi som tøffer oss med klær og bil:
Er dette Norges stiligste bilister?
Vi som besøker biltreff på et jorde:
Veteranbilene som gjør fremmede til venner
Vi med elbil pluss veterankjøretøy:
Elbilistene som må ha veteran for å leve
Vi som feirer Porsches 75 år:
Denne feiringen opplever du bare én gang i livet
Vi som orker enda et Opel-treff:
Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet
Vi som sporter i sportsbil:
En spik, spenna sportsbil gir livet mer fart
Vi som iler til italiensk biltreff:
Italienske biler er så pene at det gjør vondt
Vi som skal på fransk bildag:
Ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske
Vi med kjøretøy for showets skyld:
Vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil
Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig:
– Jeg har null penger, men råd til denne
Vi som nyter veteranbilen i vårsola:
– Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår
Vi som omfavner særnorske bestselgere:
10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen
Vi som digger utskjelte, engelske biler:
– Norske bilister er engstelige for å skille seg ut
Vi som møter våren i 911:
Nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier
Vi som forguder «gubbebiler»:
Her er gubbebilene i våre hjerter
Vi som stadig stopper på rasteplasser:
Beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Vi som får veteranfordeler:
De kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år»:
– Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling:
Historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn:
Elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som mener lykken er Lancia:
Lancia overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger:
Er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som gillar Saab 900:
Er dette siste svenske med attityd?
PÅ SKRÅSS: Bjørn Solheim og Renate Fure Solheim måtte fotografere veldig på skrå for få plass til å vise følgere på sosiale medier den lange bryllupsgaven – som de ga seg sjøl.
Foto: PRIVAT
For kort tid siden var Bjørn Solheim på Stord i Hordaland så forbasket heldig å få gifte seg med sin kjære Renate Fure Solheim.
Like etter kunne bryllupsgjester og andre på sosiale medier se en rugg av en campingvogn – med kommentaren: «Bryllupsgave fra oss til oss».
– Ja, meldingen var litt spøk og litt sannhet, siden vi likevel giftet oss, ler Bjørn.
Det er lov å forsvare et ferielass med 15 meter lengde og nær fem tonn vekt – fra tuppen av frontfangeren på bilen til bakerste ytterpunkt på vogna.
Med opptil seks mennesker på tur er det veldig greit at vogna er såpass at den har grei plass til alle. Ferie-Norge byr jo innimellom på regnfulle dager hvor mye av dagen skjer innendørs, sier han.
LINJERETT: Bjørn Solheim, Renate Fure Solheim og barna kaller den lange campingvogna «pensjonistkuvøsen» fordi de greier å koble helt av fra hverdagen.
Foto: PRIVAT
Noe av vitsen med å ha lang campingvogn istedenfor svær hytte er «å kunne kjøre fra drittvær til mer solrike campingplasser – akkurat når man vil».
Les også:
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
Formidlingssalg:
Bilselgeren ba kjøperen undertegne ny kontrakt
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
Benny svarer leserne:
– Er det kjørestilen min som sliter dekkene?
Test: Porsche Macan 4
Glimrende bil som gjør seg kostbar
Viste frem eVitara:
Her er første elektriske Suzuki – og neste Toyota
Iphone-problemer i Tesla:
– Det er som om høyttalerne er sprengt
10-punktsjekken med Eirik Bergesen:
USA-eksperten kjente igjen alle motorlyder som 5-åring
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
Vegard tok et ekstra oljeskift:
Tok ekstra oljeskift, da satte forhandleren foten ned
Første norske synsfelt-undersøkelse:
Anbefaler nye prosedyrer i førerkort-tester
Prøvekjørt: Ford Capri
Hei, Henry Ford, hva har du gjort?
Avregistrert og uforsikret:
Du kan bli gjeldsslave med avregistrert bil
Trøbbel nesten daglig:
Ofte i ulykker: Titusener av avregistrerte biler på veiene
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
Prøvekjørt: Mercedes G 580
Her har Mercedes' ingeniører hatt det gøy
Ti merker testet:
Volvo har den beste bilkonfiguratoren
«Ny» Model Y:
Slik er sjuseter-versjonen av Teslas storselger
Prøvekjørt: Porsche Macan/Macan 4S
En Porsche for begynnere
Jeep Avenger:
Slik klarer tohjulsdrift seg i terrenget
Peugeot:
Krever penger for appen fra bilene er nye
Gruppetest: tohjulsdrift
Tipper Tesla ned fra tronen
Prøvekjørt: Opel Grandland
Her kan Opel ha laget en stillferdig storselger
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
Prøvekjørt: Renault 5 Electric
Like morsom som vi kunne håpe på
Derfor har kjøreskolen denne:
– Galskap med bare nye skolebiler
Undersøkelse:
Én av tre tyske elbileiere bytter til forbrenningsmotor
Varsler rush av nye biler:
– Kina lager biler av bedre kvalitet enn Vesten
Fakturagebyrer:
Derfor behøver du neppe å betale påslag på regninger
Prøvekjørt: Hyundai Inster
Denne vil få oss til å tenke helt nytt
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
10-punktsjekken med Markus Rooth:
«Bruker varmen i setene som passiv oppvarming»
Prøvekjørt: Toyota Yaris Cross Hybrid 130
Veldig populær småbil – like dyr som en el-familiebil
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
Elroq på Norgesbesøk:
Skodas prisvinner krever tålmodighet
eCall:
Viktig sikkerhetsutstyr blir dødt når 2G-nettet slukkes
Se Mitsubishi-flaggskipet:
Tror nye Outlander vil selge over 1000 i året
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
Aceman lansert:
Slik kjenner du igjen en Mini på et blunk
Vincent er fortvilet:
Mobil-appen virker ikke i nesten ny bil
10-punktsjekken med Jan Kjærstad:
«Livet er for kort til ikke å ta sikkerhet på alvor»
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
Bilkjøper får prisavslag:
Plutselig hadde Tesla endret på funksjonene
Svensk test:
– Mercedes, BMW og Audi har best rustbeskyttelse
Bileieren fikk sjokk:
Verkstedet holdt tett om dyr reparasjon
Feil årsmodell:
Porsche-selger må punge ut
Lanserte Elroq i kveld:
Skodas nye kompakt-SUV starter på 299.900
Test: Xpeng G6 AWD Performance
Kinabilene begynner å bli farlig gode
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
10-punktsjekken med Mia Hundvin:
Vurderer å selge Teslaen på grunn av Musk
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?
Inntauingsfirma:
Krever 3000 kr ekstra for å sende faktura
Sandvika-ulykken:
Etterforsker mulig akselerasjonsfeil
NAF advarer:
Forhandler selger biler med heftelser
Dag Rune Flåten:
Får tvangsmulkt på 70.000 kr for SMS-er til bileiere
Prøvekjørt: Toyota GR Supra
Her kan du kløtsje til krampa tar deg
Test: Lexus RZ 300e
Dette er den beste Lexusen
Får prisavslag:
Vant rettssak mot Tesla – «fantastisk å bli trodd»
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
10-punktsjekken:
Eldar Vågan: – Hva alt koster og har kostet, er unevnelig
Vi som liker lave biler og høy musikk:
Det artigste som har skjedd på Oslos tristeste p-plass?
Volvo-sjefen Jim Rowan:
– Det store slaget handler ikke om elektrifisering
«Alvorlig feil»:
Bruktbilselger holdt tett om høyt oljeforbruk
Test: BMW iX2 xDrive30
Gøyal BMW med begrensninger
Ut med BYD og tre til:
Birger N. Haug «vraker» fire av åtte merker
Opprettholdt bot:
Ville treffe døende venn – «ikke nød», sa P-selskapet
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
Test: Tesla Model Y LR bakhjulsdrift
Ikke lenger et opplagt førstevalg
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
Vi som liker «Treffet under brua»:
Norges særeste kjøretøy samles på denne grusen
Billigkroken:
Dette er Norges billigste nybiler
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
Kritikken av Audi Q6 e-tron:
Dette svarer Audi om dekkstøyen
Marius var hos bestemor:
Bilen ble tauet vekk uten grunn
Kommer i løpet av et år:
Her er bilnyhetene du kan glede deg til
Fikk endelig rett:
Kranglet i årevis om hvorfor ruta sprakk
10-punktsjekken med Pernilla Solberg:
Pernillas første bil var en lys rosa EPA-traktor
Prøvekjørt: Hyundai Kona N-line
Kona har aldri vært lekrere enn dette
Vi som liker bil og båt bryggelangs:
Bilene som (nesten) matcher båtene
Test: Byd Seal Excellence AWD
Tesla-utfordreren når ikke helt opp
En større Hobby Paret hadde hatt vogner i ulike vektklasser det seneste tiåret da de ville bytte inn sin Hobby 650 i noe langt større.
– Vi fikk imidlertid mye trøbbel med nykomlingen, som at bremsene låste seg helt umotivert. Da vi fikk levert tilbake vogna i bytte mot kjøpssummen, høynet vi til en enda lengre vogn, en Adra 753, selv om det var langt fra planen.
LANGFERIE: Gjennom mye av vinteren har Renate Fure Solheim (bildet) og mannen Bjørn Solheim lengtet etter familieferie med barn, liv og leven.
Foto: PRIVAT
Lett som en plett Solheim ser knapt utfordringer ved å ratte rundt med en lang en på slep.
– Nybegynnere bør passe litt på i kryss og rundkjøringer. Vogna henger jo og slenger bak der, så man merker ikke lengden, på godt og vondt, sier han.
De fleste campingplasser er designet for langt stuttere vogner:
– Nå har vi medbrakt en såkalt «mover» – en liten tralle som hjelper oss å manøvrere den på plass de siste meterne, sier han.
– Jeg forventer selvsagt ikke å kunne rygge i vei som jeg vil med 15 meters ekvipasje – på campingplasser med mange andre ferierende, forsikrer han.
LANGTRANSPORT: Dorothe Nilsen og Rudolf Moen har en type campingvogn som får den ellers store Mercedesen til å se nokså liten ut.
Foto: PRIVAT
Dorethe Nilsen og Rudolf Moen har titt og ofte lirket en over 10 meter lang Kabe 1000 ut fra hjemstedet Seljelvnes i Balsfjord kommune i Troms.
Ferieturene i Norge, Sverige og Finland har gjerne blitt like langstrakte som campingvogna.
– Da ungene ble voksne ville vi unne oss litt luksus og har aldri angret, sier Dorethe.
Hun beskriver palasstilværelsen ombord slik:
– Den velutstyrte vogna har stort bad med dusj, vaskemaskin, oppvaskmaskin, sentralstøvsuger, parabol og ordentlig TV. Det siste er jo også viktig.
Nilsen og Moen har ofte spontan-campet i landskap de kaller «det fri». I den kalde sesongen står vogna på vintercamping i Finland.
– Finland er like vakkert som språket er vrient, ler Dorethe.
Med den lange campingvogna som base er dagene fylt med aktivitet:
– Vi kjører mye snøscooter og koser oss med isfiske. Her i Norge er slik kjøring i utmark knapt lov, sier hun.
LINJERETT: Bjørn Solheim og Renate Fure Solheim har pakket og stappet og er klinkende klare for avreise til ferie langt pokkerivold.
Foto: PRIVAT
Nilsen har opplevd plunder to ganger på grunn av lengden på vogna:
– En campingplass i Stockholm hadde rett og slett en altfor trang, buet innkjørsel og campingplasser i Finland er og blir små, ler hun.
– Men hos Möllentorp camping på land fikk vi to plasser for prisen av én på grunn av lengden på vogna vår. Dét er god service, det!
Nordisk riviera Om sommeren ferierer paret gjerne ved «den nordiske rivieraen»:
– Vår favorittplass er Piteå havsbad i Norrbotten med fem stjerner. Vi nyter roen, stillheten, utsikten og det faktum at campingen byr på sjenerøs plass til en rimelig penge. Vi elsker Sverige fordi landet er mye billigere enn Norge og service og kvalitet har et helt annet nivå, fastslår Dorethe.
FERIEKOLONI: Campingportalen-dronning Hilde Juliussen (t.v.) og familien er stadig inn og ut av den elleve meter langer campingvogna Adria 903.
Foto: PRIVAT
Hilde Juliussen i Trondheim startet nettstedet campingportalen.no fordi hun fant skralt med campingplass-informasjon – og tips for å campe ubekymret rundt i Norge, og fortsatt beholde smilet.
Nå samarbeider hun med Norsk Bobil- og Caravan Club og har på privaten gått gradene fra en middels campingvogn, via en Adria 743 til en røslig modell 903 av samme merke.
– Vi følger vogn-selgeren: når han bytter jobb blir vi med på lasset, ler hun.
Juliussen og familien er såkalte «fastliggere» deler av året, men sørger også for bortimot fem fartsfylte uker på landeveien – med sjefsvogna som måler 11 meter med drag. Da får barna oppleve alt fra snøftende moskusokser på Hjerkinn til krypende, klypklare krabber i fjæra på Sørlandet.
– Ved å oppgradere fra Adria 743 til 903 vi fikk blant annet en skikkelig dusj, for badet er hele bredden bak – og dobbeltsenga er tverrstilt slik at man kan velte ut fra begge sider, gliser hun.
Midtseksjonen har plass til et helt familieliv:
– Endelig fikk jeg også egen kontorplass, jubler Juliussen.
Tauer på kontoret Hun og samboeren Rune Haukås jobber begge på tur, så XXL-vogn redder også arbeidsdagen:
– Jeg er alltid avhengig av å ha kontoret med: Vi stikker ikke lenger på camping fordi det er billig og enkelt. Komfort er konge. Adria er dessuten god på nyttelast, så du unngår overvekt allerede før klærne er på plass.
Med stor vogn unngår man å stadig måtte sette opp fortelt for å få plass til feriestæsjet:
– På tur med den første, langt kortere vogna hadde vi så store mengder ting overalt at én natts stopp nesten var umulig – i hvert fall med tanke på å rydde inn igjen.
FORNØYD OG FORTØYD: Slik ser det ut når Campingportalen-gründer Hilde Juliussen og flokken integrerer campingvogna Adria 903 i fastmontert hytteliv.
Foto: PRIVAT
Begrensningene en stor vogn gir veies opp av komforten:
– Ombord har vi alt vi trenger for sykkelturer, strandliv og fjellvandring. Campingplassen blir en base for dagsturer. En stor vogn er nok ikke løsningen for alle, men hvis man liker å besøke færre plasser og heller være der lengre, går det helt fint. Viktigst er å tenke at man har god tid; Ferien starter når man setter seg i bilen, ikke når man kommer frem.
Familien forhåndsbestiller alltid:
– Mange campingplasser tilbyr da store areal. Allerede i høst booket vi oss inn fire uker til sommeren. Spesielt på Sørlandet kan plassene være trange. Bruk gjerne Google maps for å planlegge helt ned til valg av tomt, tipser Juliussen.
Motor møter bilentusiastene som har morsomme historier om bilene de elsker:
Tidligere har vi skrevet om de som kjører Audi , Alfa Romeo , BMW , amcar-entusiastene , Tesla , Skoda , Aston Martin , Opel , Mercedes-Benz Geländewagen , Saab , Porsche , pickup-folket , klassisk MG eller kinesisk MG-elbil . De som kjører i klassisk Citroën , Toyotas luksusmerke Lexus , en legendarisk Lada , spenstige Ford Mustang , en elskelig Mini , og en vill Toyota Supra , de som må ha bilen pyntet til jul eller kjører elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde , Subaru Forester-menigheten , Polestar-fansen , de som sverger til Datsun , som kjører Land Rover Defender , Volvo 240 , en gammel varebil , den legendariske VW-bobla , en elegant Mercedes-Benz , en klassisk Jeep , nyter livet i en Morgan , foretrekker en Ferrari , sverger til en firkantet stasjonsvogn , MÅ ha en VW Golf , som gliser i en cabriolet , har Honda i hjertet eller synes folkevognbuss er kongen av kos .
Les Motors biltester:
Test: Porsche Macan 4
Glimrende bil som gjør seg kostbar
Test: Xpeng G6 AWD Performance
Kinabilene begynner å bli farlig gode
Test: Lexus RZ 300e
Dette er den beste Lexusen
Test: Tesla Model Y LR bakhjulsdrift
Ikke lenger et opplagt førstevalg
Test: Byd Seal Excellence AWD
Tesla-utfordreren når ikke helt opp
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
Test: VW ID.7 stasjonsvogn
Parker i fred, Passat!
Test: Peugeot E-3008
Vi betaler gjerne litt mer for denne
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt
Test: Renault Scenic
Denne er irriterende bra
Test: Volvo XC60 T6
Nesten dobbelt så dyr som Norges mest kjøpte elbil
Test: Mercedes-Benz EQA 250+
Det koster å kjøpe seg en stjernebil
Test: Nio EL6
Det er é n grunn til at denne ikke selger bedre
Test: VW ID.4 Pro 4Motion
Billigere enn Tesla, nå er denne virkelig blitt bra
Test: BYD Dolphin
Her får du delfinitivt mye for pengene
Test: Fisker Ocean
Denne bilen er rett og slett ikke helt klar
Test: MG4
Kinesisk bestselger blir bedre når det tiner
Test: Volvo EX30
Volvo tvinger oss til å tenke helt nytt
Test: Opel Astra Sports Tourer
Opel er tidlig ute, men likevel litt for sent
Test: Hyundai Kona
Stygg ripe i lakken ødelegger for denne
Test: KIA EV9
For mange vil dette være den beste million-SUV-en
Test: Tesla Model 3 LR AWD
Varsel til konkurrentene: En bra bil er kraftig forbedret
Test: Nio EL7
Knapt nok tørr bak dørene – nå utfordrer den veteranene
Test: Audi Q8 e-tron
Nå har denne fått det eneste den virkelig trengte
Test: Mercedes-Benz EQE SUV
Her blir du pakket inn i watt
Test: Xpeng G9
Denne er rett og slett sensasjonelt bra
Test: Jeep Avenger
Ryktet er bedre enn bilen
Test: Citroën ë-C4 X
Fortsatt er det ingen som slår denne på komfort
Test: VW ID.3
Glem Golfen, nå er denne bedre i alt
Test: Lexus RX 450h+
På tide med noen nye grep, Lexus
Test: BYD Atto3
For mange vil dette være den beste Kina-bilen
Test: Honda e:Ny1 (elbil)
For dårlig Hondarbeid
Test: Mercedes-Benz EQS 580 SUV
Dette er verdens beste bil
Test: Xpeng P7
Få på hvite skilter, og kom deg ut blant folk
Test: BYD Han
Kan ikke unngå å bli imponert av Han
Test: BMW iX1
Vi forventer mer av en helt ny BMW
Test: Hyundai Ioniq 6
Den blir ikke likt av alle, men elsket av mange
Test: Porsche Taycan Cross Turismo
Noen mil unna det perfekte
Test: Tesla Model S AWD
Vi skjønner hvorfor denne selger ganske dårlig nå
Test: BMW i7 xDrive 60
Du blir ikke mer konge enn dette for under to millioner
Test: Maxus Euniq6
Ikke så billig lenger, og da er den heller ikke bra nok
Test: Toyota Corolla Cross
Har to viktige egenskaper en elbil ikke matcher
Test: Mercedes EQE 300
En av de mest komfortable bilene vi har kjørt
Test: BMW i4 eDrive40
Er dette Norges beste BMW i øyeblikket?
Test: Nissan Ariya
Ja, vi tror på Nissan
Test: Mazda CX-60
Dette er dessverre ikke bra nok, Mazda
Test: Volkswagen ID.5 GTX
Når utseendet er viktigst
Test: VW ID. Buzz
Her blir en bussjåfør i særdeles godt humør
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til over millionen være verdt prisen? Svaret er ja
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
Nå blir den for alvor truet av elbilene
Test: Cupra Born
Priser seg ut av all konkurranse
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
Test: BMW iX3 (elbil)
To særnorske mangler unna toppscore
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat også en nordmann kan elske
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på
Test: Audi Q4 e-tron quattro (elbil)
Rådyre tilvalg koster Audi toppscore på Q4
Test: Mercedes EQA (elbil)
Perfekt for pengesterke par
Test: Audi RS e-tron GT (elbil)
Så meningsløst rask at det gir en slags mening
Motor-test: Kia Sorento (ladehybid)
Denne er for mange bedre enn «Årets beste bilkjøp»
Test: Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)
Er det lov å si at dette er en perfekt pensjonistbil?
Test: Skoda Enyaq (elbil)
Det nærmeste vi kommer en helelektrisk «Norgesbil»
Test: Volkswagen ID.4 (elbil)
Dette er en bedre ID
Test: Toyota Mirai (hydrogen)
Vi har testet bilen Toyota vil du ikke skal kjøpe
Test: Xpeng G3 (elbil)
Det vil komme bedre elbiler enn dette fra kineserne
Test: Renault Clio E-Tech (hybrid)
Europeisk bestselger utfordrer norsk klasseleder
Test: Citroën ë-C4 (elbil)
Elektrisk Citroën med historisk mange poeng
Test: Renault Captur E-tech (ladehybrid)
Ladekabel gir Renaults crossover en ny sjanse
Test: Volvo XC40 Recharge (elbil)
Volvos minstemann har aldri vært bedre enn nå
Test: Ford Mustang Mach-E (elbil)
Endelig har Ford gjort det meste riktig
Test: Suzuki Across (ladehybrid)
Bare noen detaljer skiller denne fra norgesfavoritten
Test: Mercedes E-klasse (ladehybrid)
Dette er oppsiktsvekkende dårlig løst, Mercedes
Test: BMW X5 (ladehybrid)
Samler kranglefantene rundt grillen
Test: Honda e (elbil)
Storskjermøren
Test: Mercedes-Benz GLE 350 de (ladehybrid)
Rik og gjerrig Mercedes med rekordrekkevidde
Test: DS 7 Crossback (ladehybrid)
På ett viktig punkt er denne best blant hybridene
Test: Ford Explorer (ladehybrid)
Ford-delen ved å snobbe litt ned
Test: Volkswagen ID.3 (elbil)
Bare prisen kan ødelegge for den nye folkevogna
Test: Polestar 2 (elbil)
Polestar blir bare bedre og bedre
Test: Mazda MX-30 (elbil)
Millionbil-komfort til under 300.000 kroner
Test: Volvo XC40 (ladehybrid)
Sjarmøren har fått sjel