LANGTRANSPORT: Dorothe Nilsen og Rudolf Moen i Troms har hatt flust med friske ferieopplevelser etter at basen ble et langskip av typen Kabe.
Foto: PRIVAT
Vi som stortrives i svææær campingvogn:
For noen blir en campingvogn aldri lang nok
Nordmenn er verdensmestre i å lengte etter lange somre og enda lengre campingvogner. Heng på tre familier som drar langt med de lengste av dem.
Campingvogner i Norge
Over 120.000 campingvogner er registrert her i landet. De 10 seneste årene har antallet økt med hele 30 prosent. Finnmark ligger helt i Norgestoppen med 65 vogner per 1000 innbyggere. Deretter følger Troms, Nordland, Hedmark og Oppland med 40 per 1000. Oslo ligger på bånn med bare fem campingvogner per 1000 innbyggere. De lengste campingvognene på bortimot elleve meter blir stadig mer populære. Mange står på helårs campingplasser, men stadig fler trekkes også på de underligste, smale veier. Av omlag 800 norske campingplasser er hele 170 kvalitetssikret gjennom å være tilsluttet NAF.
Sju, ni eller elleve meter langt campingvogn-palass? Null problem!
På syl-smale veier, i styggbratte bakker og gjennom svimlende svinger ruller lange campingvogner fram – åkkesom.
De seneste årene har nordmenn handlet mobile hytter – nei: slott på hjul – som aldri før.
Fridager som frifanter i enorme vogner er nordmenns form for nokså ujålete slottsferie: «My campingvogn is my castle».
Definisjonen på laaang vogn er ofte dobbelt hjulsett, baderom større enn i heimen og stuk mellom seks og nær elleve meter – med krok.
Følg på tre familier med tung vogn og lett stemning.
Møt Norges største bilentusiaster!
Vi som tar lappen med manuelt gir:
Dreper automatgir nordmenns følelsesliv?
Vi som har hatt barsk bil:
– Den viste seg å være sveiset sammen av to biler
Vi som solgte drømmebilen:
Er dette den type skilsmisse nordmenn angrer mest på?
Vi som har medfødt bilinteresse:
I disse familiene er bilgalskapen arvelig
Vi som prater og ler høyt på elbilmesse:
Hva skal vi med apper når vi heller kan møte folk?
Vi som kjører et ukjent merke:
Disse folkene kjører Norges minst kjente biler
Vi som liker vintage snøscootere:
Eldre snøscootere får noen til å føle seg unge igjen
Vi som elsker gamle traktorer:
Er gammaltraktorene Norges nye Volvo 240?
Vi som krymper bilholdet:
Små firehjulstrekkere gir godt grep om humøret
Vi som ser på biler i TV-serier:
TV-serien «Makta» valgte Alexanders bil
Vi som feirer Golfs 50 år:
Oj, Golfen din kunne sett vilt annerledes ut
Vi som liker fortidens framtidsbiler:
De lekreste bilene får du ikke kjøpt
Vi som ønsker oss bil-jul:
Topp 15 biltypiske julegaver du kan få (eller gi)
Vi som vil Volvo PV vel:
Denne Volvoen blir ikke eldre, bare penere
Vi som vintervarmer oss med bilprat:
Er linjene til Camaro heitere enn Mustang?
Vi som pimper elbilen:
– Gøy å glede andre med min syke hobby
Vi som kjører tøff stil og bil:
Da sveisen var like barsk som en Toyota Celica
Vi som feirer 2CV-jubileet:
Norges frekkeste 75-åring
Vi som savner ungdomsbilen:
Slike gjensyn får voksne menn til å grine
Vi som besøker bilmessen for å skravle:
På Norges største bilmesse er praten like viktig som bilene
Vi som digger digre biler:
Denne fete amerikaneren er lettere enn en ny Tesla
Vi som tar biltreffet ved kroa:
Hyggetreff i høstkulda gir varme for vinteren
Vi som lager k(a)os i Bogstadveien:
Er dette Norges heftigste stripe for luksusbil-fesjå?
Vi som liker lyden av totaktere:
– Den har egentlig en forstørret mopedmotor
Vi som elsker modellbiler:
Her er bilene ingen blir sinte på!
Vi som treffes på hverdager:
Facel Vega gjør norsk asfalt stilig på en torsdag
Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen»:
10.000 nordmenn fikk kjørt seg på Porsche-party
Vi som er innbitt merketrofaste:
Derfor kjøper vi samme merke om og om igjen
Vi som liker skrikende farger:
Nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til
Vi som makser med Mini-påfunn:
Størst av alt er Mini
Vi som rocker opp Folkevogner:
Her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter
Vi som koser oss med tidlig Corvette:
Corvette er det kuleste du kan kjøre med hatt
Vi som bruker fritiden i militærbiler:
Dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig
Vi som gifter oss i elbil:
Er disse blitt Norges mest populære bryllupskjøretøy?
Vi som kjører USA-bil den 4. juli:
Her går startsstreken for Norges største amcar-fest
Vi som nyter senka Nissan:
De kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill
Vi som tøffer oss med klær og bil:
Er dette Norges stiligste bilister?
Vi som besøker biltreff på et jorde:
Veteranbilene som gjør fremmede til venner
Vi med elbil pluss veterankjøretøy:
Elbilistene som må ha veteran for å leve
Vi som feirer Porsches 75 år:
Denne feiringen opplever du bare én gang i livet
Vi som orker enda et Opel-treff:
Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet
Vi som sporter i sportsbil:
En spik, spenna sportsbil gir livet mer fart
Vi som iler til italiensk biltreff:
Italienske biler er så pene at det gjør vondt
Vi som skal på fransk bildag:
Ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske
Vi med kjøretøy for showets skyld:
Vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil
Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig:
– Jeg har null penger, men råd til denne
Vi som nyter veteranbilen i vårsola:
– Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår
Vi som omfavner særnorske bestselgere:
10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen
Vi som digger utskjelte, engelske biler:
– Norske bilister er engstelige for å skille seg ut
Vi som møter våren i 911:
Nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier
Vi som forguder «gubbebiler»:
Her er gubbebilene i våre hjerter
Vi som stadig stopper på rasteplasser:
Beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Vi som får veteranfordeler:
De kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år»:
– Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling:
Historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn:
Elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som mener lykken er Lancia:
Lancia overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger:
Er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som gillar Saab 900:
Er dette siste svenske med attityd?
Vi som trives best med rene linjer:
– Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som kjører hjem egen ved:
Full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut:
Er bilen Norges største lagerplass?
Vi bilelskere som blir 23 i 2023:
– Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som feirer jul i garasjen:
Garasjen er det egentlige (nisse)verkstedet
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier:
Du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som julepynter med wunderbaum:
Lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse:
Da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som svinger oss i Seville:
Hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som duller med Duett:
Er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som elsker svære elbiler:
– Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som elsker Oslo Motor Show:
Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som er godt vant med Wankel:
Har Wankel-sjåfører landets mest problemfrie bilhold?
Vi som tar vare på slektsbilen:
Biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som nyter siste tur før vinterlagring:
Blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som vil ha elbiler med sjarm:
– Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som smykker oss med Opel:
Produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som elsker Ekebergmarkedet:
Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som kjører rampete biler:
Bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som kjører Norges sjeldneste biler:
De har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang:
– Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører russisk:
– Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kjører BMWs «stygge andunge»:
– Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som beundrer Peugeot 504:
Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy:
«Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres:
«Fin bil er bra for stemmen»
Vi som får bilen tatovert på armen:
Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker gamle bensinstasjoner:
Var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler:
Se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
Vi som drar på Rolls-Royce-treff:
Har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som snikfotografer rikingenes biler:
Rikfolks kjøretøy – en sightseeing i smug
Vi som deltar på DS-treff:
Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som har blinket oss ut BMW i4:
BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi karer i Karmann Ghia:
Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører Panda 4x4:
– Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi som kjører påskegult hele året:
I år blir påsken neongul
PÅ SKRÅSS: Bjørn Solheim og Renate Fure Solheim måtte fotografere veldig på skrå for få plass til å vise følgere på sosiale medier den lange bryllupsgaven – som de ga seg sjøl.
Foto: PRIVAT
For kort tid siden var Bjørn Solheim på Stord i Hordaland så forbasket heldig å få gifte seg med sin kjære Renate Fure Solheim.
Like etter kunne bryllupsgjester og andre på sosiale medier se en rugg av en campingvogn – med kommentaren: «Bryllupsgave fra oss til oss».
– Ja, meldingen var litt spøk og litt sannhet, siden vi likevel giftet oss, ler Bjørn.
Det er lov å forsvare et ferielass med 15 meter lengde og nær fem tonn vekt – fra tuppen av frontfangeren på bilen til bakerste ytterpunkt på vogna.
Med opptil seks mennesker på tur er det veldig greit at vogna er såpass at den har grei plass til alle. Ferie-Norge byr jo innimellom på regnfulle dager hvor mye av dagen skjer innendørs, sier han.
LINJERETT: Bjørn Solheim, Renate Fure Solheim og barna kaller den lange campingvogna «pensjonistkuvøsen» fordi de greier å koble helt av fra hverdagen.
Foto: PRIVAT
Noe av vitsen med å ha lang campingvogn istedenfor svær hytte er «å kunne kjøre fra drittvær til mer solrike campingplasser – akkurat når man vil».
Les også:
Første tur med Audi Q6:
Endelig en elektrisk innertier
Paulius har forlenget garanti:
– Garantien har svært begrenset verdi
Prøvekjørt: Tesla Model 3 bakhjulsdrift
Dette er bilen for gjerrigknarken
Vi som tar lappen med manuelt gir:
Dreper automatgir nordmenns følelsesliv?
Prøvekjørt: Renault Scenic
Her må familien ha pause før bilen
10-punktsjekken med Trygve Slagsvold Vedum:
– Lettjente kroner å legge om hjul selv
Kjøpe bil fra nytt merke?
Hva skjer hvis bilmerket går konk?
Kjøpte bil i 2018:
Magnus vant i retten etter seks års bruktbil-mareritt
Test: BYD Dolphin
Her får du delfinitivt mye for pengene
Strid om reklamasjon:
Dekker ikke en krone for rustskadet outlet-bil
Test: Fisker Ocean
Denne bilen er rett og slett ikke helt klar
Test: MG4
Kinesisk bestselger blir bedre når det tiner
Skulle bare bytte termostaten:
NAF-senteret glemte bilen til Kjell
Høysesong for skader:
Slik forklarer ekspertene veksten i steinsprutskader
Vi som har hatt barsk bil:
– Den viste seg å være sveiset sammen av to biler
Prøvekjørt: Mini Countryman SE 4ALL
Maks moro med stor Mini
Bilforhandler Birger N. Haug:
– For kostbart med tilstandsrapporter på bruktbil
10-punktsjekken med Erik Follestad:
– Tre ting gjelder: 4WD, bensin og ryggekamera
Forbrukerrådet ut mot Bertel O. Steen:
«Selger biler i strid med loven»
Test: Volvo EX30
Volvo tvinger oss til å tenke helt nytt
Renault 5 etterspurt:
Hevder 50.000 står på interesseliste for el-ikon
Evakuerte ansatte etter brann:
Venstre-ekstremister stengte tysk Tesla-fabrikk
Dette blir prisen på Smart#3:
Her kommer en ny Merced... nei, en smart kopi!
Medlem
Sommerdekktesten 2024:
Dette bør avgjøre dekkvalget til elbilen
Prøvekjørt: Peugeot E-3008
Velkommen inn i klassens lekreste førermiljø
Fikk purregebyr på 500 svenske:
Det kan koste deg 500 kroner å overse dette skiltet på E6
Vi som solgte drømmebilen:
Er dette den type skilsmisse nordmenn angrer mest på?
Fikk måle seg mot Tesla Model 3:
Her er nye Volvo EX30 i sin aller første rekkeviddetest
10-punktsjekken med bilekspert Benny Christensen:
«Jeg MÅ bli glad når jeg åpner garasjen»
Lakk-verksted tapte:
Krevde 433.000 i P-gebyr, tapte i retten så det sang
Ingen aprilspøk:
Nissan kutter Leaf-app
Fikk hevet kjøp av rustbombe:
– Metallet var helt porøst, som kjeks
Ingen småbiler:
Fiats modellrekke skal bli større
Vurderer et «Airbus for biler»:
Slik vil Europas bilsjefer stanse Kina
Renault 5 E-Tech presentert i Geneve:
Slik blir 70-tallsikonet i helelektrisk versjon
Hva er viktig i elbilmarkedet?
Kundene: Rekkevidde. Produsentene: Ladefart.
Prøvekjørt: Toyota Yaris
Norges mest solgte småbil er faktisk ikke elektrisk
Ocean-trøbbel:
Slik skal Fisker fikse alle problemene
Vi som har medfødt bilinteresse:
I disse familiene er bilgalskapen arvelig
Mercedes-Benz justerer kursen:
Elbilsalget stagnerer, varsler bedre fossilbiler
Lakkeringsverksted ødela bilen:
Nekter å betale penger før Google-anmeldelse slettes
10-punktsjekken med forfatter Tom Egeland:
«Bilhold er og blir dyrt åkkesom»
– Jeg tenkte «er det mulig?»:
Bilverkstedet krasjet bilen til Sverre, så rant bøtene inn
Bileier saksøkt:
Lagmannsretten avbrøt rettssak om ellevilt P-krav
Test: Opel Astra Sports Tourer
Opel er tidlig ute, men likevel litt for sent
Hvisker om nye viskere:
Har Tesla løsningen på en av bilenes største svakheter?
Fra Chademo til CCS:
Eksperter nøler med å anbefale ladeløsningen
Passat-erstatter som stasjonsvogn:
Nå slipper VW en ekte klassiker i ID-innpakning
Rekkeviddevinneren HiPhi:
Full stans i produksjonen, arbeidere utestengt
Tilkjent over 150.000 i avslag:
Bil «uten bulker» var ikke helt som selgeren lovet…
Nye regler for bilsalg:
Disse bruktbilene selges ulovlig fra storforhandlere
Prøvekjørt: Mercedes EQE SUV AMG 43
Av alle gode versjoner, er dette den minst vellykkede
Fisker med startproblemer:
Nye elbiler mister plutselig bremse- og motorkraft
«Farlig på vinterføre»:
Kinesisk bestselger slaktes i svensk stortest
10-punktsjekken med eventyrer Cecilie Skog:
«Jeg har dobbelgarasje, men ikke plass til bilen»
Professor i elektrisitet:
– Elbilen kan lades fra vegguttaket
Se Dagfinns video:
Her påstår Teslaen at den krasjer
Den store ladetesten:
Her vinner de kinesiske bilene på knockout
Lanserer Zeekr:
Nytt kinesisk merke kommer til Norge i 2024
Ny elbil:
Denne kan gi Renault kraftig vekst i Norge
Politiet anket frikjennelse:
Arild spiste fersken – bøtelagt for mobilbruk
10-punktsjekken med penge-ekspert Hallgeir Kvadsheim:
«Alle bilkjøp er egentlig dårlige kjøp»
Bilverksted gir seg ikke:
Krever 433.300 kr i parkeringsleie fra pensjonist
Ny modell:
Nå blir Maserati elektrisk
Gateparkering:
Betalte parkering kl. 12.53, fikk bot kl. 12.53
Amerikansk undersøkelse:
Rivian-eiere mest fornøyd med bilene sine
Feil skilting:
Parkerte på uteservering ... slapp bot
Tesla-kunde:
Tesla fikk smekk: Hva betyr «tauekapasitet»?
Vi som liker vintage snøscootere:
Eldre snøscootere får noen til å føle seg unge igjen
Toyotas kritikk:
Disse spørsmålene ønsker ikke Toyota å svare på
Rekkevidde-debatt:
Toyota: «Ikke rettferdig å sammenligne nye og brukte biler»
Bilselger:
Tiltalt for svindel av Else Margarethe og Hans Morten
Rekkeviddetesten:
VW ID.7-avvik: «Må finne grunnen til at det skjedde»
Lover knalltøff konkurranse:
«Jeg trodde ikke bilen var SÅ bra»
Salgsstart nå:
Prisen på Polestar 4 er klar
Alyona vant mot Møller:
– Bråstopp i høy fart ikke uvesentlig
Prøvekjørt: BYD Seal U
Må bli enda rimeligere enn Tesla Model Y
Test: Hyundai Kona
Stygg ripe i lakken ødelegger for denne
DSB reagerer:
Elbil-lader gikk i rødt og innmat smeltet
Elektrisk SUV:
Macan blir billigere enn Taycan
Vinterens stortest:
HiPhi vant på alle fronter
25.000 dollar:
Tesla planlegger å komme med «billigbil» neste år
Elektrisk handelskonflikt:
Kina vurderer å tøyle elbileksporten
De uavhengige:
Verksteder sliter med å få info om bilene
Uoriginalt hengerfeste:
Denne kroken skaper trøbbel for Ole
Hyundai bekrefter:
Apper tømmer batteriene
Vi som krymper bilholdet:
Små firehjulstrekkere gir godt grep om humøret
Finner ikke svaret:
Mystisk feil tømmer startbatteriet for strøm
Norges mest omtalte bruktbil:
Er dette årets ærligste bruktbilannonse?
Vintertesten:
Toyota vil ikke være med på rekkeviddetest
ADAC testet 94 biler i 2023:
Elbilene er knusende overlegne
Lånebil ved verkstedbesøk:
Klagde på at Kona var for liten
Billanseringer i år:
Mange nye modeller i 2024 – nå kommer de billige elbilene
Golf-kjøp hevet for 3. gang:
Gledet seg over ny bil – så fikk han høre forhistorien
Test: KIA EV9
For mange vil dette være den beste million-SUV-en
«Ulykkelig Tesla-eier»:
Ruben byttet Teslaen mot denne
Vinteroppgraderinger på bZ4X:
Har ladet en halvtime raskere i interne tester
Tapte i retten:
Gjensidige nektet utbetaling og anmeldte bileier
Stemmestyring 2.0:
Nå kan du snakke med Volkswagen – og få svar
Prøvekjørt: BMW i5 M60
Det meste er nytt, men det meste er heldigvis som før
En større Hobby Paret hadde hatt vogner i ulike vektklasser det seneste tiåret da de ville bytte inn sin Hobby 650 i noe langt større.
– Vi fikk imidlertid mye trøbbel med nykomlingen, som at bremsene låste seg helt umotivert. Da vi fikk levert tilbake vogna i bytte mot kjøpssummen, høynet vi til en enda lengre vogn, en Adra 753, selv om det var langt fra planen.
LANGFERIE: Gjennom mye av vinteren har Renate Fure Solheim (bildet) og mannen Bjørn Solheim lengtet etter familieferie med barn, liv og leven.
Foto: PRIVAT
Lett som en plett Solheim ser knapt utfordringer ved å ratte rundt med en lang en på slep.
– Nybegynnere bør passe litt på i kryss og rundkjøringer. Vogna henger jo og slenger bak der, så man merker ikke lengden, på godt og vondt, sier han.
De fleste campingplasser er designet for langt stuttere vogner:
– Nå har vi medbrakt en såkalt «mover» – en liten tralle som hjelper oss å manøvrere den på plass de siste meterne, sier han.
– Jeg forventer selvsagt ikke å kunne rygge i vei som jeg vil med 15 meters ekvipasje – på campingplasser med mange andre ferierende, forsikrer han.
LANGTRANSPORT: Dorothe Nilsen og Rudolf Moen har en type campingvogn som får den ellers store Mercedesen til å se nokså liten ut.
Foto: PRIVAT
Dorethe Nilsen og Rudolf Moen har titt og ofte lirket en over 10 meter lang Kabe 1000 ut fra hjemstedet Seljelvnes i Balsfjord kommune i Troms.
Ferieturene i Norge, Sverige og Finland har gjerne blitt like langstrakte som campingvogna.
– Da ungene ble voksne ville vi unne oss litt luksus og har aldri angret, sier Dorethe.
Hun beskriver palasstilværelsen ombord slik:
– Den velutstyrte vogna har stort bad med dusj, vaskemaskin, oppvaskmaskin, sentralstøvsuger, parabol og ordentlig TV. Det siste er jo også viktig.
Nilsen og Moen har ofte spontan-campet i landskap de kaller «det fri». I den kalde sesongen står vogna på vintercamping i Finland.
– Finland er like vakkert som språket er vrient, ler Dorethe.
Med den lange campingvogna som base er dagene fylt med aktivitet:
– Vi kjører mye snøscooter og koser oss med isfiske. Her i Norge er slik kjøring i utmark knapt lov, sier hun.
LINJERETT: Bjørn Solheim og Renate Fure Solheim har pakket og stappet og er klinkende klare for avreise til ferie langt pokkerivold.
Foto: PRIVAT
Nilsen har opplevd plunder to ganger på grunn av lengden på vogna:
– En campingplass i Stockholm hadde rett og slett en altfor trang, buet innkjørsel og campingplasser i Finland er og blir små, ler hun.
– Men hos Möllentorp camping på land fikk vi to plasser for prisen av én på grunn av lengden på vogna vår. Dét er god service, det!
Nordisk riviera Om sommeren ferierer paret gjerne ved «den nordiske rivieraen»:
– Vår favorittplass er Piteå havsbad i Norrbotten med fem stjerner. Vi nyter roen, stillheten, utsikten og det faktum at campingen byr på sjenerøs plass til en rimelig penge. Vi elsker Sverige fordi landet er mye billigere enn Norge og service og kvalitet har et helt annet nivå, fastslår Dorethe.
FERIEKOLONI: Campingportalen-dronning Hilde Juliussen (t.v.) og familien er stadig inn og ut av den elleve meter langer campingvogna Adria 903.
Foto: PRIVAT
Hilde Juliussen i Trondheim startet nettstedet campingportalen.no fordi hun fant skralt med campingplass-informasjon – og tips for å campe ubekymret rundt i Norge, og fortsatt beholde smilet.
Nå samarbeider hun med Norsk Bobil- og Caravan Club og har på privaten gått gradene fra en middels campingvogn, via en Adria 743 til en røslig modell 903 av samme merke.
– Vi følger vogn-selgeren: når han bytter jobb blir vi med på lasset, ler hun.
Juliussen og familien er såkalte «fastliggere» deler av året, men sørger også for bortimot fem fartsfylte uker på landeveien – med sjefsvogna som måler 11 meter med drag. Da får barna oppleve alt fra snøftende moskusokser på Hjerkinn til krypende, klypklare krabber i fjæra på Sørlandet.
– Ved å oppgradere fra Adria 743 til 903 vi fikk blant annet en skikkelig dusj, for badet er hele bredden bak – og dobbeltsenga er tverrstilt slik at man kan velte ut fra begge sider, gliser hun.
Midtseksjonen har plass til et helt familieliv:
– Endelig fikk jeg også egen kontorplass, jubler Juliussen.
Tauer på kontoret Hun og samboeren Rune Haukås jobber begge på tur, så XXL-vogn redder også arbeidsdagen:
– Jeg er alltid avhengig av å ha kontoret med: Vi stikker ikke lenger på camping fordi det er billig og enkelt. Komfort er konge. Adria er dessuten god på nyttelast, så du unngår overvekt allerede før klærne er på plass.
Med stor vogn unngår man å stadig måtte sette opp fortelt for å få plass til feriestæsjet:
– På tur med den første, langt kortere vogna hadde vi så store mengder ting overalt at én natts stopp nesten var umulig – i hvert fall med tanke på å rydde inn igjen.
FORNØYD OG FORTØYD: Slik ser det ut når Campingportalen-gründer Hilde Juliussen og flokken integrerer campingvogna Adria 903 i fastmontert hytteliv.
Foto: PRIVAT
Begrensningene en stor vogn gir veies opp av komforten:
– Ombord har vi alt vi trenger for sykkelturer, strandliv og fjellvandring. Campingplassen blir en base for dagsturer. En stor vogn er nok ikke løsningen for alle, men hvis man liker å besøke færre plasser og heller være der lengre, går det helt fint. Viktigst er å tenke at man har god tid; Ferien starter når man setter seg i bilen, ikke når man kommer frem.
Familien forhåndsbestiller alltid:
– Mange campingplasser tilbyr da store areal. Allerede i høst booket vi oss inn fire uker til sommeren. Spesielt på Sørlandet kan plassene være trange. Bruk gjerne Google maps for å planlegge helt ned til valg av tomt, tipser Juliussen.
Motor møter bilentusiastene som har morsomme historier om bilene de elsker:
Tidligere har vi skrevet om de som kjører Audi , Alfa Romeo , BMW , amcar-entusiastene , Tesla , Skoda , Aston Martin , Opel , Mercedes-Benz Geländewagen , Saab , Porsche , pickup-folket , klassisk MG eller kinesisk MG-elbil . De som kjører i klassisk Citroën , Toyotas luksusmerke Lexus , en legendarisk Lada , spenstige Ford Mustang , en elskelig Mini , og en vill Toyota Supra , de som må ha bilen pyntet til jul eller kjører elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde , Subaru Forester-menigheten , Polestar-fansen , de som sverger til Datsun , som kjører Land Rover Defender , Volvo 240 , en gammel varebil , den legendariske VW-bobla , en elegant Mercedes-Benz , en klassisk Jeep , nyter livet i en Morgan , foretrekker en Ferrari , sverger til en firkantet stasjonsvogn , MÅ ha en VW Golf , som gliser i en cabriolet , har Honda i hjertet eller synes folkevognbuss er kongen av kos .
Les Motors biltester:
Test: BYD Dolphin
Her får du delfinitivt mye for pengene
Test: Fisker Ocean
Denne bilen er rett og slett ikke helt klar
Test: MG4
Kinesisk bestselger blir bedre når det tiner
Test: Volvo EX30
Volvo tvinger oss til å tenke helt nytt
Test: Opel Astra Sports Tourer
Opel er tidlig ute, men likevel litt for sent
Test: Hyundai Kona
Stygg ripe i lakken ødelegger for denne
Test: KIA EV9
For mange vil dette være den beste million-SUV-en
Test: Tesla Model 3 LR AWD
Varsel til konkurrentene: En bra bil er kraftig forbedret
Test: Nio EL7
Knapt nok tørr bak dørene – nå utfordrer den veteranene
Test: Audi Q8 e-tron
Nå har denne fått det eneste den virkelig trengte
Test: Mercedes-Benz EQE SUV
Her blir du pakket inn i watt
Test: Xpeng G9
Denne er rett og slett sensasjonelt bra
Test: Jeep Avenger
Ryktet er bedre enn bilen
Test: Citroën ë-C4 X
Fortsatt er det ingen som slår denne på komfort
Test: VW ID.3
Glem Golfen, nå er denne bedre i alt
Test: Lexus RX 450h+
På tide med noen nye grep, Lexus
Test: BYD Atto3
For mange vil dette være den beste Kina-bilen
Test: Honda e:Ny1 (elbil)
For dårlig Hondarbeid
Test: Mercedes-Benz EQS 580 SUV
Dette er verdens beste bil
Test: Xpeng P7
Få på hvite skilter, og kom deg ut blant folk
Test: BYD Han
Kan ikke unngå å bli imponert av Han
Test: BMW iX1
Vi forventer mer av en helt ny BMW
Test: Hyundai Ioniq 6
Den blir ikke likt av alle, men elsket av mange
Test: Porsche Taycan Cross Turismo
Noen mil unna det perfekte
Test: Tesla Model S AWD
Vi skjønner hvorfor denne selger ganske dårlig nå
Test: BMW i7 xDrive 60
Du blir ikke mer konge enn dette for under to millioner
Test: Maxus Euniq6
Ikke så billig lenger, og da er den heller ikke bra nok
Test: Toyota Corolla Cross
Har to viktige egenskaper en elbil ikke matcher
Test: Mercedes EQE 300
En av de mest komfortable bilene vi har kjørt
Test: BMW i4 eDrive40
Er dette Norges beste BMW i øyeblikket?
Test: Nissan Ariya
Ja, vi tror på Nissan
Test: Mazda CX-60
Dette er dessverre ikke bra nok, Mazda
Test: Volkswagen ID.5 GTX
Når utseendet er viktigst
Test: VW ID. Buzz
Her blir en bussjåfør i særdeles godt humør
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til over millionen være verdt prisen? Svaret er ja
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
Nå blir den for alvor truet av elbilene
Test: Cupra Born
Priser seg ut av all konkurranse
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
Test: BMW iX3 (elbil)
To særnorske mangler unna toppscore
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat også en nordmann kan elske
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på
Test: Audi Q4 e-tron quattro (elbil)
Rådyre tilvalg koster Audi toppscore på Q4
Test: Mercedes EQA (elbil)
Perfekt for pengesterke par
Test: Audi RS e-tron GT (elbil)
Så meningsløst rask at det gir en slags mening
Motor-test: Kia Sorento (ladehybid)
Denne er for mange bedre enn «Årets beste bilkjøp»
Test: Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)
Er det lov å si at dette er en perfekt pensjonistbil?
Test: Skoda Enyaq (elbil)
Det nærmeste vi kommer en helelektrisk «Norgesbil»
Test: Volkswagen ID.4 (elbil)
Dette er en bedre ID
Test: Toyota Mirai (hydrogen)
Vi har testet bilen Toyota vil du ikke skal kjøpe
Test: Xpeng G3 (elbil)
Det vil komme bedre elbiler enn dette fra kineserne
Test: Renault Clio E-Tech (hybrid)
Europeisk bestselger utfordrer norsk klasseleder
Test: Citroën ë-C4 (elbil)
Elektrisk Citroën med historisk mange poeng
Test: Renault Captur E-tech (ladehybrid)
Ladekabel gir Renaults crossover en ny sjanse
Test: Volvo XC40 Recharge (elbil)
Volvos minstemann har aldri vært bedre enn nå
Test: Ford Mustang Mach-E (elbil)
Endelig har Ford gjort det meste riktig
Test: Suzuki Across (ladehybrid)
Bare noen detaljer skiller denne fra norgesfavoritten
Test: Mercedes E-klasse (ladehybrid)
Dette er oppsiktsvekkende dårlig løst, Mercedes
Test: BMW X5 (ladehybrid)
Samler kranglefantene rundt grillen
Test: Honda e (elbil)
Storskjermøren
Test: Mercedes-Benz GLE 350 de (ladehybrid)
Rik og gjerrig Mercedes med rekordrekkevidde
Test: DS 7 Crossback (ladehybrid)
På ett viktig punkt er denne best blant hybridene
Test: Ford Explorer (ladehybrid)
Ford-delen ved å snobbe litt ned
Test: Volkswagen ID.3 (elbil)
Bare prisen kan ødelegge for den nye folkevogna
Test: Polestar 2 (elbil)
Polestar blir bare bedre og bedre
Test: Mazda MX-30 (elbil)
Millionbil-komfort til under 300.000 kroner
Test: Volvo XC40 (ladehybrid)
Sjarmøren har fått sjel
Test: Toyota RAV4 (ladehybrid)
Nye RAV4 går enkelt åtte mil på strøm
Test: Toyota Yaris (hybrid)
Yaris viser hvorfor Toyota er stor på småbil
Test: Opel Corsa-e (elbil)
Best innen rimelighetens grenser
Test: Nissan e-NV200 (elbil)
Kasseledende 7-seter
Test: Peugeot E-2008
Solid rabatt gir nytt liv til gammel favoritt
Test: Kia Ceed (ladehybrid)
Blomstrende teknologi for folk flest
Test: Peugeot 3008 (ladehybrid)
Bedre enn noen gang!
Test: DS 3 Crossback E-Tense (elbil)
Endelig en støysvak elbil
Test: Opel Grandland X Hybrid 4 (ladehybrid)
Grandlands bagasje er tatt av strømmen
Test: Porsche Taycan 4S (elbil)
Tyskernes elegante Tesla-trussel
Test: Mini Cooper S E (elbil)
Denne elbilen er en drøm å kjøre
Test: Toyota C-HR (hybrid)
Grensesprengende Toyota holder koken
Test: Ford Kuga (ladehybrid)
Nye Ford Kuga holder det den lover
Test: Lexus UX 300 e (elbil)
Elektrisk varsko fra japansk gigant
Test: Seat Mii Electric (elbil)
Prisvinneren blant Olé, Dole og Doffen