Enkelte mener revehale øverst i antenna betyr «singel», mens hale på «halv stang» betyr «at du har kjæreste».
Andre hevder kos i baksetet gir rett til å heise revehale i antenna.
Atter andre antar symbolet stammer fra hest-og-kjerre-tiden, og at halen beskytter mot landeveisrøvere, ville dyr og uvær. De fleste bruker dog halepynten som symbol på at de er «frie bilister».
Viktig: Revehale kan være fuskpels og stammer ellers fra dyr som allerede er felt.
Pels-pynta biler?
I høst er tradisjonen tilbake på norske landeveier.
Bilfolk som er opptatt av stil, fester en fyldig revehalelignende sak i toppen av en svaiende, gammeldags antenne – som gjerne kalles «pisk» i Bygde-Norge.
Hva pokker signaliserer sjåføren med revehalen?
Når vi fyrer av spørsmålet på Facebook-forumet Norske veteranbiler, svarer flere: Hale betyr at man flagger at man har hatt «sengehygge» (les: sex) i baksetet.
Men, vent litt: Symbolet betyr svært ulike ting for folk. Villmarksjegere har i uminnelige tider båret revehale på lua som tegn på uavhengighet. Også for egenrådige jegere, unnskyld: bilister over hele Norge, er revehalen et omvendt statussymbol: Du ratter en billig bil og føler deg friere enn i en dyrekjøpt Mercedes – og revehalen viser din stolthet.
Heng på halehenget til Motors to utvalgte «ringrever»: Granada-sjåfør Linda Skavdal og Folkevogn-fantast Jane Gammelby:
Jane Gammelby i Blaker (ved Glomma, landets lengste elv) i Akershus driver Gammelby sømverksted (@gammelby_somverksted), et nyoppstartet firma hvor hun syr veteranbil- og båtinteriører, kalesjer, møbler og annet.
– Revehalen? Jeg har jo tross alt seng bak i bilen, flirer hun, og legger til at hun får svært mye positiv oppmerksomhet for både halepartiet og hele bussen.
– For meg handler revehale på Folkevognbussen mest om humor. Det morsomme er at langt fra alle vet hva den egentlig symboliserer, men de som gjør det, pleier å trekke på smilebåndet.
Selv om Folkevogna er rikelig pyntet rund baut, stikker halen seg ut.
– Folk som kommer bort for en prat om bilen, har ofte en mening om hvordan ens bil skal se ut, eller hva de ville gjort annerledes, sier hun. Enkelte bemerker at «revehale er harry».
– Men, for meg er bussen en forlengelse av meg selv, min personlighet og mitt humør. Hvorfor ikke ha det litt gøy når man først er i gang? Gjør ting som får deg i godt humør, instruerer Gammelby.
Tettstedet Blaker og områdene rundt har med sine knappe 500 sjeler muligens flere ville dyr enn innbyggere.
– Jeg personlig driver jeg ikke med jakt, men her på bygda er mange jegere på fritiden, og man kan jo innimellom være heldig å få kjøpe en og annen revehale. Jeg ville aldri handlet slikt i butikk eller på nettet – hvor pels kan stamme fra oppdrett eller inhumane kilder, lover hun.
Linda Skavdal hører hjemme i Melhus kommune i Trøndelag, er utdannet biloppretter og jobber som bilglassmontør hos Riis bilglass.
På tunet står hennes illrøde Ford Granada – komplett med bakrutesjalusi (kalt «laksetrapp»), fet bakspoiler og fyldig revehale i toppenden av den bakmonterte antenna.
– Halen kompletterer stilen til Granadaen min. Jeg har alltid likt denne «old school»-looken, som jeg tipper stammer fra 1950- og 60-tallet.
Hun mener Fords toppmodell fra 1970-tallet og starten av 1980-tallet ville sett unødvendig naken ut uten pelsen.
– Biler med langstrakt antenne må jo ha revehale. Hva andre folk tenker om den halegreia, er vel at jeg er en ragger – et miljø jeg absolutt ikke tilhører, ler Skavdal.
Familien omtaler Granadaen som «Fosen-Mustangen». I Trøndelag er stedet Fosen blitt et kjent og kjært symbol for alt som forbindes med «bygda».
– «Fosen-Mustang» er kallenavn på en eldre europeisk bil med amerikanske vibber, type Ford Granada, Taunus eller Capri. Man kjøpte seg gjerne en slik bil når man ønsket seg en vaskekte amerikaner, som Ford Mustang, men ikke hadde pengene.
Unge Skavdal har føket rundt med samme revehalen i rundt 20 år. Hun gjorde i sin tid innkjøpet på den årvisse, vinterlige Rørosmartnan.
– Revehale er litt på vei opp igjen her i Norge. Men så det er sagt: jeg har aldri fulgt saueflokken. A4-livet – å «gjøre som alle andre» – er svært fjernt fra min måte å leve livet på. Æ gjør det æ vil, åså bryr itj æ mæ om ka annja folk si, deklamerer hun på maks dialekt.
Hun pynter ikke bare bilen, men også seg selv. Forbildet er den såkalte «pinupstilen», selv om hun på bildene her har sivile klær.
– Pinup for meg er å være en sterk personlighet som løfter andre mennesker, og som makter å se det positive. Jeg har en dyp, oppriktig kjærlighet for alt gammalt, det være seg vintage klær, musikk og biler, jubler Skavdal.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: