FLAGGERMUS: Haugesund-mannen Haakon Laastad er tredje generasjon Volvo-forhandler med blikk for bil. Her med Kjersti Eriksen Isdahl og DeLorean DMC12.

Møt de som digger DeLorean:

De kjører inspirasjonen til Tesla

For 40 år siden kom «Back to the Future»-bilen som stadig flere her i landet flokker seg om: Heng på fire DeLorean-ryttere.

Publisert Sist oppdatert

DeLorean DMC12

  • Irsk-amerikansk sportsbil tegnet av italienske Giugiaro, som også har signert alt fra VW Golf til Lotus Esprit.
  • I 1981 lanserte amerikaneren John Z. DeLorean modellen DMC12. Nord-Irland stilte med fabrikk.
  • Karosseriet består av rustfritt, børstet stål og ble kun levert i denne «fargen», med en håndfull unntak.
  • DeLorean DMC12 ble «internasjonal kjendis» gjennom filmtrilogien «Back to the Future».
  • Rundt 6500 av de 9200 produserte bilene har fortsatt skilter

DeLorean?

Digg, dramatisk og dristig – og ikke minst dumdristig.

Nå omfavner folk her i landet mer enn noensinne den irsk-amerikanske galskapen – komplett med vilt vakre vingedører og karosseri i rustfritt stål.

Du som fulgte årets Spellemannsprisen på TV nøt kanskje synet av det pene, «norske» eksemplaret av DeLorean – som var hentet spesielt fra Kongsberg for å pynte sceneshowet til artisten Annie.

Nesten 40 år etter filmene i Back to the Future-serien, hvor DeLorean spilte en slags hovedrolle, virker den futuristiske storfuglen frekkere og mer flygedyktig enn mange av årets elbiler, ikke sant?

I følgen klubben som kaller seg DeLorean Norway finnes rundt 30 biler i Norge, hvorav omlag 15 har skilter. Møt fire av viltfugl-elskerne: Haakon Laastaad, Stian Birkeland, Henrik Scott Forsberg og Svein Apeland.

Her er flere av Norges største bil-entusiaster:

VINGESPENN: Rogalendingen Svein Apeland digger populærkultur fra 1980-tallet og en velstelt DeLorean DMC12 inngår i samlingen.

Svein Apeland i tettstedet Vigrestad i Hå i Rogaland ser sin DeLorean som en del av leketøysamlingen:

– Jeg er nok over gjennomsnittet glad i 80-talls popkultur som film, musikk og leker. Hva passer vel bedre enn en DeLorean, spør avdelingslederen i karosseriavdelingen i lokalbedriften Reime & Lode. I heimen har han figurer, modellbiler og annet leketøy «strødd litt her og litt der over hele huset – i påvente av et dedikert hobbyrom».

Favorittfilmer er selvsagt Back to the Future-trilogien– men også Ghostbusters, Gremlins, Friday 13th, Nightmare on Elm Street og mange andre.

– Jeg har vært fristet til å shoppe mange flere Back to the Future-effekter, men bestemte meg på et tidspunkt at restaureringen av min DeLorean måtte gå foran.

1980-talls popkultur er på moten igjen med fenomener som Stranger Things, American Horrorstory 1984 og Wonder Woman 1984:

– Og DeLorean ser bedre ut enn noen gang, mener Apeland.

BIKKJEBIL: Svein Apeland bruker sin DeLorean til hyggeturer med hunden bark og sin kjære Berit Kathrine Waldeland Apeland.

Eneste skuffelse ved bilen er kvalitet og passform på enkelte deler:

– Å kalle DeLorean en drittbil blir feil, for med riktig vedlikehold blir bilene faktisk svært gode. Men – engelsk elektronikk fra 1970- og 80-tallet har vel aldri vært topp, og glassfiberkarosseri med varierende støperesultat fører til noe avvik i form av glipper og skjevheter, konstaterer han.

I 1981 rushet DeLorean sitt første, eneste og siste produkt ut på markedet:

– Med mindre hastverk hadde mange av skavankene blitt løst. Heldigvis fikser dagens eiere selv feilgrepene fra den gang, poengterer Apeland.

ÅPEN LØSNING: Henrik Scott Forsberg viser gjerne fram DeLorean i beste sendetid på TV, slik han gjorde under årets Spellemannspris på NRK.

I april i år rullet Henrik Scott Forsberg sin spesielle DeLorean inn foran TV-kameraene i beste sendetid; bilen var spesialinvitert til Spellemannsprisens innslag med artisten Annie og låta American Cars:

– Alt skjedde fort. NRK tok kontakt og bilen ble hentet og returnert i lukket henger til og fra hjembyen Kongsberg, humrer mannen som jobber med «personaladministrasjon innenfor energisektoren».

LYSPUNKT: Henrik Scott Forsberg fikk vise fram sin DeLorean under Spellemannsprisen. Her under forberedelsene på scenen.

Allerede tidlig på 1980-tallet fant bilen veien til Norge:

– DeLorean hadde gitt norske Dyno Industrier oppdraget med å produsere bensintanker. Fabrikken i Nord-Irland skipet denne prototypen hit til landet for tilpasning. Så ble DeLorean brått slått konkurs og bilen ble tatt i en slags arrest for uoppgjorte fakturaer, sier Forsberg.

Bilen hadde i forveien rullet ut av fabrikken som eksemplar nummer 56, og er en såkalt «black car» som aldri var ment for salg. Den skulle settes på prøve, pines og deretter ødelegges - noe som lykkeligvis aldri skjedde.

KONTAKTSKAPER: Uansett hvor Henrik Scott Forsberg kjører DeLorean stopper folk opp for å se.

– Utrolig å tenke på at den ble registrert på norske skilt allerede i 1983 – og at ulike norske eiere siden har tatt veldig godt tatt vare den. De dørveggene er proppfulle av historie, filosoferer han.

– Apropos paneler: Bilene hadde sine kvalitetsfeil, men ble jo satt sammen for hånd – ofte av ufaglærte irlendere, unnskylder han.

Les også:

Back to the Future-filmene har på mange vis udødeliggjort disse bilene, mener Forsberg.

– DeLorean er tross alt verdens mest kjente filmbil. Designet med måkevinge-dørene gjør den i tillegg svært gjenkjennelig.

SNUSE PÅ HVERANDRE: Et nokså ufarlig møte mellom Henrik Scott Forsbergs DeLorean og en Datsun Z.

Kongsbergs dedikerte DeLorean-eier har også hjerte for Porsche:

– Det irsk-amerikanske kjøretøyet når på ingen måte opp til det tyske sportsbilmerkets langt mer solide kjøreegenskaper. DeLorean går ikke akkurat fort – men det er heller ikke så viktig, om du forstår hva jeg mener, gliser Forsberg, som har lest at Teslas far, Elon Musk, har avdøde John Z. DeLorean blant sine forbilder.

– Måkevinge-dørene til Tesla Model X er muligens et hint til nettopp DeLorean. Teslas nye pick-up har også flere likhetstrekk med DeLoreans kantete fasong, analyserer Forsberg.

VING-VING-SITUASJON: Haakon Laastad er en samler og sanker som handler veteranbiler av ymse merker, også nylig en DeLorean. Her med Kjersti Eriksen Isdahl.

Haakon Laastad i Haugesund er tredje generasjon Volvo-forhandler – men også veteranbilsamler som plukker objekter slik andre velger villblomster med omhu. Den høyst subjektive håndplukkingen skjer blant annet gjennom prosjektet Laastad Classics.

Esteten, som har blitt kalt «Norges mest spesielle og dedikerte bilselger», hadde allerede en et knippe klassikere lukeparkert i ulike staller før han nylig grep muligheten for å handle en gild DeLorean.

I yngre dager pangstartet han karrieren med kjøp av salg av alt fra luftgevær til bassgitarer – men samlingen med veteranbiler får stort sett bli – til glede for kunder og venner.

– Å oppleve en DeLorean på gaten blir litt som plutselig å passere RMS Titanic når du seiler i Oslofjorden. De fleste som ser bilen beskriver designet som svært tidløst og fremdeles moderne. Den representerer fortsatt en drøm og anses som grensesprengende.

VINGESPENT: Haakon Laastad demonstrer hvordan man lukker måkevinge-dørene på DeLorean: med en hempe.

Haugalendingen dveler spesielt ved flaksedørene:

– Måkevingene var og er fantastisk futuristiske. De tar overraskende liten plass ved lukeparkering og skapte i 1981 et alternativ til den da omlag 80 år gamle tradisjonelle bildøra, ler Laastad.

– Meg bekjent lykkes ikke Mercedes 300SL «Goldwing» helt med sine tilsvarende. Den tekniske løsningen på DeLorean funker teknisk sett svært bra, fastslår han, og legger til:

– Bilinteresse handler om å få drømme seg bort til epoken de ble bygget, med musikk, film, minner, drømmer og annet hyggelig.

Stian Birkeland i Flekkefjord er klubbsjef i DeLorean Norway og fikk tak i sitt eksemplar allerede i 1999 – en bil som ble skrudd sammen på fabrikken i Nord-Irland i november 1981.

– Å kjøre DeLorean er spesielt gøy i Norge, siden få eksemplarer ruller på veiene. Men – som eier må du beregne god tid. Uansett hvilken bensinstasjon jeg er innom kommer folk bort for å prate.

Masete? Plagsomt? Pinlig?

Neida!

– Slikt er bare hyggelig, mener sier varaordføreren i Flekkefjord kommune – som også er lektor og avdelingsleder ved Flekkefjord Videregående skole.

– Internasjonalt har vi DeLorean-supportere et tett fellesskap. Hvert femte år samles vi på DeLorean-treff i Belfast ved den gamle fabrikken i Dunmurry, og kjører blant annet på den tidligere testbanen som fortsatt eksisterer, sier han.

TURISTMAGNET: Birkeland delte sin uvanlige bilglede med publikum under Flekkefjords 175-års jubileum som by.

Vanskelig å fatte

Giugiaro-designet var forut for sin tid – «og er det fortsatt».

– Det futuristiske formspråket har holdt seg særs godt. Jeg har vanskelig for å fatte at designen er 40 år gammel.

Kjøreegenskapene er også et stykke designkunst:

– DeLorean utnyttet ekspertisen til den engelske Lotus-fabrikken, grunnleggeren Colin Chapman og kollegaen Mike Kimberleys team. Den såkalte Y-rammen deler grunnkonstruksjon med Lotus: DeLorean er en amerikanisert utgave av Lotus Esprit.

Førerposisjonen gir et asfalt-nært blikk på veien og verden.

– DeLorean kjører som en komfortabel go-cart, Det klassiske, gjennomtenkt interiøret ligner cockpiten i et fly, rapporterer Birkeland.

– Bilens vektfordeling med 35 prosent foran og 65 prosent bak er utfordrende. Konsernsjefen John Z. DeLorean krevde plass til en bag med golfkøller bak framsetene, med det resultat at motoren er hekkmontert istedenfor midtstilt. Ingeniørene løste den skjeve vektfordelingen ved å montere merkbart større dekk bak, opplyser han.

Den fransk-svenske V6-motoren kunne selvsagt hatt flere hester:

– Husk at DeLorean ikke er racerbil, men sportsbil. Valget av en Peugeot-Renault-Volvo (PRV)-motor bunnet blant annet i delstatens Californias utslippskrav – som allerede da var strengere enn normen. DeLoreans PRV-utgave slekter mest på den fyrrige sportsbilen Renault Alpine, jubler han.

Om du kjøper en DeLorean finnes «et gigantisk lager av deler i USA»:

– Fabrikken i Belfast, Nord-Irland bygget rundt 9000 DeLorean, men var rigget for årlig produksjon på 30.000. Da fabrikken gikk konkurs fantes reservedeler til tusenvis av biler - i tillegg til delene som allerede var sendt til forhandlere og verksteder i USA, sier Birkeland.

Her er alle Motors biltester: