ORANGUTANG: En av bilene på strandområdets p-plass oser mer feriefølelse enn alle de andre tilsammen: For få år siden var Citroën Méhari knapt verd 10.000 kroner – nå får du neppe et ålreit eksemplar under 120.000.
ORANGUTANG: En av bilene på strandområdets p-plass oser mer feriefølelse enn alle de andre tilsammen: For få år siden var Citroën Méhari knapt verd 10.000 kroner – nå får du neppe et ålreit eksemplar under 120.000.

Vi som titter på biler i ferien:

De beste feriebildene av morsomme biler

På familieferie i Frankrike sniker vi oss til å sjekke ut lokal bilkultur, om så bare på et torg eller en campingplass. Bla gjennom feriefotos av tøffe, vakre objekter og del egne bilder på Facebook-siden @nafmagasinetmotor.

Publisert Sist oppdatert

Veterankjøretøy

  • Interessen for veterankjøretøy er synligere enn på lenge, spesielt på veiene midt på sommeren.
  • Entusiasmen er godt hjulpet av store evenementer som: Classic Race Aarhus I Danmark (craa.dk/), nord-Europas største racingfestival. Norske Classic Car Show og Oslo Motor Show, tyske Techno Classica Essen, franske Rétromobile, italienske Milano Auto Classica, engelske Goodwood Festival of Speed og mange andre.
  • Vanligvis oppgir vi navn på personer i foto, men bildene i denne artikkelen er private feriebilder hvor motivene beveger seg raskere enn fotografen rekker å notere.

Ferie er å se noe nytt, har noen sagt: vi med litt bilinteresse blir glade når vi får se noe gammalt.

Etter ferien bugner mobilkameraet av snapshots av tøffe, rare hobbybiler – blandet med fotografier av barn, badeballer, bassengkanter, bambus, barfotdans, boblebad, middelalderborger og barbesøk.

Vi ber ikke om mye: bare synet av en og annen snasen, snodig, veteranbil på en kaikant, brygge, campingplass eller utenfor et hotell.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BREDDEIDRETT:</span> Renault 5 Turbo er så bred som den kan få blitt: På slutten av 1970-tallet tok Frankrikes største bilfabrikk sin sylsmale, suksessrike småbil og monterte turbo og tidenes verste, vakre skjermbreddere.
BREDDEIDRETT: Renault 5 Turbo er så bred som den kan få blitt: På slutten av 1970-tallet tok Frankrikes største bilfabrikk sin sylsmale, suksessrike småbil og monterte turbo og tidenes verste, vakre skjermbreddere.

Den franske landsbygdas bortgjemte sideveier har vist seg å være riktig for å oppdage de mest sjarmerende skapninger på Michelin-dekk.

Scroll gjennom de freidige feriebildene våre av franskmenn med kule – eller bare rare – åk (og lemp ut dine egne bilfotos i kommentarfeltet til denne artikkelen på vår facebook-side):

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FOR FULLE SEIL: </span>En ekte feriebil skal se litt ut som en lystbåt. Citroën 2CV-baserte Méhari har på sine eldre dager blitt populær som strandbil.
FOR FULLE SEIL: En ekte feriebil skal se litt ut som en lystbåt. Citroën 2CV-baserte Méhari har på sine eldre dager blitt populær som strandbil.

Når nordmenn hører at man skal til Frankrike begynner maset: «Jasså, du skal vel ned å drikke vin».

Men: Frankrike er mer enn «vin rouge». Vi reiser for å ruse oss på lokal bilkultur.

Etter å ha dumpet ned på tjukke landsbygda – i regionen Burgund midt i Frankrike – behøver du ikke gå mange skritt: En Citroën Méhari runder gatehjørnet – med en gresshoppesyngende motorlyd som røper at den er basert på Citroën 2CVs to-sylindrede sparebluss av en kraftkilde. Knappe 33 hester under panseret, plastkarosseri og deilige knøttsmå dører – hvorfra passasjer og fører kan ramle ut når som helst.

Dette er også lettest å like ved franske bilklassikere: «bekymringsløst bilhold» betyr her at biler er skapt for å bulkes – i Frankrike ser du knapt noen bil uten minst fem småskader.

Heldigvis er nye franske biler blant verdens sikreste: derfor er fasongen ulik gamle Citroën Méhari.

De brede, snirklete smijernsportene til det lokale landsby-slottet åpner seg og ut piler en matt blå Citroën DS – som om den var et Concorde-fly på rullebanen for take-off. Ombord sitter herr og fru Slottsarvinger.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BLÅMUGGOST:</span> DS-eierne senker farten, smiler og vinker og til kamera – og forsvinner i en rasende fart før vi får notert navnene. Denne Citroën DS-skapningen fra midten av 1960-tallet bor i landsbyen St. Christophe-en-Brionnais i Burgund.
BLÅMUGGOST: DS-eierne senker farten, smiler og vinker og til kamera – og forsvinner i en rasende fart før vi får notert navnene. Denne Citroën DS-skapningen fra midten av 1960-tallet bor i landsbyen St. Christophe-en-Brionnais i Burgund.

En gang var Citroën DS – kalt «Padda» i Norge på grunn av de utstikkende, trill runde frontlysene – å se overalt i det asfalterte Frankrike – men nå må du sitte tålmodig på en strategisk plassert café i påvente av en mulig åpenbaring.

Frankrike er et langt mer lukket samfunn enn det norske, hvor mye av moroa foregår bak høye, private murer uten innsyn. Mye gull oppbevares i garasjer med godt låste porter, men på søndager og andre feriedager står mange av disse på gløtt.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HEKKETID: </span>I vin-landsbyen Solutré-Pouilly knipser vi bakstussen på en «Padde — det norske kallenavnet på Citroën DS (1955-1975).
HEKKETID: I vin-landsbyen Solutré-Pouilly knipser vi bakstussen på en «Padde — det norske kallenavnet på Citroën DS (1955-1975).

Noe av det beste med sommerferie på franske landsbygda er alle bruktmarkedene – der parkeringsplassene alene er verdt en studie.

Folk som liker brukte ting og antikviteter kjører gjerne også til markeder i patinerte hobbybiler: på disse arrangementene har utstillere pappkasser med pent – og ikke så pent – brukte modellbiler av alle typer – til prisen av et rimelig glass rosévin.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SVÆRE BILOPPLEVELSER:</span> Ved ti-tiden på morgenen er bilsalget i gang på bruktmarkedet i landsbyen Vareilles i Burgund – godt hjulpet av et liten skjenk.
SVÆRE BILOPPLEVELSER: Ved ti-tiden på morgenen er bilsalget i gang på bruktmarkedet i landsbyen Vareilles i Burgund – godt hjulpet av et liten skjenk.

I franskmennenes sommerferie, som gjerne starter sent i juli og varer ut i august, arrangeres også en rekke «Bourse d’échange», hvor bilentusiaster bytter deler og andre relikvier mens de beundrer hverandres veteranbiler.

Tips: Vent med å handle minitatyrbiler og annen moro til etter lønsj: Da er gjerne selgerne mildere med utropsprisene.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BILFORHANDLEREN:</span> Det viktigste med en hyggelig handel er trivelige selgere som er åpne for en smule prat og pruting.
BILFORHANDLEREN: Det viktigste med en hyggelig handel er trivelige selgere som er åpne for en smule prat og pruting.

Franske sjeldenheter du trodde var utryddet dukker også opp i full størrelse – med frekke fartsstriper og friske farger. En mer intens entusiastbil enn Alpine er vanskelig å oppdrive. Den lille fabrikken i Dieppe i Nord-Frankrike var fra tidlig på 1960-tallet enn temperamentsfull Porsche-konkurrent – og klarte på kort tid å vinne manges hjerter med herlig design og halsbrekkende kjøreegenskaper.

På startstreken av 1970-tallet byttet Alpine ut den legendariske, billøp-vinnende modellen A110 med futuristiske A310 – og hei-ropene nådde nye høyder. Verre var det med salget, som da for lengst var ivaretatt av Renaults store forhandlernett.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BIL–FESJÅ: </span>Landsbyen St. Christophe-en-Brionnais huser en megastor, åpen markedsplass under tak – for salg av storfe. Når kuene har ferie fra slakteriet brukes hallen til spontan-utstilling av bilklassikere.
BIL–FESJÅ: Landsbyen St. Christophe-en-Brionnais huser en megastor, åpen markedsplass under tak – for salg av storfe. Når kuene har ferie fra slakteriet brukes hallen til spontan-utstilling av bilklassikere.

I Norge er Renault nå mest kjent for den rimelige elbilen Zoë – mindre kjent er merkets lange rekke med morsomme hverdags-sportsbiler som Gordini-variantene, R15, R17 og Fuego.

Siden 1266 har landsbyen Marcigny, i Burgunds aller sørligste del, arrangert stort mandagsmarked: selv corona lykkes ikke i å ta knekken på tradisjonen.

Hit kommer bønder i de bilene de har – og enkelte er et syn – som Renault 4-sjåføren som fyller åket med høy for salg – rett fra bagasjerommet.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HØY PÅ LANDET:</span> Mandag er markedsdag i landsbyen Marcigny i Burgund: denne herren er eneste som selger høy – rett fra sin uslitelige Renault 4s bagasjerom.
HØY PÅ LANDET: Mandag er markedsdag i landsbyen Marcigny i Burgund: denne herren er eneste som selger høy – rett fra sin uslitelige Renault 4s bagasjerom.

Som mange andre franske landsbyer langt pokker i vold – hvor folk har vært avhengige av transport – har 71110 Marcigny sin bilhistorie.

Lokalhistorikere hevder at området, som ligger innenfor distriktet Saône-et-Loire i Burgund, tidlig hadde flest biler i Frankrike – målt i antall kjøretøy per innbygger. Forklaringen er den ettertraktede storferasen «Charolais» – som har skapt en velstående bondestand. Disse bøndene kjører ikke bare 2CV.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">POMP OG PRAKT: </span>Peugeot 604 er blant de mer staselige kjøretøyene som tidligere tøt ut av franske bilfabrikker.
POMP OG PRAKT: Peugeot 604 er blant de mer staselige kjøretøyene som tidligere tøt ut av franske bilfabrikker.

Franske bilfabrikker har en vinglete tradisjon når det gjelder staselige storbiler: oppskriften har gjerne vært å lansere prestisjefulle saker som applauderes i øst og vest – og så glemme produktutvikling.

Resultatet er en rekke svært ulike skapninger som spenner fra presidentkjøretøy – som Citroën CX Prestige (en 25 cm lengre variant av storbilen CX (1974-1989)) – og Citroën SM (1970-1975) med 2,7 liters V6-motor fra Maserati, til snodigheter som Renault Avantime og Simca Présidence. Peugeot 604 var merkets flaggskip fra midten av 1970-tallet med nydelig design av italienske Pininfarina – men luksusdroget ble raskt utdatert og parkert av tyske konkurrenter. I dag er kanskje synet av den mer imponerende enn noensinne?

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ÅPENT FORHOLD:</span> Selv i Frankrike finnes heldigvis solide innslag av tyske og andre lands bidrag til bilhistorien – samt hjemmeproduksjon med rampete rigg og farger.
ÅPENT FORHOLD: Selv i Frankrike finnes heldigvis solide innslag av tyske og andre lands bidrag til bilhistorien – samt hjemmeproduksjon med rampete rigg og farger.

Som kjent er cabrioleter en undervurdert måte å reise på, som dessverre trekker stadig færre kjøpere. Under oppholdet i Frankrike dukker en og annen takløs skapning opp når det ikke hagler for mye (de seneste årene har franske vinbønder og andre landbrukere vært sterkt plaget av isbiter fra himmelen).

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BLÅ LØVE: </span>Med Peugeots løvelogo i grillen parkerer en elegant 304 Cabriolet i solsteikens landsbygate, rett foran vårt veteranbil-sultne blikk.
BLÅ LØVE: Med Peugeots løvelogo i grillen parkerer en elegant 304 Cabriolet i solsteikens landsbygate, rett foran vårt veteranbil-sultne blikk.

Like artig som lokalfolks biler er tilreisende eller tilflyttede nederlendere som ferierer med tungt restaurerte eksemplarer av fortidens beste åk.

Nederland er et episenter for veteranbilinteresse – med en bemidlet befolkning som har reiselyst og hjerte for franske rariteter.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GRØNN FERIE:</span> Dette blide, nederlandske paret har hele ferien pakket ombord i Citroën HY, som var en av Frankrikes mest populære varebiler, bygget fra 1947 til 1981.
GRØNN FERIE: Dette blide, nederlandske paret har hele ferien pakket ombord i Citroën HY, som var en av Frankrikes mest populære varebiler, bygget fra 1947 til 1981.

Til nordmenn som fortsatt tror man drar til Frankrike bare for å sitte på rompa og drikke vin: man starter faktisk dagen med brød – og kaker.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BRØDBILEN:</span> PÅ franske landsbygda er dagens første gjøremål storinnkjøp av brød og kaker. 2 CV-baserte Citroën Dyane, produsert fra 1968 til langt utpå 1980-tallet, rommer matrasjonen fram til lønsj.
BRØDBILEN: PÅ franske landsbygda er dagens første gjøremål storinnkjøp av brød og kaker. 2 CV-baserte Citroën Dyane, produsert fra 1968 til langt utpå 1980-tallet, rommer matrasjonen fram til lønsj.

Hva mer skal vi finne på? Jo, vi kan saumfare «til salgs»-annonser og kjøpe en av disse rå raritetene – eller nøye oss med noen relikvier.

Mot natta rusler vi til landsbyens bilskrotning med hull i gjerdet som blir en inngang til paradis. med barnslig glede peller vi av dekaler, emblemer og merker med verktøy funnet på tomta.

Vi er ikke biltyver, men historiekjeltringer – og har mye god vin til gode.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BILTYVERI: </span>Her er noen av emblemene som vi fjernet – med rusten spesialsaks funnet på stedet – fra bilkropper på en oppsamlingsplass for bilvrak. Stedet var ulåst og åpent.
BILTYVERI: Her er noen av emblemene som vi fjernet – med rusten spesialsaks funnet på stedet – fra bilkropper på en oppsamlingsplass for bilvrak. Stedet var ulåst og åpent.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?