GRØNNE IDEER: I sommer har nesten hele Norge plantet i hager, bed og blomsterkasser – og Halina Sjuve Haanøs har valgt å dele moroa på instagramkontoen Bøler Botaniske (@bolbotanic), med navn etter bydelen hvor familien bor – i Oslo øst.
GRØNNE IDEER: I sommer har nesten hele Norge plantet i hager, bed og blomsterkasser – og Halina Sjuve Haanøs har valgt å dele moroa på instagramkontoen Bøler Botaniske (@bolbotanic), med navn etter bydelen hvor familien bor – i Oslo øst.

Vi som bruker bilen til hagehobby:

I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Sommerens mest populære aktivitet? Jo: å fylle bilen med hagesenterets vekster og kjøre alt hjem for å mekke hagehygge. Møt tre hage-entusiaster som bruker bilen til å gjøre uteplassen grådig grønnere.

Publisert Sist oppdatert

Bil og hage

  • Covid-19 pandemien har ført til at mange nordmenn delvis ferierer i egen hage. 85% av oss har tilgang til ulike former for hage utenfor boligen.
  • Langt flere nordmenn enn gjennomsnittseuropeerne nyter godt av enebolig, tomannsboliger og rekkehus med hagemuligheter. Mer enn 75% av norske husholdninger eier egen bolig.
  • Under pandemien har hagesentre som Hageland og Plantasjen opplevd kraftig salgsøkning (i perioder hvor de har hatt lov å holde åpent). Hagefokus tar av i bøker, TV-programmer, instagram og andre sosiale plattformer.

Bilen lukter så fordømt deilig ... av jord.

Lasterom og bakseter er fylt med grønne planter: på hjemturen fra hagesenteret rister og dirrer alle mulige type greiner og blader.

Når alt er lempet ut på plenen, kravler muligens et par kule småkryp fortsatt rundt i bagasjerommet: de har overlevd siden i går, da bilen ble brukt for å bli kvitt hageavfall.

Nordmenn roter i jorda som rabiate jordrotter og nikoser seg med hagehobby.

Her er Porsche-eier Hans Georg Helberg som sier «Porsche-plante» istedenfor «potteplante», Caspar Hille i klassisk Mini på strøm med grønn profil og Jeep Wagoneer-rytter Halina Sjuve Haanæs med instagramkontoen Bøler Botaniske (@bolbotanic):

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">UT I MIN HAGE:</span> Med en romslig Jeep i garasjen er det alltid muligheter for Halina Sjuve Haanæs til å frakte nye busker og vekster hjem til Bøler.
UT I MIN HAGE: Med en romslig Jeep i garasjen er det alltid muligheter for Halina Sjuve Haanæs til å frakte nye busker og vekster hjem til Bøler.

Halina Sjuve Haanæs i bydelen Bøler øst i Oslo stapper stadig familiens 1991-modell Jeep Wagoneer full med grønne greier.

Produktsjefen i Vipps er egentlig utdannet fotograf – med spesiell interesse for blomster.

– Først de siste to årene kan jeg boltre meg i egen hage. Da korona-epidemien traff og jeg ble sittende på hjemmekontor, oppdaget jeg kjapt at hagearbeid er et perfekt avbrekk fra monotonien og teams-møtene – og jeg fikk fart på planleggingen, sier Haanæs.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GRØNT ROM: </span>Halina Sjuve Haanæs begynte med intagramkontoen Bøler Botaniske (@bolbotanic) da pandemien tvang henne til hjemmekontor – med hagen rett utenfor.
GRØNT ROM: Halina Sjuve Haanæs begynte med intagramkontoen Bøler Botaniske (@bolbotanic) da pandemien tvang henne til hjemmekontor – med hagen rett utenfor.

Å kjøre og hente vakker, levende botanikk – og se hagen ta form og endre seg fra dag til dag ble en motivasjon i seg selv.

– Hjemmekontor førte også til at jeg stadig oftere plukket med meg kameraet ut på tur i nærområdet. Vår familie er så heldig å ha hage inntil en fredet skog ved Østensjøvannet fuglereservat, med fantastisk flora og fauna.

Instagramkontoen Bøler Botaniske (@bolbotanic) mikser interessen for fotografi, hage og natur.

– Målet er å inspirere flere til å omgi seg med blomster og planter: å se skjønnheten i grønne omgivelser. Konkrete hageråd overlater jeg til andre, ler hun, og legger til at Jeepen har en estetisk rolle i prosjektet Bøler Botaniske.

– Bilen er jo naturlig vakker med mørkeblå lakk og trepaneler som matcher grønne planter og fargesterke bIomster.

Verdens første SUV i sitt slag (produsert 1963-1991) har vist seg å romme uante mengder grønn moro:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">DØR TIL DØR: </span>Jeep Wagoneer ble bygget i nær tre tiår helt til 1991. Familien Haanæs’ utgave er fra aller siste produksjonsår.
DØR TIL DØR: Jeep Wagoneer ble bygget i nær tre tiår helt til 1991. Familien Haanæs’ utgave er fra aller siste produksjonsår.

– Her får jeg plass til minst 10 sekker jord, fem busker, tjue stauder og diverse potter – på én gang. For mindre innkjøp har vi en elektrisk lastesykkel, mens Jeepen tar seg av sjauejobbene, samt når hageinnkjøpet også er en familieutflukt, sier Haanæs.

Ungene på fem og syv kaller Jeepen «Teddy», etter det myke interiøret.

– Siste innkjøp var masse eviggrønt som skal balansere bedene når staudene visner for vinteren: en liten sølvgran, kinaeiner, noen runde buksbom og barlind. Og når vi først tar turen til hagesenteret fylles stort sett bilen med jord og stauder på salg.

Hun og mannen Jørn diskuterer nå om Jeepen har plass til et kirsebærtre som de vil frakte fra Sven Myrvold planteskole på Jessheim.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GRØNT ROM:</span> Halina Sjuve Haanæs gjør familiens Jeep-klassiker til en del av prosjektet Bøler Botaniske, som er foto og inspirasjon fra egen hage og nærliggende, fredede naturområder i Oslo-bydelen.
GRØNT ROM: Halina Sjuve Haanæs gjør familiens Jeep-klassiker til en del av prosjektet Bøler Botaniske, som er foto og inspirasjon fra egen hage og nærliggende, fredede naturområder i Oslo-bydelen.

– Planen er å legge kronen mellom oss i kupeen og binde rotklumpen bak. Jeg er skeptisk, men det kan jo bli bra bilder – om ikke annet, tror hun.

Jeepens plettfrie, lysebrune plysj-interiør er uvanlig velholdt – men «bilen er til for å brukes»:

– Jeg dekker alltid til med plast før noe som helst lastes inn. En håndstøvsuger tar det verste jordsølet. Men i framtiden skal jeg prøve å unngå å bruke bilen til de aller mest møkkete oppdragene, ler Haanæs.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LASTEPLANLEGGING: </span>Konvertering av Mini Pick-up fra bensin til strøm kostet Caspar Hille mange arbeidstimer. Han mener den nå er bedre å kjøre enn før – og er fornøyd med at den ved siden av batteripakken på planet – har masse plass til hageavfall.
LASTEPLANLEGGING: Konvertering av Mini Pick-up fra bensin til strøm kostet Caspar Hille mange arbeidstimer. Han mener den nå er bedre å kjøre enn før – og er fornøyd med at den ved siden av batteripakken på planet – har masse plass til hageavfall.

Caspar Hille i Oslo kjører vekk hageavfall ved hjelp av en av Norges minste elbiler.

Mannen – som har hatt stor suksess med å utvikle og bygge undervisningsutstyr for elbilopplæring i Autotec.no – har egenhendig konvertert sin 1968 Mini Pick-up til elektrisk drift. Den er landets eneste i sitt slag.

Den nye egenvekten på 795 kilo topper bare fossil-originalen med 75 kilo. Drivverk er delvis hentet fra den norske elkjøretøyet Think City.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STRØMMETJENESTE: </span>Caspar Hille hentet batteripakke fra den norske elbilen Think City da han konverterte Minien fra bensin til strøm.
STRØMMETJENESTE: Caspar Hille hentet batteripakke fra den norske elbilen Think City da han konverterte Minien fra bensin til strøm.

– Jeg er svært fornøyd med resultatet. Bilen er mye bedre å kjøre på strøm enn originalen med bensinmotor, lover han.

Den nøye utregnede, egenbygde batteripakken okkuperer en del av plassen bak på det åpne lasteplanet – men fortsatt har Minien rom for kvister, greiner og blader.

– Tomten hjemme måler rundt 800m2 – med en hekk mot den ene naboen på omlag 30 meter. Den vokser jo like fort som ugress – og må klippes to ganger i året. Da er det frem med Minien og kjøre avgårde de 10 minuttene til avfallsdepotet Grønmo sør for Oslo.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MIKRO LASTEBIL: </span>Caspar Hille mener klassisk Mini fortjener en plass i fremtidens, unnskyld: nåtidens, elbilsamfunn.
MIKRO LASTEBIL: Caspar Hille mener klassisk Mini fortjener en plass i fremtidens, unnskyld: nåtidens, elbilsamfunn.

Hille benytter også bilen til innkjøp av småtteri som blomster.

– Størrelsen på lasteplanet er perfekt for formålet, og på hagesenteret er folk alltid blide i møtet med Minien, gliser han.

Minien er ikke bare full av hageavfall, men også interessante deler: Hille har for eksempel hentet rattstammen fra Chevrolet Citation (produsert i USA 1980-1985) – som gir knærne til den høye Minieieren langt bedre plass.

Det tøffe rattet kommer fra Momo og gasspedalen er rett og slett rappet fra VW Golf. På høstdager med regn får batteripakken i ly av dekktrekk fra en amerikansk Ford F-serie pick-up.

Norges eneste Mini pick-up har rundt 16 mil rekkevidde.

– Det holder jo i massevis for å få kjørt vekk det vi trenger for å få en nokså ryddig hage, sier Hille.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KLAR FOR BEDDET: </span>Alt blir grønnere i en Porsche.
KLAR FOR BEDDET: Alt blir grønnere i en Porsche.

Hans Georg Helberg i Lørenskog har en brennende bilinteresse med biler i stallen som har spent fra en jagerfly-lignende kropp som Messerschmitt KR100 til den syndig vakre coupéen Volvo P1800.

Aller mest nytte har han kanskje hatt av sin stilige Porsche 924 S 1987-modell – i alle fall når det gjelder opplasting og fjerning av hageavfall.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PORSCHE-GRØNT: </span>Hans Georg Helberg har aldri kjørt hageavfall i denne Messerschmitt KR200 – slikt bruker han Porschen til.
PORSCHE-GRØNT: Hans Georg Helberg har aldri kjørt hageavfall i denne Messerschmitt KR200 – slikt bruker han Porschen til.

Porsche er perfekt til innkjøp av planter til hagen – og sist gikk turen gikk til utenarkedet Mester Grønn på ALNA Senter.

– I denne «sportsbilen» er det bare å stuve inn, fastslår Helberg, som mener å huske at bagasjeromsvolumet til Porschen – ifølge fabrikkmål – rommer rundt 370 liter.

– Jeg innrømmer at turen til Mester Grønn var et hellig forsøk på å overbevise madammen om at Porschen er en svært så anvendelig bil, ler Helberg.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet