ITALIENSK DELIKATESSE: Harald Skjøldt skjøtter en av verdens laveste sportsbiler, Lamborghini Miura. Den amerikanske sangeren Frank Sinatra (1915-1998) var første eier av dette sjeldne eksemplaret med oransje eksteriør og interiør.
ITALIENSK DELIKATESSE: Harald Skjøldt skjøtter en av verdens laveste sportsbiler, Lamborghini Miura. Den amerikanske sangeren Frank Sinatra (1915-1998) var første eier av dette sjeldne eksemplaret med oransje eksteriør og interiør.

Vi som kjører én meter lave sportsbiler:

Høye SUV-er er for pyser!

Enkelte snur ryggen til det norske SUV-hysteriet og sklir ned i de laveste serieproduserte sportsbilene du får med tak. Dukk skallen, dra inn magan og bli med Lamborghini-trollmann Harald Skjøldt og Lotus Esprit-rytter Bård-Arne Andersen.

Publisert Sist oppdatert

Verdens laveste biler med tak

  • De laveste serieproduserte sportsbilene gjennom tidene har fordeler som lavt tyngdpunkt og godt veigrep.
  • Typiske sportsbiler som rager rundt én meter over bakken er Lamborghini Miura, Lotus Europa, Lotus Esprit, Lotus/Caterham Seven, Ford GT40, Lola T70, Piper GT og Alpine A110.
  • Produsentenes nye utgaver av kjente klassikere er alle høyere enn originalen, men Lamborghinis nye Countach 2021-modell makter likevel å holde høyden nede på bare 1,139 meter (mot for 1,070 for originalen fra 1979-tallet).

Hva er idealhøyden for en bil, sånn omtrent?

Kun én fattig meter, om vi skal tro våre glade eksperter – som lovpriser effekter som lavt tyngdepunkt, minst mulig luftmotstand og tilnærmet liggestilling bak rattet.

Mens norske bilkjøpere higer etter stadig høyere SUVer er bilhistoriens mest respekterte sportsbiler like lave som en oppreist paraply, gitar – eller: toppen av taket når deg så vidt i hoftehøyde.

Når norske myndigheter har mast om «1 meters-regelen» i snart to år, er det på tide å sjekke ut bilverdenens 1 meters-gleder: heng på James Bon- bil dyrker Bård-Arne Andersen og treningssenter-gründer og Lamborghini-frontkjemper Harald Skjøldt.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ITALIAS MESTERLIGA:</span> I 1980 startet Harald Skjøldt treningssenteret Harald gym. På spørsmål om hvordan han har klart å holde bedriften gående i 41 år svarer han enkelt: «jeg har alltid vært tilstede». Samme metode benyttet han ved restaureringen av sin sjeldne Lamborghini Miura: den flymekanikerutdannende mannen var involvert i hver detalj.
ITALIAS MESTERLIGA: I 1980 startet Harald Skjøldt treningssenteret Harald gym. På spørsmål om hvordan han har klart å holde bedriften gående i 41 år svarer han enkelt: «jeg har alltid vært tilstede». Samme metode benyttet han ved restaureringen av sin sjeldne Lamborghini Miura: den flymekanikerutdannende mannen var involvert i hver detalj.

Harald Skjøldt, eier og drifter av Norges lengstlevende treningssenter Harald’s gym, har en pen samling lave Lamborghinier. Den aller laveste er en 1969-modell Miura med knappe 1,05 høyde.

– Jeg er jo liten av vekst, så lav sportsbil har egentlig aldri vært noe problem. Miura er selvsagt en markkryper, men brede dører og annet er likevel konstruert slik at større folk heller ikke opplever problem med inn- og utstigning.

Skjøldts Miura tilhørte en gang Frank Sinatra, en av USAs mest berømte sangere gjennom tidene, med hitlåter som My Way, You Make Me Feel so Young og Fly Me To The Moon. Sinatra målte 1, 71 meter på sokkelesten:

– Lamborghinien er nokså romslig innvendig til å være en supersportsbil av dette kaliberet. Husk at Miura på 1960-tallet var verdens raskeste serieproduserte bil med oppgitt topphastighet på over 300 km/t, opplyser Skjøldt.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ÅPNINGSSEREMONI: </span>Harald Skjøldt mener både bodybuilding og bildesign kan være kunst. Hans Lamborghini Miura rangerer helt i toppen når tidenes beste sportsbiler skal kåres – mens rager ikke særlig høyt over bakken: unnskyld: plenen (som her).
ÅPNINGSSEREMONI: Harald Skjøldt mener både bodybuilding og bildesign kan være kunst. Hans Lamborghini Miura rangerer helt i toppen når tidenes beste sportsbiler skal kåres – mens rager ikke særlig høyt over bakken: unnskyld: plenen (som her).

I resepsjonen hos Harald’s gym i Hausmannsgate 6 i Oslo blir besøkende bodybuildere og andre treningsglade folk møtt av skiltet «It’s not the type of car you drive, but the size of the arm hanging out of the window».

Skjøldt omgir seg med flere støyende hingster av typen Lamborghini, men det er den ultralave Miuraen som skriker høyest om oppmerksomhet. I forbindelse med Lamborghinis egen feiring av 50-årsdagen for modellen i 2016, smykket produsenten Skjøldts sjeldne eksemplar med utmerkelsen «Best in show».

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BIL-LEGENDEN: </span>Lamborghini bygget Miura i kun 764 enheter fra 1966 til 1973. Det sier seg selv at Harald Skjøldts eksemplar fra 1969 er et ettertraktet samlerobjekt, som fikk spesialpris under Lamborghinis eget 50-års jubileum for modellen i 2016.
BIL-LEGENDEN: Lamborghini bygget Miura i kun 764 enheter fra 1966 til 1973. Det sier seg selv at Harald Skjøldts eksemplar fra 1969 er et ettertraktet samlerobjekt, som fikk spesialpris under Lamborghinis eget 50-års jubileum for modellen i 2016.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MUSKELBUNT: </span>«Husk at her sitter motoren bak», ler Miura-eier Harald Skjøldt og åpner det bakre panseret akter, i en elegant håndvending – som om det var lokket på et flygelinstrument.
MUSKELBUNT: «Husk at her sitter motoren bak», ler Miura-eier Harald Skjøldt og åpner det bakre panseret akter, i en elegant håndvending – som om det var lokket på et flygelinstrument.

Den knalloransje signalnyansen var Sinatras favorittfarge og kompenserer for den lave høyden som gjør at farkosten knapt synes i trafikken. Skjøldt er opprinnelig utdannet flymekaniker og fikk bruk for lærdommen da han sammen med sin venn Hans Sørensen restaurerte objektet for noen år tilbake.

– Miura er blant de mest humane, menneskevennlige sportsbilene jeg vet om. Her leverte Lamborghini ut en rå racer til folk uten restriksjoner. Likevel var den full av komfort og følelser. Og med hele fire overliggende kamaksler: den lavtflygende skapningen representerer gullalderen i italiensk bilindustri, jubler Skjøldt.


Bård-Arne Andersen i Grimstad på Sørlandet jobber i den lokale Barne-, ungdoms- og familieetaten – og privat ligger han lavt i terrenget med sin røde 1987-modell Lotus Turbo Esprit HCI – som måler 1,111 meter over bakken.

– Som ung student i Gøteborg observerte jeg mange kule, uoppnåelige åk på Sveriges nest største bys hovedgate, som kalles «Avenyn». Og én dag var den der, Lotus Esprit. Mye senere fikk jeg muligheten til å kjøpe et eksemplar, og dav ar det ikke en eneste centimeter i meg som strittet imot, fastslår Andersen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LAVT I TERRENGET:</span> Bård-Arne Andersen i Grimstad blinket seg ut en Lotus Esprit nettopp fordi den lave sittestillingen hinter til hvordan racingkjøring en gang var.
LAVT I TERRENGET: Bård-Arne Andersen i Grimstad blinket seg ut en Lotus Esprit nettopp fordi den lave sittestillingen hinter til hvordan racingkjøring en gang var.

Nå har rattet bilen i syv år – og det langt mer anvendelige alternativet Porsche 911 har han hatt «mange av».

– Likevel kan knapt noen Porsche måle seg mot Esprit: da snakker jeg om følelsen av å være i ett med den ekstremt lave bilen, sier han, og nevner kjapt at Lotus kun skrudde sammen denne utgaven i 187 eksemplarer.

Den puslete (les: beskjedne) høyden er «noe av det kuleste ved Esprit»:

– Å dumpe ned i de lave setene gir følelsen av å kjøre racerbil fra en annen tid, da slike farkoster fantes på plakater i storformat – som vi selvsagt dekorerte gutteromsveggene med, minnes Andersen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">RØD LOTUSBLOMST: </span>Bård-Arne Andersen svinger seg gjennom Sørlandskysten med en slank Lotus Esprit – som i forhold til Norges utallige SUVer virker lav og flat som en europall.
RØD LOTUSBLOMST: Bård-Arne Andersen svinger seg gjennom Sørlandskysten med en slank Lotus Esprit – som i forhold til Norges utallige SUVer virker lav og flat som en europall.

Apropos plakater: Lotusen er tett knyttet til minst et par tidligere James Bond-filmer. Hovedrolleinnehaveren Roger Moore, som selv svaiet 1,86 meter over asfalten, gjorde Esprit verdensberømt bak rattet på det flatpakkede designet i filmene The Spy Who loved Me (1977) og For your Eyes Only (1981).

Filmbilen hadde spesielle egenskaper hvor den blant annet buktet seg under havoverflaten – som hvilken som helst annen en flyndre. Andersen åler seg, med sin 1,82 meter høyde, med letthet inn og ut av cockpiten.

– Noe av sjarmen ved Esprit er jo at det er litt plundrete å sprette inn – og ut igjen. Men: bikker man 1,85 meter over bakken, bør man vurdere å finne en høyere sportsbil, ler Andersen.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»