ARMERT MERCEDES: Silje Marie Tveitan Follstad i Vestfold har latt seg brennmerke med tysk status.
ARMERT MERCEDES: Silje Marie Tveitan Follstad i Vestfold har latt seg brennmerke med tysk status.

Vi som tatoverer bilen på armen:

Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Noen er så glade i bilen at de får den svidd i huden. Møt fem sjeler som har bladd opp tusenlapper for å få tatovert drømmeåket.

Publisert Sist oppdatert

Tatovering

  • Teknikk som riser varige motiv inn i huden.
  • Historisk har tatoveringer vist sosial status, mens fra tidlig 1900-tall var motivene mest vanlig blant sjøfolk.
  • 1990-årene regnes som tiåret da fenomenet ble mer allment.

Tatoveringer: Lite oser mer varme og vennlighet, ikke sant?

Tattiser representerer jo ofte det vi er aller mest glade i: Navnene på barna eller en kjæreste vi – der og da – tror vi kommer til å elske for evig. Og nå brennmerker nordmenn seg også med kjærlighet til bilen – så det svir.

Stadig flere av oss biter tenna sammen i tatoveringsstudioet og aksepterer smerten. Til gjengjeld blir bilen med hele veien til gamlehjemmet.

Tatoveringen koster (bokstavelig talt) flesk – så møt fem av Motors utvalgte som ikke angrer på at de fikk tatovert BMWer, Mercedeser og Folkevogner på sart hud – Fredrik Nordal, Thomas Egge, Morten Mellemseter, Martin Lønn og Silje Marie Tveitan Follstad:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STJERNESMELL: </span>Silje Marie Tveitan Follstad vokste opp med Mercedes-Benz – noe som har satt sine spor.
STJERNESMELL: Silje Marie Tveitan Follstad vokste opp med Mercedes-Benz – noe som har satt sine spor.

Brenner for stjerna

Silje Marie Tveitan Follstad i Andebu i Vestfold kler seg gjerne kortermet for å vise kroppspynten.

– Jeg fikk tatovert «Mercedes-Benz» fordi jeg virkelig brenner for merket, ler hun.

Myk oppvekst i komfortable bakseter er blant årsakene til at hun omfavner tysk luksus.

Jeg har lagt min elsk på de bilene, og kjører selv en 1994-model 300TD stasjonsvogn, også kalt Edelwagen, som jeg er umåtelig stolt av.

Hun har gode minner fra morfarens Mercedeser. Moren overtok etter hvert én av dem:

– Mamma mente riktignok at Mercedesen var noe forbanna møkk: Hun ble aldri venner med bakhjulstrekk, sukker hun.

Tatovøren støttet Follstad i at Mercedes er et elegant tattis-valg, og et tydelig signal om hvor man står i bilverdenens merkeforvirring.

– Tatoveringen kostet meg 1000 kroner, og det er den beste anvendte tusenlappen jeg har brent av, fastslår hun.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BILDRØMMEN: </span>Fredrik Nordal knytter Folkevogn campingbuss med frihet – og en enkel, stilfull tatovering.
BILDRØMMEN: Fredrik Nordal knytter Folkevogn campingbuss med frihet – og en enkel, stilfull tatovering.

Vennligsinnet

Fredrik Nordal i Brumunddal i Innlandet har en vennligsinnet tatovering med ett stykk sol, høye fjelltopper, antydning til grantrær – samt «en utrolig kul campingbil som bare må foreviges på kroppen».

– Jeg fikk kjøpt denne VW Caravellen til en god pris – av en kamerat i en periode da jeg hadde litt dårlig råd. Bilen fristet veldig, og jeg har blitt utrolig glad i den.

Siden har Nordal brukt Folkevogna til ting som små campingturer i nærområdet og på treff med andre veteran-VWer.

– Barna har også kost seg med å overnatte i den på gårdsplassen. Dette er et kjært familiemedlem vi kommer til å beholde for framtidige turer.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TATTO-VINDEN: </span>Fredrik Nordal har en pen samling med biler i garasjen – men foreløpig har bare et av åkene fått plass på armen.
TATTO-VINDEN: Fredrik Nordal har en pen samling med biler i garasjen – men foreløpig har bare et av åkene fått plass på armen.

Familien har flere åk, blant annet en original Boble cabriolet og et par Mercedeser, hvorav en E55 AMG. Planen er å få alle tatovert på kroppen, én etter én.

– Motivene vil nok i det minste fylle hele venstre armen, lover Nordal.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ARMKROK:</span> Thomas Egge på Gran i Hadeland fikk plass til en hel BMW på musklene.
ARMKROK: Thomas Egge på Gran i Hadeland fikk plass til en hel BMW på musklene.

Nesegrus

Thomas Egge på Gran i Hadeland er nesegrus beundrer av Bayerische Motoren Werke AG – og holder andre merker på en armlengdes avstand.

Før han gjorde avtale med tatoveringsstudio gikk han noen runder med seg selv:

– Det var valgets kvaler: Jeg synes jo BMW har produsert utrolig mange pene karosserier – spesielt de litt eldre, rundt 1980 til slutten av 1990 tallet.

Han landet på en langstrakt coupé – av modellserien med BMWs internkode e36.

– Motivet er hentet rett fra et bilde jeg tok selv – av den tøffe bilen jeg hadde tidligere, som jeg angrer på at jeg solgte, innrømmer Egge.

Tatovøren i studio 16 på Jessheim ga uttrykk for at prosjektet var unikt og stilig.

– Jeg satt nær tre timer i stolen, betalte 4500 kroner for resultatet og er utrolig fornøyd, jubler Egge.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ARME RIDDERRE:</span> Morten Mellemseter i Oppdal blir glad av å se at han endelig har en Folkevogn som er merket av livet – og en arm som er tatovert med den patinerte bilen.
ARME RIDDERRE: Morten Mellemseter i Oppdal blir glad av å se at han endelig har en Folkevogn som er merket av livet – og en arm som er tatovert med den patinerte bilen.

Varme minner

Morten Mellemseter i Oppdal i Trøndelag bærer på varme minner fra fra midten av 1970-tallet – da Folkevognen – han nå har fått tatovert på armen – rullet rundt i bygda med aller første eier bak rattet.

– Den strøkne Bobla i sølv metallic ble tatt godt vare på av mannen, men etter hans død ble den solgt videre til en annen eldre herre – som lot den stå uregistrert utendørs i vær og vind i over 20 år.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GODT RUSTET: </span>Morten Mellemseter har hatt et utall strøkne biler – og liker denne spesielle Boblas overflaterust: Dét er bilens tatovering.
GODT RUSTET: Morten Mellemseter har hatt et utall strøkne biler – og liker denne spesielle Boblas overflaterust: Dét er bilens tatovering.

Mellemseter fikk skapningen ut på veien igjen – som til nå bare har gått 62.000 kilometer. Boble-tatoveringen kostet rundt 3500 kroner:

– Tatoveringen er en hyggelig gave fra mine barn i forbindelse med at jeg i sommer ble 62 år og pensjonist. Barna ordnet alt, inklusive å sende tatovøren bilder – jeg satte meg bare i stolen og fikk det gjort, ler han, og regner ut at han har skjøttet omlag 50 luftavkjølte Volkswagener – i alle slags fasonger.

– Jeg ønsker meg ikke ei blank Boble: Jeg har jo allerede hatt så mange strøkne biler. På sommertreff ser jeg mengder av pene, perfekte biler – men gudene vet hva som skjuler seg under den lakken, advarer han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BRED BIL:</span> Martin Lønn i Horten kommune mener man gjerne kan ta i litt, når man først skal velge dimensjon på bil – og tilhørende tatovering.
BRED BIL: Martin Lønn i Horten kommune mener man gjerne kan ta i litt, når man først skal velge dimensjon på bil – og tilhørende tatovering.

Evig din

Martin Lønn på Nykirke i Horten kommune i Vestfold tenkte at kroppen ville bli et passende lerret for en amerikaner av den svære, full-size sorten.

En 1953-modell Ford Crestline Victoria dominerer ryggpartiet – der den står «lukeparkert», med noen få centimeters klaring, fra skulder til skulder.

– Jeg solgte Forden for et par år siden: når jeg ikke lenger har den utenfor huset, er jeg i hvert fall glad jeg har den på ryggen.

Hvor viktig var droget for Lønn?

– Viktig og viktig… Den var bilen min og den ble til en kul tatt’, flirer han.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?