NESTEN NORDPOLEN: Polestar 2-entusiast Steffany Solvang i Oslo tar elbilen ut fisketur. Hun og mannen er blant annet ivrige isfiskere.

Nordmenn som ble Polestar-polare:

– Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen

Noen forguder sin teknofikserte Polestar 2 slik nærmest hele Norge dyrket Gøteborg-traktoren Volvo 240. Møt tre av dem.

Publisert Sist oppdatert

Polestar 2

  • Polestar 2 er et helelektrisk kjøretøy og konkurrent til blant andre Tesla Model 3 og Volvo XC40 Recharge.
  • Det ferske bilmerket Polestar har hovedkvarter i Gøteborg i Sverige og produksjon i Chengdu i Kina. Det er eid av Volvo Cars, som igjen tilhører den kinesiske bilgiganten Geely.
  • Fra før av finnes Polestar 1, en hybrid sportsbil med bensin- og elmotor.
  • Polestar 2 er, som Polestar 1, bygget med synlige elementer fra Volvo, som blant annet interiøret.
  • Merket satser på digital markedsføring og kundekontakt med informasjonsmedarbeidere, ikke selgere, i noen få, urbant plasserte Polestar Space som erstatter de tradisjonelle bilforhandlerne.

Motor har møtt taletrengte merke-tilhengere med morsomme historier. De som kjører Audi, Alfa Romeo, BMW, amcar-entusiastene, Tesla, Skoda, Aston Martin, Opel, Mercedes-Benz Geländewagen, Saab, Porsche, pickup-folket, klassisk MG eller kinesisk MG-elbil.

Vi har møtt de som kjører i klassisk Citroën, Toyotas luksusmerke Lexus, en legendarisk Lada, spenstige Ford Mustang, en elskelig Mini, og en vill Toyota Supra, de som må ha bilen blir pyntet til jul eller kjører elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde, og de som sverger til Subaru Forester.

Polestar 2 var Norges 9. mest solgte bil i 2020.

En App med hengerfeste?

En Volvo i Mao-dress?

En svensk-kinesisk «smarttelefon» på 2,1 tonn, med rekkevidde fra Trondheim til Gardermoen?

Mye sies om Polestar 2, som kjapt ble en «snakkis» da den helelektriske Volvo-avleggeren ble sluppet løs på norske kunder i 2020.

Polestar 2 markedsføres freidig som «skandinavisk design», under småpussige paroler som «goodbye normal» og «less i more», eksemplifisert i resirkulert skinn i setene og stemmestyring med «naturlig tale».

Reinspikka, renskåren fasong, nøysomt interiør og heldigitalt, corona-distansert kundeforhold begeistrer vårt panel: Isfiskeren Steffany Solvang i Oslo, fengselsbetjent in spe Robin Singh i Mjøndalen og Porsche-mannen Ivar Thomle Hoelsæter i Notodden.

Hilser på kolleger

Steffany Solvang og mannen Ole Marius Løset bor på Tøyen i Oslo – mens de (mer eller mindre) tålmodig venter på å flytte til nytt hus under bygging i Lørenskog. Hun er barnehageassistent og han driver teknologiselskapet Bloc, som blant annet står bak idrettenonline.no.

– Jeg har lagt meg til en hyggelig vane: å hilse på alle Polestar-sjåfører jeg møter i trafikken, ler Solvang.

SMIL ETTER SMIL: Steffany Solvang hilser på alle andre Polestar-eiere i trafikken, og får mange smil tilbake.

Hun gjør noen observasjoner: Hun ser flest menn, enkelte kvinner – samt en mengde stæsj, utstyr og etterslep.

– En gjenganger blant Polestar 2-folket er ikke bare skiboks på taket: typisk er også henger med snøscooter, vannscooter eller en hel båt. Førerne hilser alltid tilbake: dette er helt klart en blid og fornøyd gjeng.

Ifølge Solvang er den arketypiske Polestar 2-eieren som et nokså urbant vesen – som tross alt er i ferd med å bli voksen.

«Knalltøff!»

Et ønske om «å rømme byen for å sjekke ut mer av landet vårt trenger seg på: hyttetur, fisketur eller hvorfor ikke: nordlyssafari gjennom glasstaket».

– Selv er vi fiske-entusiaster og ivrer etter å komme oss ut av storbyen til et mindre, bortgjemt fiskevann på fjellet eller i lavlandet. Telemark, hvor jeg vokste opp, har mange fine vann hvor vi får napp på ørret, røye og tryte – som er beste ferskvannsfisk på smak. Knallgod!

Hun synes fisken, unnskyld Polestar, er første elkjøretøy som ser ut som en normal bil – med «knalltøft utseende».

– Den er også teknisk solid og drar 1500 kilo på hengeren, har topp prioritet på sikkerhet, god rekkevidde, et nytt og spennende infotainmentsystem – og er kvikk og behagelig å kjøre.

GARASJEDRONNING: Steffany Solvang synes Polestar 2 pynter opp enhver, grå rekke med kjøretøy på kjøpesentrenes p-områder.

Gult er kult

Hun kombinerer lakkfargen Magnesium og svart interiør med et knippe ekstrautstyr.

– Jeg gikk for hengerfeste og Performance pack, som verken øker hastighet eller akselerasjon, men som gir bedre bremser og fjæring. Gule setebelter og ditto bremseklosser er kule bonus-detaljer, mener hun.

– Jeg ser sjelden andre Polestar med samme konfigurasjon, og det er litt gøy.

Hun synes det svensk-kinesiske åket innfrir godt over forventning til å være barn av et helt nytt bilmerke.

– Spesielt med tanke på året som gikk: Vi har hørt om barnesykdommer og programvare-mangler, men har selv ikke opplevd noe nevneverdig.

Teknologi-interesserte

Robin Singh i Mjøndalen i Drammen kommune er såkalt administrator for Polestar Owners Club Norway på Facebook – som betyr at han leser og godkjenner ytringer og andre innlegg før de lempes ut på nettforumet – pluss at han har en viss oversikt over Polestar 2-folket som typer.

Som om ikke det er nok for å påkalle respekt: Mannen går Fengselsskolen for å bli fengselsbetjent – som lønnet aspirant.

KIKKHULL: Robin Singh mener nye Polestar 2 er et vindu mot ny teknologi. Han mener også kvaliteten forbikjører Tesla.

Den ferske Polestar 2-eieren ser med varme og litt humor på den framvoksende gruppen elbileiere:

– Polestar 2 er for teknologi-interesserte som samtidig har stort fokus på trafikksikkerhet – en typisk kombinasjon for småbarnsfamilier. Og jeg opplever at mange er «gjerrige» – blant annet ved å droppe kjøp av såkalt performance-pakke eller 20 tommer felger, for å få noen få ekstra kilometer rekkevidde på bilen, sier Singh.

Ingeniør-bilen?

Etter å ha møtt et utvalg Polestar 2-eiere og «stalka litt,» er inntrykket hans at mange har en eller annen form for ingeniørutdannelse.

Mange Polestar 2-eiere har rattet Volvo tidligere, og atter andre kommer fra Tesla.

– Disse siste har nok opplevd noe skuffelse rundt hvor langt bilen går i forhold til forventningene. Hovedgrunnen til at de fleste bytter fra Tesla har likevel vært byggkvaliteten og komfort. Komforten i bilen er helt utrolig! Stille bil, god å kjøre, fine tekniske egenskaper! Polestar er mye kvalitet for penga. Tross software-problemer er de fleste svært fornøyd, og jeg tror det bare vil bli bedre, sier Singh.

Han mener Volvo XC40 og Polestar 2 i grunner samme bil, med samme utfordringer hos begge bilene.

– Men så snart de får stabil software som oppdateres gjennom OTA (Over the air), så vil nok mye oppleves stabilt i kommende Polestar-modeller.

Singh minner om at Polestar er et helt nytt merke som raskt har blitt en «snakkis»:

– Når jeg forteller folk som ikke kjenner Polestar om merkenavnet, hører av en eller annen grunn enkelte «pornstar». Men det er nok bare jeg som mumler, sier han.

YOGABILEN: Robin Singh i Mjøndalen synes materialvalg og kvalitet skaper en indre ro i cockpiten i Polestar 2.

Også for Porsche-entusiasten

Ivar Thomle Hoelsæter i Notodden i Telemark har tre stykk bensin-Porsche i garasjen - som nylig fikk selskap av en Polestar 2.

– Jeg får forberede meg på massiv mobbing fra alle mine petrolhead-venner, sier Hoelsæter humoristisk om å stille opp med elkjøretøy her i Motor.

RESERVE-PORSCHE: Porsche-elsker Ivar Thomle Hoelsæter har gitt innsmett til Polestar 2 blant sine tre, klassiske Porsche-modeller.

– Jeg vil beskrive meg som utpreget «bensinhode», med sterk interesse for eldre Porscher – som nå kjører Polestar 2 som hverdagsbil. Jeg er ingen typisk helfrelst elbil-bilist, men er likevel godt fornøyd med Polestar 2, rapporterer Hoelsæter.

Under et besøk hos Polestar Space i Oslo innså han at dette var første elbil han hadde lyst på.

I løpet av 8000 kilometer var han «uheldigvis» blant dem som fikk nødstopp grunnet feil i et varmeelement. Polestar fikset problemet «raskt».

– Det har vært et par andre, mindre ting som det lokale Volvo-verkstedet også har løst på en meget god måte. Alt i alt er bilen «hel ved». Elbiler er generelt noe karakterløse – men Polestar 2 er blant de bedre, sier Hoelsæter.

Salgstallene så langt røper at han langt fra er alene. Men altså: hvem er Polestar-folket?

PORSCHE OG POLESTAR: Porsche-elsker Ivar Thomle Hoelsæter har gitt innsmett til Polestar 2 blant sine tre, klassiske Porsche-modeller.

«Digital dings»

– Det virker som mange Polestar-eiere egentlig ikke er interessert i bil i det hele tatt, de er mest opptatt av bilen som en «digital dings». De ligner til forveksling på tenåringer som vil ha den nyeste og råeste mobilen i skolegården.

Hoelsæter mener mange på forumet Polestar Owners Club Norway er over gjennomsnittet opphengt i apper, infotainment og lignende.

– Gjerne med spørsmål som: Når kommer Netflix? sukker han lettere oppgitt.

– Forumet har for eksempel heftige diskusjoner rundt Performance-pakke eller ei. Enkelte har hatt tungt for å fordøye at enkelte faktisk har lyst på bedre bremser og chassis uten at akselerasjonen blir bedre.

– Men så er det de igjen som åpenbart har kjøpt Performance-pakken fordi det er toppmodellen med egne felger osv, men som åpenbart ikke hadde behøvd manuelt justerbare Ohlins-dempere – da de utviser liten peiling på hva de egentlig har kjøpt, hevder Hoelsæter.

– Jeg aner egentlig ikke hvem som kjøper Polestar. Jeg vet bare hvorfor jeg selv kjøpte den. Det er Porschene som gjør meg glad – Polestar er et bevisst valg som hverdagsbil. Motor burde isteden spurt meg om Porschen, ler Hoelsæter.

INN FRA SIDEN: Notodden-mannen Ivar Thomle Hoelsæter liker at Polestar kom inn fra sidelinjen og at bilene har blitt et solid alternativ til Tesla og dets like. Sine tre, klassiske bensintørste Porscher beholder han likefullt.