Mest populære modell nå i Norge: Porsche Taycan (942 solgte i 2020 pr 30. september).
Antall solgte Porsche i Norge i 2019 og 2020: 1933 (t.o.m. 30. september), Norges 21. største bilmerke i 2020.
Antall produserte Porsche globalt (2019): 208.800 biler.
Etablert: I 1931 av Ferdinand Porsche (som også designet VW-bobla).
Eier: Volkswagen AG.
Toppsjef: Oliver Blume.
Hovedkvarter: Zuffenhausen, Stuttgart i Tyskland.
En rallyrigga Porsche oser testosteron, muskler, mannfolkgreier.
Porsche er en «guttedrøm».
Så hva med den andre halvdelen av befolkningen?
I USA har Porsche-miljøet profiler som @thatporschegirl som kaller seg «precision driver».
I Norge infiltrerer et lite, men økende antall kvinnfolk med egen Porsche en mannsdominert racingscene. Simone Mellegaard i Trøgstad, og Kari Huebner og Siri Yran i Oslo forteller om moroa.
Siri Yran i Oslo hadde null erfaring med motorsport.
Industridesigneren satt bøyd over tegnebordet i firmaet Frost Produkt da kollegaen Jann Frost Urstad inviterte henne ut på glattisen med sin Porsche 928.
Frost produkt arrangerer det årvisse, interne isbaneløpet Frost on Ice i Sigdal hos Hebbes racing.
Det morsomste noen gang
– Med ni millimeter piggdekk satt Porschen med V8-motor som et skudd på den frosne innsjøen. Jeg fikk en sinnsyk god følelse av å kontrollere et kjøretøy. Jann stolte på meg, ga meg full tillit, pushet meg. Det bråkte og skranglet og er det morsomste jeg noen gang har gjort.
Yran, som nå er senior designer i Designit, sammenligner oppvåkningen med et par av hennes andre interesser, langrenn og løping.
– Konkurranseidrett er ofte inndelt i kjønn, men i bilsport finnes ikke dette. Racing handler ikke om fysikk, men om hva du har mellom ørene, og om viljen til å lære. Jeg liker å forsere svinger, spise tideler. Terpingen er dritgøy. Resultatene taler for seg selv: det finnes ingenting å gjemme seg bak, sier Yran.
Hun fikk godt øye til en Porsche 944 på finn.no. Egenkapitalen hun hadde spart for å kjøpe bolig satt plutselig løst.
For 30.000 kroner fikk hun en halvferdig bil med akutt behov for ytterligere finanser for å bli kjørbar. Motoren var havarert. Selger hadde riktignok satt inn ny maskin, men uten å koble den til.
Annonse
Nokså dyrt…
– Det hele ble nokså dyrt. Men nå måtte jeg se hvor langt jeg kunne strekke strikken. Til slutt ble 944en et fullkomment leketøy.
I hverdagen som designer opplever hun tidvis frustrasjonen ved at prosesser drøyer og drar ut. På banekjøring med Porsche får hun dekket behovet for at ting skjer i rask rekkefølge. Hun har deltatt i alt fra danske Århus Classic Race og NM på Vålerbanen til serien Porsche Sports Cup Scandinavia på ulike baner i Norge og Sverige.
På det beste stilte to kvinner av 13 til start.
Yran minner om den tilstøtende, norske dragracing-sporten, hvor langt flere kvinnelige utøvere utmerker seg.
– På banekjøring med Porsche har jeg utelukkende opplevd holdninger som: «oj, så kult, hun er interessert i det samme som meg». Andre Porsche-førere bryr seg fint lite om jeg er gutt eller jente. Jeg er sportens potensielle fremtid. Vi kan være blanke ark, så kan de eldre komme med tips og triks.
Vektfordeler
Yran innrømmer likevel at hvis kjæresten er med på banekjøring, har hun ofte har blitt tatt for å være dama til en som skal kjøre.
– Det er litt rart. Og det tåler jeg.
Designeren lokker gjerne andre kvinner til miljøet og mener eneste hindring er at du faktisk må stå opp om morgenen og stille på banen, selv når nærmeste mulighet er en og en halv time unna.
Racing handler også om vekt:
– Fordel med å være nokså lite dame er at jeg er omtrent 50 kilo lettere enn mange av gutta.
Annonse
Røsker opp
Simone Solem Mellegaard i Trøgstad har bakgrunn fra roadracing og som instruktør for lisenstakere i banekjøring med motorsykkel. Elevene har for det meste vært menn.
Instagramkontoen @simoneCaywoman røsker nokså grundig opp i støvete oppfatninger om kvinner og Porsche.
Men: med en 60 år gammel Volvo PV som hobbybil var Porsche knapt på radaren – før hun i 2016 fikk prøve en tysk maskin på racingbane.
Mellegaard fikk «blod på tann». Hun lånte en vill 911 GT3 for å utforske mer av moroa på både vei og bane. Nå har hun handlet egen Cayman 2010-modell.
– Jeg har vokst opp på verkstedgulvet i min fars bedrift, Spydeberg bil- og karosseri i Østfold. Jeg ville ikke være i barnehagen og gjorde isteden ugagn blant skiftenøkler og løftebukker. Sånn sett har jeg vært veldig heldig, sier hun.
Mellegaard deltar på «alt hun kan av organiserte banedager».
– På vanlig vei står jeg jo i fare for å miste lappen med min appetitt på å kjøre fort. Bane er tingen for å få utløp.
På spørsmål om «Norge er langt framme når det gjelder racinginteresserte Porsche-kvinner, svarer Mellegaard kontant «nei».
– Jeg har jobbet – og står på videre – med å få flere jenter med på trackdays, for fortsatt er vi dessverre altfor få jenter.
Porsche Club Norge, Trackday.no og Rudskogen.no er blant arrangørene.
– Det finnes nok etter hvert en god del kvinner som kjører Porsche, men ytterst få kjører dem på bane, fastslår hun, og minner om at mannfolk bak racingrattet har kultur for å kunne være nokså hensynsløse.
– Det kan oppleves som skummelt. Alle kan være litt pinglete på banekjøring første gang, og må få lov å prøve seg fram for å bli gode.
Lukkede arrangement for kvinner er noe Mellegaard har lyst til å drive mer med.
– Når jeg selv kjører på bane kan jeg være eneste kvinne blant hundrevis av menn. Jeg bryr meg ikke. Jeg går stort i kjøredress og prater om dekktrykk, varme i dekk og rundetider. Enkelte av gutta liker slettes ikke at jeg kjører fra dem, sier hun.
Hun forstår at kvinner i starten kan føle seg utenfor.
– Men husk at fryktelig mange av de mennene du ser med flott Porsche absolutt ikke kan skru. Noen er ydmyke mens andre er tøffe i trynet eller bare bedrevitere. Det siste er nesten litt komisk.
I sommer tok hun nok en gang turen til Nürburgring i Tyskland, Europas mest berømte og kanskje mest krevende racingbane.
– Jeg har fått Ringen-viruset. Etter få runder med min Cayman hadde jeg under ni minutter BTG. Moroa er likevel viktigere enn rundetidene, sier hun.
På kort sikt er planen å bytte nåværende Cayman med en langt råere GT4 RS, rigga med 500 hester.
– Nå skal jeg jobbe hardt for å få ned rundetidene – ikke minst for å kunne kjøre fra gutta. Min styrke er å bremse sent inn i sving, og gasse tidlig på vei ut. På langstrekka mangler jeg minst 300 hester, ler Mellegaard.
Et nydelig syn
Som 18-åring bodde Kari Huebner i Zell am See i Østerrike, en vakker fjellby hvor Porsche-familien har sitt feriested – samt eier skiheiser og annen eiendom.
– Innimellom observerte jeg den da mange-og-åttiårige Louise Piëch, datter av Porsches grunnlegger Ferdinand Porsche, kjørende i en sølvgrå Porsche 911. Hodet så vidt over rattet. Damen og bilen var et nydelig syn som satte seg i minnet, sier Huebner.
Østerrike ga også spiren til interessen for kjøring på fjellveier, fjellpass og gjennom hårnålssvinger.
– Her øvelseskjørte jeg for å ta lappen. Det var strålende moro å kjøre Grossglockner Hochalpenstrasse som står på mange motorsportentusiasters bucket list.
Så fulgte en periode som alenemor i Oslo med endret økonomi – som strakk til en smårampete Folkevogn Polo GT. Da datteren flyttet ut byttet hun brått og brutalt ut den lille Poloen med en Porsche Cayman med antrasitbrunt karosseri og beige lærseter.
– Den var vakker. På Sportsvognklubbens tradisjonelle vårmønstring i 2018 overhørte jeg kommentaren: «Denne kjører nok en dame».
I mai 2019 tok Huebner sin Cayman til banekjøring på Rudskogen Motorsenter. På veien hjem ble hun påkjørt i en tunnel og bilen ble kondemnert.
Etter en måned med en leiebil, bestemte hun seg for å gire opp og fant en «knæsj blå» 911 4S som var til salgs i Molde.
Bilen var like flott som beskrevet og etter en kald cola hos selgeren kjørte hun Porschen hjem til Oslo via Trollstigen og Geiranger.
Da betjeningen hos Hotel Union fikk øye på bilen, oppgraderte de rombestillingen fra enkeltrom og skogutsikt til «superior» med «nydelig fjordutsyn».
Etter et måltid på Brimisætra i Lom kjørte Huebner i begeistring feil – og inn langs en grusvei.
– Til slutt ble jeg stående stille i 15 minutter med to kuer som slikket på bilen.
Underveis ba Huebner «noen tilfeldige tenåringer» knipse bilder av henne og bilen for å dokumentere turen.
– Tenåringer kan fotografere med mobilkamera. De får bildet i vater og alt annet til å se bra ut – uten å anstrenge seg. På bildene så det ut som jeg var på kjærestetur, ler hun.
Hyggelige karer
Hun tenker av og til at alle andre er flinkere sjåfører enn henne:
– Men jeg er jo en erfaren sjåfør på svingete vei. På sommertur i fjord-Norge slapp karen i bilen foran meg forbi, for jeg lå så tett bak.
Hun forteller at Porsche-miljøet er «mannsdominert, med mange hyggelige karer», og at hun heller ikke forventer og ønsker seg en syklubb.
– Jeg håndterer de fleste vitser om lettkledde damer og bil, men har langt mindre sans for alle disse «kone-kommentarene» som dukker opp med jevne mellomrom: at kona eller dama er en hindring i å realisere bilinteressen, sier hun.
Under et arrangement på landets eldste asfalterte racingbane, Rudskogen motorsenter ved Rakkestad, kom hun i prat med en mann – og nevnte at det var synd så få kvinner deltok den dagen.
Han svarte tørt at «kvinner genetisk sett ikke er skapt for å kjøre bil på bane».
– Jeg repliserte ikke. Jeg trenger ikke forklare noen at utsagnet åpenbart er ukult. En helt annen ting er at jeg mener at han verken kjørte bedre eller raskere enn meg den dagen, sier hun.
Annonse
Betaler selv
På et annet racing-arrangement fikk Huebner flere ganger spørsmålet «Hvem har kjøpt bilen til deg?». Svaret er ganske enkelt.
– Jeg evner å bla opp for min egen Porsche. Likevel: Mennene er stort sett veldig hyggelige, og absolutt de aller fleste føler seg ikke truet av kvinner i Porsche. Vi jentene som deltar på arrangementer i regi av Porsche Club Norge har også fått mange fordeler og blitt dyttet litt fram fordi vi er kvinner, sier hun.
Klubbledelsen er veldig «supportiv» og gjør ifølge Huebner mye for å rekruttere kvinner og sørge for at alle føler seg velkommen. Selv ble hun «dratt med» på en mengde arrangement straks etter hun meldte seg inn.
– Jeg kan varmt anbefale alle Porsche-kjørende, nølende kvinner å hive seg med, fastslår hun.