MR. MUSTANG: Med sin bensintørste «Lillegul» har Richard Andersen har forberedt grunnen for elektrisk Mustang.Foto: KARL EIRIK HAUG
Hvem lukter på elektrisk Mustang?
Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
De liker Børning-filmene med Mustangen «Lillegul», de har hest som hobby eller vil bare ha elbil med hengerfeste og firehjulstrekk. Møt fire folk med sterkt forhold til Mustang – på bensin eller strøm.
Ford Mustang er en amerikansk sportsbil som merket slapp som 1964 og en halv årsmodell.
Bilen var bygget på Fords minste sedan og ble USAs mest solgte bil noensinne i første hele salgsår. Suksessoppskriften var lav pris og høye ytelser.
Mustang er siden bygget i stadig skiftende modellvarianter, og har forblitt den mest solgte amerikanske sportsbilen.
Når Ford nå endelig kommer med en seriøs elbil-utfordrer, Mustang Mach-E, brukes Mustang-arven for alt den er verdt.
Mustang + Norge = sant. Ikke sant?
Nye, elektriske Mustang får ekstra rekkevidde, i hvert fall i markedsføringen, av Lillegul – den signalgule, kule Mustangen nær hele Norge fra Børning-filmene.
I 2014 ble den første Børning-filmen landets mest populære på kino. To år etter så hele 437.000 oppfølgeren, Børning 2. Årets Børning 3 har, tross pandemien, også gjort rent bord, bare så vidt slått av amerikanske Frost.
Blant oss nordmenn er også Mustang – med hestesymbolet i grillen – blant de aller mest populære veteranbilene.
Resultat? Tusenvis her på berget har bestilt nye elektriske Mustang Mach-E, den også med en galopperende logo-hingst i front.
Er sammenhengen bare vås, eller er store ting på gang?
Vi spør hesteelsker Lilja Forseng Flatås i Nordland, Wenche Kristiansen Johre på Nordstrand i Oslo, mangeårig PR-sjef i Ford Norge, Anne Sønsteby – samt en av landets største filmstjerner, Richard Andersen med hans faste følgesvenn «Lillegul».
Mr. Mustang
Med sin bensintørste «Lillegul» har Richard Andersen forberedt grunnen for elektrisk Mustang, enten han vil eller ikke.
På lynkort tid har «Lillegul» blitt Norges mest berømte kjøretøy etter Il Tempo Gigante fra Flåklypa Grand Prix – sparkstøttinger og fiskeskøyter inkludert.
Andersen selv kalles mest «Mr. Mustang».
I publikumsfavorittene Børning 1, 2 og 3 gjør Andersen alle kjørescener for egen maskin.
Han startet Norsk Mustang Klubb i 1994 – og har i en årrekke drevet Pony Parts, som sørger for nok -reservedeler til lykkelige eiere av verdens mest berømte sportsbil med hest i grillen.
Han risset også Mustang-navnet ytterligere inn i nordmenns bevissthet da han fikk videofilmet en kontrollert kappkjøring på lukket bane med en Tesla Model S.
– En lett match. Min Lillegul gjør null til hundre på under to sekunder, hevder han.
Stemningen rundt den nye elbilen, Mustang Mach-E, blir ikke dårligere av den brennende omsorgen Mustang-eksperten har for den yngste delen av Lillegul-fansen. Under Oslo Motor Show i messehallen på Lillestrøm lot han nær 5000 barn og unge lov å prøvesitte bak rattet.
– Det førersetet har blitt slitt. Å få glede en ny generasjon er mer meningsfylt enn noe annet, sier han.
Andersen stiller til fotografering både med Lillegul og dens dobbeltgjenger, en «kopi» som han også ratter under innspilling av de røffeste kjørescenene i Børning.
Annonse
Skulle kræsje
Børning 2 hadde et manus som dikterer at Andersen blant annet skal kræsje Lillegul, hoppe gjennom vegger med den – og kjøre av veien.
– Da sa jeg: «Det skjer ikke! Filmproduksjonsselskapet må ta kostnaden ved å kjøpe en ekstra Mustang». Bilen er nesten helt lik, bortsett fra at den har 320 hester, mens Lillegul kanskje har mer enn det dobbelte, skratter Andersen, og understreker at villbass-manøvrene i filmene handler om «presisjonskjøring» og lite om halsbrekkende stønting.
– I Børning 3, kjører fire biler svært fort og nær hverandre på Nürburgring-banen i Tyskland. Da handler det ikke om villskap, men om å kjøre smart og kjenne bilen. Få håndterer en 50 år gammel, illsint Mustang.
Vi tvinger ham igjen på vårt egentlige tema:
Klassisk Mustang kontra det nye vidunderet på strøm.
– Tja, i mine øyne heter den ikke Mustang, men Mach-E. Jeg tror rundt en halv million mennesker i USA protesterte overfor Ford, mot at fabrikken ville kalle den nye elbilen «Mustang».
Andersen drar litt på det:
– Mach-E er nok en fin elbil. Men Mustang for meg er V8-motor, bakhjulstrekk og sportsbil. Og nå blir det firehjulstrekk, SUV og elektrisk drivlinje. Det har lite med røttene å gjøre.
Mener han at navnet «Mach-E», en vri på klassikeren Mustang Mach 1, nærmest låter som en økologisk burger?
– Mustang er en større merkevare enn modermerket Ford. I Pony Parts har jeg kunder som har Porsche eller Ferrari som koster tre-fire ganger så mye som en Mustang – de forteller stadig at de får mye mer smil og tommel opp bak rattet på Mustangene sine.
Heier Børning-stjerna innerst inne på den strømdrevne navnebroren – eller er han heller lunken?
– Jeg skal snart se og prøve nye Mach-E. Jeg har tidligere vært racingsjåfør ved Ford Norges presselanseringer, blant annet da seneste Mustang ble lansert i 2015. Jeg gleder meg jo, sier han, og minner om at den originale For Mustang ble «tidenes største umiddelbare salgsuksess, med mer enn 600.000 solgte biler i løpet av første salgsår».
– Det skal godt gjøres for Mach-E å slå, mener han.
Lillegul-mekk
Vilja Forseng Flatås, bosatt på stedet Luktvatnet i Nordland, breier seg i førersetet til Mustang Mach-E, der den står utstilt hos Ford-forhandleren Bilfokus i Mosjøen. Flatås har ennå ikke bestilt Mach-E, men det er nære på.
– Vet du hva! Det er selveste «Lillegul»-eier Richard Andersen fra Børning-filmene som har mekket motoren i den klassiske Mustangen til min svigerinne og svoger. Det er da et artig sammentreff, sier Flatås.
Hun synes ellers Børning-filmene er «morsomme».
– Jeg spekulerer hardt om dagen: Jeg ønsker å bytte ut min Opel Ampera-e med en elbil med firehjulsdrift og hengerfeste. Valget står mellom Ford Mustang og Tesla Y, sier hun – som på fritiden hygger seg stort med hest som hobby.
Stellet i stallen og all tiden på hesteryggen kan påvirke valget i favør av Mustang, med modellnavn som spruter spretten gamp.
– Jeg må innrømme at jeg synes hestekoblingen er litt kul, sier hun.
Annonse
Tenker høyt
Flatås tenker høyt i førersetet i den utstilte Mach-E:
Lang rekkevidde, hengerfeste og firehjulstrekk har hittil vært forbeholdt dyrere elbiler. Mustang Much-E har i tillegg kanskje klassens største bagasjerom.
– Om valget står mellom Ford og Tesla, er jeg er jeg mest skeptisk til Teslas kvalitetsnivå, som til gjengjeld nok har et bedre ladenettverk.
Flatås ser få likheter mellom oljebrenneren og nykomlingen på strøm.
– Jeg er usikker på om Ford gjør lurt i å videreføre det ikoniske Mustang-navnet til en elbil. Mach-E mangler jo litt av den klassiske Mustangens kjennetegn, som for eksempel grom lyd. Likevel kan den være riktig om man vil ha en moderne elbil med lang rekkevidde, firehjulstrekk og hengerfeste.
Hun viser fram bilder på mobilen av den gilde Mustangen fra 1973, som svigerinnen og svogeren har arvet.
– Svigerfar innså på et tidspunkt at han ikke kommer til å råne mer med Mustang eller motorsykkel, og har delt ut de kule kjøretøyene sine til sine tre barn, sier hun.
Svigerinnen fikk altså Mustangen. Dennes bror fikk en Zündapp motorsykkel med sidevogn fra 2. verdenskrig.
Og Steffen, som Flatås er gift med, overtok en Kawasaki 900.
– Gamle-Mustang er nok verken så økonomisk eller praktisk for meg og familien min. Vi bor på landet, har lang vei til jobb med bomvei. Men stilig, dét er den.
Digital handel
«Dieseldronning»?
Det er et begrep på folkemunne om kvinnfolk bak rattet på ... store dieselkjøretøy.
Wenche Kristiansen Johre i Nordstrand i Oslo er ikke helt der:
Visst kjører hun dieseldrevet Audi Q4 Allroad, men om kort tid blir hun «elektrifisert» gjennom bestillingen av Mustang Mach-E hun har gjort hos Follo Autoco i Ski.
Hun hadde bare møtt selgeren digitalt. Så tauer Motor henne inn i salgslokalet for å bli fotografert med den eneste Mach-E i området: En endimensjonal papp-plakat i full størrelse.
– Jeg har aldri hatt noe spesielt forhold til Mustang, men ser jo likhetstrekk mellom den gamle og nye. Begge har kul design. Når jeg nå kjøper min første elbil, vil jeg at den skal være litt stilig og valget falt på lakkfargen Rapid Red.
Annonse
Vage anelser
Hun har bare vage anelser om den bensintørste Mustangen i kinofenomenet Børning:
– Jeg har dessverre bare sett traileren til den seneste filmen, men merket meg en gul, kul bil, ja.
Johre sier hun med hensikt har brukt lang tid på å bestemme seg for Mach-E.
– Jeg var sikker på at min neste bil skulle være helelektrisk. Kravene var lang rekkevidde, firehjulstrekk, passe størrelse, hengerfeste og en prislapp rundt 600.000 kroner.
Hun testet også Audi e-tron 55 og Tesla Model 3.
– Audien var for stor og Teslaen for liten: Jeg følte at jeg satt i en lekebil. Da jeg oppdaget Mustang Mach-E var det lite å lure på. Jeg falt for den moderne retrofølelsen.
Med tanke på kvalitet har hun mer tillit til Ford enn Tesla.
– Ikke fordi Ford er amerikansk, men fordi merket har en lang historikk innen bilproduksjon.
Johre beskriver seg selv som «en type menneske som er lite opptatt av bil», men tror Mach-E er i ferd med å endre holdningen hennes.
For å korte ned ventetiden til bilen blir hennes i andre kvartal 2021, har hun kostet på seg et personlig bilskilt til 10.000 kroner.
– Jeg ble glad og overrasket over at «BOBLER» er ledig. Jeg elsker cava, champagne og alle andre typer bobler. Jeg kommer også til å boble over av glede når jeg får min nye bil.
Nye generasjoner
– Jeg tror absolutt at Børning-filmene har bidratt til å gjøre Mustangs rike historie ytterligere kjent for nye generasjoner, og bragt frem gode minner for oss som er litt eldre, sier Anne Sønsteby, PR-sjef i Ford Norge.
Å børste støv av navnet til en gammel hest – er det negativt eller positivt?
– Mustang-navnet er et pluss for oppmerksomhet rundt Mustang Mach-E. Mange nordmenn har drømt om en Mustang, men et fåtall har kjøpt drømmen. Med Mustang Mach-E får man en svært praktisk og miljøvennlig familiebil med mye av den klassiske Mustangens kjøreglede, argumenterer hun.
I år 2000 tjuvstartet Sønsteby karrieren innen strømbransjen, i en lignende markedsføringsjobb i det norske elbileventyret Think Nordic. Den gang var det norske oppstartselskapet eid av Ford Motor Company.
– Da Ford etter hvert solgte Think, og utsiktene for den sjarmerende, norske elbilen ble usikre, takket jeg ja til å begynne i Ford Motor Norge høsten 2004. I 16 år har Ford vært et godt sted å jobbe. Spesielt nå om dagen, når bilbransjen er i hurtig endring, er det ekstra gøy å arbeide for en av de virkelig store globale aktørene som setter seg rå mål.
Annonse
Snust på elbil «alltid»
Hun argumenterer med at Ford har snust på utvikling av helelektriske biler siden T-Fordens (1908-1927) tid.
– For over hundre år siden revolusjonerte selskapets grunnlegger Henry Ford bilindustrien ved å gi verden samlebåndet. Vi skal gjenta suksessen – nå med elektrifisering, selvkjørende biler og smart mobilitet, sier hun, og lover levering av de første Mustang Mach-E i begynnelsen av 2021.
– Lang rekkevidde, ny teknologi, firehjulstrekk, elbil-design fra bunnen og masse kjøreglede: Mye bil for pengene er typisk Ford-filosofi. Det er garantert noe av grunnen til at flere tusen nordmenn allerede har forhåndsbestilt Mach-E.
Sønsteby peker på Fords brede kundegrunnlag blant årsakene til interessen.
– Ford-kjøpere er trofaste gjennom flere generasjoner, og må vel kalles ekte fans. Samtidig har Ford en rekke entusiastklubber for klassiske Ford-modeller. De mest ivrige, i alle fall dem du hører mest fra, er kanskje Mustang-fansen. Men også Ford M, Capri, Cortina og T-Forden er modeller som mange Ford-venner setter høyt, sier hun.
Taunus-lykke
Sønsteby vokste opp i en Opel, ettersom onkelen var Opel-forhandler.
– Mitt første Ford-møte som satte spor, er min første kjærestes bil. Han var blant Eggedals store sønner som var i besittelse av en Ford Taunus 17M S med terninger hengende i speilet og Bruce Springsteen som ljomet fra høyttalerne.
Den fullrigga Forden ble generator for minnerike utflukter.
– Han hentet meg da vi skulle på fest til Strandefjorden i Sigdal – et av Østlandets største og mest populære dansesteder - hvor store stjerner som Ole Ivars og andre danseband spilte opp til dans. Det var tider, det! Etter slike sterke opplevelser er det kanskje ikke så rart at jeg har blitt hos Ford…