HAR DU GAMLE BROSJYRER LIGGENDE? Enkelte er verdt mye penger. Men sånt tenker selvsagt ikke ekte samlere på – de vil bare beholde de gamle trykksakene.
HAR DU GAMLE BROSJYRER LIGGENDE? Enkelte er verdt mye penger. Men sånt tenker selvsagt ikke ekte samlere på – de vil bare beholde de gamle trykksakene.

Vi som samler bilbrosjyrer:

Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Bilbrosjyrene var bilselgernes bibel og folks billett til bildrømmen. Møt tre glade trykksak-grossister som i tiår har gravd gullet ut av bilforhandlernes hyller.

Publisert Sist oppdatert

Nederst i en skuff.

Under skilsmissepapirene som aldri ble sendt.

Der ligger den: En gulnet brosjyre som kan være mer verd enn du aner. Og kanskje mer enn den slitne bilen din i garasjen.

Bilbrosjyrer

  • Utdøende kategori trykksaker som ersattes av bilmerkenes nettsider.
  • Bilbrosjyrer var bilselgernes samlede salgsargumenter på glanset papir.
  • Skrytete originaltekster ble oversatt til en rekke språk, uten å bli noe bedre.
  • Bilbrosjyrenes framtid ligger i hendene til en rekke dedikerte samlere.

Før apper, smarttelefoner og iPader tok knekken på fantasien vår, var bilbrosjyrene det ypperste av våte drømmer på tørt papir.

De var utspekulert skrevet og fantastisk fandenivoldsk fotografert for å selge råtten fisk, unnskyld: nye biler som rustet rundt første sving.

Bilene fra den gang er for lengst forvitret – men over hele Norge finnes fortsatt tusenvis slike briljante brosjyrer på loft, i skap og i seriøse samlinger.

Heng på Motors tre utvalgte brosjyre-konger: Jon Winding-Sørensen, Ole Christian Mæland og Bård Risan:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BROSJYRE–BLID:</span> Jon Winding-Sørensen startet bladet Bil i 1975 – og hadde allerede da opparbeidet seg en solid brosjyresamling. Nå rommer samlingen nær en hel etasje i et kontorbygg.
BROSJYRE–BLID: Jon Winding-Sørensen startet bladet Bil i 1975 – og hadde allerede da opparbeidet seg en solid brosjyresamling. Nå rommer samlingen nær en hel etasje i et kontorbygg.

På midten av 1970-tallet pangstartet Jon Winding-Sørensen bladet Bil, som raskt akselererte til posisjonen som landets største motorpublikasjon i løssalg.

Den evigunge jyplingen med Asterix-bart har deltatt på nær sagt alt av internasjonale bilmesser og nybil-lanseringer – og er utvilsomt den biljournalisten/redaktøren som har rasket med seg den største mengden bilbrosjyrer og tilstøtende materiale: Det hviskes om bortimot 200 stappfulle hyllemetere.

Ingen burde bli overrasket om Norges tyngste bilbrosjyre-samling når som helst utløser et gigantisk papirskred.

Winding-Sørensen ser den klassiske brosjyras rolle i de gamle bilselgernes taktikk:

– Det er jo ren manipulasjon. Tekstene er som illustrasjonene: artistiske, sleipe og fulle av løgner. Det hele skulle få deg til å føle deg bedre, tilhøre en annen og liksom-finere kohort – og brosjyrene antydet at du hadde evne, talenter og kvaliteter du egentlig ønsket at du hadde, men som du var milevis unna.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SUPERSAMLEREN:</span> Jon Winding-Sørensen i Bilforlaget har tråkket på bilutstillinger og -lanseringer herfra til Nordpolen, og har en mange hundre meter hylle-lang brosjyresamling.
SUPERSAMLEREN: Jon Winding-Sørensen i Bilforlaget har tråkket på bilutstillinger og -lanseringer herfra til Nordpolen, og har en mange hundre meter hylle-lang brosjyresamling.

Han har ofte kjørt hele veien fra Oslo til bilutstillinger i Paris, Geneve og Frankfurt og fylt bagasjeplassen og bilens andre hulrom med tunge trykksaker.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">POLERT:</span> En typisk brosjyre hadde teknisk informasjon, bevares – men glede og glans var vel så viktig.
POLERT: En typisk brosjyre hadde teknisk informasjon, bevares – men glede og glans var vel så viktig.

Han beskriver egen trang til stadig flere brosjyrer som en «primitiv, manisk må-ha-mer tendens» – og trekker på skuldrene når vi lurer på pengeverdien av den overveldende samlingen:

Å katalogisere samlingen, slik at det går an å presentere den på en fornuftig måte på, si: ebay, vil kreve så masse tid, at dersom jeg brukte den tiden til noe fornuftig, ville jeg tjene mer på det, enn på alt dette papiret.

På direkte spørsmål om han har fått noen bud, skyter Winding-Sørensen tilbake: «Nei takk».

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BILHØVDINGEN: </span>Jon Winding-Sørensen har flere ganger bedt om hjelp til å alfabetisere samlingen av mange hundre tusen bilbrosjyrer – for å selv kunne manøvrere i trykksakjungelen.
BILHØVDINGEN: Jon Winding-Sørensen har flere ganger bedt om hjelp til å alfabetisere samlingen av mange hundre tusen bilbrosjyrer – for å selv kunne manøvrere i trykksakjungelen.

På slutten av 1940-tallet og begynnelsen av 1950-årene satt en ung Winding-Sørensen og håndskrev brev – etter en mal forfattet av en onkel. Denne slektningen hadde arbeidet til sjøs og kunne litt engelsk: «I am a car interested young gutt og could you please send some brosjures?».

Det hele ble sendt til mangelfulle adresser som «Ferrari Racing Car, Italia» og «Rolls-Royce, England».

– Brevene fant overraskende fram, og i retur kom tjukke konvolutter, breddfulle av nydelige, kuriøse trykksaker.

–De brosjyrene har jeg ennå: Allard, Delahaye, Willys, de første siviliserte Maseratiene og sånt. Slik lærte jeg fremmede språk, men var så gæren at jeg rev av frimerkene – hvilket bare beviser at jeg har et elendig samlerinstinkt, konkluderer han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HAR 170 KG BROSJYRER:</span> Ole Christian Mæland.
HAR 170 KG BROSJYRER: Ole Christian Mæland.

Ole Christian Mæland i Stavanger har avgrenset samlemanien til ett bestemt land.

Hint: Det invaderte salgsstatistikker på 1970-tallet, er kjent for driftsikkerhet og for sportsbiler som blant annet befolker bilspill.

– Japanske bilbrosjyrer er spennende: De viser alt det fantastiske utstyret som vi aldri fikk i Europa. Om de samme modellene ble solgt i USA eller Europa hadde de som oftest kjipere standardutstyr og enklere ekstrautstyr.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STAVANGER-SAMLEREN:</span> Ole Christian Mæland har spesialisert seg på japanske brosjyrer med vakre japanske skrifttegn – som han får oversatt via appen Google translate.
STAVANGER-SAMLEREN: Ole Christian Mæland har spesialisert seg på japanske brosjyrer med vakre japanske skrifttegn – som han får oversatt via appen Google translate.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">JAPAN-ELSKEREN:</span> Stavanger-mannen Ole Christian Mæland hygger seg med en rekke, spesielle japanske biler – og brosjyrene som hører til dem.
JAPAN-ELSKEREN: Stavanger-mannen Ole Christian Mæland hygger seg med en rekke, spesielle japanske biler – og brosjyrene som hører til dem.

Dyrere japanske bilmodeller har ofte brosjyrer med rikelig antall sider og hardcover omslag – som en liten bok.

– Kvaliteten viser at de legger mye tid og ressurser i å presentere produktet sitt.

At nær all brosjyreteksten står på japansk er null problem:

Jeg bruker Google translate-appen, som oversetter på sekundet.

Samlerinteressen startet ved at han tenkte: «Når jeg har bilene, må jeg også ha brosjyrene».

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">JA TIL JAPAN: </span>Japan-entusiasten Ole Christian Mæland liker japanske bilbrosjyrer fordi de viser tøft tilbehør og annet ekstratstyr som kunder i Europa aldri fikk tilgang til.
JA TIL JAPAN: Japan-entusiasten Ole Christian Mæland liker japanske bilbrosjyrer fordi de viser tøft tilbehør og annet ekstratstyr som kunder i Europa aldri fikk tilgang til.

– På nettauksjoner og via andre samlere fikk jeg etter hvert tak i trykksakene som beskriver de andre japanerne jeg har eid opp igjennom årene.

Mæland har kommer ut av tellinga, men har veid samlingen:

– Gjennom årene har jeg fått tilsendt 170 kilo bilbrosjyrer fra Japan.

Han har spesielt sansen for 1980-tallet, da japanerne ble tekno-fiksert.

– Mye av teknologien var ubrukelig, men veldig kult å lese om 30–40 år etterpå. Det var framtida da, og mange av de ideene har kommet tilbake nå, analyserer Mæland.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KAN LUKTE MERKET:</span> Bård Risan, veteransamler – i dobbel forstand.
KAN LUKTE MERKET: Bård Risan, veteransamler – i dobbel forstand.

Bård Risan er kjent som såkalt administrator i den vilt populære Facebook-gruppen @norskeveteranbiler, medforfatter av boka «Biler: Norske favoritter fra gullalderen 1950 til 1980» – samt daglig leder i Rud Vintage Garage (@rudvintagegarage) på Nesbru i Asker – der han har solgt nøye utvalgte bilklassikere som om det var årgangsvin.

– Jeg kan lukte om det er en Opel- eller Ford-brosjyre, hvis den for eksempel har ligget i hanskerommet.

– Enkelte brosjyrer suger rett og slett til seg de ulike merkenes dunst. Og jeg kan merke at den fantastiske duften av nytrykk fortsatt sitter i papiret, selv i 30 år gamle brosjyrer, ler han.

Som 15–16-åring begynte Risan å nappe ut brosjyrer hos bilforhandlere.

<span class=" t18" data-lab-text_size_desktop="18">FORTIDENS PRAKT: Tidlig i tenårene begynte Bård Risan å samle bilbrosjyrer som til slutt ble så tallrike at han så seg nødt til å gi bort en del av dem. De seneste årene har brosjyre-samleren i han våknet på nytt, og berget vokser videre.</span>
FORTIDENS PRAKT: Tidlig i tenårene begynte Bård Risan å samle bilbrosjyrer som til slutt ble så tallrike at han så seg nødt til å gi bort en del av dem. De seneste årene har brosjyre-samleren i han våknet på nytt, og berget vokser videre.

– Jeg startet på en litt sjenert måte. Jeg raste rundt med en eldre kompis og vi var begge svært opptatte av nye biler. Etterhvert prøvekjørte jeg det meste og bygget opp en anselig brosjyresamling – blant dem noen virkelig godbiter, som BMW Z1.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BILENS VENN:</span> Bård Risans brosjyresamling inneholder godbiter fra den gang han var ungdom og plukket de morsomste brosjyrene i forhandlerhyllene.
BILENS VENN: Bård Risans brosjyresamling inneholder godbiter fra den gang han var ungdom og plukket de morsomste brosjyrene i forhandlerhyllene.

Han prøvekjørte helst på langåpne torsdager og på lørdager – hos Audi langs E18, Ford i Sandvika, Citroën på Rud og Peugeot på Stabekk.

– Det gikk mye i GTi-versjoner: jeg hadde en egen teknikk som gikk på å være den første som ringte for å avtale prøvekjøring – straks jeg hadde snust opp at forhandler hadde fått inn bilen.

Brosjyrelageret este kjapt til uante dimensjoner – og midtveis i 20-åra ga Risan vekk endel, men beholdt godbitene. I voksen alder har gløden igjen blusset opp, nå kun for veteranbiler.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BILENS VENN:</span> Bård Risan har tatt vare på egen bilinteresse gjennom å samle på sjeldne, skrytete trykksaker. Bilbrosjyrer.
BILENS VENN: Bård Risan har tatt vare på egen bilinteresse gjennom å samle på sjeldne, skrytete trykksaker. Bilbrosjyrer.

Veteranbil-forhandleren har blitt rikere av å samle brosjyrer, i betydningen «et rikere liv»:

– Noen av lefsene har jo dessuten steget mye i verdi, som en original Fiat Dino 2400 brosjyre. Men generelt samler man for gleden, og ikke for salg, fastslår Risan.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!