FLOMLYS: Anders Berglund bor i et av Norges mest elgtette områder og bruker sin 1979-modell Opel Kadett hele året.

Vi som monterer svære ekstralys:

Møt Norges mest blendende bilister

Noen pynter bilen til bristepunktet med ekstralys – andre har bare behov for å finne den pokkers veien hjem i høstmørket. Møt fire blende-entusiaster som lager lysfest.

Publisert Sist oppdatert

Ekstralys

  • Norge har lenge hatt rigide regler for begrensing av antall ekstralys.
  • Sverige fikk tidlig unntak fra EU-reglene blant annet på grunn av nordisk mørketid, og Norge har omsider fulgt noe etter.
  • Behov for ekstralys er spesielt stort i Hedmark og Nord-Trøndelag, som regnes blant landets mest elgtette områder.

Mørketida. Møkkasesong?

Neida: Den fantastiske lysfesten er godt i gang.

Norges mest blendende mennesker har allerede handlet såkalte «tusenmetere» – kraftige ekstralys som rekker minst én kilometer på mørklagte veier gjennom styggtett skog – og som lyser herfra til langt på nyåret.

En kombinasjon av elgfare, bekmørke og et ønske om å se barsk ut gjør at nordmenn handler «lyskastere» som aldri før: Til og med elbileiere innser at uten flomlys tar mørkets krefter overhånd.

Sjekk ut de lysende eksemplene til Motors lys-tige, opplyste entusiaster: Anders Berglund, Leif Ove Walle, Steinar Helgesen og Joar Daniel Vanberg Afseth:

BLI LYS: Anders Berglund har gjort sin 1978-modell Opel Kadett særs framtung ved hjelp av velvoksne ekstralys.

Anders Berglund fra Vallset i Mjøs-kommunen Stange kjører en 1978-modell Kadett – hvor han har kastet ut originalmotoren på beskjedne 1,2 liter til fordel for en dobbelt så kraftig maskin, på hele 2,4 liter. I front har han montert fire overdimensjonerte ekstralys som hinter om energibunten.

– Opel utstyrte opprinnelig Kadetten med noe som minner mer om lommelyktpærer enn bilpærer, sukker han oppgitt, og legger til at de pinglete P45-lyspærerene er dårlige saker sammenlignet med den langt mer vanlige H4-typen – som bilindustrien ofte benyttet på den tiden Opelen ble skrudd sammen.

Berglund kjøpte tusenmeterslampene brukt.

– Jeg er storfornøyd: Til sammen betalte jeg knapt 700 kroner. Som nye koster de ofte langt mer bare for én, ler han.

LYSFEST: Anders Berglund ser ekstralys som en rimelig forsikring mot potensielt stygge kollisjoner med skogens konge. Han kjøpte de fire lampene brukt for prisen av mindre enn én ny.

Til daglig har han om lag én mil reisevei gjennom vintermørket, til lokalbedriften JB Mekaniske – hvor han «freser, borrer og sveiser alt fra blomsterpotter til traktorhengere».

– Jeg innrømmer at jeg er livredd for å kjøre på elg: Vindusstolpene er tynne som fyrstikker og knekker sannsynligvis deretter.

Senest for et par uker siden observerte han et velvoksent eksemplar av skogens konge som trasket over veistrekket foran Opelen.

– Takket være en møtende bil som blinket voldsomt med lysene, tok jeg hintet og slakket ned kraftig på farten. Da ruslet den flotte elgen rolig over veien, på trygg avstand fra Kadetten.

Gjennom årene har Berglund innsett at han bor i et område med elgfare i absolutt alle retninger.

– Ekstralys er en rimelig investering på en farkost som jeg bruker året rundt, oppsummerer han.

TÅKELUR: Volvo Amazon-eier Leif Ove Walle blir både blendet og delvis borte i lysfontenen fra frontlampene.

Lektor Leif Ove Walle, som til daglig underviser i Hedmark fengsel, er, ifølge eget, halvhumoristisk utsagn, «stuck i Nordbygda» på Løten – hvor han tidligere drev sauehold på familiesmåbruket.

Høstlige kvelder på den lokale Budorvegen fordrer rikelig med lys.

– Budorvegen er like lang som den er mørklagt: Her kan det ikke slurves. Som trofast kusk i gamle Volvoer holder jeg utstyret i orden, lover Walle, som selv vokste opp i en lyseblå Amazon, og deretter i en rekke andre Volvoer - hvorav den tøffeste var en 245 GLT Herregårdsvogn.

NATTUGLE: Mange av veiene omkring Hamar blir sjokkerende mørke når høsten faller på. Leif Ove Walle kompenserer med klassisk ekstrabelysing som kunne lyst opp en halv idrettstadion.
DAGSLYS: Leif Ove Walle har en forkjærlighet for solide Volvoer – og sørger for ekstralamper som lyser omtrent fra Hamar til Gjøvik.

Hvert år gleder han seg til snøen dekker Løten-landskapet:

– Da gjør Amazonens fire lamper natt til dag – helt uten sensorer, apper og automatisk dimming. Det enkle er ofte det beste, skratter mannen som også er ivrig syklist – i konkurranser, såvel som til jobb. Også på vinterstid i «inntil femten minus».

Sin første egne Amazon kjøpte han i 1986, den andre i 1993.

– Den hadde jeg helt til i år, da jeg solgte den i vanvare. Jeg kjøpte fort den hvite her, av siste årgang som ble bygget – med den største B20-motoren i 1970, sier Walle, og setter på fullt lys, så selv skogens feiteste ugle må blunke.

LYSENDE TANNGARD: Steinar Helgesen gjør bilen småskummel for å motvirke det skumle vintermørket.

Steinar Helgesen på Lena har ekstralys tilsvarende lyskasterne på en idrettsstadion.

– Jeg er født mørkredd, og måtte bare gjøre det beste ut av det, fleiper han.

– Jeg fant ut at lys er løsningen på frykten, så da fikk Volvoen syv lamper i front med 100 watt, alle av typen «Rally 3000». Taket fikk røslig 400 watt 52" takmontert ledbar – og kan også ta seks lys, hvorav fire er «rally 3000» og to Bosch. Alle med 100 watt pærer – det hele styrt av seks releer med en 220 ampere Chevrolet-dynamo.

Helgesen får aldri nok lys: Nylig adderte han to sideveis arbeidslys som «gir bedre spredning under brå svingmanøvre på barske vinterdager».

ADVENTSTAKE: Joar Daniel Vanberg Afseth tok sveiseapparatet fatt og bygget sin egen «lampefot». Etter dette ble lysforholdene i Nord-Norge svært mye bedre.

Joar Daniel Vanberg Afseth i Rygge jobber som industrimekaniker i Hæren og kjører Chevrolet som tar luven, nei: lyset fra de fleste.

For en tid tilbake var han i Forsvaret i Bardu i Nord-Norge.

DAGVAKT: Joar Daniel Vanberg Afseth kjører en barsk Chevrolet som ser like tøff ut på dagtid som om natten.

– Området har selvsagt mye fjell og nærmest null opplyste veistrekninger. Litt andre forhold enn det man er vant til – for eksempel på Østlandet, ler han.

Afset hadde «noen stålrør liggende» og sveiset et stativ.

– På Biltema plukket jeg fem stykk tusenmeter-bøtter (les: lys) og slang dem på det nevnte, nye takstativet, sier han.

Vintermørkets motgift kommer i alle former, og nordmenn er vaksinerte.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på