ROSEMALT RAKETT: Unni Marie Lien er kjent som hele Norges rosemalingsdronning, og nylig gikk hun også løs på egen privatbil. Nå vil alle som kjører forbi verkstedet langs hovedveien E134, knipse bilder og ta selfies.
ROSEMALT RAKETT: Unni Marie Lien er kjent som hele Norges rosemalingsdronning, og nylig gikk hun også løs på egen privatbil. Nå vil alle som kjører forbi verkstedet langs hovedveien E134, knipse bilder og ta selfies.

Vi som rosemaler bilen vår:

Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Enkelte av oss lyser opp mørketiden ved å rosemale bilen. Les om hele landets rosemaledronning Unni Marie Lien, Nils Wærstads rosemalte Land Rover og andre som gjør høsten og bilene gladere.

Publisert Sist oppdatert

Rosemaling

  • En dekorasjonsstil som oppsto i Norge rundt 1750.
  • Stilen har utspring i Hallingdal, Telemark, Numedal, Setesdal og Vest-Agder.
  • Teknikken startet med kister og ølboller og spredte seg siden til alt fra skap til senger. I dag er malekunsten også populær blant bil og bobil-eiere.

Mal først, spør etterpå:

Ta en pensel, gå ut til bilen til din ektefelle og begynn å male på karosseriet.

Klatt litt på fronten, dra en bred penselføring i blomsterformer langs siden og lag noen reale kruseduller på stussen.

Rosemaling på biler gjør folk glade – ja, noen ganger blir de kvitt sinnet de har opparbeidet seg i trafikken, eller for den saks skyld i hjemmet.

Og ja, det er noe befriende ved å male i vei, uten tanke på konsekvensene.

Heng på Motors utvalg av rosedyrkere: rosemalingsgeneral Unni Marie Lien, TV-programlederne Nils Wærstad og Ronny Kristoffersen og frisøren Nina Hildegard Tronsmoen:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ROSENES LEIR:</span> Norges rosemalingsunivers har sitt episenter langs hovedveien E34, der Unni Marie Lien har verksted og butikk. Hennes finurlig rosemalte Peugeot 307 får forbipasserende til å bråstoppe – og ta bilder.
ROSENES LEIR: Norges rosemalingsunivers har sitt episenter langs hovedveien E34, der Unni Marie Lien har verksted og butikk. Hennes finurlig rosemalte Peugeot 307 får forbipasserende til å bråstoppe – og ta bilder.

Hele Norges rosemalingdronning Unni Marie Lien i Ølen (fem mil fra Haugesund) – står bak nettstedet rosemaling.com og kjører en Peugeot 307 – som hun har rosemalt i stilen hun er kjent for. Bilen troner utenfor verkstedet rett ved hovedveien E134.

Som ung ville Lien bli formingslærer – men krysset av i feil rute på et søknadsskjema.

– Til min store fortvilelse fikk jeg etter kort tid beskjed om at jeg hadde kommet inn på rosemalinglinja på en skole i Sand i Ryfylke. Å male var noe jeg absolutt ikke likte. Men, min kloke far sa: Får du en sjanse, så grip muligheten og prøv.

I over 40 år har en av Norges rosemalingentusiast nummer én stadig økt arbeidsmengden.

– Rosemaling ble livet mitt – og jeg har fått være med på mye uventet og spennende.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ROSEKVINNEN: </span>I det åpne landskapet mellom Hordaland og Rogaland får Unni Marie Lien plass til å rosemale hva enn hun vil.
ROSEKVINNEN: I det åpne landskapet mellom Hordaland og Rogaland får Unni Marie Lien plass til å rosemale hva enn hun vil.

I Japan har hun har hatt utstilling og kurs i seks byer, hun har undervist i USA og blitt tildelt World Master-tittel i Sør-Korea.

De utallige oppdragene spenner fra design av vinkartong til hoppstøvler for Bjørn Einar Romøren – via sykler, snowboard og yoghurtbegre.

Under Oslo Motor Show i Lillestrøm tok hun første pris for det rose-rocka lakkarbeidet på en Harley-Davidson motorsykkel.

– Mange kjenner Unni Marie som «hun som rosemaler på alt» skratter Lien.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PANSERPYNT:</span> Noen pynter bilfronten med luftinntak eller ekstralys – Unni Marie Lien foretrekker håndmalt panser i vennlige farger.
PANSERPYNT: Noen pynter bilfronten med luftinntak eller ekstralys – Unni Marie Lien foretrekker håndmalt panser i vennlige farger.

Så fant hun endelig tid til å svinge penslene på eget bilkarosseri.

– Jeg startet friskt framme på panseret på førersida og danset meg bakover langs bilen, lett og elegant – deretter fra frontruta og fram og ned langs passasjersiden. Alt i harmoniske, glade farger, ler hun.

Enkelte sambygdinger påpekte at hun ville bli altfor synlig:

– Jeg svarte: Det er jo meningen. Peugeoten blir nå fotografert til alle tider og er verdens beste reklame for verkstedet.

For noen år siden malte Lien også sin amerikanske van.

– Motivlakkering og dekor er blitt veldig populært, og jeg har stadig forespørsler om for eksempel bobiler. Når jeg står opp om morgenen, vet jeg aldri hva som dukker opp av oppdrag. Jeg liker at folk tør å være originale.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ROSEBUSSEN:</span> Unni Marie Lien er kjent for å «male på alt som kommer i hennes vei», og dro også penslene over sin egen, amerikanske van for en tid tilbake.
ROSEBUSSEN: Unni Marie Lien er kjent for å «male på alt som kommer i hennes vei», og dro også penslene over sin egen, amerikanske van for en tid tilbake.

Hennes franske åk er trolig landets mest norske Peugeot.

– Jeg kommer til å beholde yndlingsbilen min så lenge den går. Bilen er meg, og jeg er bilen min, fastslår Lien.

<span class=" t14" data-lab-text_size_desktop="14"><span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BUNADSMAFIAEN:</span> Nils Wærstad og Ronny Kristoffersen er blant annet kjent for TV-seriene «Walkabout» og «Handlingens menn», her med det duoen kaller «Nmmndalsbunad» – og Land Rover som er rosemalt i fri stil.</span>
BUNADSMAFIAEN: Nils Wærstad og Ronny Kristoffersen er blant annet kjent for TV-seriene «Walkabout» og «Handlingens menn», her med det duoen kaller «Nmmndalsbunad» – og Land Rover som er rosemalt i fri stil.

Nils Wærstad og Ronny Kristoffersen har laget noe av den vittigste, varmeste og ja, mest inkluderende, TV-underholdningen vi har sett på norsk TV.

Gjennom serier som «Walkabout» og «Handlingens menn» har radarparet funnet plass til mye, også det å pynte seg i en villet, misforstått versjon av norsk bunadstradisjon. Samt grisemale – unnskyld, rosemale – en Land Rover i villbass-stil.

– Innspillingen av episodene tok oss til Colombia, hvor alle lokale reiseråd lød: «ligg lavt»! Derfor hyret vi en gjeng hiphop-ere til å lakke bilen på et gatehjørne nattestid, i et av de mest belastede barrios utenfor Bogota, rapporterer Wærstad.

Lokalkunstnerne gjorde en effektiv, fargesterk jobb

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TILDEKT:</span> Ronny Kristoffersen og Nils Wærstad dekket til hjulbuer og ruter før de lot lokale gatekunstnere dekorere bilen – med inspirasjon fra rosemalingsskisser.
TILDEKT: Ronny Kristoffersen og Nils Wærstad dekket til hjulbuer og ruter før de lot lokale gatekunstnere dekorere bilen – med inspirasjon fra rosemalingsskisser.

– Resultatet ble jo en fusjon av bilder av rosemaling vi hadde tatt med som referanse, ispedd deilig sør-amerikansk fritolkning, opplyser han.

Den ubundne TV-profilen mener kompisen og han selv «neppe hadde overlevd ti minutter etter klokka 20.00 i det nabolaget – uten de gutta».

– Da ville det fortsatt vært to lokale kartell-gutter som flashet loslitte bunader på byen hver lørdag, syv år etterpå, advarer Wærstad, som minner om den tredje medpassasjeren:

– Vi tok geita «Rosalita» gjennom Colombia i Land Roverens stutte baksete, for å tilføre en rural og nasjonalromantisk tøtsj – samt et element av total uforutsigbarhet. Et utmerket reiseråd til Motors lesere, fastslår Wærstad.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GEITEBUKK:</span> Nils Wærstad tok norsk nasjonalromantikk til Sør-Amerika og lot lokale gatekunstnere tolke tradisjonen med rosemaling. TV-serien «Walkabout» ble en stor seersuksess i flere omganger.
GEITEBUKK: Nils Wærstad tok norsk nasjonalromantikk til Sør-Amerika og lot lokale gatekunstnere tolke tradisjonen med rosemaling. TV-serien «Walkabout» ble en stor seersuksess i flere omganger.

Land Roveren, som programlederne døpte «det lille Esel», donerte han siden til den Bergen-baserte, veldedige organisasjonen Golden Colombia.

– Jeg fikk kjøre den rosemalte igjen senest for bare noen måneder siden, jubler Wærstad.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FRANSK ROSE:</span> Nina Hildegard Tronsmoen fikk my oppmerksomhet da hun brukte en offentlig parkeringsplass som «atelier» for å rosemale sin Renault Dauphine.
FRANSK ROSE: Nina Hildegard Tronsmoen fikk my oppmerksomhet da hun brukte en offentlig parkeringsplass som «atelier» for å rosemale sin Renault Dauphine.

Da Eva Hildegard Tronsmoen var knapt 20 år, bodde hun på hybel i Hamar og kjørte en fransk Renault Dauphine

Etter et bytte av den ene framskjermen oppdaget hun at fargenyansen var ulik resten av bilen.

– Jeg er en kreativ sjel og kastet meg over oppgaven med å skjule fargeforskjellene – ved hjelp av rose på rose. Jeg malte alt selv, sier hun.

Den franske bilen sto på en parkeringsplass som var godt synlig for hamarsingene (kallenavn på innbyggerne i Hamar)

– Det var fritt fram å se dekoren ta form, litt etter litt. Rosemaling-prosjektet fikk en hel del nysgjerrige tilskuere, humrer Tronsmoen.

Siden, bak rattet, husker hun en gang hun stod i kø gjennom Oslos gater.

– Bilen hadde bare tre gir som ikke var synkronisert fra andre til første, hvilket medførte at jeg måtte stoppe bilen hver gang jeg skulle gire ned igjen. Karosseriets rosemotiv reddet meg fra irriterte bilførere: Jeg møtte bare smil og glade miner.

Senere en gang ble hun stoppet i trafikkontroll.

– Politiet samler seg rundt bilen, og jeg blir faktisk litt nervøs. Til slutt takker de for titten og legger til at Renaulten er kjempefin. «God tur videre», sier de, mens de glemmer å kontrollere bilen, forteller Tronsmoen.

Hun bor nå i Skåne i Sverige og har for lengst overført den kreative energien fra rosemalingen til frisøryrket. Den franske bilen er parkert i fotoalbumet.

– Ettersom jeg havnet i Sverige, ble det Volvo på meg, en V40 T3 Cross Country – uten spor av norsk rosemaling, skratter hun.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Les om bilene Motor har testet!