KOLONNEKJØRING: Arve Gunnar Midtlien deltar jevnlig på hyggeturer med den lokale Volvo-klubben. Vinteren har mange fine, solrike dager – og da er det en synd å la veteranbilen stå i garasjen.
KOLONNEKJØRING: Arve Gunnar Midtlien deltar jevnlig på hyggeturer med den lokale Volvo-klubben. Vinteren har mange fine, solrike dager – og da er det en synd å la veteranbilen stå i garasjen.

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre:

Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

For enkelte tøffinger stopper aldri veteranbil-sesongen. Møt tre glade entusiaster som like gjerne freser avgåde på tørr snø som tørr asfalt.

Publisert Sist oppdatert

Veteran-vinterkjøring

  • Norsk vinter tærer hardt på bilers karosseri og konstruksjon
  • Standard rustbhandling har vist seg lite effektivt mot massiv salting og annet som hører vinterveier til.
  • Veteranbiler er mest utsatt for gjennomrusting.
  • Enkelte entusiaster trosser alle råd, rustbehandler bilene selv og bruker dem hel vinterhalvåret

Norges over 200.000 veteranbilister strides: Å kjøre veteranbil på vinterføre er en hån mot de fine bilene. Eller: Veterankjøretøy er til for å brukes hele året.

Hvor står du?

Hos noen fryser blodårene til is ved tanken: å dynke sjeldent metall i isvann og saltet slaps.

Andre kjenner varmen bre seg helt ut i småfrosne tær: endelig er vinteren her!

Eldre skapninger er jo solid konstruert for å tåle løsaktig løssnø og kultne kuldegrader. Og du får minst seks måneder mer moro – sammenlignet med alle som insisterer på å vinterlagre antikvitetene sine.

Møt folka som kald-sprenger grensene for den såkalte «veteranbilsesongen», heng på Porsche-kusk Thomas Mortensen, Opel-nyter Hans Petter Haugland og Volvo-løypefører Arve Gunnar Midtlien:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SKITREKK: </span>Thomas Mortensen i Kristiansand er så glad i å kjøre sin Porsche 911 at han gjerne forlenger veteranbilsesongen med seks måneders vinterkjøring.
SKITREKK: Thomas Mortensen i Kristiansand er så glad i å kjøre sin Porsche 911 at han gjerne forlenger veteranbilsesongen med seks måneders vinterkjøring.

Thomas Mortensen, tømrer og solmskjermings-montør bosatt i Kristiansand, kjører en 1976-modell Porsche 911S 2,7-liter – som han har skjøttet i varme og kalde dager siden 2009.

– Første eier var en Hollywood-tannlege som utstyrte bilen med skistativ for å feriere blant fiffen på vintersportsstedet Aspen i Colorado, forklarer han.

Skiene på taket stammer fra 1970-tallet:

– De er helt strøkne og ubrukte, ettersom min far er dansk: ja, jeg er selv halvt dansk, så disse er såkalte «skryteski», skratter Mortensen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PORSCHE-KUSK: </span>Thomas Mortensen
PORSCHE-KUSK: Thomas Mortensen

I sin kjøpte han billige vinterdekk, sprøytet bilen med Tectyl og hulromsbeskyttelse – og slengte på noen solide skvettlapper, og vips – så var Porscha en habil vinterbil.

Helt siden han fikk «prøvesitte en 911 på Danskebåten som femåring i 1983», har han ønsket seg Tysklands mest berømte sportsbil.

– Porsche er en voldsom oppgradering fra Boble, som jeg tidligere ofte har vinterkjørt: I 911 kommer kupévarmen etter knappe tre minutter, og den har selvsagt friskluftsvifte – i motsetning i Bobla hvor man skraper is og tørker dugg om hverandre, rapporterer han – og legger til at fremkommeligheten er fantastisk på glatta.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SNØFRESER:</span> Porsche-entusiast Thomas Mortensen fant ut at hans 911 er senket såpass at den også egner seg som plog.
SNØFRESER: Porsche-entusiast Thomas Mortensen fant ut at hans 911 er senket såpass at den også egner seg som plog.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SNØPLOG: </span>Når snøen kommer til Kristiansand gjelder det å nyte den før den forsvinner: Thomas Mortensen og hans Porsche omfavner den vinteren de får.
SNØPLOG: Når snøen kommer til Kristiansand gjelder det å nyte den før den forsvinner: Thomas Mortensen og hans Porsche omfavner den vinteren de får.

– Men: mitt eksemplar er i overmåte senket, så ved kjøring gjennom høy snø blir den en plog. Et vakkert skue med nysnø som velter over bilen, lover han.

Om vinteren rydder han lokalveien før brøytebilen kommer – og han drar forbi moderne Mærsjer og BMWer som står fast i bakkene, takket være hekkmotoren:

– Bakmontert motor gjør jo også kjøringen underholdende i snøkledde svinger. Jeg får selvfølgelig maks oppmerksomhet med min sommerfugl i vinterland – livet er jo for kort til å kjøre kjedelige biler, filosoferer han.

Må nytes

På Sørlandet må man nyte snøen: den pleier ikke ligge så lenge av gangen:

– Familien har skapt en tradisjon med å hente juletre i 911, men barna får knapt nok lenger plass i baksetet. 911 er for småbarnsfamilier, ikke tenåringsbarn, minner Mortensen om.

Hans Petter Haugland i Naustdal i Sogn og Fjordane kjører en tilårskommen og svært sjelden rugg av en Opel Rekord 1900L Automatic Caravan.

Bilen, som har bikka 430.000 sommerlige og vinterlige kilometer, kaller han bare «Frøken Fryd».

– Hun tar seg fram, trass gamle piggdekk. Og hun har bedre av å bli brukt, enn å stå i ro, rapporterer naustedølingen, som i mangel av garasje hygger seg med å mekke under åpen himmel – året rundt.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SNØSKAVL:</span> Hans Petter Haugland gir seg ikke før hans sjeldne Opel Rekord Caravan ser ut som en snøskavl.
SNØSKAVL: Hans Petter Haugland gir seg ikke før hans sjeldne Opel Rekord Caravan ser ut som en snøskavl.

Rett som det er, kan diverse gjøremål ta han og familien over åpne fjelloverganger.

En gang brukte han Rekorden til å taue løs en BMW 5-serie, som stod med halve bilen gjennom en brøytefonn.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">OPEL-EIER:</span> Hans Petter Haugland
OPEL-EIER: Hans Petter Haugland

– Tyskeren hadde sladda ut av veibanen i nedadgående retning, fra Rørvikfjellet – mellom mitt bosted og mor til min datter. Jeg dro BMWen videre nedover, for å utnytte tyngdekrafta.

Selvhjelp

Haugland mener Opelens kraftverk av en automatkasse er suveren til selvhjelp – og for å redde andre:

– Gutta i BMWen virket litt satt ut av Rekorden – som uanstrengt, slepte dem løs, forteller Opel-entusiasten, og minner om at en slik 1900L Automatic langt fra vokser på trær:

– Det tok meg 10 år å finne den, og nå har jeg eid den i over 12 vintre. Opel bygde knapt 17.000 enheter av denne typen – ut av en produksjon på 1,7 millioner Rekord generasjon C. Opel solgte bare én slik med tretrinns automat ny i Norge, lekser han.

– Bilen frister frampå med bedre kjøreegenskaper enn den klarer å bremse på glatta. Man må være litt oppmerksom og planlegge litt.

Største minuset er mangel på utlufting av kupéen:

– Rekord C Caravan har ingen. Her går det i åpent sidevindu med frisk luft fra naturen året rundt, jubler Haugland.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SNØSKAVL:</span> De ti seneste årene har Hans Petter Haugland hygget seg med Opel Rekords Caravan som primærtransport – for å kjenne naturens luner på tennene.
SNØSKAVL: De ti seneste årene har Hans Petter Haugland hygget seg med Opel Rekords Caravan som primærtransport – for å kjenne naturens luner på tennene.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TILHENGERSKARE:</span> Vestlendingen Hans Petter Haugland bruker Opel Rekord Caravan til flere formål enn Opels ingeniører kunne forestilt seg.
TILHENGERSKARE: Vestlendingen Hans Petter Haugland bruker Opel Rekord Caravan til flere formål enn Opels ingeniører kunne forestilt seg.

Den peneste

Arve Gunnar Midtlien i Brumunddal, som i 30 år har jobbet som salgskonsulent for Maaarud Snacks og Freia sjokolade, ratter en 1800 E – Volvo-modellen som regnes som Gøteborg-merkets peneste sommerbil noensinne.

Hver vinter, nærmere bestemt den siste søndagen i februar, arrangerer norsk Volvo Classic Club en real tur på usaltede strekk over Ringsakerfjellet i Innlandet – hvor toppen Tuva er høyeste punkt, med 1090 moh.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HVIT SOM VOLVO:</span> Arve Gunnar Midtlien på kjøretur i Ringsakerfjellet med norske Classic Volvo Club – en årviss tradisjon siste søndag i februar.
HVIT SOM VOLVO: Arve Gunnar Midtlien på kjøretur i Ringsakerfjellet med norske Classic Volvo Club – en årviss tradisjon siste søndag i februar.

– Volvo er jo «innfødt nordbo», ifølge merkets gamle reklameslagord, minner Midtlien om, som kjøpte Volvoen i 1994.

– Vinterdekkene er Viking Stopp med pigg – og er like gamle som bilen. 1970-modellen har automatsperre og skivebremser på alle fire hjul, som var sjeldent på denne tida, opplyser han.

Volvos råvakre coupé er kjent som åket til skuespiller Simon Templar i rollen som «Helgenen» i TV-serien med samme navn – noe en ung Midtlien aldri fikk ut av hodet.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FJELLREV: </span>Arve Gunnar Midtlien gir jevn gass hele året rundt, også når andre veteranbilister for lengst har vinterlagret smykkene sine i garasjer og låver.
FJELLREV: Arve Gunnar Midtlien gir jevn gass hele året rundt, også når andre veteranbilister for lengst har vinterlagret smykkene sine i garasjer og låver.

– Da økonomien var på plass ,og bilen dukka opp, var min store bildrøm i boks, Hver vinter kjører jeg flere turer på vinterføre – da varer dekkene lenge og blir harde, opplyser han.

Gjennom vinterhalvåret inviterer Volvo Classic Club, som har sitt episenter i Mjøs-distriktene, sine tilsluttede entusiaster ut på glatta til jevnlige medlemsmøter med hjemmebakt kringle.

Julebordet skjer på Biri den første helgen i desember, og blir også en dans på vinterføre.

– Klubben gir alltid en unnskyldning til ta den hvite svanen ut i vinterlandskapet, forsikrer han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KOLONNEKJØRING: </span>Arve Gunnar Midtlien deltar jevnlig på hyggeturer med den lokale Volvo-klubben. Vinteren har mange fine, solrike dager – og da er det en synd å la veteranbilen stå i garasjen.
KOLONNEKJØRING: Arve Gunnar Midtlien deltar jevnlig på hyggeturer med den lokale Volvo-klubben. Vinteren har mange fine, solrike dager – og da er det en synd å la veteranbilen stå i garasjen.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut