<b>HEIMEBANE:</b> Unge bilentusiaster skal tenke «Fy flate så tøffe biler BMW er!», er målet til Silje Atterås.
HEIMEBANE: Unge bilentusiaster skal tenke «Fy flate så tøffe biler BMW er!», er målet til Silje Atterås.

Hvem er disse som elsker BMW?

BMW for alle penga

Du kjøper deg sporty image med BMW, hevder enkelte. Entusiastene mener BMW holder deg yngre (og mer sexy), enn andre merker. Fire kjente Bimmer-venner forklarer.

Publisert Sist oppdatert

Si meg hva du kjører, og jeg skal si deg hvem du er!

Hvem kjører hva – og hvorfor?

Diskusjonen om det foretrukne bilmerket er gammel som bilen selv.

I en serie utover høsten skal vi i Motor presentere hvem de svorne tilhengerne er – og spørre hva som begeisterer dem med merket.

Vi startet med Audi, og sist uke møtte vi italiensk lidenskap blant de som kjører Alfa Romeo.

Vi holder oss i fornemme kretser:

Denne uka er turen kommet til BMW.


Bayerische Motoren Werke AG

  • Mest populære modell nå i Norge: Elektriske BMW i3 (1420 solgte i 2020 pr 31. juli).
  • Antall solgte BMW i Norge i 2019 og 2020: 14.869 (t.o.m. 31. juli), Norges fjerde største bilmerke i 2019.
  • Antall produserte BMW globalt (2019): 2.564.025 biler.
  • Øvrige merker: Mini og Rolls-Royce.
  • Etablert: 7. mars 1916, vokste ut av en fusjon mellom flyprodusentene Rapp Motorenwerke og Bayerische Flugzeugwerke, samt Fahrzeugfabrik Eisenach
  • Største eier: Stefan Quandt (eier 29 prosent)
  • Toppsjef: Oliver Zipse.
  • Hovedkvarter: München, Tyskland.

De arketypiske BMW-eierne polerer bilen til knokene er hvite og speiler seg deretter fornøyd i lakken.

De har kjøpt BMW-en for å imponere naboen og pynte oppkjørselen.

Eller?

Knapt i noe annet land er BMW så høyt elsket og like mye solgt som her, og norske BMW-entusiaster finnes i alle sosiale lag. Vi har håndplukket fire høyst subjektive representanter som maksimerer moroa fra München.

Maskinfører

Sosiale medier som Instagram er breddfulle av norske BMW-profiler som kaller seg BMW-gutten, Norwegian Bimmergirl og mye annet med «BMW».

Silje Atterås i Hyllestad kommune i Sogn og Fjordane er maskinfører i bedriften Grunnfjell, og nøyer seg med @siljeatterås.

– På dagtid brenner jeg for jobben som maskinfører og på fritiden brenner jeg for BMW. Hos de fleste unge her går det BMW i. Vi er ikke opptatt av status, men av at bilene har riktig utseende. Estetikken kan kanskje en og annen Audi så vidt matche, men bare BMW har pene modeller over hele linja. BMW er vårt merke, fastslår Silje.

Silje poster bilder av seg selv poserende foran BMW-en – med morsomme tekster «buksa er møkkete fordi jeg har vært på jobb». Hun innrømmer samtidig at hun er vokst opp i en Audi A4.

<b>RETT FRA JOBB:</b> Silje Atterås er maskinfører på dagtid, men det går i BMW på fritiden.
RETT FRA JOBB: Silje Atterås er maskinfører på dagtid, men det går i BMW på fritiden.

Audi-stabeis

– Da jeg kom hjem til mor og far med min første BMW ble det ikke tatt nådig opp. Den Audi-trofaste faren min prøvde den en runde og ble litt begeistret. Men den stabeisen har nektet å bytte til BMW, sier hun og legger til at samme far kjørte Ford Sierra da han var ung, for da var Sierra kult. Siden invaderte BMW-entusiasmen fjord og fjell.

Silje tror hun vil være velkommen blant BMW-venner med både Audi eller Mercedes, men da stilles ekstra krav til at det ikke er noe skrap.

– Hjemtraktene i Sogn og Fjordane har en og annen Audi, men jeg tviler på at Audi-elskere noen gang blir i flertall. Da må det komme enkelt ny generasjon. Men Audi-miljøets påvirkningskraft er sterk. Unge folk skal tenke: «Fy flate så tøffe biler BMW er», lover Silje som har kjæreste som også sverger til BMW.

– Vi koser oss med å skru litt på hverandres biler. Fordelen med det, store lokale BMW-miljøet er all hjelpen vi får – og gir hverandre.

Entusiasme på norsk

Mange BMW-venner peker på Stein Pauli Nilsen, formann i Norsk Sportsvognklubb, som kilde til økt kunnskap om BMW-entusiasme på norsk.

I flere tiår har folk observert rådgiveren bak rattet på spennende BMW-er, og som primus motor for alt av biltreff, bilturer og bilutstillinger, ofte omgitt av kjente og nye bilvenner.

– Jeg er bilforfengelig, altså forfengelig når det kommer til bilvalg. Jeg ser ikke noe galt i det. Noen er forfengelige på vin, andre på båter og jeg på bil, sier Nilsen.

I 1971 kjøpte han sitt første kjøretøy, en Morris Mini 1000.

– Men siden jeg debuterte i 1981 med BMW - en 318i, har jeg alltid hatt minst en BMW. Nå har jeg fire, og én BMW Alpina, som jo er et eget merke.

IHUGA ENTUSIAST: Stein Pauli Nilsen kjøpte sin første BMW i 1981, en 318i. Nå har han fire. Pluss en BMW Alpina.
IHUGA ENTUSIAST: Stein Pauli Nilsen kjøpte sin første BMW i 1981, en 318i. Nå har han fire. Pluss en BMW Alpina.

Egentesten

Nilsen oppfordrer til å ta det han kaller «egentesten»:

– Hvis du låser bilen på et parkeringsområde og forlater den uten å se deg tilbake, er grunnen én av to: Du er null interessert i bil eller du har kjøpt feil bil. Det fine med BMW-eiere er at de tør å vise bilinteressen, mener han.

Når en av Norges mest ihuga BMW-entusiaster gjør hagearbeid, vet han å ta en pause, sette seg på benken i skyggen for å nyte linjene i BMW-en som står på kloss hold – selvfølgelig også i skyggen.

– Da opplever jeg harmoni.

Nilsen mener harmonien fortsetter også når hverdagen og vinteren kommer, og utgiftene til bilhold skal betales:

– Å holde en BMW behøver ikke å være dyrere enn å eie en Volkswagen. Det hjelper også at BMW har lite feil.

Full rekruttfres

Han mener påstanden støttes av at BMW i dag er et stort merke i Norge med mange modeller som treffer ulike kjøpegrupper, og at entusiastklubben BMW Car Club Norway er en svært aktiv organisasjon med over 2200 medlemmer og full fres på rekruttering.

Nilsen har bakgrunn fra reklamebransjen og markedsanalyse, og antyder at den typiske BMW-eieren nok er noe konservativ på flere plan.

– BMW-folket skiller seg fra andre ved at de er villige til å legge litt ekstra penger i bilpotten. Nordmenn kjøper gjerne BMW-ene sine med sportsseter og annet kostbart utstyr som er sjeldnere tilvalg i utlandet. På steder som svenske Strømstad er etterhvert både de dyreste bilene – og båtene – norske.

Årsaken er enkel, mener Nilsen, ikke noe annet merke byr på BMWs syntese av seks elementer:

Kvalitet, dynamikk, smidighet, sportslighet, komfort og design.

<b>KONTAKT:</b> – Tenk på alle de nye målgruppene som BMW rekrutterer med elbilen i3, denne ene modellen. Det er spennende å tenke på, sier Stein Pauli Nilsen.
KONTAKT: – Tenk på alle de nye målgruppene som BMW rekrutterer med elbilen i3, denne ene modellen. Det er spennende å tenke på, sier Stein Pauli Nilsen.

Kjøremaskiner

– Mye er tuftet på det opprinnelige bakhjulstrekket. Innad i miljøet kaller vi BMW-ene våre kjøremaskiner. Det er nettopp selve kjøreopplevelsen bak rattet i en BMW som er uovertruffen. Sett deg inn i BMW´s sportsseter, eller nyt komfortsetene i en 5-serie. Ingen er bedre enn BMW på dette, påstår han.

Andre merker kan kopiere BMW så mye de vil på design, men oppnår sjelden den samme totalopplevelsen:

– Bak rattet i en BMW gleder jeg meg til hver meter. Det gjelder både de eldre, velholdte modellene eller en av de nyere. Har man konfigurert bilen selv som ny, får man et eget forhold til bilen. Man blir glad i den.

Nilsen ser ofte at bilens estetikk går hånd i hånd med stilen til BMW-eieren selv.

– Den typiske BMW-eieren kan nok skille seg noe fra andre merkeentusiaster gjennom å være opptatt av både utstyr, design og kanskje til og med litt i klesstil. I BMWs tilfelle henger ofte bil og design sammen. Det kan være noe så enkelt som en tøff ski-jakke. Eller å ta foto av bilen i lekre omgivelser, som foran klassiske bygninger. BMW-folk er ikke redde for å vise at de følger med.

Sportfans

Nilsen mener mange BMW-eiere kjennetegnes ved at de også følger mye med på sport, kanskje i større grad enn eiere av flere andre merker.

– De fleste liker jo å bli oppfattet som sporty. Det ligger liksom nedlagt i oss. Det er neppe tilfeldig at BMW i Norge blant annet har sponsorsamarbeid med Skiskytterlandslaget og er tittelsponsor av BMW Oslo Maraton. BMW har selv en rik, internasjonal motorsporttradisjon. Spesielt innen Touring-cars, men også i Formel 1, minner han om.

– Men du finner nok flere BMW-eiere i slalåmbakkene enn på de mest ekstreme fjelltoppene. Og jeg husker de flotte bildene i en brosjyre for E30 med en sprek kar med surfbrett.

Nilsen påpeker at BMW firehjulstrekksystem xDrive nå er like utbredt og anerkjent som Audis Quattro, og at BMWs susende suksess med biler på strøm fortsetter for fullt.

<b>DRØMMEN:</b> – En av de vakreste BMW-ene noensinne er den slanke, store coupéen med fabrikkoden E9, bygget fra 1968 til 1975. Jeg eier selv ingen slik, men tenker at den er selve inkarnasjonen av BMW, sier Stein Pauli Nilsen.
DRØMMEN: – En av de vakreste BMW-ene noensinne er den slanke, store coupéen med fabrikkoden E9, bygget fra 1968 til 1975. Jeg eier selv ingen slik, men tenker at den er selve inkarnasjonen av BMW, sier Stein Pauli Nilsen.

Elektrisk forkludring

– For å forkludre bildet av den typiske BMW-eier, kan vi trekke inn den enorme elbil-suksessen BMW i3 i Norge. Bilen er storslagen annerledes, med mange detaljer du ikke finner på andre BMWer, og i hvert fall ikke på andre biler. Tenk på alle de nye målgruppene som BMW rekrutterer med denne ene modellen. Det er spennende å tenke på, sier Nilsen.

Samtidig ser han at store elbiler som Tesla, Jaguar I-Pace og Audi e-Tron definitivt har stjålet mange av BMWs norske kunder.

– På samme måte som de har stjålet fra andre merker. Men det har norsk avgiftspolitikk styrt. I Europa er det annerledes.

Nilsen mener en av de vakreste BMW-ene noensinne er den slanke, store coupéen med fabrikkoden E9, bygget fra 1968 til 1975.

– Jeg eier selv ingen slik, men tenker at den er selve inkarnasjonen av BMW, med glassrutene som følger coupé-karosseriet helt ut i kantene. Noe av den samme detaljen finner du faktisk igjen på en langt nyere, nemlig E46 som jeg selv kjører –uten sammenligning forøvrig. BMW har en rik coupétradisjon, og vet å holde den i hevd.

En tysk Alfa

Han kan gå med på å beskrive BMW som en tysk Alfa Romeo.

– Men når du åpner panseret på en Alfa ser du kreative løsninger, mens i en BMW er inntrykket orden. BMW slo jo igjennom her i Norge med 02-serien i 1970, selv om den første virkelige var Neue Klasse fra 1962. Da BMW kom med 2002 Tii i 1974 satte merket på en måte en ny sportslig standard i mellomklassen, og bekreftet posisjonen, sier han.

Nilsen har fått flere i vennekretsen til å bytte til BMW.

– Entusiasme smitter. Men bilens kvalitetsfremtoning paret med kjøreopplevelse og design har hatt mye å si. Noe av årsaken til at jeg har greid å overtale dem er nok fordi min bilinteresse overgår deres - mange ganger. Det har nok vært med på å legge forholdene til rette for at de er forblitt lojale til BMW.

<b>NORGESDRØMMEN:</b> Joachim Waagard gikk fra Mazda til BMW. Og der har han blitt.
NORGESDRØMMEN: Joachim Waagard gikk fra Mazda til BMW. Og der har han blitt.

Drømmeoppdrag

Rikskjendis og BMW-banesjåfør Joachim Waagaard er blant ytterst få nordmenn som lever av motorsport, og forteller at han ikke har hatt «en vanlig jobb» på fem år. Ved siden av drifting på banearrangement får han risikofylte drømmeoppdrag – som stuntsjåfør i film – for alt fra Hollywood til indiske Bollywood via hjemlige produksjoner.

Joachim Waagaards BMW-binding startet da hans Mazda RX-7 med wankelmotor skulle byttes. Motorsportkongen hentet en nesten ny BMW E46 3-serie fra forhandler – og har siden ikke sett seg tilbake.

– Jeg hadde aldri før opplevd en bil som var så god å kjøre som den BMW-en.

Påfallende mange nordmenn blinker seg ut BMW – og forblir tro mot merket – i merkbart større antall enn i mange andre land.

Evig din

Waagaard mener å se en klar årsak:

– Norske BMW-entusiaster begynner ofte svært tidlig i livet med BMW, og derfor fortsetter de med merket og bytter sjelden til en konkurrent. Jeg tror den tidlige debuten er nøkkelen til å forstå den innbitte entusiasmen vi ser i Norge. Mange er BMW-entusiaster helt til de går i grava, sier han, og nevner at bedriften GS bildeler i Molde, som han selv samarbeidet med tidligere, fortsatt makter å samle mer enn 2500 BMW-entusiaster på et treff i en landsdel som er langt unna for mange.

Waagaard mener at forskjellen på BMW og Audi er denne:

– BMW bygger en topp motorisert M3 og lager deretter de mer beskjedne motoriserte utgavene på basis av denne, helt ned til innstegsutgaven, 318i. Dermed har selv de rimeligste BMW-variantene litt av følelsen til topputgavene. Audi går motsatt vei: de utvikler en basismodell og putter deretter kraftigere motorer og utstyr i denne. Dette er ingen sannhet, men hovedinntrykket jeg har etter å ha kjørt mye forskjellig fra begge merker.

Den amerikanske avisen The New York Times gjenga for noen år siden en tysk undersøkelse som angivelig viser at BMW-eiere har klart høyere seksuell aktivitet per uke – enn eiere av andre merker. I gjennomsnitt hopper BMW-folket til køys 2,2 ganger i løpet av syv dager– en frekvens andre bare kan drømme om.

<b>ATTRAKTIV:</b> – La gå at du er mer attraktiv om du stiller i en BMW enn i en Toyota Yaris. Men ikke la deg lure: Typen du ser bak BMW-rattet har kanskje for lengst brukt opp alle pengene sine – på bilen, ler Joachim Waagaard.
ATTRAKTIV: – La gå at du er mer attraktiv om du stiller i en BMW enn i en Toyota Yaris. Men ikke la deg lure: Typen du ser bak BMW-rattet har kanskje for lengst brukt opp alle pengene sine – på bilen, ler Joachim Waagaard.

Brukte penger

– Vel, vi er mange gutter med BMW som observerer at stadig flere kvinner tiltrekkes av miljøet og stiller med egne BMW-er. I tillegg tror jeg den unge gjennomsnittsalderen spiller inn – sammen med en sosial omgang med likesinnede som du neppe finner hos andre merkeentusiaster, sier Waagaard.

For en tid tilbake kjøpte han en Honda S2000, en råtass av en sportsbil det står respekt av.

– Men da fikk jeg merke forskjellen. Utenom noen facebookgrupper skjedde lite i forhold til den festen jeg er vant med fra BMW-miljøet. BMW har svære grupper i sosiale media – for hver eneste utgave av hver eneste modell, sier han.

Enkelte tror du er stinn av penger – bare fordi du kommer kjørende i BMW.

– La gå at du er mer attraktiv om du stiller i en BMW enn i en Toyota Yaris. Men ikke la deg lure: Typen du ser bak BMW-rattet har kanskje for lengst brukt opp alle pengene sine – på bilen, ler Waagaard.

Bimmergirl

Randi Sundset fra Hellandsjøen i Trøndelag er mest kjent som Norwegian Bimmergirl (@norwegian–bimmergirl) blant BMW-følgere her og i andre land, og har en kjapp forklaring på nordmenns appetitt på bilene fra München:

– Til og med politiet og brannvesenet velger jo BMW. Når man først har prøvd en BMW, så kommer man seg ikke videre til noe annet merke, sier Bimmergirl, som til daglig jobber i ambulansetjenesten.

Bimmergirl?

«Bimmer» er et kjælenavn på BMW som først oppsto blant amerikanere som syntes den tredje og siste konsonanten i merkenavnet,W, var pes å uttale. Amerikanerne forkortet BMW til «Bi-em» og slang på en «er». Bimmer er forlengst adoptert og innarbeidet over hele verden, også av tyskerne selv, og må helst ikke forveksles med «Beamer», som er kallenavn på BMW motorsykler, et begrep som fødtes da tyskerne konkurrerte mot engelske BSA (kalt «Beezer»).

<b>DEN GODE SAMTALEN:</b> Snakker du ikke med bilen din? Det gjør Randi Sundset.
DEN GODE SAMTALEN: Snakker du ikke med bilen din? Det gjør Randi Sundset.

Haifronten

Randi beskriver egen, signalblå BMW 2002 som en klassiker hun har gitt sitt særpreg.

– Etter mye leting på internett fant jeg bare én maken modell i verden med denne fargen. Det er tøft.

Tre ting skiller BMW fra andre premiummerker, ifølge Sundset:

  • «Haifronten» med det hellende nesepartiet.
  • Kjøreglede.
  • Og kvalitet som er gjennomført fra A til Å.

På Instagram tyter Bimmergirl ut humoristiske, små meldinger som «My friends are cooler than yours».

– BMW-venner stiller villig opp på mine crazy forslag til photo shoot. Selv uten planlegging fra min side, ender vi ofte opp med å ta bilder.

Bimmergirl har følgere hele veien forbi dørstokken og inn til soverommet. Kjæresten er like hekta som henne på BMW.

– BMW har en stor plass i livet vårt. Da vi ble sammen fikk han ikke lenger garasjen for seg selv. Vi styrer feriene etter BMW-arrangement. Jeg tror han synes ei dame som drar han med på biltreff er ekstra stas.

Om Bimmergirl prater med bilen sin?

– Ja, hvem gjør ikke det? He-he.

<b>TRE GODE TING:</b> Haifronten, kjøreglede og kvalitet er stikkordene som gjorde Randi Sundset til en svoren BMW-fan.
TRE GODE TING: Haifronten, kjøreglede og kvalitet er stikkordene som gjorde Randi Sundset til en svoren BMW-fan.
Powered by Labrador CMS