PÅVIRKER: Kathrine Sørland er rikskjendis på grunn av programlederroller og andre opptredener på TV – mindre kjent er at hun har fast avtale med Lexus om å fronte merket.Foto: JONATAN BENDIXEN
«Påvirkere» og upåvirkede som kjører Lexus:
Lexus lokker med kjentfolk
Møt Kathrine Sørland i rollen som «Lexus-ambassadør», samt fire Lexus-eiere som har tatt selvstendige valg uten å la seg påvirke av influencere.
Lexus er Toyotas luksus-merke. Det først ble lansert i USA i 1989 og ble en braksuksess i Statene.
I Japan ble bilene solgt som Toyota inntil 2005.
Autoindex, som måler kundetilfredshet med base i rundt 11.000 norske bileiere, har rangert Lexus øverst blant alle merker på det norske markedet i ni år på rad.
Paradoksalt nok har Toyota, som eier Lexus, faste topplasseringer på norske salgstatstikker, mens Lexus har forblitt et luksusmerke med mindre fotfeste enn premium-konkurrenter som Audi, BMW og Mercedes.
Lexus knytter til seg noen av Norges mest kjente fjes for å snu trenden.
Samtidig slippes merkets første helektriske modell, UX 300e.
Prøv å gjette:
Hva er forskjellen mellom Toyota og Lexus?
Jo, mens Toyota sponser norske idrettsstjerner, har Lexus staket ut en annen, mer glamorøs, party-orientert strategi.
I Norge har merket det de kaller «ambassadører» og samarbeider tett med profiler som modellen og programlederen Kathrine Sørland og Senkveld-programleder Helene Olafsen.
Kokken Kjarten Skjelde og musikeren Janove (også kjent fra Kaizers Orchestra) hjelper Lexus i Stavanger rundt temaene mote, musikk og mat.
Nytt fenomen
Men se her, kjente fjes som poserer på oppdrag for bilprodusenter er langt fra et nytt fenomen:
Sonja Henie (1912-1969), norsk Hollywood-skuespiller og tidenes mestvinnende kunstløper innen skøytesporten, smiler på reklamebilder fra 1930-tallet for det amerikanske merket Cord – som ikke ulikt Lexus, satset friskt på design.
Sammenlign poseringene til Sonja Henie og Kathrine Sørland, og se at lite skiller dem – bortsett fra litt over 80 års tidsspenn.
I denne reportasjen prater Motor med Kathrine Sørland som betalt Lexus-ambassadør og -bilist.
Og med de «vanlige» Lexus-eierne Hilde Karin Løvfjell, Eskild Loen, Ingrid Rusten og Stein Tronsmoen – som alle har noe uvanlig å fortelle.
Lexus-ambassadør Kathrine Sørland slipper nå boka «Du skal ikke tro du er noe» hvor hun ser i bakspeilet på roller som modell, programleder og privatperson.
Ved siden av oppdrag for Lexus, er hun «fashion advisor» for kleskjeden Lindex og har satt navnet på en rekke varer hos møbelbutikken Bohus.
Annonse
Ville gjøre den tøffere
Hun kaller sin Lexus RX med V6-motor for «Bad boy».
– «Bad boy» tåler alt, så jeg drar på. De fleste liker vel en bad boy, sier hun.
Hun omtaler seg selv som «over gjennomsnittlig bilinteressert» og bestilte ekstra store hjul og fete felger til RXen.
– Lexus smilte litt av at jeg ville den gjøre den tøffere. Jeg er takknemlig for at Lexus vil ha meg med på laget som Lexus-ambassadør, sier hun.
Det hender Sørland legger ut på veien bare for å kjøre en tur, fordi det er «terapi».
– Bak rattet blir jeg som en baby som endelig faller til ro. Mer enn én gang har jeg drømt meg bort og mistet avkjørselen til Nesøya i Asker, hvor vi bor. Det er ikke tull.
Hennes favorittpodkaster på biltur er den lette underholdningen i Synnøve og Vanessa, og, ifølge henne selv, «den litt mer seriøse» Guro & Guru.
Vaner og uvaner
Sørland har erfaring med bilhold gjennom vidt forskjellige skapninger som Toyota, Mini, Mercedes SLK roadster og en Citroën Pluriel halvcabriolet – og har opparbeidet seg vaner og uvaner.
– Midtkonsollen er samlingssted for alle mine kvitteringer. Det er best slik, så slipper jeg å dra dem opp i leiligheten.
Ellers bedyrer Sørland at hun er opptatt av å holde bilen ryddig og ren.
– Tenk deg selv, om du stadig gikk rundt i en skitten jakke. En bil skal holdes ren. Jeg vil ikke at Lexusen skal se ut som et rottehull innvendig.
Bagasjerommet er nærmest blitt et skap for skotøy.
– Der bak har jeg alltid minst tre til fire ekstra sko. Og alltid ett par med høye hæler. Jeg liker å skifte sko etter anledning, og synes å reise hele veien hjem for å skifte er unødvendig.
Oppvekstens bilminner har et blåskjær over seg:
– Familiens mørkeblå Ford Granada var jo tøff. Mormor og morfars Toyota Corolla med blå velurseter hadde også en klar lukt av bil, som hang igjen når morfar kom inn i et rom.
Hun bruker den leide Lexusen til korte turer og lengre Norgesferier. Barndommens bilferier gikk nesten alltid vekk fra Stavanger-regionen, et område som turister fra hele verden ellers betaler dyrt for å besøke.
– Hvis du har bodd i Stavanger vet du at det er mye vær og vind. Sørvestlendinger med dyrebare feriedager setter gjerne kursen mot Sørlandet.
Annonse
Kjendisbeite
– Vi ønsker å ha et ryddig samarbeid med Lexus-ambassadørene, ved at de betaler en månedsleie for bilene de bruker, og at de til gjengjeld fakturerer for deltagelse på for eksempel internarrangementer, oppgir Knut-Erik Jahnsen, direktør for Lexus Norge.
– I tillegg vil vi at de viser bilene på en naturlig måte gjennom sosiale medier, slik at kjøretøyene er en del av livene deres.
Ingen påvirkning
Her er fire eiere som selv fant veien til Lexus-forhandleren – uten særlig påvirkning av «påvirkere»:
Hilde Karin Kløvjell, områdedirektør i fylkesadministrasjonen i Viken, forteller begeistret at hun er den aller første i Oslo-området som fikk levert elektrisk Lexus UX 300 e.
– Det er tilfeldig. Mannen min og jeg var innom Lexus-forhandleren i desember 2019 for et annet ærend, da jeg spurte – i en bisetning: «når kommer dere med elbil, da»?
Selgeren kunne vise henne bilder av merkets, kommende helelektriske modell, og Kløvfjell bestilte nærmest tvert.
Hun rakk å kikke på, prøvekjøre og gjøre seg opp en mening om tilsvarende elbiler fra andre merker:
– Jeg hadde egentlig ventet på kinne å bestille VW ID.3, men likte ikke utseendet da jeg endelig fikk se den. Jeg syntes den så litt rar ut. Den ligner kanskje litt på BMW i3.
Annonse
Romskip, nei takk!
Hun testet en Tesla, men synes førermiljøet minnet henne for mye om romskip.
– Og jeg har vel ikke lov å si det, men jeg vil aldri bli sett i en Audi, for Audi-førere kjører så stygt på veien, påstår hun.
Som områdedirektør i Viken kjører hun mye til og fra skoler i forbindelse med prosjektoppfølging. Hun opplever at Lexus sin oppgitte rekkevidde på 310 kilometer holder tur retur ett skolebesøk. Fargen «blazing carnelian» beskriver hun som «litt rød, oransje og brun».
– Jeg liker at fargen er spesiell, og det er ekstra hyggelig at folk kommenterer at bilen er flott.
Kløvfjell mener at Lexus minner lite eller ingenting om Toyota:
– Lexus er ingen billigbil, og man får det man betaler for. For 10 år siden kunne ikke vår husholdning tatt seg råd. Men mange som er over 50 år, som oss, har kanskje fått økonomi til det. Når dét er sagt ser jeg ikke på Lexus bare som en bil for «de over femti», humrer hun.
Entusiastbil
Eskild Loen, bosatt på Averøya, jobber på Troll A-plattformen i Nordsjøen som automatiker – når han ikke ruller rundt i sin 27 år gamle, entusiastbil, en Lexus SC400.
– I mange år har SC400 har vært drømmebil. Jeg har alltid tenkt at den er kulere, og ikke minst billigere, enn storebror Toyota Supra.
På et nettforum fant han bilder av en nedstøvet SC400 som sto forlatt i et parkeringshus i Bodø.
– Jeg sporet eier via Biltilsynet og ringte og tilbød 100.000 kroner for bilen. Eieren mente det var for mye, så jeg fikk den for 90.000, gliser han.
Helga etter fløy Loen til Bodø for å plukke opp åket. Fra før har han pleiet en god del forskjellige bilprosjekter, men SC400 er den eneste han «kommer til å ha hele livet».
– Nå er det kjekt at også andre folk også synes bilen er fin, når jeg har lagt endel tid og penger i den. Jeg er i alle fall fornøyd.
Her i landet har Loen klart å spore knappe fem slike SC400 på skilter.
Annonse
Undervurdert premium
– Folk som kjører Lexus, eller spesielt eldre Lexus, har sansen for kvalitet, luksusfølelse og driftssikkerhet, i en og samme pakke. Og de liker gjerne å skille seg litt ut, mener han, og legger til at «det kule med Lexus kontra Mercedes, BMW og Audi, er at folk flest velger de tyske merkene».
– Det er en fordel for Lexus at biler du ser hver dag, virker kjedelige. Både Toyota og Lexus er undervurdert som premiumbiler. Når det kommer til stolthet i å lage et godt produkt, stiller japanerne i en egen klasse.
Loen beskriver forskjellen mellom Toyota og Lexus slik:
– Toyota lager i hovedsak biler som skal selges i mengder, da styres designen av økonomiske hensyn. Lexus tilbyr biler til folk som vet hva de skal ha, og er villige til å betale for det. Jeg tror likevel ikke Lexus i Norge tar av med det første. De må i motsatt fall få eller annen prisgunstig hybrid-SUV eller elbil i sortimentet, sier han.
Sjuende Lexus
Paret Ingrid Rusten og Stein Tronsmoen bor på postnummer 2500 Tynset og kjører giganten Lexus LS500h, som er merkets toppmodell – målt i antall kubikkcentimeter. Hun er pensjonist og han er leder i hovedutvalget for samferdsel i Innlandet fylkeskommune.
– Lexus skiller seg fra Mercedes og de andre premiummerkene ved å være fullstendig fri for jåleri. Bilene er solide - og går og går – alltid. På alle måter er de komfortmaskiner, sier paret.
For hvert servicepunkt yter forhandler mer service enn forventet:
– Forhåndsavtalt kostnad overholdes. Og dette er over tid. Topp i kundetilfredshet i snart 10 år gir oss en spesiell tillit til merket.
Hittil har de to tynsetingene hatt syv Lexus, inkludert en kosebil – 1992-modell ES 300 som står vinterlagret på låve – i påvente av vårvær.
– Vi kjører rundt 6000 mil i året. Da velger vi å bytte regelmessig - til nok en Lexus.
Annonse
Forskjellen?
Om du fortsatt lurer på forskjellen mellom Toyota og Lexus – se den amerikanske stjerneskuespilleren Robert De Niro i rollen som bilselger som fornærmer en Lexus-eier ved å hevde at «Toyota og Lexus er samme greia» – her i et klipp fra filmen «Analyze That» (2002):