BRYGGEDANS: Arne Helle i Florø hadde Florøs feteste Mazda 929 coupé – og en kompis med bryggekantens drabeligste Draco.
BRYGGEDANS: Arne Helle i Florø hadde Florøs feteste Mazda 929 coupé – og en kompis med bryggekantens drabeligste Draco.

Vi som mesker oss med Mazda:

Det fantes knapt makan til Mazda!

Mange nordmenn har morsomme minner om Mazda: Her fikk du en romslig og driftssikker frekk sak til prisen av en trang, upålitelig europeer. Les fire Mazda-historier fra Florø, Gausdal, Molde og Røros.

Publisert Sist oppdatert

Mazda i Norge

  • Allerede i 1971 ble Mazda Norges største japanske bilmerke, med 7,6 prosent av personbilmarkedet og 4,9 prosent av varebilsegmentet.
  • Siden ga japanske konkurrenter importøren Kolberg Motors tøffe tider.
  • Mazda fikk en ny glansperiode på 1980-tallet. Siden 2004, da konsernet overtok importen, har markedsandelen vært lav.

I 1967 pangstartet brødrene Tom og Jan Kolberg salg av Mazda i Norge.

Det appetittvekkende designet gikk unna som varme vafler i vinterland.

I 1970 rullet allerede 3000 biler på rufsete, norske veier – og året etter var Mazda det mestselgende japanske merket her i landet.

I 1920 startet den japanske fabrikken virksomheten med å selge materialet kork (som nå finnes i interiøret på Mazdas ganske nye elbil MX-30) og har fortsatt med hverdagsbiler – hvor interiør og kjørefølelse gir «lørdag hele uka».

Norge er derfor fullt av massivt entusiastiske Mazda-mennesker: vi fant Gunn Line Hollingsholm, Geir Sørjoten, Helge Rybakken og Arne Helle:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ORANGUTANG:</span> Gunn Line Hollingsholm synes fortsatt den 44 år gamle Mazdaen har et stilig ytre – og en passe frekk farge.
ORANGUTANG: Gunn Line Hollingsholm synes fortsatt den 44 år gamle Mazdaen har et stilig ytre – og en passe frekk farge.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SKILTET HELE VEIEN:</span> Gunn Line Hollingsholm mener å huske at bestefaren kjøpte Mazdaen hos Molde-avdelingen til Trondheimsbedriften Strandveien Auto.
SKILTET HELE VEIEN: Gunn Line Hollingsholm mener å huske at bestefaren kjøpte Mazdaen hos Molde-avdelingen til Trondheimsbedriften Strandveien Auto.

Hver gang Gunn Line Hollingsholm i Molde i Møre og Romsdal lemper ut bilder av sin flamme-oransje Mazda 323 i sosiale medier, gløder kommentarfeltene.

Varmen og vennligheten hun møter, er sjelden kost for en 44 år gammel hverdagsbil – som bestefaren hennes kjøpte ny i 1978.

– Han hadde en idé om bare å bruke den som sommerbil: Om vinteren fikk den lykkeligvis stå i garasjen i ly for vær og vind.

I 1994 begynte Hollingsholm, som arbeider i reisebyrået HRG i Molde, å ratte bilen selv.

– Jeg hygget meg med daglig kjøring inntil 2001, da jeg flyttet utenlands for å gripe muligheten til å jobbe med internasjonalt reiseliv i Ving.

Fire år senere avskiltet hun den, og siden har den blitt stående. Hun har lekt med tanken på å selge skjønnheten.

– Ja, om den rette Mazda-entusiasten byr summen den er verd. Men bilen er langt fra feilfri, advarer hun:

– Til gjengjeld har den lite rust, takket være solid rustbeskyttelse. Slikt trekker jo opp.

Hun mener Mazda ble så vilt populær i Norge fordi reklamen lovet kvalitet:

– På min vakt skled bestefars Mazda gjennom EU-kontroll – uten merknader – helt fra 1998 til 2004. Synd så få av disse er igjen, for 323 er fortsatt skikkelig kul, sukker Hollingsholm, som for lengst har konvertert til en Volvo V50 2011-modell.

I 1976 kjøpte Geir Sørjoten i Røros i Trøndelag ny Mazda 1300 – og slet den i tre år.

– Da jeg solgte, hadde dashbordets kilometerteller bikka 80.000. Jeg kjørte langt mer enn gjennomsnittsbilisten – for jeg spilte gitar i et band som vi kalte «Firebirds».

I helgenes spillejobber ble det mye kjøring med tilhenger rundt om i distriktet.

I tillegg tjenestegjorde Mazdaen på reiseveien mellom Røros til studiet i Bilfag i Trondheim.

I 1980-åra hadde han også en Mazda 616 som bil nummer to.

– Den kjøpte jeg skadet og retta opp selv. Mazda var jo solide og fine biler, og svært enkle å reparere. Mazda-modeller – som 929 coupé – var jo noe av det feteste du kunne få på 70-tallet.

Bandet Firebirds var en hobby som ga litt penger i studietiden, med konserter på hoteller og bygdefester.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MAZDA-RACER:</span> Helge Rybakken kjøpte sin Mazda 1300 i november 1975 og hadde mye moro ombord. Vidunderet er forlengst blitt resirkulert til spiker.
MAZDA-RACER: Helge Rybakken kjøpte sin Mazda 1300 i november 1975 og hadde mye moro ombord. Vidunderet er forlengst blitt resirkulert til spiker.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GOD TIMING:</span> Motor-saken om Helge Rybakkens ulykke i 1975. [<a target="_blank" href="https://motor.no/arkiv/her-er-alle-utgaver-av-magasinet-motor-fra-1930-og-til-idag/200129" aria-label=""><span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">Søk i arkivet her</span> </a>– krever innlogging som NAF-medlem]
GOD TIMING: Motor-saken om Helge Rybakkens ulykke i 1975. [Søk i arkivet her – krever innlogging som NAF-medlem]

Opp gjennom åra har elektriker Helge Rybakken på tettstedet Svingvoll i Gausdal hatt hyggelig reisefølge – av en rekke oppjazza åk.

Han forteller oppildnet om alt fra en Ford Cortina til en BMW 2002 Ti – via minst et par Mazdaer – og om da han havnet på taket mot en fjellvegg:

– Hendelsen førte til bilde i NAFs Motor-magasin. Og jeg ble medlem nummer 140 i det jeg mener NAF kalte «Kenguru-klubben» – bestående av folk som var blitt berget fra ulykker.

Han gikk siden inn døra hos Mazda-forhandleren Autosenteret på Lillehammer og kjøpte nye Mazda 1300 til kroner 31.700 – langt under en tilsvarende Folkevogn. Bilen fikk smake lange turer på grusveier – samt racing på islagte vann.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MAZKOT:</span> Helge Rybakken var stolt av sin Mazda 1300 – så kry at han fikk sin bror Bjørn til å ta en tøff bildeserie.
MAZKOT: Helge Rybakken var stolt av sin Mazda 1300 – så kry at han fikk sin bror Bjørn til å ta en tøff bildeserie.

– Det ble hele 40.000 kilometer i løpet av syv måneders eierskap – omlag 10.000 av dem på isen, ler Rybakken.

Hans neste bil, en BMW 2002 Ti, «lå noe bedre på veien». Nå kjører han en velvoksen, rundt ti år gammel Mercedes E63 AMG.

– Jeg har fortsatt inntrykk av at Mazda lager svært bra biler. De eierne av SUV-er i CX-serien jeg prater med, er veldig fornøyde, rapporterer gausdølingen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BRYGGEKANTEN:</span> Arne Helle i Florø hadde gleden av å ratte en Mazda coupé – og hjelpe en kompis med overføring av drivstoff – fra bil til båt.
BRYGGEKANTEN: Arne Helle i Florø hadde gleden av å ratte en Mazda coupé – og hjelpe en kompis med overføring av drivstoff – fra bil til båt.

Arne Helle, som bor i Norges vestligste by, Florø, har lattermilde minner om den kanarigule Mazda coupéen han raste rundt i – for mer enn 35 år siden.

– Jeg brukte japaneren til mye, også som mobilt bensindepot, ler han.

Kun ett sted i Florø tilbød drivstoff til privatbåter – og bilbensinen på en Shell-stasjon var én krone og 50 øre rimeligere enn hos det maritime alternativet. Helle fylte full tank og kjørte de 300 meterne ned til sjøen. Der lå også verkstedet han driftet – og der ventet kompisen Stian Kvamme med sin 20 fots Draco.

– Jeg stappet en hageslange ned i Mazdaens tank-hull – og den andre enden ned i båtens påfyllingsgap.

Han handlet en lekker Mazda 929 HT av Kvamme, som selv hadde kjøpt en gul Mazda RX3 med merkets berømte wankelmotor.

– Vi brukte bilene til isbanekjøring i vintermånedene og skogskjøring på sommeren. De fikk godt stell, men ble også hyppig brukt – og med de Ford Mustang-lignende formene var de en fryd for øyet, sier han, og legger til at han i en årrekke har prøvd å finne en tilsvarende 929 HT:

– Jeg savner bilen og dens flotte form, mimrer Helle.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere