KLAR FOR TUR: Hundene Nalle og Banditt er trygge på godt stell når de er på tur med Aina B. Ulvesæter.
KLAR FOR TUR: Hundene Nalle og Banditt er trygge på godt stell når de er på tur med Aina B. Ulvesæter.

Vi som hygger oss med hund på biltur:

Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Stadig flere nordmenn tar røytende bikkjer på bilferie og annen turmoro. Møt tre ulike, hårete hundeeiere som satser friskt på sikkerhet, trivsel og kos ombord.

Publisert Sist oppdatert

Hund og bil

  • Antall hunder i Norge teller nå lover 700.000. Antall personbiler er rundt 2,9 millioner.
  • Over 90 prosent av hundeiere som også er bileiere, kjører hunden minst én gang i uka.
  • Under pandemien har antall nyregistrerte valper i husholdninger økt med omlag ti prosent. Veksten har vært kraftigere enn på mange år.
  • Omlag halvparten av norske hjem har kjæledyr. De fleste har katt med hund på en god andreplass.
  • Blant eiere av kjæledyr har flest menn hund, mens kvinner skjeler til katter.
  • Prisen for en valp har økt kraftig som følge av stor etterspørsel, og ligger på mellom 25-30.000 kroner

Hvem stikker hodet uredd ut av bilens vidåpne sidevindu, har tunga konstant ut av kjeften og sikler i vei uten å bry seg om hva forbipasserende måtte tenke?

Hundene er Norges stiligste bilpassasjerer.

Med den stolte snuta i været, nydelig pels og våkne øyne trenger de ikke dyre solbriller for å se urkule ut.

Gleden ved å eie en hund kan forlenge livet ditt med 10 år – tenk da hva slik selskap kan gjøre for bilturen. Med langt over 700.000 norske hundeiere blir det stadig flere timer sammen på veien, og med kosen følger ansvar.

Plukk opp tipsene til Kjetil V. Johansen i Norsk Kennel Klubb og heng på tre av Motors utvalgte hundeelskere: Chevrolet Corvette-rytter Roar Henry Jakobsen, Peugeot Cabriolet-nyter Christian Gunneng og van-dronning Aina B. Ulvesæter.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LYSE TIDER: </span>Roar Henry Jakobsen synes Chevrolet Corvette blir best med selskap av hundene ombord.
LYSE TIDER: Roar Henry Jakobsen synes Chevrolet Corvette blir best med selskap av hundene ombord.

Roar Henry Jakobsen i Rakkestad i Østfold kjører Amerikas mest bøllete, unnskyld: tøffeste sportsbilikon, Chevrolet Corvette.

Ombord sitter, nei, ligger, verdens mest veloppdragne maltesere, Milla og Majken.

– Jeg kan neppe hevde at min Chevrolet Corvette C6 er spesielt egnet for hunder, men disse to små får jo plass i sportsbilens passasjersete, og dét holder i massevis. En bobil er mer passende, men du verden så kjedelig, skratter Jakobsen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TOSETER: </span>Malteser-hundene Milla og Majken finner seg raskt til rette ombord i sprinteren Chevrolet Corvette – helst med setebelter spesiallaget for hund.
TOSETER: Malteser-hundene Milla og Majken finner seg raskt til rette ombord i sprinteren Chevrolet Corvette – helst med setebelter spesiallaget for hund.

Det amerikanske, vulkanrøde råskinnet huser i overkant av 400 hestekrefter under det svulmende panseret.

– Med hundene som passasjerer gjelder soft kjørestil og å unngå voldsom akselerasjon med påfølgende bråbremsing.

Den yngste hunden, Majken, synes kjøreturer er grei skuring, mens Milla har vært lite glad i å sitte innesperret i bilbur:

– Med spesiallagde sikkerhetsseler for hund går alt meget bedre: vi kan snakke i en munter tone under kjøring – gjerne om hvem vi skal besøke og hvor vi skal gå tur.

En gang gikk ferden helt til den 604 meter høye turistmagneten Preikestolen i Rogaland, inkludert en lang marsj fram til målet.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TUR TIL PREIKESTOLEN: </span>Roar Henry Jakobsen måtte bære Milla og Majken nesten hele veien til utkikksplatået Preikestolen i Stavanger-regionen. Vanligvis kjører gjengen amerikansk sportsbil, men denne gang foregikk ferieturen ombord i en bobil.
TUR TIL PREIKESTOLEN: Roar Henry Jakobsen måtte bære Milla og Majken nesten hele veien til utkikksplatået Preikestolen i Stavanger-regionen. Vanligvis kjører gjengen amerikansk sportsbil, men denne gang foregikk ferieturen ombord i en bobil.

– Jeg måtte bære begge hundene to tredjedeler av stien. Det var ikke bare kult, ler Jakobsen, om legger til viktigheten av å ta pauser og mosjonere med hundene – også under lengre transportetapper med bil.

Målet med enhver kjøretur er kos og atter kos.

– Milla og Majken er glad i leverpostei når de skal spise noe ekstra godt, smiler han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LEKEPLASS:</span> Aina B. Ulvesæter steller alltid godt med hundene Nalle og Banditt, og tenker ekstra nøye gjennom hvordan de skal trives maksimalt ombord i den amerikanske vanen.
LEKEPLASS: Aina B. Ulvesæter steller alltid godt med hundene Nalle og Banditt, og tenker ekstra nøye gjennom hvordan de skal trives maksimalt ombord i den amerikanske vanen.

Aina B. Ulvesæter er utdannet hundeinstruktør og bor med datter og hannhundene Nalle og Banditt i Frogner i Lillestrøm kommune.

Familien bruker en røslig, amerikansk GMC Savana 4x4 fra 2006 for lufteturer.

Grå og hvite Nalle er en Alaskan malamute på fire år, mens den mindre Banditt på tre år er av finfin blandingsrase.

– Nalle fikk navnet fordi han ligner en diger bamse («Nalle» er bamse på svensk, red. anm.). Banditt er oppkalt etter rollefiguren Bandit i TV-serien Smokey and the Bandit – skuespilleren Burt Reynolds døde samme år hunden vår ble født, forklarer Ulvsæter lattermildt.

Familien gyver løs på turer i skog og mark med varierte mål.

– Bil er avgjørende. Foruten lokale turer her i Lillestrømområdet, reiser vi til Blaker, Leirsund, Årnes og på Finnskogen. Hvis Huldra eksisterte, ville hun mest sannsynlig bodd et sted på Finnskogen, fastslår hun.

Besøk hos familie i Bergen foregår alltid i bil de nær 50 milene fra Lillestrøm – slik at hundene kan være med.

– Vår GMC Savana rommer alt av hundeutstyr og bagasje, og har vist seg å komme fram overalt og på all slags føre.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BESTEVENNER: </span>Aina B. Ulvesæter mener Nalle og Banditt er hunder, og ikke bikkjer. Oppvekst i Bergen gjør at ordet «bikkje» låter som et skjellsord. «Pelsbarn» er langt bedre, om man trenger et synonym til «hunder», forklarer hun.
BESTEVENNER: Aina B. Ulvesæter mener Nalle og Banditt er hunder, og ikke bikkjer. Oppvekst i Bergen gjør at ordet «bikkje» låter som et skjellsord. «Pelsbarn» er langt bedre, om man trenger et synonym til «hunder», forklarer hun.

Belønning

Ombord er Nalle og Bandit alltid oppgradert til beste service.

– De får alltid en godbit som belønning for å hoppe inn i bilen – turstart skal være en positiv ting. Vannskål henger i buret uansett lengde på kjøretur, og jeg fester ventilasjonvifter på burene på lange strekk sommerstid – samt en såkalt kjølematte.

Stort sett observerer hun at andre med bikkjer i bil tenker på hvordan kjæredyrene har det.

– Men mange slenger inn sammenleggbare bur som kan gjøre mer skade enn nytte ved kollisjon – med tynne spiler som kan kveste hunden.

Ulvesæter børster og støvsuger hundehår med jevne mellomrom, samtidig som resten av bilen blir rengjort.

Misliker «bikkje»

– Ren bil er en forutsetning for trivsel for alle, analyserer Ulvesæter, som ellers jobber i kiosken Cars & Coffee Tertitten på Sørumsand – en vintage Diplom-is kiosk og samlingspunkt for folk med entusiastkjøretøy.

Kiosken er åpen hver onsdag i sommerhalvåret og veteranbil-folk samles for kaffe og skravling:

– Jeg kan skravle med alle om alt, men misliker ordet «bikkje» ettersom jeg er fra Bergen – der «bikkje» regnes som skjellsord, fastslår hun.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HÅRETE VENNER:</span> Aina B. Ulvesæter har verdens viltreste venner, som også er bilturens greieste. En godbit er belønning for å hoppe ombord i den amerikanske vanen.
HÅRETE VENNER: Aina B. Ulvesæter har verdens viltreste venner, som også er bilturens greieste. En godbit er belønning for å hoppe ombord i den amerikanske vanen.

Maks i cabriolet

Christian Gunneng bor landlig til på Guthu gård i Trøgstad i fredelige Indre Østfold.

Han og hundene Leah, Marthe og Bobben har fint lite behov for å kjøre langt av gårde og løpe fra seg.

– Når vi drar på biltur er det for å besøke venner og familie. Vår VW Amarok har perfekt plass til hunder bak forsetene, men hundenes favorittbil er likevel vår åpne Peugeot 205 CTI. Trekløveret koser seg maks i cabriolet: de får luftet pelsen og snust inn alle luktene som suser forbi nærmest intravenøst, sier Gunneng.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TREKLØVER: </span>Christian Gunneng og hundene Leah, Marthe og Bobbsen i flokkens VW Amarok. Men det er andrebilen, cabrioleten Peugeot 205 CTi, som er husdyras soleklare favoritt.
TREKLØVER: Christian Gunneng og hundene Leah, Marthe og Bobbsen i flokkens VW Amarok. Men det er andrebilen, cabrioleten Peugeot 205 CTi, som er husdyras soleklare favoritt.

Hvis han forsøker å stikke av gårde i den åpne Peugeoten uten hundene, setter de i gang med et samstemt hylekor.

– Jeg har ikke samvittighet til å dra uten dem. Jeg tror de digger den franske sommerbilen fordi interiøret er kompakt og intimt – de er tross alt flokkdyr som trives med å være tett på hverandre.

Teppekledd

Baksetene er kledd med tepper – «ikke for bikkjenes komfort, men for å beskytte setetrekket».

– Tilsammen tynger de tre hundene tross baksetet med 120 kilo.

Turen går til badeplasser rundt for eksempel Øyeren, på strekk hvor bikkjene kan riste av seg vannet etter svømmetakene, uten å irritere andre.

Enkelte slikker ispinne, mens Trøgstad-flokken legger ut på tur med tørkede griseører som godis.

– Personlig kan jeg styre min begeistring, gliser Gunneng.

Et bevisst valg

Livet på landet er et bevisst valg:

Vi tok konsekvensen av byens stadig færre friområder for hund, og flyttet.

– For byfolk blir det tungvint å alltid være avhengig av bil for å komme seg ut i marka og la hundene agere fritt, mener han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PÅ PLASS: </span>Kjetil V. Johansen i Norsk Kennel Klubb har enkle råd for at hunden trives bedre i bil hele sommeren igjennom.
PÅ PLASS: Kjetil V. Johansen i Norsk Kennel Klubb har enkle råd for at hunden trives bedre i bil hele sommeren igjennom.

Huskeliste

Kjetil V. Johansen, politisk rådgiver i Norsk Kennel Klubb, har sammenfattet en huskeliste for Motors lesere – til beste for hunders trivsel og sikkerhet i bil:

  • Å sikre hunden når du kjører bil er viktig for hundens del, men kanskje særlig viktig for de andre i bilen. Hvis hunden er løs i bilen risikerer du at den treffer deg med stor kraft i en eventuell kollisjon. Det er derfor viktig å sikre hunden godt, også på korte kjøreturer.
  • Hvis hunden er sikret unngår du også å ha en panisk hund løs dersom du kolliderer. Det er også det beste for redningsmannskaper som kommer til et ulykkessted. Et bilbur som er forankret til bilen er den beste løsningen både for hund og passasjerer, men det finnes også ulike typer seler som kan benyttes.
  • Det er livsfarlig å la en hund bli liggende innestengt i en varm bil. Blir hundens kroppstemperatur for høy, kan det få alvorlige konsekvenser. Den kan få alvorlige skader i hjerne, hjerte, tarmer, lever og nyrer – og i verste fall dø.
  • Hvis du har behov for å ha hunden i bilen er det viktig å forsikre seg om at hunden ikke vil bli for varm. Enkelte biler har såkalt «Dog mode» som gjør at klimaanlegget blir værende på selv om bilen er parkert. En god regel er uansett å parkere bilen i skyggen. I de fleste biler må man sørge for god ventilasjon ved å la bakluke eller vinduer stå på gløtt. Husk at solen flytter seg. En bil du satte trygt i skyggen kan fort stå midt i solsteiken. I tillegg kan det raskt bli for varmt også i en bil som ikke står direkte i solen. Mange tilfeller av overopphetinger av hunder i bil skjer faktisk i overskyet vær, fordi eieren da ikke er så oppmerksom på faren for overopphetning.
  • Når man skal reise med hund er god planlegging og forberedelser er helt sentralt. Før bilturen starter bør du gå en god luftetur og aktivisere hunden godt. Legg gjerne en plan for bilturen, ikke legg opp til lange etapper uten opphold. Ofte er det fristende å ta gode etapper for å sluke milene, men husk at hunden har behov for å strekke på beina og gjøre fra seg underveis.
  • Hunden kan også bli bilsyk. Det er derfor en god idé å trene hunden til å være med i bilen, helst allerede fra den er valp.
  • Hunden bør også ha god på friskt vann - ta med rikelige mengder, så er du sikker på at du har nok. Kort og godt handler det ellers om å alltid tenke på hundens beste.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør bygde-Norge heitere