STJERNEHIMLING: Charlotte Dalen trenger en bil, nokså avansert kamerateknikk og en stjålen nattetime for å fange stjerneformasjoner vi andre syvsovere ellers sjelden får oppleve.Foto: CHARLOTTE DALEN
Vi som nyter nattkjøring:
Kjør i mørket og se lyset!
Bilister over hele landet jakter vinterhimmelens lysfenomener. Møt Nattens fotodronning Charlotte Dalen og to andre som dyrker stillhet, spenning og spinnville stjernebilder.
Du skal ikke sove bort ... sommernatten; unnskyld: vinternatten:
Nattfotografering
Lang lukkertid, vanligvis inntil 30 sekunder, fanger lysfenomener som ellers er vanskelige å få øye på.
Selv de stødigste hender vil gi mer uklare bilder enn investering i et ordentlig stativ.
I mørke gir autofokus dårligere gjengivelse enn manuell innstilling.
Såkalt speillåsfunksjon bidrar til å minimere vibrasjoner.
Eksperimentering med ulike eksponeringer vil raskt gi læring for optimale nattbilder.
Kilde: Canon
Det er nå du skal røske opp bildøra, vri om nøkkelen og frese ut på landeveien – mens resten av Norge snorker og blir snytt for universets funklende diamantutstilling. Den utskjelte, undervurderte mørketida gjør selv en ørliten kjøretur under stjernehimmelen til en stor opplevelse.
Mangler januarhverdagen din magi og mystikk, kan hellet snu ved midnatt: Heng på den nattlige sparkstøttingfrakteren Ola Volden, Granada-fremmeren Odin Rong Dyrdal og fotokunstneren Charlotte Dalen:
Charlotte Dalen, bosatt «litt utafor Hommelvik i Trøndelag», tilhører den ene halvdelen av menneskeheten som har for vane å rette blikket opp – istedenfor ned.
Hun begynte med fotografering som 14-åring og fikk sitt første kamera da hun var 15 – et Nikon Coolpix S1. Etter hvert fanget hun et ufattelig stort antall stjerner via et Nikon D60, så et D3200 og nå et fullformat Nikon D600.
– Min intense interesse for nattehimmelen oppsto da jeg som 12-åring fikk oppleve nordlys i Grong i Namdalen. Siden har det ballet på seg med nattfotografering som inkluderer både bil, lastebil og dyr, forteller Dalen, som i hovedsak foreviger melkeveien, nordlys, såkalte lyspilarer, «noctilucent clouds» (nattlysende skyer) og perlemorskyer.
Trikset med å foto-fange universet over skallen på oss, samtidig som hun belyser kjøretøyene, er grei skuring, ifølge Dalen:
Lang lukkertid på 25 sekunder – og kamera med fjernkontroll – gjør at hun kan stå ved siden av bilen, blinke kjapt med lysene, for så å skritte tilbake bak kamera og kjapt belyse bilkarosseriet med luggum lommelykt.
– Altså, såkalt «lightpainting», ler hun.
Stjerne- og nordlys-motivene hennes er stort sett skutt i Trøndelag og i Finnskogen, hvor hun også har hatt hjemmeadresse.
– Mange i Norge knipser himmelen nå i vinterhalvåret, og enkelte legger mye arbeid i aktivitetene, men jeg har hittil ikke observert andre som kombinerer det med kjøretøy, konstaterer Dalen, som til daglig er magasinselger for Bedre Gardsdrift.
– Jeg har alltid vært opptatt av bil – og kjørt taxi i fem år og lastebil i fire. Nå gir jeg full gass som magasinselger for Bedre gardsdrift – og i tillegg hygger jeg meg innimellom med å skrive og fotografere for Transportmagasinet.
Fotomodellene i bildene er blant annet hennes Volvo 740 GLE fra 1986 – med kilometerteller som har bikket 516.000, en 1990-årgang 740 GLT – som forrige eier egenhendig ombygde til åpen bil, cabriolet – samt husholdningens Mercedes stasjonsvogn.
– Det beste ved å kjøre bil og fotografere ut i de små timer er den litt sjeldne opplevelsen av stillhet, oppsummerer Dalen.
Energimontør Odin Rong Dyrdal i Voss i Hordaland lyser opp hverdagen – og nettene – med en brennende interesse for røslige utgaver av Ford fra noen tiår tilbake:
På tunet står to griselekre Granadaer og en katteaktig Capri.
– Jeg har ofte vært ute nattestid med Granada, tross at bilen er merkbart senket, og at veiene her er elendige. Til gjengjeld har jeg veibanen for meg selv, poengterer han.
Likevel blir han glad om han støter på andre med Granada – selv om eieren sover. Så skjedde i de små timer i fjellområdet Stuaset, hvor Dyrdal har hytte.
«Pirat-taxi» er begrepet han spøkefullt benytter om nattlige turer om skyss av venner og familie på fest eller annen moro.
Hverdagsbilen i dagslys er en koloss av en Chevrolet Silverado Duramax:
– Jeg innrømmer at det også med denne har blitt litt kjøring etter midnatt att og fram i gatene her hjemme, flirer Dyrdal.
Ola Volden bor under den vakre nattehimmelen i Oppdal lengst sør i Trøndelag – med minst fire stykk Volvo veteranbiler på tunet og i garasjen. Mannen, som inntil nylig var «melkebonde», kaller seg nå halvt spøkefullt «kårkall» – etter at sønnen overtok gårdsdriften.
I romjula hadde Volden og kona besøk av to av sine 11 barnebarn.
– De to 14-åringene hadde kommet til på sine sparkstøttinger. Selskapet ble like hyggelig som sent, og jeg ønsket å kjøre dem hjem på natten. Med takgrind for ski var feste av støttingene såre enkelt, rapporterer Volden, som har Volvo og veteranbil som sin «store hobby».
– Jeg bruker ofte min oransje Volvo på godt vinterføre. Vi knipset bildene på Gamle kongevei på Oppdal klokka ett på natta. Vi er heldige som har barnebarn som trives så godt på tur i gammel Volvo, jubler han.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: