FRONTFIGUR: Camilla Hundsnes Klausen, som står bak instagramkontoen @bmwmillis, ser på BMW 3-serie E30 som en av de aller mest vellykkede modellseriene fra den tyske fabrikken – grunnet renskåren design og skarpskodde kjøreegenskaper.Foto: CATO SLETTEBØ
Vi som sverger til BMW E30:
Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Neste år har en av BMWs største knallsuksesser 40 års-jubileum. Motors utvalgte 3-serie-elskere forklarer fenomenet og tjuvstarter feiringen.
På 1970- og 80-tallet var BMW 3-serien blant bilverdenens største suksesser – også fra Lindesnes til Nordkapp.
Merkets egen internkode E30 peker mot modellgenerasjonen som ble solgt fra 1982, og som avløste forgjengeren E21. I 1990 slapp merket etterfølgeren E36. BMW-entusiastene elsker å bruke disse betegnelsene – som en slags finte for uinnvidde.
Mange omfavner nettopp neste års linjesmekre 40-årsjubilant (E30), som ble skrudd sammen fra 1982 helt til 1994, som «das Beste vom Besten». Modellutvalget strakk seg fra innstegsmodellen 316 til testosteronbomben M3.
Ifølge BMW Guide står designeren Claus Luthe oppført som far til den slanke kroppen – tidligere hadde han begått NSU RO 80 (1967–1977), som regnes blant bilhistoriens mest renskårne, moderne skapninger.
Wir haben gesprochen mit – vi har pratet med – BMW E30-vokterne Camilla Hundsnes Klausen, Stein Pauli Nilsen og Geir Ove Lilleeng:
Camilla Hundsnes Klausen i Figgjo i Sandnes kommune har fagbrev som biloppretter og -mekaniker og får god bruk for begge i verkstedjobben i Stavanger – og på egen bilpark.
På den populære instagramkontoen @bmwmillis poster hun hyppig snasne bilder av sin smaragd-grønne BMW 3-serie 1989-modell, med småhumoristiske tekster som: «Respect your elders» – som åpenbart hinter til bilens alder.
Til Motor lekser hun opp en gull-attest til bilens tyske designere:
– Sammenligner man det 40 år gamle eksteriøret med dagens modeller, så topper fortsatt E30 alle listene. Selv i 2021 virker den langt fra utdatert. Den ytterst stilfulle fasongen er noe av det flotteste og kjekkeste München har produsert. Her er jeg langt fra alene om synspunktet, fastslår Klausen.
For fire år siden avgjorde en kort kjøretur kjøpet av den grønnkledde:
– Bilen føltes som en liten, lett gokart som bare måtte være med meg hjem, sier Klausen.
Hun brukte deretter tre lange år på å bygge bilen så gild som den framstår nå og oppsummerer inntrykket slik: «words cannot describe the feeling of listening to the straight six engine stretching its legs for the first time in a while».
Med andre ord: Når rekkesekseren får strekke på bena, avgir den en vellyd.
Da hun først var i gang med den omfattende ombyggingen av objektet, oppgradert hun like godt til en røslig 2,5 liters rekkesekser.
Bildebevis fra første kjøretur kommenterte hun slik i sosiale media: «To everyone who said I will never get out on the road again. Watch this»! På norsk? Tja: «Til deg som trodde håpet var ute for bilen, sjekk nå»!
Kjøreegenskapene er som forventet i en 3-serie: «presist, mekanisk og en lek å ratte».
– Interiøret følger opp utsidens renskårne linjer, og du slipper masse elektronikk, som bare hadde ødelagt BMWs berømte Freude am Fahren – kjøregleden.
–Om du velger å svinge den rundt på lukket bane på Rudskogen i Østfold, eller bare ta den for en søndagstur i sola – så sitter du alltid med et smil om munnen, lover Klausen.
Hunden Rossi holder hun med selskap i garasjen hele vinteren igjennom, der hun pleier BMW-en – samt en potent Mini, som har fått trøkka en toliters turbo under knøttepanseret.
– Ingen av disse to juvelene skal ut på saltede veier. Vinterbilen min er en vanlig Golf, ler hun.
BMW-kjenner Stein Pauli Nilsen på Hvalstad i Asker mener framsnakking av merkets minsting fra den nære fortid er «spennende – og på tide»:
– Og jeg er spesielt opptatt av å slå et slag for standard E30, og ikke bare topputgaven M3.
Selv har han en slik bestselger, en 320i 1986-modell.
– Jeg hentet bilen 25. november 1985, hos BMW Norge på Østerås i Asker. Jeg har dermed hatt den siden den var ny, og beholdt den 100 prosent original – slik den framsto fra fabrikken.
1986-modell betyr faceliftet front – og 129 hester i en rekkesekser med velstemt lyd.
– Jeg kan også nevne at bilen har M Technic understell, originalt fra BMW, jubler Nilsen.
Geir Ove Lilleeng på Fjellhamar i Akershus jobber i KOED, som selger deler og utstyr til BMW.
– Jeg pleier å si at jeg har samme forhold til min første BMW som Onkel Skrue har til lykketiøringen: den la grunnlaget for BMW-interessen og etter hvert også karrieren. Jeg har vel eid over 50 BMWer siden den gang, men E30’en har forblitt nummer én i min bevissthet.
Lilleeng ser på to nesten identiske fotografier – tatt med nøyaktig 25 års mellomrom.
BMWene som vises ved Trevatn i Søndre land i Innlandet er tvillingsjeler – så like som det er mulig å få to ulike eksemplarer av samme art.
– Bare bjørka i bakgrunnen på bildene har vokst seg litt større siden 1996, ler Lilleeng.
I fjor sommer fant han tilfeldigvis bruktannonsen som gjorde at han fikk muligheten til å kjøpe en kliss lik bil som den han en gang hadde rast rundt i. Objektet var kjørt knappe 98.000 kilometer.
Han tok en lynkjapp telefon til selger i Stavanger.
– Bilen er en 1986 320i LE og ble originalt levert i Diamantschwarz Metalli – med pyntestriper i sølv/grå, soltak, M-sport understell, sportsratt, LE-spoilerleppe foran og bak, ramser Lilleeng opp.
I tillegg har han skaffet samme type felger, ettermontert originale tåkelykter og Simons eksosanlegg, samt et par andre detaljer, for å få den helt lik originalen.
– Ringen er sluttet, og absolutt alle detaljer på plass, forsikrer han.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: