FRONTFIGUR: Camilla Hundsnes Klausen, som står bak instagramkontoen @bmwmillis, ser på BMW 3-serie E30 som en av de aller mest vellykkede modellseriene fra den tyske fabrikken – grunnet renskåren design og skarpskodde kjøreegenskaper.
FRONTFIGUR: Camilla Hundsnes Klausen, som står bak instagramkontoen @bmwmillis, ser på BMW 3-serie E30 som en av de aller mest vellykkede modellseriene fra den tyske fabrikken – grunnet renskåren design og skarpskodde kjøreegenskaper.

Vi som sverger til BMW E30:

Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Neste år har en av BMWs største knallsuksesser 40 års-jubileum. Motors utvalgte 3-serie-elskere forklarer fenomenet og tjuvstarter feiringen.

Publisert Sist oppdatert

BMW E30

  • Bygget fra 1982 til 1994 i nær 2,4 millioner enheter
  • Laget i todørs og fire dørs sedan, stasjonsvogn og cabriolet.
  • Fabrikken leverte bilene med to– og firehjulstrekk.
  • Siste 3-serie med «haifront» som skråner innover.

Sprechen Sie BMW?

Prater du BMW?

På 1970- og 80-tallet var BMW 3-serien blant bilverdenens største suksesser – også fra Lindesnes til Nordkapp.

Merkets egen internkode E30 peker mot modellgenerasjonen som ble solgt fra 1982, og som avløste forgjengeren E21. I 1990 slapp merket etterfølgeren E36. BMW-entusiastene elsker å bruke disse betegnelsene – som en slags finte for uinnvidde.

Mange omfavner nettopp neste års linjesmekre 40-årsjubilant (E30), som ble skrudd sammen fra 1982 helt til 1994, som «das Beste vom Besten». Modellutvalget strakk seg fra innstegsmodellen 316 til testosteronbomben M3.

Ifølge BMW Guide står designeren Claus Luthe oppført som far til den slanke kroppen – tidligere hadde han begått NSU RO 80 (1967–1977), som regnes blant bilhistoriens mest renskårne, moderne skapninger.

Wir haben gesprochen mit – vi har pratet med – BMW E30-vokterne Camilla Hundsnes Klausen, Stein Pauli Nilsen og Geir Ove Lilleeng:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BMW-BEIST:</span> Camilla Hundsnes Klausen og hunden Rossi trives i nærheten av sitt tyske, grønne familiesmykke.
BMW-BEIST: Camilla Hundsnes Klausen og hunden Rossi trives i nærheten av sitt tyske, grønne familiesmykke.

Camilla Hundsnes Klausen i Figgjo i Sandnes kommune har fagbrev som biloppretter og -mekaniker og får god bruk for begge i verkstedjobben i Stavanger – og på egen bilpark.

På den populære instagramkontoen @bmwmillis poster hun hyppig snasne bilder av sin smaragd-grønne BMW 3-serie 1989-modell, med småhumoristiske tekster som: «Respect your elders» – som åpenbart hinter til bilens alder.

Til Motor lekser hun opp en gull-attest til bilens tyske designere:

– Sammenligner man det 40 år gamle eksteriøret med dagens modeller, så topper fortsatt E30 alle listene. Selv i 2021 virker den langt fra utdatert. Den ytterst stilfulle fasongen er noe av det flotteste og kjekkeste München har produsert. Her er jeg langt fra alene om synspunktet, fastslår Klausen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">INNEKOS:</span> Camilla Hundsnes Klausen har det like moro bak rattet på sin BMW 3-serie 1989-modell som andre har når de tyner bilspill på dataen hjemme.
INNEKOS: Camilla Hundsnes Klausen har det like moro bak rattet på sin BMW 3-serie 1989-modell som andre har når de tyner bilspill på dataen hjemme.

For fire år siden avgjorde en kort kjøretur kjøpet av den grønnkledde:

– Bilen føltes som en liten, lett gokart som bare måtte være med meg hjem, sier Klausen.

Hun brukte deretter tre lange år på å bygge bilen så gild som den framstår nå og oppsummerer inntrykket slik: «words cannot describe the feeling of listening to the straight six engine stretching its legs for the first time in a while».

Med andre ord: Når rekkesekseren får strekke på bena, avgir den en vellyd.

Da hun først var i gang med den omfattende ombyggingen av objektet, oppgradert hun like godt til en røslig 2,5 liters rekkesekser.

Bildebevis fra første kjøretur kommenterte hun slik i sosiale media: «To everyone who said I will never get out on the road again. Watch this»! På norsk? Tja: «Til deg som trodde håpet var ute for bilen, sjekk nå»!

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TURVENN:</span> Camilla Hundsnes Klausen finner en egen ro med BMWen – som også vekker gode minner hos folk som husker modellen fra den gang den var ny.
TURVENN: Camilla Hundsnes Klausen finner en egen ro med BMWen – som også vekker gode minner hos folk som husker modellen fra den gang den var ny.

Kjøreegenskapene er som forventet i en 3-serie: «presist, mekanisk og en lek å ratte».

– Interiøret følger opp utsidens renskårne linjer, og du slipper masse elektronikk, som bare hadde ødelagt BMWs berømte Freude am Fahren – kjøregleden.

–Om du velger å svinge den rundt på lukket bane på Rudskogen i Østfold, eller bare ta den for en søndagstur i sola – så sitter du alltid med et smil om munnen, lover Klausen.

Hunden Rossi holder hun med selskap i garasjen hele vinteren igjennom, der hun pleier BMW-en – samt en potent Mini, som har fått trøkka en toliters turbo under knøttepanseret.

– Ingen av disse to juvelene skal ut på saltede veier. Vinterbilen min er en vanlig Golf, ler hun.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GRØNN GLØD:</span> Camilla Hundsnes Klausen koster på seg noen store smil – etter å ha jobbet hardt i en treårsperiode med å sette sin BMW 3-serie i stand.
GRØNN GLØD: Camilla Hundsnes Klausen koster på seg noen store smil – etter å ha jobbet hardt i en treårsperiode med å sette sin BMW 3-serie i stand.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">NYKLASSISK:</span> Stein Pauli Nilsen hentet nøklene til sine BMW 320i i 1985 – og har siden beholdt tyskeren.
NYKLASSISK: Stein Pauli Nilsen hentet nøklene til sine BMW 320i i 1985 – og har siden beholdt tyskeren.

BMW-kjenner Stein Pauli Nilsen på Hvalstad i Asker mener framsnakking av merkets minsting fra den nære fortid er «spennende – og på tide»:

– Og jeg er spesielt opptatt av å slå et slag for standard E30, og ikke bare topputgaven M3.

Selv har han en slik bestselger, en 320i 1986-modell.

– Jeg hentet bilen 25. november 1985, hos BMW Norge på Østerås i Asker. Jeg har dermed hatt den siden den var ny, og beholdt den 100 prosent original – slik den framsto fra fabrikken.

1986-modell betyr faceliftet front – og 129 hester i en rekkesekser med velstemt lyd.

– Jeg kan også nevne at bilen har M Technic understell, originalt fra BMW, jubler Nilsen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">25 ÅRS FORSKJELL: </span>Geir Ove Lilleeng har tatt samme motiv med et kvart århundres mellomrom – det øverste bildet viser hans første BMW E30 fra 1996, og det nederste hans seneste, kjøpt i fjor.
25 ÅRS FORSKJELL: Geir Ove Lilleeng har tatt samme motiv med et kvart århundres mellomrom – det øverste bildet viser hans første BMW E30 fra 1996, og det nederste hans seneste, kjøpt i fjor.

Geir Ove Lilleeng på Fjellhamar i Akershus jobber i KOED, som selger deler og utstyr til BMW.

– Jeg pleier å si at jeg har samme forhold til min første BMW som Onkel Skrue har til lykketiøringen: den la grunnlaget for BMW-interessen og etter hvert også karrieren. Jeg har vel eid over 50 BMWer siden den gang, men E30’en har forblitt nummer én i min bevissthet.

Lilleeng ser på to nesten identiske fotografier – tatt med nøyaktig 25 års mellomrom.

BMWene som vises ved Trevatn i Søndre land i Innlandet er tvillingsjeler – så like som det er mulig å få to ulike eksemplarer av samme art.

– Bare bjørka i bakgrunnen på bildene har vokst seg litt større siden 1996, ler Lilleeng.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">RIKE PÅ REISER:</span> Geir Ove Lilleeng og datteren Anine drar gjerne på BMW-tur sammen – til barnehagen eller på lengre ekspedisjoner.
RIKE PÅ REISER: Geir Ove Lilleeng og datteren Anine drar gjerne på BMW-tur sammen – til barnehagen eller på lengre ekspedisjoner.

I fjor sommer fant han tilfeldigvis bruktannonsen som gjorde at han fikk muligheten til å kjøpe en kliss lik bil som den han en gang hadde rast rundt i. Objektet var kjørt knappe 98.000 kilometer.

Han tok en lynkjapp telefon til selger i Stavanger.

– Bilen er en 1986 320i LE og ble originalt levert i Diamantschwarz Metalli – med pyntestriper i sølv/grå, soltak, M-sport understell, sportsratt, LE-spoilerleppe foran og bak, ramser Lilleeng opp.

I tillegg har han skaffet samme type felger, ettermontert originale tåkelykter og Simons eksosanlegg, samt et par andre detaljer, for å få den helt lik originalen.

– Ringen er sluttet, og absolutt alle detaljer på plass, forsikrer han.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister