RIMELIG STILIG: Linn Therese Fjeldvær ser ingen «billigbil» i MG, tross startprisen på 239.890.

De elsker MG av motsatte årsaker:

Den nye bilduellen – kinesisk eller engelsk MG?

Møt to sjeler som har kjøpt elektrisk MG «made in China», og to entusiaster som tviholder på trerattet i eksos-ikonet som ble bygget i den nå nedlagte MG-fabrikken i England.

Publisert Sist oppdatert

Si meg hva du kjører, og jeg skal si deg hvem du er! Hvem har varme følelser for hvilke biltyper – og hvorfor?

I denne artikkelserien møter vi i Motor taletrengte merke-tilhengere med morsomme historier.

Tidligere har vi fortalt om Audi, Alfa Romeo, BMW, amcars, Tesla, Skoda, Aston Martin, Opel, Mercedes-Benz Geländewagen, Saab, Porsche og de som kjører pickup.

MG

  • I 2007 ble det tidligere, engelske sportsbilmerket MG solgt til kinesiske SAIC.
  • SAIC er en statseid bilprodusent i Shanghai som samarbeider med VW og GM. Målet med aierskapet til merkevaren MG skal være eksportmuligheter.
  • MG er i 2020 Kinas bestselgende bilmerke utenfor Kina. I 2019 eksporterte merket 139.000 biler og forventer å doble volumet i 2020.
  • Storbritannia, Nederland og Norge er MGs størst markeder til MG utenfor Kina.
  • Norsk MG Klubb har rundt 900 medlemmer fordelt på 10 lokalavdelinger: http://www.nmgk.no/

Hva har bandet Beatles, fish & chips og MG til felles?

Jo, en gang var popgruppa, fiskemåltidet og sportsbilene ryggraden i den engelske folkesjela.

For litt over 10 år siden ble den erke-engelske merkevaren MG revet opp med røttene og solgt til en av Kinas nøkkelaktører innen bilindustri, SAIC.

Den kinesiske-produserte elbilen MG ZS EV kom på tampen av 2019 og har slått ned som en bombe i det norske bilmarkedet med nær 2500 solgte biler.

Hva kan de ha til felles med de rå roadsterne som verden elsket for et par generasjoner tilbake? MG Owners Club i Storbritannia anerkjenner offisielt både de gamle og de nye – men så enkelt er det ikke.

Vi møter to usentimentale, norske eiere av den kinesisk-produserte elbilen – og setter dem opp mot to ukuelige entusiaster som omfavner de opprinnelige, engelske bensin-racerne.

Litt forelsket

Linn Therese Fjeldvær og mannen Espen Fjelvær visste lite eller ingenting om elbilen MG før Facebook bombarderte dem med små reklamefilmer og annen annonsering.

– Vi ble litt forelsket i bilen og tenkte: Vi må bare ha den. Utseendet virket utrolig kult og stilig i forhold til andre elbiler i samme prisleie. Etter én time hos forhandleren slo vi til, sier hun.

Selgeren fortalte om at merket i Trøndelag har solgt dobbelt så mange biler som forventet. Han røpet også at de fleste av kjøperne er i samme aldersgruppe som Fjeldvær, rundt 30 år.

ELBIL-FORDEL: Det nygifte paret Linn Therese Fjeldvær og Espen Fjeldvær bor rett utenfor Trondheim og sklir foreløpig gratis gjennom bomringene med elbilen MG ZS EV.

– MG EV treffer nyetablerte. De som nettopp har fått barn, og oss som har lyst på barn og planlegger bilkjøpet etter det.

Fjeldvær bryr seg lite om at hun er pioner – at hun er blant de første som kjøper kinesisk bil. I Norge.

– Jeg har troen: kineserne er jo dyktige innen alt som har med teknologi å gjøre. De har allerede bevist at de er flinke innenfor de fleste felt.

Må pleies

Etter kjøpet har Fjeldvær og mannen rotet enda litt rundt på nett og leste seg opp på merkehistorien.

– Jeg har fått inntrykk av at bilene fra gammelt av var av noe dårligere kvalitet. Det er gøy at kineserne har overtatt og bygger noe som er bedre. Jeg synes også designen er mye finere nå, fastslår hun.

Fjeldvær verdsetter MG EV så mye at hun gjerne sender den til polering – et lite opphold på «spa».

– Når du først kjøper en bil, må den pleies.

Til de vakreste stedene

Mannen Espen passerer ikke mindre enn fire bomringer til og fra jobben i Trondheim, og besparepelsene en elbil gir, monner i husholdningsøkonomien.

– Men MGen kommer også til rett på langkjøring. Vi reiser ofte til familie i Verdal, Telemark, Hitra, og til mine svigerforeldres hytte på Inderøy, som er blant de vakreste stedene jeg vet.

Praktiserende entusiast

Einar Muren i Ørsta i Møre og Romsdal er MG-viter og praktiserende entusiast, og har absolutt fått med seg at MG-gullet er solgt til Kina.

– Den kinesiske elbilen har svært lite felles med verdens mest kjente sportsbilmerke, fnyser han.

Muren minner om at MG bygde sportsbiler med forholdsvis enkel, rimelig teknikk – med kjøreegenskaper som kunne konkurrere med langt dyrere merker.

SMYKKE: Einar Muren har gjort MG til en sin livsstil og nyter veiene i den storslåtte naturen i Møre og Romsdal best fra et skinnsete med noen år på baken.

– Kineserne forsøker muligens å etterligne denne ideologien, men glemmer å videreføre sportsbiltradisjonen. Heller ikke på andre områder vil kineserne lykkes i å leve opp til MG-navnet: MG produserte biler med sjel, mener han.

Knapt noe annet sportsbilmerke blir dyrket av flere entusiaster enn MG.

– Merket har også egne entusiastklubber for merket i land som Japan, og ingen har vel lykkes bedre i å modernisere MG-ideologien enn nettopp japanske Mazda MX-5/Miata. MG-sjela kan likevel ingen kopiere. I framtida vil folk lite trolig dyrke «Kina-MG» som veteranbil.

UTSTILLING: Einar Muren i Ørsta er anerkjent for sin kunnskap om, og kjærlighet til, de klassiske roadsterne og andre kjøretøy fra tiden da MG-fabrikken lå i hjertet av England.

Muren hevder produksjonskvaliteten til MG var god fram til starten på 1970-talet.

– Da ble den engelske bilindustrien, og også MG, offer for ukontrollerte streiker og ledelse uten vilje til nysatsing. Jeg har selv vært eier av flere MG fra 1950-åra, som TD, TF A, ZA og ZB, og har gode erfaringer gjennom 32 år med merket, sier han.

Slitne eksemplarer

Merket har også hatt eiere med liten bilkunnskap, som har kjørt slitne eksemplarer.

– Når disse menneskene så får problem grunnet manglende vedlikehold, blir dette påstått å være kvaliteten på bilene. Det store antallet entusiaster taler for seg selv når det gjelder kvalitetene på de klassiske MGene, fastslår Muren.

VETERAN: Einar Muren har 32 års erfaring med MG. Den engelske utgaven, vel og merke.

Med Porschen i bakgrunnen

Utenfor huset til Charlotte Flygansvær i Drotningsvik utenfor Bergen, deler en tøff Porsche (som vi kommer tilbake til) plass med en splitter ny MG på strøm.

– Jeg var først skeptisk til MG, og dro flere ganger tilbake til forhandleren for å prøvekjøre før jeg ble sikker, sier hun.

Garantien på hennes daværende bil, en Mazda CX-5, var utgått, og det ble til slutt handel.

– Jeg hadde hjertesorg da jeg byttet inn Mazdaen. Til gjengjeld har MGen fordeler som at bagasjerommet overraskende nok rommer en stor barnevogn – og mer til.

Holder hele uka

Flygansvær, som har det flotte, spesielle etternavnet etter farfarens hjemsted, har erfart at rekkevidden holder gjennom hele uka, fra mandag til fredag.

– Da nøler jeg ikke med å ha på varme og musikk. Jeg tenker ikke på å spare på strømmen, og kjører den som om den var en vanlig bensinbil.

FØRSTEVALGET: Charlotte Flygansvær har ingen vonde følelser med tanke på at MG en gang var en engelsk, populær sportsbil. Hun ser mest fordeler ved at MG er overtatt av et kinesisk selskap.

Samboeren er en ihuga Porsche-entusiast og har en pen 911 som brukes til felles koseturer. Sportsbilelskeren var i starten lite begeistret for elektriske MG og uttalte «gjør hva du vil, det er jo dine penger».

– Da jeg hadde hentet den kinesiske bilen fikk han ideen om å teste den som om han kjørte Porschen. Det var litt morsomt – unntatt for meg som satt i passasjersetet. ler hun.

Corolla-oppvekst

Den mildt sagt lunkne holdningen endret seg på flere punkter, bortsett fra at kjøreegenskapene åpenbart ikke kan sammenlignes:

– Nå spør Porsche-samboeren min støtt og stadig om han kan låne MGen, også som alternativ til å kjøre sin andre bil, an Audi A6. det gir han en god følelse at turene rett og slett koster mindre – og er mer miljøvennlige.

Flygansværs eget bilunivers består av en oppvekst i et «normalt Toyota Corolla-opplegg».

Og en røslig Volvo V70 som første, egen bil.

Hun ante lite om at MG en gang var et respektert roadster-merke før hun fattet interesse for de nye Kina-bilene.

PLASS TIL ALLE: Charlotte Flygansvær og datteren Mille Sofie er blant de første i Norge som kjører elbil som er bygget i Kina.

Full peiling

– Samboeren hadde, som forventet, full peiling. Han mente at det hadde vært mye tull med det tekniske ved de opprinnelige MG-ene, og at det ikke er utenkelig at den nye MG-en på strøm er bedre på dette, og kan bli en revolusjon. Selv er jeg lite interessert i bilhistorie og er først og fremst imponert over pris, plass og kvalitet, sier hun.

En venninne og de bekjente har kjøpt egne elektriske MG-er etter å ha fått anbefalt dem av Flygansvær:

– Det er ikke med vilje og viten at jeg har «solgt inn» de tre bilene. Jeg har blir spurt og sagt ja til å vise og la dem teste bilen min.

Med støtfanger i krom

Vibeke Christiansen, administrasjonskoordinator i NHO reiseliv, kjører MG fra 1976, det siste året modellen ble levert med støtfangere og annet i krom, før plasten kom for fullt.

Bagasjebrettet på det lille koffertlokket er bare litt større enn dét på en DBS Kombisykkel. Eieren transporter med letthet surfbrett, voksensykkel eller hageavfall.

– Jeg får også plass til rullatoren til pappen min. Å ha bagasjen utenpå, og ikke inne i bilen er jo smart. Kapasiteten er svært god, om du tenker utenfor boksen. For å med sykkelen min og anne, bare stropper jeg, og legger et teppe under. Det hele tar knapt tre minutter.

KLASSISK LYKKEPILLE: Vibeke Christiansen i Oslo valgte MG fordi hun liker gamle, engelske biler. Hun kjører en klassisk MG med stofftak, bagasjebrett og mye historie.

Christiansen fant bilen på Finn.no for åtte år siden, og tok toget til Voss hvor den hadde stått lenge i en garasje. På tampen av det årets påske tok hun den over fjellene tilbake til Oslo.

Mest hester

– Jeg har alltid vært opptatt av veteranbiler. Da mor gikk bort arvet jeg litt penger og tenkte at jeg skulle gjøre noe som minnet om henne. Hun var full av energi, likte å være på farten og reiste mye. Denne bilen er litt henne.

Christiansen lette et halvt år før hun fant den rette type MG.

– Årsaken til at jeg plukket akkurat denne MG-en er at den hadde mest hester blant dem jeg så i nettannonser, sier hun.

136 hester er nøyaktig 21 flere gamper enn første Golf GTi –autobahn-rotta som Volkswagen slapp samme år som MGn ble produsert.

– Jeg liker MGs formspråk. Den er vakker. Jeg er glad i de engelske klassikerne og vurderte Mini, Triumph og til og med Land Rover før jeg landet på MG.

Hun har gått med skumle planer om å selge den engelske skapningen og kjøpe en maken som er i bedre stand.

En lykkepille

– Mine tre døtre og flere venner sier tvert «nei», og at dette er min signatur. Og det er sant: Bilen er en lykkepille. Jeg blir alltid veldig glad når jeg setter meg inn og setter den i gir.

Forbipasserende lyser også opp ved synet av bilen:

Før korona traff Norge, sperret et følge med kinesiske turister en fotgjengerovergang – for å ta bilder. På Grünerløkka i Oslo bøyde en fyr seg ned foran bilen, som om han skulle tilbe den som en gud.

«Kjente og halvkjente mennesker» har spurt om å få låne bilen, og stort sett fått ja.

– Det er så hyggelig å bli spurt. Folk vil kjøre den når de for eksempel skal overraske med piknik på kjærestens fødselsdag».

Christiansen har observert Kina-bilen MG ZS EV, men hadde ikke notert at merkevaren som engang var britisk når er kinesisk.

– Litt synd, men det er jo en helt ny tid. Det er lett å forstå hvor utfordrende det har vært å opprettholde produksjonen her. MG er langt fra eneste merkevare som er solgt på samme måte.

IKKE NOE JUKS: Rattet i treverk er en del av håndverket i MG-en til Vibeke Christiansen.