PARKERT I STORTINGSGARASJEN: Som statsrådene kjører Senterpartiets leder sort bil, men den tyske pickupen skiller seg ellers merkbart fra offisielle kjøretøy. Trygve Slagsvold Vedum er synlig stolt av sin VW Amarok.Foto: LARS VANGEN
Møt de som kjører bil med lasteplan:
Her er Sp-Vedums aller største svakhet
En «pickup» er en hybrid mellom tippbil og SUV – trøstepremie for deg som drømte om å bli lastebilsjåfør og et traktor-substitutt for storbønder. Møt Trygve Slagsvold Vedum og to andre pickup-elskere.
«Ford Model T Runabout with Pickup Body» ble lansert i USA i 1925 som den første masseproduserte pickup-modellen, med en prislapp på 281 dollar.
Mest solgte pickup i Norge i 2020 er Ford Ranger, med 744 nyregistreringer, foran VW Amarok (740 registreringer).
USAs mest solgte bil har vært pickupen Ford F-150 hvert eneste år siden 1981.
Vi spør Senterpartiets enehersker, Trygve slagsvold Vedum, storfebonde Inger Torild Hansebråten Veseth og mekaniker Morten Stuve hva en pickup kan brukes, og misbrukes til, og hva som gjør den artigere enn jåle-SUVer.
Sp-bilen
Hvis Senterpartiet var en bil, hva skulle den være?
Utvilsomt: Trygve Slagsvold Vedum bak rattet på en pickup.
Bevis: Kl 06:00 står VW Amarok på tunet på Vedum-familiens bondegård ved tettstedet Ilseng i Stange kommune i Innlandet.
Drøye én og en halv time senere troner giganten på fast plass i Stortingsgarasjen sammen med de små elbilene til FrP-toppene Siv Jensen og Sylvi Listhaug.
Senterparti-lederen handlet 2013-modellen av en kompis for tre år siden.
Partiet tvinger seg fram på meningsmålinger – tidvis som Norges største parti, en situasjon som gjør at Vedum nevnes som statsministermulighet i forbindelse med Stortingsvalget i September 2021.
Vedum landskjente latter fillerister både partimålinger og bilens fjæring og understell:
– Dessverre er jeg litt svak for pickup som type kjøretøy. Entusiasmen hadde nok vært enklere å akseptere om jeg var svak for små Golfer.
Annonse
Samtalestarter
Vedum beskriver Amarok som en topp samtalestarter når han stopper langs veien på vei til å jakte nye velgere.
– Jeg tror terskelen for kontakten er lavere enn om jeg hadde kommet i en nypolert Audi.
Sp-høvdingens uredde blikk tilhører en jypling som tror han kan forandre verden.
– Jeg møter mye folk med engasjement for denne type kjøretøy, som kommer bort når jeg parkerer. Jeg er da også veldig glad i å prate, minner Vedum seg sjøl om.
Han forklarer årsaken til pickupens brede nedslagsfelt i det norske folk, med at mange har lyst på en slik sjøl.
– Likevel: En stasjonsvogn er kanskje mer fornuftig. Pickup er biltypen mange liker men ikke kjøper. Det er muligens ikke lov å si, men jeg synes pickuper er litt barskere enn andre biler. Amarok er stor og du sitter høyt, samtidig kjører den like behagelig som en personbil. Jeg sier unnskyld til alle VW Caddy-eiere: Min Amarok er tøffere.
Avgiftsmotbakke
Hver gang Vedum har handlet og betalt i matbutikken finner han glede i å slenge posene på planet, istedenfor inne i kjøretøyet.
– Det litt kult – og sikkert tåpelig. Kona mi støtter meg. Hun sier hun elsker Amarok. Hun vet hun kommer fram uansett vær eller føre. Om hun ikke kommer fram, kommer heller ingen andre løs.
Han mener pickup som biltype sliter i motbakke grunnet avgiftspolitikk.
– Paradokset er at mange firehjulstrekkere er blitt så fine at du nesten ikke kan bruke dem, mens avgiftene gjør denne arbeidsbilen dyr i forhold. Det er synd om firehjulstrekkere skal miste sin røffhet. Nye Toyota LandCruiser ser du nesten ikke lenger på veien, fordi de har blitt så kostbare. Snart ser vi mest styla Porscher og Tesla Model X.
Annonse
Absurd logikk
I kø på motorveien observerte Vedum en mor og et barn i en Kia. Ungen i baksetet skrek.
– På innsiden suste en Porsche Taycan forbi i kollektivfeltet. At mora i Kia må betale bompenger – og partneren i advokatfirmaet i Porschen ikke – er for meg absurd logikk, sier Vedum, og legger til at han er for å fase ut fossilbiler, men at det ikke er folk med dårligst råd som skal straffes hardest.
Vedum føler seg ikke alltid like barsk i Amarok.
– Når jeg bærer mørk dress, fordi jeg for eksempel kommer fra Stortinget i forbindelse med en offisiell anledning, stilkræsjer finstasen med Amarok. Det er nesten så jeg løper fort ut av bilen – og gjemmer meg.
Dét er fasaden. Hvor rotete er Vedums førerplass?
– Jeg innrømmer at interiøret er litt søplete. Men jeg prøver innimellom å tømme. Matrelatert søppel sørger jeg alltid for å legge på gulvet på førersida. Bilen er nemlig av og til også min kantine. Også når jeg svinger innom McDrive.
Kaffeavtale med de fleste
Ved mer enn én anledning har ansatte hos McDonalds fått bestilling av Vedum gjennom vinduet til en mørk statsrådbil.
Han mener likevel McDonalds er usunt i lengden og at han «dessverre spiser litt for ofte i bil» – underveis til de mange møtene med potensielle velgere. Koppholderne i Amaroken brukes flittig:
– Jeg har kaffeavtale både hos XY, Shell og Cirkle K.
Bak i bilen ligger «Alternativ Statsbudsjett» lettere løst – sammen festestropper og verktøy.
– Når du har en pickup, får du oftere spørsmål om å bistå med ulike oppgaver enn om du kjører annen biltype.
Emilie Enger Mehl, som sitter på Stortinget for Senterpartiet, ville gjerne låne Vedums Amarok. Han satte ingen premisser.
– Hun hadde litt bøss hun trengte å kjøre bort. Det er fint å kunne hjelpe til ved å låne bort pickupen.
Vedum oppdaget nylig en ripe i siden på bilen og sier lattermildt at han er 99 prosent sikker på at datteren har vært borti med sykkelen sin.
– Jeg har ikke turt å spørre. Hun har kanskje dårlig samvittighet, stakkar. Amarok er – og skal være – en bruksbil. Men når den er nyvaska, synes jeg den er pen.
Annonse
Video-underholdning
I Stortingsgarasjen er Vedums pickup eneste i sitt slag, foruten bilen til en medarbeider i staben på Stortinget.
– Jeg fikk kjøpt en båthenger billig. Min rygging med Amaroken – og en veldig stor henger – i den trange Stortingsgarasjen skapte litt interesse hos vaktene som driver med videoovervåking.
Vedum gir leserne av Motor et lynkurs i rygging med voksen henger:
– Jo kortere henger, desto mer følsomme for utslag. Og om du har liten erfaring med slikt, er det viktig at du først kjører i posisjon slik at du planlegger hvor hengeren skal. Punkt nummer to: Å ta det med ro. Hvis noen maser på deg om manøvreringen, hjelper det lite å kompensere ved å gasse og gire. Små hengere er uansett best å trille for hånd – vel og merke uten last – dit du vil ha den.
Volvomann
Folk som kjenner Vedum godt fra før vil vite at han lenge var en Volvo-mann. Selv bryllupsbilen var en «Gøteborgtraktor». Nå føler at han for eksempel Volvo XC90 er «blitt for fin – at man blir litt redd for å bruke den».
– Du kan liksom ikke ha med en røff motorsag i en pen SUV.
Vedum har ikke registrert Amaroken i næring, til tross for at han driver gård.
– Jeg kjører den mye privat og er nøye på å unngå skattemessig tvil.
Han har planer om å montere den andre seteraden som forandrer kjøretøyets status fra varebil til personbil.
Avgiften blir omlag 40.000 kroner for 2013-modellen.
– Det viktigste er å betale avgiften før jeg setter inn setene, slik loven sier, skratter han.
Annonse
Gubbe i konebilen
Inger Torild Veseth bor med familien på gården Øvre Valien rundt en mil fra Gjøvik, hvor de har storfe, hester, minigriser, hunder og katter.
– Jeg kjører Toyota Hilux, mens mannen min kjører «konebilen», en Volvo stasjonsvogn. Noen ganger er det slik at kjerringa kjører tøffere bil enn gubben. Han er innforstått med faktum, og sønnen er enig, sier hun lattermildt.
En venninne som jobber hos Dokken Bil på Vinstra, overtalte henne for tre år siden til å kikke på en Hilux til salgs. Veseth hadde nevnt at hun var i markedet for en trygg, driftssikker sak som tåler en trøkk.
Hun kostet på seg en ørliten nøling før signering av salgskontrakten:
– Jeg lurte på: Var 2009-modellen for fin for meg og mitt bruk?
Mange kjører en rolig tur i lykkerus når de henter sin nye bil fra bilbutikken. Det første Veseth gjorde var å ta den ut på jordet.
– Jeg ivret jo etter å teste egenskapene som japanske Hilux er kjent for, forklarer hun.
En annen venninne kjører amerikaneren Dodge Ram, som heller ikke er en pinglete pickup. Venninnen har gitt monsteret kallenavnet Ronja, etter Ronja Røverdatter.
– Jeg kaller min Hilux for «Litago» fordi den ser liten ut ved siden av Dodge Ram, og enda litt mindre ved siden av gårdens traktor.
Plass til alt
Bakseteplassen mangler bakseter og brukes til frakt av alt fra kraftfôr og gjerdepinner for strøminnhegning, til bikkjer og innimellom – en kalv.
– Det er snakk om forsiktig transport over noen meter når kalven er én eller to dager gammel. Situasjonen kan være at nabogården har en kalv uten mor og vi har en ku uten kalv, forklarer hun.
Ifølge Veseth er det frisk fart på rekrutteringen til Hilux-klanen:
– Nå kjenner jeg flere med Hilux og vi er jo alle veldig fornøyde med den. Min blir nok værende i gårdshusholdingen så lenge den durer og går.
Annonse
Sjekk fra Ford
Morten Stuve i Hakadal er blant annet å finne på facebook-forumet Ford F Norge, med rundt 2600 medlemmer.
Interessen begynte da han titt og ofte fikk være med faren i jobben som klargjører av amerikanskimporterte Ford. På Bekkelagskaia i Oslo ombygde faren og et par kolleger USA-produserte biler slik at de tilfredsstilte norske myndigheters regelverk.
– Jeg fikk gå og rote rundt blant de tøffe bilene og fikk til og med sommerjobb der. Min første lønnslipp var en sjekk – fra Ford.
Stuve er nå eier av tre stykk Ford F-serie.
En fra år 2000, den neste fra 2004 og en «vintage»-utgave fra 1976. De to første ble handlet inn fordi han «kom over to gode kjøp samtidig». Den siste har rigg med overdimensjonerte hjul som røper at den tidligere har gått på Island. Ford- entusiasten bruker bare bilene om sommeren.
Til tross for sjenerøs bakkeklaring «ruster bilenes karosseri og rammeverk noe så voldsomt på saltede vinterveier – som er verre enn saltvann».
I vintermånedene ratter han isteden en Ford Expedition, en koloss som er blant de røsligste, ruvende SUVene som er å få kjøpt.
Selv om F-serie har hatt tittelen som USAs mest solgte kjøretøytype i en årrekke, ofte med mer enn én million produserte eksemplarer av arten, og en oppgitt salgstakt på én bil i 2018 hvert 29,3 sekund, forvitrer disse arbeidsbilene som sand mellom hendene.
Dyre deler
Deler til F-serie er blitt vanskeligere å få tak i, enn til nevnte Expedtition. Resultatet er veteranpriser som lett spretter opp til 20-30.000 dollar. Det er langt mellom de gode objektene, men interessen for bilene gløder likevel mer enn noen gang.
– Det er ikke slik at F-serie er best på alt. Men skal du frakte ett tonn last på planet og 3,5 tonn på henger kommer du til kort i en 120 hesters Toyota Hilux. Til gjengjeld er de japanske pickupene bygget for nordiske forhold. Valget er opp til en hver: En brukt F-serie koster ikke mer enn en tilsvarende Hilux, fastslår Stuve.
1976-modellen på bildet er 6 meter lang og 2,5 meter brei.
– Med en slik bil står du alltid på utsida av parkerings-oppmerkinga. Men så lenge dekkene er innenfor stripene er det lovlig.
Annonse
Raptor-drømmen
Stuve råder potensielle kjøpere til å sjekke veteranobjekter nøye før kontrakten undertegnes. Han nevner spesielt viktigheten av å sjekke vedlikeholds-historikk. På denne biltypen vil rust vil være langt mer tidkrevende og dyrt å fikse enn slitedeler.
– Her er utskifting av en defekt del svært enkelt. En kliss ny, topputstyrt Ford F Raptor er neste drømmebil.
– Men det er synd å se hva bilen koster i USA sammenlignet med rundt 900.000 kroner her. Det blir mye penger for en toseter. Enkelte har ringt Stuve og gitt bud på bilen uten å ha tatt den nærmere i øyesyn.
– Folk på bygda vil alltid ha bruk for et sånt kjøretøy, sier han.