Bruker Tesla-typene kollektivfeltet som slalåmløype mens de tror de redder verden, eller er de mer opptatt av null utslipp enn null bilavgifter? Møt Bjørn Nyland (bildet) og fem andre Tesla-eiere.
Mest populære modell nå i Norge: Model 3 (2081 solgte i 2020 pr 31. august).
Antall solgte Tesla i Norge i 2019 og 2020: 21.252 (t.o.m. 31. august), Norges nest største bilmerke i 2019.
Antall produserte Tesla globalt (2019): 367.500 biler.
Etablert: 1. juli 2003 av Martin Eberhard og Marc Tarpenning. Etter en rettssak i 2009 fikk også Elon Musk, J.B. Straubel og Ian Wright lov til å kalle seg grunnleggere av Tesla.
Største eier: Elon Musk (ca. 20,8 prosent)
Toppsjef: Elon Musk.
Hovedkvarter: Palo Alto, California.
Elbil-adel? Avgiftsnyltere? Gratispassasjerer?
Eller er Tesla-folket ansvarsbevisste borgere som tar på seg samfunnsoppgaven med å vise vei for Det Grønne Skiftet?
Av rundt 60.000 norske Tesla-eiere har vi plukket seks. Bli kjent med de to uungåelige Vigdis-ene – forumdronningene Vigdis Haugland Asbjørnsen og Vigdis Margrethe Løver, den beintøffe Tesla-testeren @Teslabjørn Bjørn Nyland, fritenkeren Thomas Bjørvik Faye, Khai Nguyen i Tesla Owners Worldwide og den tidligere Volvo-kusken Ida Moen.
Ida Moen satte nylig Norgesrekord i brå overgang fra fullstendig analog til heldigital bil.
Transportkoordinatoren i Skjetten i Lillestrøm kommune solgte det hun kaller «finbilen, en velholdt 1991-modell Volvo 240, og gikk hen og shoppet en Tesla Model 3 – også den i skinnende hvit.
– Jeg sammenligner det med natt og dag, som å bytte den eldste Nokia mobiltelefon med seneste iPhone. Det er jo litt morsomt å prøve noe helt nytt, sier Moen.
Hun er opprinnelig fra «bygda» i Solør, mellom Elverum og Kongsvinger.
– Der tror enkelte fortsatt man må lade en elbil hver gang man skal en liten svipptur på butikken. Og siden jeg kjøpte Model 3 i 2019 får jeg stadig spørsmål som: Kan man ha på varme om vinteren uten å gå tom for strøm? ler hun.
– Det skyldes bare uvitenhet.
Volvo «to-førti» var blant Norges mest solgte åk helt fra 1975 til 1992 – på samme måte som Tesla de seneste årene har knust salgsrekorder.
– Jeg er fantastisk fornøyd med teknologividunderet Model 3, men det er én grunn til jeg angrer litt på at jeg solgte den gamle svensken:
– Langt flere folk snur seg etter Volvo 240 enn Tesla, fastslår Moen.
Ut på testtur
– Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive nummer én i media, sier den rikskjente elbiltesteren Bjørn Nyland – som går under merkevarenavnet @teslabjørn på youtube.
For noen år siden forlot Nyland programmererkarriere i SSB og på universitet for å produsere et stort antall populære videoer.
I 2016 satte Nyland verdensrekord med sin Tesla Model S P85D ved å kjøre 729 kilometer i ett strekk på én, enslig lading.
På nettfora står kommentarer som:
«Vi vil ikke kjøpe elbil før Teslabjørn har testet den».
Teslabjørn har rundt 190.000 abonnenter som ofte bare referer til sjefstesteren som «TB».
– Det store antallet trofaste seere har tatt lang tid å bygge opp, innrømmer han, og mener suksessen skyldes hans egenutviklede testmetoder – som ofte er langt grundigere enn standard biljournalistikk.
– Jeg går lenger enn andre testere innen feltet «real world experience». Jeg prøver ikke å selge noe som helst, bare dele mest mulig interessante produkterfaringer, hevder han.
Annonse
I begynnelsen var Nikola
Nyland passer på å si at selv om merkevaren Teslabjørn i starten refererte seg til elbilprodusenten fra California, nevner han nå Nikola Tesla (1856-1943), som «oppfant vekselstrøm og det moderne liv».
Men det var det med Tesla-eiere som skyteskive:
– Måten nettaviser beskriver ulykker irriterer meg: om en Tesla er involvert, kommer «Tesla» garantert i overskriften. Hvis en Nissan Leaf eller hvilken som helst annen bil har kollidert, skriver journalisten derimot bare «bil». Det kaller jeg mobbekultur, sier han.
Media antyder gjerne Tesla-sjåførers skyld før skylden er avklart.
– Kun fordi de kjører Tesla. Når politikere mener elbilister generelt må betale avgifter som andre bilister kan artikkeltittelen lyde «Tesla-eiere må betale». Jeg mistenker at mange journalister putter «Tesla» i hvilken som helst tittel, fordi de da vet at antall klikk øker voldsomt, sier Teslabjørn.
Målestokken
Tesla brukes som referanse for alt mulig rart:
En ny elbilmodell på markedet kalles gjerne en «Tesla-killer» i media og Polestar defineres først og fremst som en «Tesla-konkurrent».
– Men Tesla-menigheten selv er ofte så fornøyde at de ikke en gang prøvekjører – eller viser interesse for – nyheter som elektriske Porscher. Vi som liker Tesla er helt klart mer tech- enn bilinteressert. Tenk, brukergrensesnittet til Model S ligger langt foran konkurrentene, selv etter snart ti år på markedet, sier Teslabjørn.
Folk overfører også vanlige fordommer mot amerikansk bil til Tesla, som at finish og kjøreegenskapene er i svinger er mindre bra.
– Men den typiske Tesla-eieren er en som ikke bryr seg om bilene har litt for kjipe hodestøtter og at de mangler dørlommer. De vil ha ladenettverket, rekkevidden og plassen, sier Teslabjørn, som legger til at selv Tesla-entusiaster klager på bilen.
Feilene som nevnes hyppigst er Model X’ såkalte «falkedører», som åpner seg som vinger – når de virker. – Løse paneler gir rasling i interiøret. «Fantom-bremsing», altså automatisk nedbremsing uten at fører ser en grunn, er en uting.
Drivkraften til Teslabjørn er nærmest idealistisk:
– Jeg lager videoer om elbiler først og fremst fordi jeg er oppriktig miljøbevisst. Jeg avskyr forsøpling og tror klima er vår tids viktigste politiske sak.
Annonse
Takk, Norge!
Elon Musk har personlig besøkt Norge og sagt «Thank you, Norway».
– Vi er et lite land som betyr mye for bilindustrien når det gjelder produkt og tilbakemeldinger. Nordmenn, som jo utgjør en stor kundegruppe for Tesla, har bidratt med viktige innspill som har gitt nyttige forbedringer, sier Teslabjørn.
Her i landet har vi vår egen måte å si «Tesla» på: Noen uttaler Tesla med pen, ren «s» og andre med tjukk «s», som i Oschlo (Oslo).
– Tja, enkelte sier også konsekvent «skjylling» istedenfor «kylling». Jeg mener at «Tesla» skal uttales uten tjukk «s». Det låter ikke bra.
– Hvilken farge skal nye Tesla-kjøpere gå for, for å skille seg ut?
– Tja, Pearl white og Solid white er to nyanser som er langt mer vanlig i USA enn i Norge. Personlig synes jeg uansett rød er veldig fin. Det er en grunn til at den er sjelden: Nyansen heter Red Multi-Coat og koster en del mer enn standardfargene.
«Tesladamene»
Nettforumet «Tesladamene» blomstrer som aldri før.
Bak står billedkunstner Vigdis Margrethe Løver som også driver galleriet «Det lille rød (uten «e») huset» i Skotselv, Øvre Eiker.
Tesladamene ble startet i 2016, fordi jenter og kvinner var lei av å bli harselert med, når de stilte spørsmål om bilene sine.
– Mange damer med Model 3 har blitt regelrett gjort narr av. Men hos oss i Tesladamene er ingen spørsmål dumme, lover Løver.
Tesladamene har forblitt en lukket klubb og et fristed for dem som ikke vil stikke hånda inn i vepsebolene til det langt større forumet Tesla Owners Club Norway, hvor Løver også sitter som varamedlem i styret.
– Om en dame spør litt annerledes enn det menn spør, så kan hun fort komme litt skjevt ut, og føle at spørsmålet hennes ble helt feil. Slik er det ikke i Facebook-gruppen Tesladamene. Her blir alle spørsmål besvart på en god og hyggelig måte. Selv om spørsmålet kan være besvart mange ganger tidligere, sier Løver.
Annonse
Samlet på forumvitser
Noen av hennes beste venner stammer fra den første tiden som ny Tesla-sjåfør i Facebook-gruppen til Tesla Owners Club Norway.
– Humoren og ironien var stor blant de faste som kommenterte. Jeg ønsker fortsatt å skrive små innlegg som er litt frekke og morsomme. Nå som Facebook-gruppen til Tesla Owners Club Norway har vokst til nær 30.000 medlemmer, er morsomheter vanskeligere, sier hun.
Billedkunstneren har samlet på vitsingen fra poster i forumene og tenker å samle dem i en bok. Hun har også malt flere motiver med Tesla.
– Som kunstner er jeg opptatt av linjer. Aston Martin og Porsche har noen av de samme formene som Tesla. Sjekk for eksempel karosseriets hofteparti over bakhjulene, sier Løver, som beskriver seg selv som «Tesla-gal».
Da mannen kom hjem uanmeldt med en 75 tommers TV, ga Løver han lov å beholde TVen – om han sluttet å snakke negativt om Tesla.
– Det løftet holdt han, fastslår hun.
I den grad at mannen i desember i fjor plutselig sa at han ønsker seg en Tesla Cybertruck.
– Klart han skulle få en Cybertruck i julegave. Reservasjonen kostet meg 1000 kroner, som jeg får tilbake på kontoen om han ombestemmer seg, ler Løver, som har klokkertro på at Cybertruck kommer til Norge.
Møt Admin
Khai Nguyen er norsk admin (administrator) i det internasjonale forumet Tesla Owners Worldwide (TOW). Hyppig, konstruktiv posting førte til at ledelsen spurte han om å ta oppdraget.
Vi snakker om da komiker og sosiolog Harald Eia i november 2019 karikerte den typiske Tesla-eieren i beste sendetid på NRK:
«Jeg er ikke et godt menneske, jeg vil bare ha en fet bil», svarte Eia med et flir – på reporter Fredrik Solvangs spørsmål om etikken i avgiftslette på rundt 200.000 kr ved kjøpa av Tesla Model S.
Khai Nguyen mener Eias replikk både stemmer – og ikke stemmer – med virkelighetens Tesla-typer.
– Det er vel ikke sånn at de fleste har kjøpt Tesla for å redde verden. For min egen del er utslippsfri bil, i dette tilfellet en Tesla, avgjørende. Klimakrisen er utvilsomt en reell fare, sier Nguyen.
Han mener kjøpsmotivasjonen hos mange er åpenbar:
– Kjernen blant Tesla-eierne har gjerne vært bilinteresserte som tidligere har eid dyre, raske biler. Tesla Model S er hverdagsbilen med rå ytelser som ekstreme sportsbiler. Ja, akselerasjonen er ofte bedre. All kraft i den elektriske motoren er jo tilgjengelig fra start. At Tesla er en elbil er uvesentlig for mange, sier han.
Annonse
Den nye Passat
Krasjet kommer når kresne, kritiske bilentusiaster savner luksusen fra Audi, BMW og Mercedes.
– Mange kommenterer at Tesla neppe kan kalles premiumbil. Merket har i tillegg blitt så vanlig at det er kjedelig. Tesla er den nye Passat, mener Nguyen.
Han har en teori om hvorfor misnøye og klaging delvis preger kommentarene i nettfora.
– Norske Tesla-eiere er bortskjemte. De har vært vant til å få mye gratis. Fri lading, gratis oppdateringer av programvarer, og gode garantier med ryggdekning av mange feil. Når man så plutselig må betale for noe, blir man misfornøyd og lemper misnøyen rett ut på et forum. Kjøper de et annet merke, har de langt fra de samme forventingene, sier han.
Et tema som går igjen i kommentarfeltene er: Hvor mye kan jeg få Tesla til å betale?
– Mange tøyer strikken langt. Folk diskuterer muligheten for å få erstattet ting som dekk med det argumentet at det kan være feil ved forstillingen som har slitt dem ut. Og slik fortsetter jaget – med bremser og andre typiske slitedeler, forteller Nguyen.
Det såkalte «Tesla-hatet» kommer derimot fra folk som aldri har eid en Tesla.
– Hatet man før så mot Audi, BMW og Mercedes-eiere har blitt overført mot Tesla-folket.
Drivkraften
Vigdis Haugland Asbjørnsen fra Asker er nestleder i styret i Tesla Owners Club Norway (TOCN). Hun har vært med siden 2014, da TOCN besto av noen få hundre medlemmer. Fortsatt er hun blant annet drivkraft bak de populære medlemstreffene.
– Som tidligere speiderleder og styremedlem i en av Norges speiderforbunds kretser, er jeg vant til å arrangere turer for mange, ler Asbjørnsen.
Hun og TOCN mekker blant annet et årvisst, populært vintertreff der deltakere over en langhelg får prøve seg på isbane under kontrollerte forhold.
Høsten 2013 var familien Asbjørnsen blant dem som fikk levert en tidlig Model S.
– Jeg brukte mye tid i diskusjonsforumet. Jeg ble nok lagt merke til, før jeg ble spurt om å være med i styret.
Asbjørnsen deler Tesla-typene i kategorier og mener mange passer i flere bokser:
Techmennesket som er superfan av Tesla. Følger Elon Musk på Twitter. Reserverte og fikk levert bil tidlig. Disse er teknologer i urbane områder over store deler av landet.
Bilentusiasten som liker sin Tesla for dens prestasjoner, og som gjerne senker den, setter på ekstralys og får foliert karosseriet i en sprek farge. Enhver Tesla skaper også bilentusiaster av folk som ikke var det fra før. Har hittil helst valgt Model S, som er den kjappeste.
Den erfarne elbilisten. Typisk en mann som har hatt en rekke elbiler, og som lander på Tesla grunnet rekkevidden, ladenettverket og bagasjeplassen.
Den miljøbevisste. Alle Tesla-eiere starter nødvendigvis ikke der, men mange utvikler en miljøbevissthet og -stolthet med eierskapet.
Det rasjonelle mennesket. Ser på elbil som transport og ønsker å kjøre rimelig eller gratis på bomveier, ferger og annet.
Den trygghetssøkende. Tesla scorer høyt i krasjtester med både Model S, Model X og Model 3. Mange velger en Tesla fordi det er en trygg bil. I biler levert fra sent i 2014 finnes selvkjørende system som ytterligere bidrar til trygghet.
Estetikeren. Velger gjerne den peneste av Tesla-modellene, Model S.
Familiemennesket. Model X er blant annet favoritt hos familier med langbente, større barn.
Førstegangsreisende. Model 3-kunder er alt fra førstegangskjøpere til Tesla-eiere som kjøper elbil nummer to.
Pur unge, eller godt voksne. Tesla-entusiastene har stor spennvidde fra folk i begynnelsen av 20-årene til Tesla-eiere som har passert 80.
Annonse
Alle i én bås
Asbjørnsen ser at Tesla-eiere som gruppe altfor ofte puttes i én bås.
– Enkelte akselerer raskt og kan komme litt brått på. Men kjøringen er ikke nødvendigvis ulovlig av den grunn. Å se elbiler suser forbi i kollektivfeltet kan også virke irriterende for bensinbilister, men gjelder jo flere elbilmerker enn Tesla, sier hun.
At bilene er givende å kjøre er ganske sikkert.
– På enkelte tider av døgnet møter man flere Tesla på veien enn ellers – gjerne etter barns leggetid – da far eller mor «bare skal ut en tur» og strekke litt på beina med unnskyldning om å handle noe småtteri på Rema 1000, sier Asbjørnsen.
– Mange setter pris på linjene i bilen, og klarer ikke å la være å ta bilde av bilen sin i tide og utide. Nybakte Tesla-eiere har aldri før vasket en bil så ofte. De handler inn vaskemidler til bilen for større summer enn til huset, mener hun.
De samme eierne setter helst bilen sin lengst unna inngangsdøren på kjøpesenterets parkeringsplass.
– Om de likevel må parkere nære, tar de bilde av nabobilenes skilt. For sikkerhets skyld, sier Asbjørnsen, som innrømmer at hun selv kjenner seg igjen i mye av dette, sier hun.
For de rike?
Tesla var en stund synonymt med «subsidier for de rike».
– Men når enkelte aviser omtaler oss som millionærer – da lurer vi på når vi kan få millionene vi visstnok besitter, ler Asbjørnsen.
– Tesla-eiere er nok en god miks av enkelte som trekker snittet godt opp, og de mange med alminnelig inntekt, legger hun til.
Modell S75 og Model X75 var lenge de rimeligste og vanligste Tesla-variantene på norske veier.
– Tesla har kjørt en haug med kampanjer med veldig lavt billån fra DnB. Alle modeller uten P foran, med ulike tall bak, er fornuftige biler med ulik rekkevidde på. XP100D og SP100D er blant de dyreste. Den norske nettsiden Teslastats, med tall fra Statens Vegvesen, viser det begrensede antallet av disse toppmodellene, sier hun.
På sin private Instagramkonto poster Asbjørnsen bilder av Tesla og norske landskap.
– Bilen er jo perfekt for å nyte, ikke bryte, naturens stillhet. Å kjøre en Tesla gir stort sett bare vind- og hjulstøy, I de siste årene har familien og jeg ofte valgt å kjøre bil fremfor å ta fly når vi besøker slekt på andre kanter av landet.
Annonse
Ikke noe bøll!
Thomas Bjørvik Faye i Slemmestad i Asker startet det alternative, frittstående forumet Tesla-eiere Norge, hvor du kun kan bli medlem om du lover å avstå fra «krenkende eller fornærmende» innlegg.
Etter hvert har Faye fått hjelp av andre. Fortsatt koker forumet med rundt 6500 aktive Tesla-sjeler.
– Jeg var så lei negative, spydige kommentarer i andre Tesla-fora, ofte ytret av folk som ikke en gang eier en Tesla, sier Faye, som til daglig er nestleder/HR i Tom Wilhelmsen i Enebakk. Transportselskapet har nettopp innkjøpt tre elektrisk drevne lastebiler.
– Med forumet «Tesla-eiere Norge vil vi diskutere erfaringer uten at det resulterer i skrål, skrik, harme og kvalme. Når det er sagt, lar vi oss verken krenke eller fornærme – og mye preller av.
Mange der ute hater Tesla, tror Faye, som til gjengjeld tipper at blant Norges mer enn 60.000 Tesla-kuskere har knapt to prosent opplevd trøbbel med bil og service.
– Det er langt mindre enn andre merker, men det blir mer støy: Fordi folk elsker å hate Tesla, ler han.
Nekter å sitte på
– Å like dieselbilen din er greit, på samme måte at det burde være helt greit å kjøre Tesla. Tesla-eiere er verken fanboys eller miljøfantatikere av den grunn. Vi redder ikke verden, men elektrisk motor gjør likevel en liten forskjell, Det handler om å respektere ulike syn, sier han.
Og legger til at han har en bensinglad kompis som nærmest nekter å sitte på i hans Model X:
– Hva så? Gode venner trenger da ikke like hverandres biler. Det er derfor vi er venner. Tesla er også bare en bil, sier Faye, og hevder at Teslaen hans bare har vært på verksted for rutinemessig service og for en garantisak.
Faye mener at du kjenner igjen en Tesla-eier ved at hun eller han oftest husker å bruke blinklyset på vei ut av for eksempel rundkjøringer:
– Jeg bruker mye tid på å observere førere av ulike merker i trafikken. Tesla-eiere er hyggelige mennesker som verken råkjører eller glemmer blinklys i særlig større grad enn andre – rett og slett fordi vi får så mye pepper hvis vi ikke oppfører oss. I motsatt fall blir det skikkelig spetakkel. Hvis en Audi- eller Volvo-eier gjør samme tabbe, bryr knapt noen seg.