ÅTTITALLSHELTER: Kan en AMC Eagle hamle opp med en Audi quattro?Foto: PRIVAT
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn:
Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Hele Norge vil ha firehjulstrekk, men har du prøvd firehjulstrøkk? Den ene av Motors trekk-entusiaster sverger til amerikansk, røff 4x4-teknikk og den andre til tysk, raft quattro-system. Les duellen.
Posøraktige posebukser, skamløse skulderputer og piggsveis med mer hårgelé enn hår.
Salgstall firehjulstrekk
Norge er i verdenstoppen i markedsandeler for firehjulstrekk.
Fra 2010 har salget økt med over 80 prosent.
Volvo, Tesla og BMW er blant merkene som selger mest 4x4.
Stasjonsvogner med firehjulstrekk kom for alvor i salg på 1980-tallet.
Fantes noe lyspunkt? Ja: Trenden med stasjonsvogner og trekk på alle fire hjul.
I Tyskland tok Audi sitt nyskapende firehjulstrekk fra sin glamorøse rallyvinner quattro – og monterte på Avant stasjonsvogn.
På den andre siden av Atlanterhavet, i USA, hentet AMC (American Motor Corporation) det avanserte 4x4-systemet til en traktor, unnskyld Jeep, og slang det under det småelegante karosseriet til en stasjonsvogn de allerede hadde i butikken (men også til en coupé, sedan og cabriolet).
Subaru var selvsagt tidligere ute, men det var Audi og AMC som forfinet ideen om firehjulstrekk på personbil – og gjorde det til en mote.
Hvem var – og er – mest vellykket? Tyskeren eller amerikaneren?
Følg i de djupe snøsporene til Eagle-entusiast Anne Kristin Gudmundsen og Audi Avant quattro-fantast Lars Richard Upsahl:
Anne Kristin Gudmundsen i Hærland i Indre Østfold har gullbilen som reddet USAs fjerde bilgigant, American Motors Corporation (AMC).
På slutten av 1970-tallet slet merket AMC tungt med slapt, inntørket modelltilbud og dertil visnende salgskurver.
Konsernet, som også inkluderte merket Jeep, rasket sammen allerede eksisterende komponenter: et AMC stasjonsvogn-karosseri, pluss 4x4-magi fra Jeep. For å jekke opp nyhetsverdien hevet designerne karosseriet og klistret på barske hjulbuer og annet stæsj. Resultatet, raringen AMC Eagle, ble en aldri så liten suksess.
Eagle-rytter Gudmundsen var på leting etter det hun kaller «ny bruktbil» da samboeren pekte på en annonse – og utbrøt spøkefullt: «Denne kan du jo kjøpe».
– Jeg tenkte: Den var jo litt annerledes, men jeg likte den. Vi reiste til selgeren og tok en titt. Det endte med at jeg konkluderte: «Vi er vel her for å ta den med hjem?».
Av utseende skiller den seg ut fra alt annet.
– Om jeg trenger litt oppmerksomhet, er det bare å kjøre en tur, ler Gudmundsen, som berømmer kjørekomforten:
– Og de breie frontsetene gir en følelse av å sitte i godstolen hjemme.
Hennes Eagle er en 1986-modell med et såkalt «Shift on the fly»-teknikk:
– Et artig navn på et system som gjør at jeg kan bytte mellom bakhjulstrekk og firehjulstrekk i fart. Den første 1980-modellen ble kun levert med permanent, låst trekk på alle fire – og var nok derfor litt røffere å kjøre.
Samboeren og Gudmundsen planlegger innkjøp av taktelt til Eagle: Anledningen er den 883 kilometer lange turen til neste sommers Euromeet for Rambler/AMC Club i Finland.
Hvem som er «best på alle fire» av AMC Eagle og Audi quattro?
– Det skal jeg ikke svare på, for jeg har bare erfaring med den ene, svarer Gudmundsen diplomatisk.
Lars Richard Upsahl bor på Mosby, omslag én mil nord for Kristiansand. Mange tenker på Sørlandet som «sommer hele året», men den som følger med på nyheter, fikk med seg den tidlige vinterens snøkaos på sørspissen av landet vårt.
– Her oppe i landet kan det fort bli skikkelig snøføre, selv om regnet pøser ned i Kristiansand sentrum, forklarer Upsahl, som har adresse i et styggbratt veistrekk – som sjelden er blant de første som blir brøytet.
Han ploger seg fram i snømassene med en Audi 100 Avant quattro – som hittil har bikket 380.000 kilometer.
Høsten 1984 kom Audi med det da allerede berømte firehjulstrekket quattro som tilvalg til storbilen 100. Kort tid etter var systemet også tilgjengelig for Avant, stasjonsvognutgavene av både 100 og toppmodellen 200. Stuttgart-merket hadde allerede utstyrt mellomklassemodellen 80 med quattro året i forveien, i 1983.
Upsahls onkel hadde en 100 quattro for mange år tilbake.
– Jeg bestemte meg: En sånn må jeg bare ha, gliser sørlendingen.
– Det som skiller quattro fra andre firehjulstrekk-systemer, er at disse tidlige utgavene fra 80–90-tallet har låsbare differensialsperrer. På min, som er en 1990-modell, har jeg kun sperre bak. Man kan aktivere sjøl med en bryter, så framkommeligheten er helt suveren – og jeg har ennå ikke satt meg fast.
Jeg vet rett og slett ikke om noen bedre vinterbil enn Audi med quattro, fastslår Uppsahl, som rapporterer at vidunderet «ikke bruker en dråpe olje».
– Til å være 32 år går den uvanlig godt – og føles fresk med godt bunndrag – selv med beskjedne 133 hk. Og lyden av den femsylindrede motoren er uovertruffen.
Rustfritt understell og karosseri skyldes bilens 20 år lange liv på saltfrie veier i Tynset-området. Den sto også ubrukt i garasje fra 2008 til 2019.
– Nå er trikset å vaske den flere ganger i uka gjennom vinteren. Jeg steller rett og slett godt med den – som takk for at den tar meg gjennom snøen, ler Upsahl.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: