ÅTTITALLSHELTER: Kan en AMC Eagle hamle opp med en Audi quattro?
ÅTTITALLSHELTER: Kan en AMC Eagle hamle opp med en Audi quattro?

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn:

Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Hele Norge vil ha firehjulstrekk, men har du prøvd firehjulstrøkk? Den ene av Motors trekk-entusiaster sverger til amerikansk, røff 4x4-teknikk og den andre til tysk, raft quattro-system. Les duellen.

Publisert Sist oppdatert

80-tallet? Det ga oss mye fæl mote.

Posøraktige posebukser, skamløse skulderputer og piggsveis med mer hårgelé enn hår.

Salgstall firehjulstrekk

  • Norge er i verdenstoppen i markedsandeler for firehjulstrekk.
  • Fra 2010 har salget økt med over 80 prosent.
  • Volvo, Tesla og BMW er blant merkene som selger mest 4x4.
  • Stasjonsvogner med firehjulstrekk kom for alvor i salg på 1980-tallet.

Fantes noe lyspunkt? Ja: Trenden med stasjonsvogner og trekk på alle fire hjul.

I Tyskland tok Audi sitt nyskapende firehjulstrekk fra sin glamorøse rallyvinner quattro – og monterte på Avant stasjonsvogn.

På den andre siden av Atlanterhavet, i USA, hentet AMC (American Motor Corporation) det avanserte 4x4-systemet til en traktor, unnskyld Jeep, og slang det under det småelegante karosseriet til en stasjonsvogn de allerede hadde i butikken (men også til en coupé, sedan og cabriolet).

Subaru var selvsagt tidligere ute, men det var Audi og AMC som forfinet ideen om firehjulstrekk på personbil – og gjorde det til en mote.

Hvem var – og er – mest vellykket? Tyskeren eller amerikaneren?

Følg i de djupe snøsporene til Eagle-entusiast Anne Kristin Gudmundsen og Audi Avant quattro-fantast Lars Richard Upsahl:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ØRNE-BILEN:</span> AMC Eagle er Anne Kristin Gudmundsens stasbil på vanskelig vei, også når hun og samboeren planlegger langtur til Finland.
ØRNE-BILEN: AMC Eagle er Anne Kristin Gudmundsens stasbil på vanskelig vei, også når hun og samboeren planlegger langtur til Finland.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">USA-PLOG:</span> Anne Kristin Gudmundsen i Indre Østfold liker AMC Eagle fordi den har personlighet – og det smarte, velprøvde firehjulstrekket til Jeep.
USA-PLOG: Anne Kristin Gudmundsen i Indre Østfold liker AMC Eagle fordi den har personlighet – og det smarte, velprøvde firehjulstrekket til Jeep.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HØYREIST:</span> Anne Kristin Gudmundsen omfavner et minst kjente amerikanske bilmerkene fra noen tiår tilbake: Skakkjørte AMC fikk ny fart med Eagle-modellen på grunn av nyheten med trekk på alle fire.
HØYREIST: Anne Kristin Gudmundsen omfavner et minst kjente amerikanske bilmerkene fra noen tiår tilbake: Skakkjørte AMC fikk ny fart med Eagle-modellen på grunn av nyheten med trekk på alle fire.

Anne Kristin Gudmundsen i Hærland i Indre Østfold har gullbilen som reddet USAs fjerde bilgigant, American Motors Corporation (AMC).

På slutten av 1970-tallet slet merket AMC tungt med slapt, inntørket modelltilbud og dertil visnende salgskurver.

Konsernet, som også inkluderte merket Jeep, rasket sammen allerede eksisterende komponenter: et AMC stasjonsvogn-karosseri, pluss 4x4-magi fra Jeep. For å jekke opp nyhetsverdien hevet designerne karosseriet og klistret på barske hjulbuer og annet stæsj. Resultatet, raringen AMC Eagle, ble en aldri så liten suksess.

Eagle-rytter Gudmundsen var på leting etter det hun kaller «ny bruktbil» da samboeren pekte på en annonse – og utbrøt spøkefullt: «Denne kan du jo kjøpe».

– Jeg tenkte: Den var jo litt annerledes, men jeg likte den. Vi reiste til selgeren og tok en titt. Det endte med at jeg konkluderte: «Vi er vel her for å ta den med hjem?».

Av utseende skiller den seg ut fra alt annet.

– Om jeg trenger litt oppmerksomhet, er det bare å kjøre en tur, ler Gudmundsen, som berømmer kjørekomforten:

– Og de breie frontsetene gir en følelse av å sitte i godstolen hjemme.

Hennes Eagle er en 1986-modell med et såkalt «Shift on the fly»-teknikk:

– Et artig navn på et system som gjør at jeg kan bytte mellom bakhjulstrekk og firehjulstrekk i fart. Den første 1980-modellen ble kun levert med permanent, låst trekk på alle fire – og var nok derfor litt røffere å kjøre.

Samboeren og Gudmundsen planlegger innkjøp av taktelt til Eagle: Anledningen er den 883 kilometer lange turen til neste sommers Euromeet for Rambler/AMC Club i Finland.

Hvem som er «best på alle fire» av AMC Eagle og Audi quattro?

– Det skal jeg ikke svare på, for jeg har bare erfaring med den ene, svarer Gudmundsen diplomatisk.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">QUATTRO-KLATRER:</span> Lars Richard Upsahl bruker Audi 100 Avant quattro hele vinteren igjennom –og har aldri satt seg fast i Sørlandets snømasser, takket være merkets berømte firehjulstrekk.
QUATTRO-KLATRER: Lars Richard Upsahl bruker Audi 100 Avant quattro hele vinteren igjennom –og har aldri satt seg fast i Sørlandets snømasser, takket være merkets berømte firehjulstrekk.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">QUALITET: </span>Audi 100 Avant quattro har firehjulstrekket til Audis rallyvinner fra tidlig 1980-tall, Audi quattro. Lars Richard Upsahl mener han ikke får bedre vinterbil på vinterføre.
QUALITET: Audi 100 Avant quattro har firehjulstrekket til Audis rallyvinner fra tidlig 1980-tall, Audi quattro. Lars Richard Upsahl mener han ikke får bedre vinterbil på vinterføre.

Lars Richard Upsahl bor på Mosby, omslag én mil nord for Kristiansand. Mange tenker på Sørlandet som «sommer hele året», men den som følger med på nyheter, fikk med seg den tidlige vinterens snøkaos på sørspissen av landet vårt.

– Her oppe i landet kan det fort bli skikkelig snøføre, selv om regnet pøser ned i Kristiansand sentrum, forklarer Upsahl, som har adresse i et styggbratt veistrekk – som sjelden er blant de første som blir brøytet.

Han ploger seg fram i snømassene med en Audi 100 Avant quattro – som hittil har bikket 380.000 kilometer.

Høsten 1984 kom Audi med det da allerede berømte firehjulstrekket quattro som tilvalg til storbilen 100. Kort tid etter var systemet også tilgjengelig for Avant, stasjonsvognutgavene av både 100 og toppmodellen 200. Stuttgart-merket hadde allerede utstyrt mellomklassemodellen 80 med quattro året i forveien, i 1983.

Upsahls onkel hadde en 100 quattro for mange år tilbake.

– Jeg bestemte meg: En sånn må jeg bare ha, gliser sørlendingen.

– Det som skiller quattro fra andre firehjulstrekk-systemer, er at disse tidlige utgavene fra 80–90-tallet har låsbare differensialsperrer. På min, som er en 1990-modell, har jeg kun sperre bak. Man kan aktivere sjøl med en bryter, så framkommeligheten er helt suveren – og jeg har ennå ikke satt meg fast.

Jeg vet rett og slett ikke om noen bedre vinterbil enn Audi med quattro, fastslår Uppsahl, som rapporterer at vidunderet «ikke bruker en dråpe olje».

– Til å være 32 år går den uvanlig godt – og føles fresk med godt bunndrag – selv med beskjedne 133 hk. Og lyden av den femsylindrede motoren er uovertruffen.

Rustfritt understell og karosseri skyldes bilens 20 år lange liv på saltfrie veier i Tynset-området. Den sto også ubrukt i garasje fra 2008 til 2019.

– Nå er trikset å vaske den flere ganger i uka gjennom vinteren. Jeg steller rett og slett godt med den – som takk for at den tar meg gjennom snøen, ler Upsahl.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge