PANORAMAFROKOST: Kjærestene Siri Juliane Meinhardt og Sander Overrein ser på stasjonsvogn som et av sommerens smarteste overnattingsmuligheter når frihet og moro står øverst på ønskelista.Foto: PRIVAT
Vi som sover i bilen i sommer:
Bilen er hotellrommet med den beste utsikten
Den ultimate friheten er å ta bilen på Norgesferie og spontan-innrede den til hotellsuite. Madrass, dyne, puter – og vilje til å ligge i skje – er alt som skal til.
Etter 2. verdenskrig og frem til slutten av 1970.-tallet var overnatting i bil alminnelig.
Bilfabrikkene bygget bilinteriører hvor «setene kan slås helt ned».
Kunder som satte pris på privatbil med sovemuligheter var enten handelsreisende, turister eller bare folk som hadde det trangt hjemme.
Grunnet den norske Allemannsretten har man lov å korttids-campe de fleste steder så lenge man holder god avstand til privathus. Les mer om det her.
Lykken? Å glemme å planlegge ferien med vilje, rase av gårde i en tilfeldig retning og overnatte i bilen et sted du aldri før har vært.
2021 er annerledes-året hvor planlegging av sommerferien har vært mer usikkert enn noen gang.
Stadig flere unge gjør som besteforeldre-generasjonen gjorde da de var i starten av livet – og E6: de ser bilinteriøret som en bule, en herlig hotell-suite, komplett med favorittmadrass, diger dyne eller luggom sovepose.
Vårt spørsmål om «hvem overnatter i bilen i sommer» i diverse nettfora, som giganten Norske veteranbiler på facebook, ga eksplosivt mange glade svar.
Vi inviterer oss selv inn i de rullende soverommerommene til kjæresteparet Siri Juliane Meinhardt og Sander Overrein, BMW-sleeper Leiv-Kristian Kilemo, Saab-søvnige Christian Hetland og Folkeseng-eier Øyvind Bekkelund:
Sander Overrein og kjæresten Siri Juliane Meinhardt i Sparbu rett utenfor Steinkjer befinner seg begge i den rare, rørende pangstarten av 20-årene.
En stund har en småfrekk, rigga Volvo 245 vært parets bruksbil med en utforskende, sikksakk-radius gjennom Trøndelag.
– En kveld bestemte vi oss spontant for å kaste et par madrasser i lasterommet og rase avgårde, ned mål om å finne en fin overnattsplass. Vi endte på Linesøya i Åfjord, forklarer Overrein.
Paret er ikke nødt til å ligge i skje for å få plass.
– Å sove i Volvoen var overraskende komfortabelt. Ettersom dette er en varebil kunne vi begge ligge på rygg side om side helt utstrakt uten problem.
Påfunnet med å gjøre Volvoen til hotellsuite har gitt mersmak.
– Vi har nettopp kommet hjem fra to ukers, langstrakt ferie på Andøya, i Lofoten og Bodø der vi overnattet i vår 1995-modell Audi A6, på samme vis.
Et lite, gassdrevet stormkjøkken utvider frokostutvalget med meny-favoritten «stekte egg».
– Tips for andre som vil overnatte i bil er å dekke til vinduene eller ha sotede ruter bak for å få det litt mørkt og hindre sol og varme. Husk også å ha vinduer på gløtt for å få litt luft.
Leiv-Kristian Kilemo i Fjellstrand på Nesodden utenfor Oslo kombinerer interessen for raske BMWer med rolige overnattinger på ytterst, elegant vis.
En plane om å delta på et todagers treff for BMW-entusiaster gjorde at han fikk lyst til å teste ut en idé.
– Jeg skrudde løs passasjersetet foran, fant noe plank, snekret en sengebunn og kastet en madrass oppå det hele, jubler Kilemo.
– Jeg synes den enkle løsningen var et litt artig påfunn, og i tillegg viste den seg å fungere utmerket. Man svinger tross alt ikke inn på et treff med mange BMWer i campingbil, ler han.
De fleste av Kilemos stammefrender i BMW-miljøet sov i ly av teltduk.
– Jeg tenkte at min hjemmesnekrede seng ville være mer behagelig enn et klamt telt og tynt liggeunderlag.
Resten av sommeren er åpen. Når nye treffmuligheter dukker opp har Kilemo uansett muligheten til å reise uten særlige tanker for forberedelser. Plankesengen ligger alltid klar.
Christian Hetland i Sandnes satser på Saab for søvn.
Den svenske, nå nedlagte fabrikken - som en gang var Trollhättans stolthet – bygget bilene slik at setene kunne gjøres om til seng i en håndvending. På 1960-tallet hadde langt fra alle mulighet for å ta inn på hotell.
– Saab reklamert med sovemuligheter for mor, far og barnet. Det er nok relativt trangt i forhold til dagens gjennomsnitts BMI, smiler Hetland.
Han fikk prøve ut løsningen under et, stort internasjonalt Saab treff i Norge, som gikk fra Bergen til Lom øverst i Gudbrandsdalen.
– Sovekomforten var ikke så verst. Jeg måler 1,80 og la meg rett og slett bare litt på skrå. Setene har svært gode fjører som gjør at man føler man troner på verdens beste, gode, gammeldagse madrass. Det føles helt fint gjennom noen glade sommerdager, sier han.
På forhånd hadde han handlet en enkel presenning som i håp om å dekke til mot lys og nysgjerrige blikk.
– Jeg må ha en følelse av litt privatliv: innsyn i en slik bil er jo ellers lett.
Men det ble tidlig lyst om morgen, gitt. Jeg hadde ikke testet lys-tettheten på presenningen før turen, ler han.
Hetlands trofaste tur-venn, Coco, hadde egen soveseksjon med kurv, men er dessverre sidene bildene ble tatt gått bort.
– Hun er dypt savnet, sier han.
Problemet med nye bilers seter er at de er full av elektronikk og annet som gjør dem tunge.
– Det er kanskje like greit at de mangler den geniale sovesal-løsningen til gammel-saabene. Jeg vet enkelte bruker sine nyere 9-5 stasjonsvogner til overnatting. Alt går jo, når man er på en campingplass med fasiliteter, fastslår Hetland.
Når Øyvind Bekkelund i Skreia på Toten i Innlandet prater om «på å kjøre seng», menes en snasen Folkevognbuss som på få sekunder konverteres til folkeseng.
– Når jeg deltar på lokale fester – hvor det er enkelt å ha med «medbrakt», det vil si eget husrom – så slipper jeg å mase med å prøve å få skyss hemmat, ler han.
Bilen er blant de aller beste å sove i, ifølge samme mann.
– Jeg slår ned bordet i midten av interiøret, og legger seterygger mellom sofaer. Da får jeg seng i praktisk talt hele bilen, sier han.
Vanligvis durer han også avgårde fra treff til treff i sommerhalvåret.
– Det er mye artig som trekker, og heldigvis en del som skjer her på Totenåsen, sier han.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: