GYLNE TIDER: Eiendomsutvikler Paul Groven har gitt sin Mercedes AMG E63S V8 Biturbo med 612 hester den gylne detaljen han synes gir det lille ekstra.Foto: LEON GROVEN
Vi som kjører gullfarga felger:
Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Stadig fler drømmer om å sko bilene sine med gull-lakkerte felger. Møt tre gullegode sjeler med ulike argumenter for å gå for gull.
Gullfargede felger blir stadig mer populært blant norske bileiere.
Flere nye elbiler kan leveres med slike, forgylte «sko».
Tradisjonen med gullfargede felger har sitt opphav i racinghistorie, og skulle bære bud om hvilket edelt metall føreren siktet mot.
Pynt deg med gull og bli glad. Et kjede om halsen eller felger på bilen – folk kommer til å snakke, skravle, sladre: sølv er diskresjon, gull er provokasjon. Harry? Nei, herlig!
Vi lever i en gullalder for gull-fargede felger på alle typer kjøretøy.
Nordmenns interesse for forfgylt «skotøy» til bil har så smått eksplodert, og er nå en liten gullgruve for både enkelte bilmerker og produsenter av spesialfelger. Også da Audi nylig slapp sin helektriske Q4 e-tron Edition One var den utstyrt med forgylte pensko (enkelte kaller det «bronse, men felgene skinner likefullt som gull i høstsola).
Her er «gullrekka» av Motors utvalgte: Rallygen-arving Jan Petter Haugland, eiendomsutvikler Paul Groven, og rotfyllingsspesialist Johan Andreas Furebotten:
Porsche Taycan 4S-eier Johan Andreas Furebotten i Bodø er én av landets få tannlegespesialister innen rotfylling – på fagspråket kalt «endondontist»: med andre ord er det lett å fatte at mannen er opptatt av detaljer på presisjonsnivå.
– Dette er velkjente 20-tommers MOMO RF-01 felger i bronse metallic, skodd med sporty gummi av typen Michelin PS4. MOMO er hyppig å se på Porscher og jeg bruker settet til trackdays og annen inspirert kjøring.
Furebotten kaller dem «sommersko».
– Om høsten skifter jeg til Continental gummi på Porsches egne Taycan Aero 19-tommer for jobbpendling hver tredje uke fra Bodø til Trondheim. Vinterhjula er piggfrie Nokian R3 på Porsches Turbo Aero 20-tommer, ramser han ivrig opp.
– Jeg kjøpte min Taycan av en kar i Tromsø med disse gylne MOMO-felgene, som jeg mener kler bilen svært godt. Sort karosseri kan fort bli litt kjedelig, men felgene gjør underverker. Hverdagen trenger farge – spesielt i disse koronatider, sier han.
Pandemien er grunnen til at Furebotten sluttet å ta ruteflyet mellom arbeidsoppgavene i Bodø og Trondheim og heller kjører privatbilen.
– Det hjelper selvsagt at jeg trives bak rattet. Enn så lenge er Taycanen mitt eget lille, private jetfly, gliser han.
Racinginteresserte Furebotten har allerede hatt en rekke kjøretøy med gullfargede felger og spreke karosserifarger i stallen, og tenker derfor lite på om han vekker oppsikt.
– Grønn eller rosa bil har jeg enda tilgode å eie, og neste års Taycan 2022-modell er fantastisk i Rubystar Red. Vi får se hva fremtiden bringer, sier rotfyllings-spesialisten med teft for kulør.
Hva ville han si til slentrende slendrianer som måtte mene at gullfelger er litt i overkant «mye»?
– Om folk ikke har bedre ting å ta seg til enn å mene sterke ting om hva andre liker å ha rundt seg – dét være seg en fargerik sporty bil, eller fancy felger, så får de se å ta seg en bolle: «live and let live» sier jeg, ler Furebotten.
Han og familien startet årets bilferie med treff på Arctic Circle Raceway hvor Porsche Club Norge arrangerte kjørekurs for medlemmene samt NM-løp i ulike klasser. Han og Taycan endte med førstepremie i firedørs-klassen i autoslalom.
– Bilen klarer fint 40-42 mil mellom ladestopp – også skodd med gullfelgene, bekrefter han.
Mercedes V8 BiTurbo-rytter Paul Groven bor i Elnesvågen i Hustadvika i Møre og Romsdal, hvor den tidligere skipperen og fiskeren er daglig leder i eget eiendomsutviklingsselskap.
– I 15 år har jeg valgt sortlakkerte felger til alle mine Audi RS-modeller: det var på altså tide å prøve noe nytt. Og som kjent skal det svært til for å skille seg ut.
Groven peker begeistret på innsiden av sin Mercedes AMG E63 V8 BiTurboss forgylte eker, hvor de synlige karbonbremsene også er omhyggelig gullfarget.
– Med karosserifarge i hvit perlemor blir dette helt rått i lyset fra solnedgangen. Ingenting er harry i 2021, ler Groven.
Flere kan bli gladere om de «kjører sin egen stil»:
– Det som er harry for noen, er kult for andre. Mye ungdom har bilinteresse, og ved å anerkjenne at «harry» er ok, så inkluderer man isteden for å ekskludere. Jeg hadde selv på midten av 90-tallet Norges første BMW e30 godkjent med M5-motor og 17-toms felger: mange så det som blodharry med så store hjul, mens i dag leveres det knapt en nybil med så små felger, ler han.
– I lys av suksessen til NRK-serien Rådebank – som handler om ung bilkultur i bygde-Norge – kan myndigheten med hell støtte bilhobby som psykososialt tiltak for de oppvoksende slekt, fyrer «gull-Groven» av.
Skoda-racer Jan Petter Haugland på Setskog i Akershus, har verdens mest meningsfylte jobb som utekontakt – oppsøkende sosialarbeider – i Aurskog-Høland kommune.
På fritiden ratter han to gullpyntede Skodaer.
– Disse gullfelgene, som jeg kun har ett sett av, og som går på rundgang mellom de to bilene, sitter nå på min Skoda 130RS med hvit, rød og blå rallydekort lakkfarger, forklarer Haugland.
Den røde sedanen Skoda 120 står for øyeblikket på verkstedbukk i «beauty-salongen» for en real oppgradering.
– Skoda 130 RS fabrikksbiler til rallyformål fra slutten på 70-tallet og begynnelsen på 80-årene var for det meste utstyrt med gullfelger, både disse todelte, skrudde magnesiumfelgene, som jeg har, og andre typer. Derfor føles gullfelger riktig for meg på en rally Skoda, fastslår han.
Motor har tidligere omtalt Skodaen i forbindelse med rallylegenden John Haugland:
– Ja, jeg er sønn til min far, ler Haugland junior.
– Rallyvinneren er jo liksom pappas bil, siden han har kjørt den i utallige løp, men jeg står nå som eier n, og vi bruker den begge to så ofte vi kan ved passende anledninger, sier «HauGULLand».