GYLNE TIDER: Eiendomsutvikler Paul Groven har gitt sin Mercedes AMG E63S V8 Biturbo med 612 hester den gylne detaljen han synes gir det lille ekstra.
GYLNE TIDER: Eiendomsutvikler Paul Groven har gitt sin Mercedes AMG E63S V8 Biturbo med 612 hester den gylne detaljen han synes gir det lille ekstra.

Vi som kjører gullfarga felger:

Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Stadig fler drømmer om å sko bilene sine med gull-lakkerte felger. Møt tre gullegode sjeler med ulike argumenter for å gå for gull.

Publisert Sist oppdatert

Gullfargede biler

  • Gullfargede felger blir stadig mer populært blant norske bileiere.
  • Flere nye elbiler kan leveres med slike, forgylte «sko».
  • Tradisjonen med gullfargede felger har sitt opphav i racinghistorie, og skulle bære bud om hvilket edelt metall føreren siktet mot.

Pynt deg med gull og bli glad. Et kjede om halsen eller felger på bilen – folk kommer til å snakke, skravle, sladre: sølv er diskresjon, gull er provokasjon. Harry? Nei, herlig!

Vi lever i en gullalder for gull-fargede felger på alle typer kjøretøy.

Nordmenns interesse for forfgylt «skotøy» til bil har så smått eksplodert, og er nå en liten gullgruve for både enkelte bilmerker og produsenter av spesialfelger. Også da Audi nylig slapp sin helektriske Q4 e-tron Edition One var den utstyrt med forgylte pensko (enkelte kaller det «bronse, men felgene skinner likefullt som gull i høstsola).

Her er «gullrekka» av Motors utvalgte: Rallygen-arving Jan Petter Haugland, eiendomsutvikler Paul Groven, og rotfyllingsspesialist Johan Andreas Furebotten:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GULLPLASSERING: </span>Johan Andreas Furebotten i Bodø synes gullfelger hører hjemme både i og utenfor racingbanen, og at det må være opp til enhver å pynte bilen som man vil: det viktigste er at man faktisk gjør noe ekstra ut av det åket man har.
GULLPLASSERING: Johan Andreas Furebotten i Bodø synes gullfelger hører hjemme både i og utenfor racingbanen, og at det må være opp til enhver å pynte bilen som man vil: det viktigste er at man faktisk gjør noe ekstra ut av det åket man har.

Porsche Taycan 4S-eier Johan Andreas Furebotten i Bodø er én av landets få tannlegespesialister innen rotfylling – på fagspråket kalt «endondontist»: med andre ord er det lett å fatte at mannen er opptatt av detaljer på presisjonsnivå.

– Dette er velkjente 20-tommers MOMO RF-01 felger i bronse metallic, skodd med sporty gummi av typen Michelin PS4. MOMO er hyppig å se på Porscher og jeg bruker settet til trackdays og annen inspirert kjøring.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FELG I SOLNEDGANG: </span>Porsche Taycan-elsker Johan Andreas Furebotten mener småfrekke gullfelger på langt nær kompenserer for tradisjonell, sort karosserifarge.
FELG I SOLNEDGANG: Porsche Taycan-elsker Johan Andreas Furebotten mener småfrekke gullfelger på langt nær kompenserer for tradisjonell, sort karosserifarge.

Furebotten kaller dem «sommersko».

– Om høsten skifter jeg til Continental gummi på Porsches egne Taycan Aero 19-tommer for jobbpendling hver tredje uke fra Bodø til Trondheim. Vinterhjula er piggfrie Nokian R3 på Porsches Turbo Aero 20-tommer, ramser han ivrig opp.

– Jeg kjøpte min Taycan av en kar i Tromsø med disse gylne MOMO-felgene, som jeg mener kler bilen svært godt. Sort karosseri kan fort bli litt kjedelig, men felgene gjør underverker. Hverdagen trenger farge – spesielt i disse koronatider, sier han.

Pandemien er grunnen til at Furebotten sluttet å ta ruteflyet mellom arbeidsoppgavene i Bodø og Trondheim og heller kjører privatbilen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">RACINGFARGET:</span> Johan Andreas Furebotten stiller med sin elektriske Porsche Taycan på Porsches egne løpsdager for kunder og andre interesserte.
RACINGFARGET: Johan Andreas Furebotten stiller med sin elektriske Porsche Taycan på Porsches egne løpsdager for kunder og andre interesserte.

– Det hjelper selvsagt at jeg trives bak rattet. Enn så lenge er Taycanen mitt eget lille, private jetfly, gliser han.

Racinginteresserte Furebotten har allerede hatt en rekke kjøretøy med gullfargede felger og spreke karosserifarger i stallen, og tenker derfor lite på om han vekker oppsikt.

– Grønn eller rosa bil har jeg enda tilgode å eie, og neste års Taycan 2022-modell er fantastisk i Rubystar Red. Vi får se hva fremtiden bringer, sier rotfyllings-spesialisten med teft for kulør.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GUTTETUR: </span>Johan Andreas Furebotten på baneløp med sønnene Sivert (15) foran og Elias (13) bak.
GUTTETUR: Johan Andreas Furebotten på baneløp med sønnene Sivert (15) foran og Elias (13) bak.

Hva ville han si til slentrende slendrianer som måtte mene at gullfelger er litt i overkant «mye»?

– Om folk ikke har bedre ting å ta seg til enn å mene sterke ting om hva andre liker å ha rundt seg – dét være seg en fargerik sporty bil, eller fancy felger, så får de se å ta seg en bolle: «live and let live» sier jeg, ler Furebotten.

Han og familien startet årets bilferie med treff på Arctic Circle Raceway hvor Porsche Club Norge arrangerte kjørekurs for medlemmene samt NM-løp i ulike klasser. Han og Taycan endte med førstepremie i firedørs-klassen i autoslalom.

– Bilen klarer fint 40-42 mil mellom ladestopp – også skodd med gullfelgene, bekrefter han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GULLEGOD: </span>Eiendomsutvikler Paul Groven fotograferer gjerne sin Mercedes i kveldsola ved Atlanterhavsvegen i Møre og Romsdal.
GULLEGOD: Eiendomsutvikler Paul Groven fotograferer gjerne sin Mercedes i kveldsola ved Atlanterhavsvegen i Møre og Romsdal.

Mercedes V8 BiTurbo-rytter Paul Groven bor i Elnesvågen i Hustadvika i Møre og Romsdal, hvor den tidligere skipperen og fiskeren er daglig leder i eget eiendomsutviklingsselskap.

– I 15 år har jeg valgt sortlakkerte felger til alle mine Audi RS-modeller: det var på altså tide å prøve noe nytt. Og som kjent skal det svært til for å skille seg ut.

Groven peker begeistret på innsiden av sin Mercedes AMG E63 V8 BiTurboss forgylte eker, hvor de synlige karbonbremsene også er omhyggelig gullfarget.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PEKELEKEN: </span>Paul Groven peker på en ny, norsk trend hvor gullfargede felger blir stadig mer populær. Her med sin Mercedes AMG E63 V8 BiTurbo.
PEKELEKEN: Paul Groven peker på en ny, norsk trend hvor gullfargede felger blir stadig mer populær. Her med sin Mercedes AMG E63 V8 BiTurbo.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GULLVOGNA:</span> Paul Groven går for gull når det gjelder Mercedes med ytelser som bikker 610 hester.
GULLVOGNA: Paul Groven går for gull når det gjelder Mercedes med ytelser som bikker 610 hester.

– Med karosserifarge i hvit perlemor blir dette helt rått i lyset fra solnedgangen. Ingenting er harry i 2021, ler Groven.

Flere kan bli gladere om de «kjører sin egen stil»:

– Det som er harry for noen, er kult for andre. Mye ungdom har bilinteresse, og ved å anerkjenne at «harry» er ok, så inkluderer man isteden for å ekskludere. Jeg hadde selv på midten av 90-tallet Norges første BMW e30 godkjent med M5-motor og 17-toms felger: mange så det som blodharry med så store hjul, mens i dag leveres det knapt en nybil med så små felger, ler han.

– I lys av suksessen til NRK-serien Rådebank – som handler om ung bilkultur i bygde-Norge – kan myndigheten med hell støtte bilhobby som psykososialt tiltak for de oppvoksende slekt, fyrer «gull-Groven» av.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TSJEKKISK GULL: </span>Jan Petter Haugland står nå som eier av farens (John Haugland) gullvinner fra utallige rally tilbake til 1970-tallet – og bruker den så ofte han kan på veiene i Akershus.
TSJEKKISK GULL: Jan Petter Haugland står nå som eier av farens (John Haugland) gullvinner fra utallige rally tilbake til 1970-tallet – og bruker den så ofte han kan på veiene i Akershus.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PRAHA-FORGYLLING</span>: Jan Petter Haugland lar innimellom hans andre Skoda, en 120 sedan, få låne gullskoene til søstra, 130RS.
PRAHA-FORGYLLING: Jan Petter Haugland lar innimellom hans andre Skoda, en 120 sedan, få låne gullskoene til søstra, 130RS.

Skoda-racer Jan Petter Haugland på Setskog i Akershus, har verdens mest meningsfylte jobb som utekontakt – oppsøkende sosialarbeider – i Aurskog-Høland kommune.

På fritiden ratter han to gullpyntede Skodaer.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SKODAGULL: </span>Jan Petter Haugland.
SKODAGULL: Jan Petter Haugland.

– Disse gullfelgene, som jeg kun har ett sett av, og som går på rundgang mellom de to bilene, sitter nå på min Skoda 130RS med hvit, rød og blå rallydekort lakkfarger, forklarer Haugland.

Den røde sedanen Skoda 120 står for øyeblikket på verkstedbukk i «beauty-salongen» for en real oppgradering.

– Skoda 130 RS fabrikksbiler til rallyformål fra slutten på 70-tallet og begynnelsen på 80-årene var for det meste utstyrt med gullfelger, både disse todelte, skrudde magnesiumfelgene, som jeg har, og andre typer. Derfor føles gullfelger riktig for meg på en rally Skoda, fastslår han.

Motor har tidligere omtalt Skodaen i forbindelse med rallylegenden John Haugland:

– Ja, jeg er sønn til min far, ler Haugland junior.

– Rallyvinneren er jo liksom pappas bil, siden han har kjørt den i utallige løp, men jeg står nå som eier n, og vi bruker den begge to så ofte vi kan ved passende anledninger, sier «HauGULLand».

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil