TEAM–SAMARBEID: Åse Kleveland har holdt sin Saab Sonett på veien i 53 år og nå har Aasum Bil på Kongsvinger gitt den nytt skyv. På bildet: Espen Berglund, Tom Slåstad, Tommy Lillenes, verkstedeier Atle Aasum, Connie Sørpebøl og Jan Werner Andersen.
TEAM–SAMARBEID: Åse Kleveland har holdt sin Saab Sonett på veien i 53 år og nå har Aasum Bil på Kongsvinger gitt den nytt skyv. På bildet: Espen Berglund, Tom Slåstad, Tommy Lillenes, verkstedeier Atle Aasum, Connie Sørpebøl og Jan Werner Andersen.

Vi som suser forbi deg i Saab Sonett:

«Mange lurer på om den er en Porsche»

Gjennom 53 år har Åse Kleveland helårskjørt sin Saab Sonett, og er kanskje den i Norge som har beholdt sin bil lengst. I hop med Mr Saab, Rolf Asbjørn Haugmo, forklarer hun hvorfor Sonett er så stygt undervurdert som gledesspreder.

Publisert Sist oppdatert

Saab Sonett

  • Svensk sportsbil som ble bygget i tre tapninger, Sonett I, II og III. Saab fikk selveste Henrik Thor-Larsen til å designere setene (Sonett III), som ellers er verdensberømt for futuristiske Ovalia Egg Chair.
  • Sonett I (Saab 94) ble bygget fra 1956 til 1958 i seks eksemplarer.
  • Sonett II (Saab 97) ble framstilt i fra 1966 til 1969 nærmere 1900 enheter. De fleste var utstyrt med Fords V4-motor (dette er bilen til Åse Kleveland). Karosseri-forslaget til Saabs legendariske designer, Sixten Sason, ble overraskende nok skrotet for denne modellen.
  • Sonett III (også kodemerket Saab 97) ble produsert i over 8300 eksemplarer fra 1970 til 1974, fortsatt med V4-motor. Den italienske designeren Sergio Coggiola sto i hovedak bak formgivingen, men Gunnar Sjøgren bidro også. Coggiola la også designfingrene borti den kuriøse Volvo 262C (1977-1981), en kupéversjon av 240-serien med senket taklinje.
  • I følge nettstedet Saab Planet er modellnavnet «Sonett» svensk for «så nett og fin» - men har også hint til italienske «sonetto» - som er en korthugde kjærlighetssanger med opprinnelse fra 1200-tallet.
  • Forsikringsselskapet Hagerty verdsetter perfekt restaurerte eksemplarer av Sonett til opp mot 30.000 dollar.

Sverige har født drøssevis av stjernenavn – som Zlatan Ibrahimovic, Stellan Skarsgård, Greta Garbo og, ja: Greta Thunberg – men Saab Sonett?

Den underkjente, smale sportsbilen med frekke Ferrari-ambisjoner og symaskin-aktig V4-motor glitrer likevel om kapp med de store.

Amerikanerne kaller den kjærlig en «underdog» og enkelte gjør hva som helst for å sikre seg et eksemplar av arten.

Artisten Åse Kleveland har kjørt sin Sonett i over 50 år og sammen med Saab Sonett-entusiast Rolf Asbjørn Haugmo forklarer hun fascinasjonen for fenomenet:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TOMMELFINGER-REGEL:</span> Åse Kleveland har kjørt sin Saab Sonett som helårsbil gjennom sludd, slaps, grus, asfalthull og andre påkjenninger gjennom 53 år. På tampen av juni måned i år fikk hun bilen tilbake – fullt rehabilitert – fra Automester Aasum bil i Kongsvinger.
TOMMELFINGER-REGEL: Åse Kleveland har kjørt sin Saab Sonett som helårsbil gjennom sludd, slaps, grus, asfalthull og andre påkjenninger gjennom 53 år. På tampen av juni måned i år fikk hun bilen tilbake – fullt rehabilitert – fra Automester Aasum bil i Kongsvinger.

Artisten Åse Kleveland er æresmedlem i klubben GammalSaabens venner.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TOPPNYHET:</span> Åse Kleveland uttalte til magasinet NÅ i 1969 at hun «Ville kjøre fort, men også godt». Hun var ivrig på å lære å kjøre rally av de dyktigste og hadde året før overraskende byttet inn sin macho Ford Mustang i nette Saab Sonett.
TOPPNYHET: Åse Kleveland uttalte til magasinet NÅ i 1969 at hun «Ville kjøre fort, men også godt». Hun var ivrig på å lære å kjøre rally av de dyktigste og hadde året før overraskende byttet inn sin macho Ford Mustang i nette Saab Sonett.

I 53 år har vår tidligere kulturminister kick-akselerert, skrenset, sladdet og på alle andre måter tynt og nytt sin Saab Sonett som helårs bruksbil – til et kjærlig bristepunkt.

Nylig sendte hun den på et to måneder, utvidet spa-opphold hos Automester Aasum Bil i Kongsvinger.

Hun er så glad i svensken at da forgasseren skulle ut, fotograferte hun den i høstsolas skinn fra samtlige vinkler, fordi hun synes formen var så vakker at den minnet om et smykke.

Kleveland oppgir likevel at Sonetten sjelden har fått den omsorgen den fortjener.

– De seneste 30 årene mine har vært litt fri flyt, hvor jeg har arbeidet på ulike adresser – og Saaben har hatt hjemmehavn ulike steder. Jeg har samtidig hatt stor glede av å være kunde hos flere gode verksteder, som hos Prepple (kjent som frontfigur i bandet DumDum Boys, red. anm.) på Alnabru, et verksted med kvalitet og karakter, forklarer hun.

Korona-pandemien ble en uventet luke til å få finger’n ut:

– Nå som alt sto stille tenkte jeg at tiden var inne for en ordentlig overhaling av hele bilen.

Kleveland fikk hjelp av gammel-Saab-nerd Gisle Lian Olsen som tipset om det Saab-spesialiserte verkstedet Automester Aasum Bil i Kongsvinger. Hun uttaler bynavnet med en sjelden varme i stemmen:

– Tenk, i 1968, året da jeg kjøpte bilen, startet den og jeg et stort såkalt bakkeløp nettopp på Kongsvinger. Siden var jeg engasjert i en rekke lokale løp. Å få komme tilbake var flott, sier hun, og innrømmer at hun ikke hadde besøkt Kongsvinger på lang tid.

– Men nå føles det litt som å ha familie der.

Hun beskriver Kongsvinger-verkstedets sjef, Atle Aasum, som «primus motor».

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SAMMENSVEISET: </span>Åse Kleveland ga sin Saab Sonett til den tradisjonsrike bedriften Automester Aasum Bil på Kongsvinger og fikk den tilbake to måneder senere som en nærmest ny bil. Foran fra venstre: Espen Berglund, Åse Kleveland, Tom Slåstad. Bak fra venstre: Tommy Lillenes, verkstedeier Atle Aasum, Connie Sørpebøl og Jan Werner Andersen.
SAMMENSVEISET: Åse Kleveland ga sin Saab Sonett til den tradisjonsrike bedriften Automester Aasum Bil på Kongsvinger og fikk den tilbake to måneder senere som en nærmest ny bil. Foran fra venstre: Espen Berglund, Åse Kleveland, Tom Slåstad. Bak fra venstre: Tommy Lillenes, verkstedeier Atle Aasum, Connie Sørpebøl og Jan Werner Andersen.

– Jeg har jo ant hva som dunker, skramler og rister i bilen, men årsakene har jeg visst lite eller ingenting om. Å diagnostisere problemene har jeg med rund hånd overlatt til Aasum og hans dyktige team, ler Kleveland.

I løpet av de to månedene med rehabilitering fikk nye hun venner:

– Kontakten med de ansatte på Kongsvinger-verkstedet har vært ordentlig hyggelig og jeg har med stor spenning sett fram til det jeg kaller «dagens rustflekk»: bilder fra Aasum som har tikket inn på telefonen, som dokumenterer det fortløpende arbeidet med bilen, sier Kleveland.

Da bilen var ferdig rehabilitert i juni ble det hele avsluttet i «nøkternt, men festlig lag»:

– Vi hadde en liten seanse med kringle og bilsnakk på verkstedhallen. Flere av gutta på verkstedet kjører rally, og samlingen ble avsluttet med en topptrimmet løpsbil som fikk Sonetten til å låte som en sivilisert katt. Den hadde vært drømmen min!

Etterpå kunne Kleveland fyke av gårde uten at bilen skramlet.

– Det var en utrolig vakker dag med masse sol på Hedmarkens sideveier – en tur med Sonetten som ble som et blikk tilbake i livet.

En strålende rallykjører

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MOTEIKON: </span>Åse Kleveland kjøpte motebilen Saab Sonett i 1968 og var et naturlig valg for magasiner når det var snakk om å vise trender. Kleveland hadde imidlertid andre planer og ble til slutt en av Norges mest markante kulturministre.
MOTEIKON: Åse Kleveland kjøpte motebilen Saab Sonett i 1968 og var et naturlig valg for magasiner når det var snakk om å vise trender. Kleveland hadde imidlertid andre planer og ble til slutt en av Norges mest markante kulturministre.

Som nyslått Sonett-eier for 50 år siden beskriver hun seg som bilentusiast som «slukte bilblader og nyheter om rallysport».

– Jeg var overbevist om at jeg skulle bli en strålende rallykjører, men skjønte ikke da at du må satse alt. Mye av bilsporten fant sted langs grensen mellom Norge og Sverige, og nå er jeg altså tilbake her.

Etter så mange år har Klevelands Saab Sonett et miljøvennlig skjær over seg, for den som vil se:

– Det har jo vært miljøsmart å beholde Sonetten istedenfor å bytte den – normale mennesker eier ingen bil i 53 år. Overfor meg selv mener jeg at jeg kan forsvare dette, for gleden ved bil skal ingen få ta fra meg, og veteranbiler er kulturarv på høyt nivå. Jeg kommer ikke til å sykle vinterstid i dyp snø inn i alderdommen, lover hun.

– Jeg kjører mindre enn noensinne. Min gamle Sonett innbyr ikke til å ligge og dunke med på motorveien.

Kontaktskaper

Sonetten har alltid vært en kontaktskaper.

– Nærmest hver gang jeg kommer tilbake til bilen står folk og ser på. En mann fra Telemark fortalte at han og sønnene hadde stått i et veikryss en halv dag for å speide etter bilen: lokalavisen hadde skrevet at «Kleveland kommer i sin Sonett», sier hun, og forteller at «mange lurer på om det egentlig er en klassisk Porsche eller en mini-Corvette».

Folk observerer ofte Kleveland alene bak rattet i Sonetten:

– For å si det mildt er det å sitte på ikke alltid så morsomt som å kjøre. Min elskede mann gjennom 36 år er for høy og får rett og slett ikke plass. Andre sier de får vondt i ryggen av manglende fjæring, og ber ikke om å få sitte på én gang til. Lillebjørn Nilsen mente for eksempel at turen i Sonetten på 70-tallet var noe av det verste han hadde opplevd. Nå skremmer jeg ikke lenger passasjerer med farten, men heller med mangel på komfort, ler Kleveland, som legger til:

– Jeg trener ikke mye, men holder meg i form ved å hoppe inn og ut av Sonetten.

Rigga og rød

Rolf Asbjørn Haugmo i Asker er det nærmeste vi kommer en dobbel dose Mr Saab, enten han vil eller ikke:

På det ene treffet er han observert med sin rallyrigga, illrøde Saab 96, og på det andre med sine like ille røde Sonett.

Sånn har han holdt på i årevis.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FERRARIRØD:</span> Rolf Asbjørn Haugmo i Asker bruker sin Saab Sonett hele sommeren og setter pris på motor- og eksoslyden som produserer et lite flerr.
FERRARIRØD: Rolf Asbjørn Haugmo i Asker bruker sin Saab Sonett hele sommeren og setter pris på motor- og eksoslyden som produserer et lite flerr.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BESTEVENNER: </span>Rolf Asbjørn Haugmo ratter en rallytøff 96 V4 (i bakgrunnen) med skinnremmer over panseret og flere andre småfrekke detaljer – og har plusset på med en Danmark-importert Sonett (I forgrunnen).
BESTEVENNER: Rolf Asbjørn Haugmo ratter en rallytøff 96 V4 (i bakgrunnen) med skinnremmer over panseret og flere andre småfrekke detaljer – og har plusset på med en Danmark-importert Sonett (I forgrunnen).

Haugmos historie med Sonett starter på Vagn's Saab-museum, som ligger postkort-vakkert til på øya Als øst for Jylland i Danmark. Øya er omkranset av stred, sund og sjø med hyggelige navn som bare danskene kan uttale: Lillebælt, Flensborg, Alssundet og Elsfjord.

– Jeg besøkte egentlig museet for å snuse på en snasen 1962 modell Saab 96 totakter, men innehaveren viste meg også en pen Sonett III fra 1973. Da var det gjort, forklarer Haugmo.

Bilens hadde en fortid fra Kansas City i Texas, og museet hadde skipet den til Danmark i 1986 og restaurert den. Den stod utstilt til glede for publikum inntil 2000, da Haugmo kjøpte den, tok den hjem og lot den bli kjent med sin ukjente søster, den røde Saaben han allerede hadde i garasjen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FORMFREKK: </span>Selv om Saab Sonett i hovedsak er designet av det tidligere, italienske designhuset Coggiola, er nøysomheten som preger konstruksjonen utpreget typisk svensk.
FORMFREKK: Selv om Saab Sonett i hovedsak er designet av det tidligere, italienske designhuset Coggiola, er nøysomheten som preger konstruksjonen utpreget typisk svensk.

– Jeg er blitt veldig glad i bilen, og vi i familien har hatt mange fine opplevelser med den, sier han.

Det hagler med hyggelige kommentarer når han stopper på ulike steder langs veien:

– Sonett er en sjelden fugl som blir lagt merke til. En mann kom bort til meg og spurte om det var en Ferrari, ler Haugli, og skyter inn at sammenligningen er drøy, selv om selv om designeren, Sergio Coggiola, kommer fra Italia.

– Min Sonett har fått hjelp av spesialisten JT Tuning eksos som gir den en herlig motor- og eksoslyd med flerr som både kult og kanskje litt slitsomt – hvis man skal kjøre langtur, skratter Haugmo.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen