HENGERGLEDE: Even Eikås og hans sønn Matheo (6) løser hverdagslige transportbehov med røslig tilhenger. Som bildet viser, kan den også benyttes som balkong.
HENGERGLEDE: Even Eikås og hans sønn Matheo (6) løser hverdagslige transportbehov med røslig tilhenger. Som bildet viser, kan den også benyttes som balkong.

Vi som elsker tilhengere:

Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

For noen av oss er den forbaska, fantastiske tilhengeren den tingen i livet vi kanskje er mest glad i. Fem henger-tilhengere forteller om alt det rare de bruker dem til.

Publisert Sist oppdatert

Tilhengere i Norge

  • Per 1. mars 2021 var det 1.485.160 registrerte tilhengere, inkludert smått og stort, i Norge. I løpet av årets to første måneder økte bestanden med 3351.
  • Ved årsskiftet 2009/2010 var det registrert 1.109.965 tilhengere, slep og semitrailere i Norge.

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

Tilhengeren? Den fjerner problemene dine – permanent. Du kan laste hengeren full med alle mulige bekymringer og kjøre dem bort. Henger’n sluker alt: Gammal moro. Skrot. Vissent hageavfall.

Tilhengere er like nyttig når du vil starte på nytt: flytte, bygge på huset, frakte plank, Leca-blokker, tegl og takstein.

Hengerne har hengt og slengt med oss nordmenn i generasjoner. Her i landet er en bil uten hengerfeste og henger ingen bil.

Tilhengerne har i tillegg morsomme navn som Tysse og Gaupen, som om de var familiens kjæledyr. I 1972 gikk fabrikken Tysse i Tyssebotnen nord for Bergen rett fra produksjon av den landskjente vedkappsaga T400 til bygging av tilhengere: I dag er Tysse Norges mest solgte henger.mGaupen-Henger ved Brumunddal startet opp året etter, i 1973, og spytter årlig selvsikkert ut mer enn 10.000 hengere.

Tilhengeren er Norge, og burde vært skrevet inn i Snorresagaen. Heng på – og hør historiene til hengerentusiastene Even Eikås, Ola Hammervoll, Stian Bøe, Jan Sverre Tronsmoen, Jarle Helland og Andreas Øygard:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SNØFØYK:</span> Andreas Øygard har her stoppet sin Volvo 245 på Valdresflya på østsiden av Jotunheimen. Årsaken til det åpne panseret er ikke mer dramatisk enn at han ville peile olje og sjekke kjølevæske. Dagen før og dagen etter hadde fjellstrekningen kolonnekjøring på grunn av uvær.
SNØFØYK: Andreas Øygard har her stoppet sin Volvo 245 på Valdresflya på østsiden av Jotunheimen. Årsaken til det åpne panseret er ikke mer dramatisk enn at han ville peile olje og sjekke kjølevæske. Dagen før og dagen etter hadde fjellstrekningen kolonnekjøring på grunn av uvær.

Volvo-rytter og henger-supporter Andreas Øygard bor i bygda Holmefjord ved Samnangerfjorden, «som enkelt forklart ligger midtveis mellom Bergen og Hardanger».

Da han tjenestegjorde i Bardufoss militærleir, kjøpte han en 1970-modell Volvo 145 Herregårdsvogn – «for å komme seg litt rundt».

– I Trøndelag, på vei hjemover mot Vestlandet, svingte jeg innom to adresser for å plukke opp noen brukte bildører, seter og andre deler – men Volvoen var jo allerede full av min egen bagasje, to sett med sommerhjul og diverse annet stæsj. Derfor kjøpte jeg like godt en liten henger og to takbøyler, som en av karene jeg stoppet hos, ville bli kvitt.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">DRAHJELP:</span> Andreas Øygard kjøpte antikvarisk Volvo 245 for å føle på friheten – og ikke minst frakte et stort antall bildeler – noe som medførte kjøp av henger.
DRAHJELP: Andreas Øygard kjøpte antikvarisk Volvo 245 for å føle på friheten – og ikke minst frakte et stort antall bildeler – noe som medførte kjøp av henger.

Øygard ser fortsatt på tilhengeren sin med et mildt blikk.

– Nå bruker jeg den til alt fra å hente enda flere bildeler, til vekk-kjøring av skrot, og selvsagt henting av nytt skrot, skratter han.

Han frakter også nødvendigheter som ved, murstein og grus.

– Ja, alt mulig som er for digert eller for skittent til å få plass i bilen. Jeg eier også en biltransporthenger sammen med to andre, den benyttes til å flytte biler, bildeler og en og annen septiktank, ramser han opp, og poengterer:

– Uten tilhengere hadde mange av oss kjørt rundt i unødvendig stor bil. Veiene hadde hatt flere pickuper. Uten henger hadde jeg kanskje kjørt rundt i Toyota Hiace varebil, for å ha mulighet til å frakte det jeg vil. Og det er jo unødvendig, når det ofte går flere uker mellom hver gang jeg har bruk for slikt, sier han.

Nordmenn trives med å være selvhjulpne.

– Henger handler om å være minst mulig avhengig av andre – transport er dyrt, og mange har plass til en henger på tomta, fastslår han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HENGER MED GJENGEN:</span> Even Eikås og sønnen Matheo snakker gjerne pent om tilhengere som fenomen – og som følgesvenn, bilens ryggsekk – og ja, hvorfor ikke: sosialt samlingspunkt.
HENGER MED GJENGEN: Even Eikås og sønnen Matheo snakker gjerne pent om tilhengere som fenomen – og som følgesvenn, bilens ryggsekk – og ja, hvorfor ikke: sosialt samlingspunkt.

Even Eikås beskriver seg som en «stor hengerentusiast». Til vanlig jobber han som anleggsgartner og trekker henger «så å si daglig».

– Det går mye i stein, gress som ferdigplen og små anleggsmaskiner.

Tidligere tok han oppdrag for et firma i Kristiansand som hadde ideen om å stille ut flere type dinosaurer – i en dinopark – hvor barn kunne more seg og kanskje bli litt småskremt.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">DINOSAUR-TILHENGER:</span> Even Eikås kjørte en stund rundt med en stiv dinosaurfigur på hengeren – nå går det mest i mer levende ting – i jobben som anleggsgartner i Kristiansand-området.
DINOSAUR-TILHENGER: Even Eikås kjørte en stund rundt med en stiv dinosaurfigur på hengeren – nå går det mest i mer levende ting – i jobben som anleggsgartner i Kristiansand-området.

– Jobben min var å kjøre rundt med denne kolossen av en dinosaur i landets åttende største by for å reklamere for den litt spesielle ideen – enkelt som bare det. Heldigvis sto beistet stødig på hengeren, stroppet, bastet og bundet. Dyret ga rekordmange forbausede blikk, like mye blant voksne som barn. Om det var min flotte Volvo 240 eller dinosauren de kikket på, tør jeg ikke si, flirer Eikås.

Etter endt oppdrag spurte Eikås om å få kjøpe skapningen.

– Men da ville bedriften ta bilen i innbytte, noe jeg ikke ville. Guttungen min, som idag er 6 år, hadde nok ønsket at jeg takket ja, smiler han.

Hva nordmenn skulle gjort uten hengere, klarer han ikke å se for seg:

– Hvordan skulle vi fått hverdagen til å gå rundt? Jeg personlig hadde aldri klart meg uten henger i det daglige: Privat og i jobben er det så utrolig mye jeg ikke får plass til i bilen, men som enkelt og greit går på hengeren.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VEDLASS:</span> Ola Hammervoll synes jobben med å flytte tunge vedsekker blir lettere når han kan benytte den hyggelige gamlebilen.
VEDLASS: Ola Hammervoll synes jobben med å flytte tunge vedsekker blir lettere når han kan benytte den hyggelige gamlebilen.

Ola Hammervoll i Eidsvåg i Molde kommune jobber som selger i Etac Bilinnredning som han like godt kårer til «verdens flotteste og beste bilinnredning» – innen utrustning av nyttekjøretøy, andre yrkesbiler og biler til funksjonshemmede.

Instagramkontoen @olescars røper en stor sans for små hverdagsopplevelser med det han kaller «beskjedne veteranbiler som koster lite». Henger står sentralt i «et normalt liv, bortsett fra denne bilgalskapen».

– Hvorfor ikke gjøre vedtransport hjem fra lunneplassen litt hyggeligere? Å bruke gamlebilen med henger til nyttige oppdrag, gir hverdagslige sysler en ekstra dimensjon. Jeg er typen som gjerne knipser bilder av slike trivielle nødvendigheter, ler Hammervoll.

Hans Volvo varevogn tåler blytung tilhenger – fra fabrikken i Gøteborg er den utrustet med ekstra kraftige fjærer og er beregnet for «heavy load».

– Med årene blir Volvo 240 stadig mer ettertraktet og populær – jeg får kred og hyggelig oppmerksomhet. Med henger blir ekvipasjen komplett, sier han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">RESTPLASS:</span> Stian Bøe på Eina i Vestre Toten frakter mye så lenge distansen er kort. Bildet er tatt før opprydding og sikring av last før avfart.
RESTPLASS: Stian Bøe på Eina i Vestre Toten frakter mye så lenge distansen er kort. Bildet er tatt før opprydding og sikring av last før avfart.

Stian Bø på Eina i vakre Vestre Toten kan knapt tenke seg noe mer folkelig enn tilhenger og er selv spesielt tilhenger av Folkevogn – med henger.

Verkstedlederen i Ekeri Norge – en Raufoss-bedrift som selger lastebilutstyr – tenker at den gode, gamle Bobla fortsatt er egnet til å trekke litt av hvert:

– Så lenge distansen er kort nok, sier han.

Da han lastet opp skrotet som vises på bildet, sørget han selvsagt for lovlig sikring før han satte bil og henger i bevegelse.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FRANSK VOGNTOG:</span> Jan Sverre Tronsmoen skammer seg ikke over å hekte på en henger på fransk bilindustris staseligste smykke, Citroën DS.
FRANSK VOGNTOG: Jan Sverre Tronsmoen skammer seg ikke over å hekte på en henger på fransk bilindustris staseligste smykke, Citroën DS.

Jan Sverre Tronsmoen i Spikkestad i Asker skulle nylig frakte et røslig kjøleskap og koblet den ranglete hengeren på sin guddommelig vakre Citroën DS (DS uttales Déesse på fransk – og betyr «gudinne»).

– Regnet hølja ned, og jeg lå tidvis i venstre fil på E18 sørover fra Sandvika, hvor jeg gled forbi Teslaer som lunkent forsøkte å unngå de store vannmassene i høyre fil. Tross det sofistikerte utseendet er DS en real arbeidshest som trives med å dra ethvert slep, fastslår han.

Tronsmoen har erfaring helt fra 1969, da faren anskaffet en DS19, og siden med flere egne DS-er – alle med hengerfeste. Varehenger, «Lillebror» combicamp og campingvogn har hengt bak alle hans ulike DS-er til alle årstider – også på glatt vinterføre.

De store Citroënene som Tronsmoen har observert her i landet, har alle hatt norskprodusert hengerfeste.

– Det sier litt om hvor viktig hengefeste er her i forhold til bilens hjemland, Frankrike, poengterer han.

Da han kjøpte sin nåværende DS 23 Pallas, oppdaget han at den ikke hadde hengerfeste.

– Jeg var jo litt spent på tidligere eiers reaksjon, da jeg fikk tak i et feste og monterte det på hans forhenværende smykke, som han til og med hadde brukt som bryllupsbil, ler Tronsmoen hjertelig.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PLANLAGT PLANK:</span> Jarle Helland sverger til ulike Land Rovere for å frakte trevarer som tilsvarer halve hus.
PLANLAGT PLANK: Jarle Helland sverger til ulike Land Rovere for å frakte trevarer som tilsvarer halve hus.

Jarle Helland i Bergen driver eget firma, Eiendom Service Vest, hvor materialer og utstyr skal fraktes og flyttes i et vanvittig tempo.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LAND-HENGER:</span> Jarle Helland i Eiendom Service Vest bruker diverse Land Rovere – så lenge de er koblet til en henger.
LAND-HENGER: Jarle Helland i Eiendom Service Vest bruker diverse Land Rovere – så lenge de er koblet til en henger.

Typisk oppdrag? Rehabilitering av en utgammel, vakker sæter.

– Da var det bare å hekte henger på en av mine Land Rovere, og lempe mengdene med stillas ombord. Noen hundre meters kjøring med ulendt terreng blir for tøft for firmabilen, en VW Transporter, forklarer han.

For å sikre seg for alle livets behov, har Jarle Helland en tilhenger på firma og en privat.

– Norge er et henger-land, konkluderer han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HENGER MED:</span> Jarle Helland frakter alt som tenkes kan med henger – også andre Land Rovere.
HENGER MED: Jarle Helland frakter alt som tenkes kan med henger – også andre Land Rovere.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører