<b>RINGENES HERRE:</b> Lars Hjelset er audianernes høvding, selveste formannen i Audi Club Norway.
RINGENES HERRE: Lars Hjelset er audianernes høvding, selveste formannen i Audi Club Norway.

Si meg hva du kjører…

Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Si meg hva du kjører og jeg skal si deg hvem du er... Hvem er de typiske Audi-eierne? Han eller hun som kjører forbi like før to felt blir til ett igjen?

Publisert Sist oppdatert

Hvem kjører hva – og hvorfor? Diskusjonen om det foretrukne bilmerket er gammel som bilen selv.

I en serie utover høsten skal vi i Motor presentere hvem de svorne tilhengerne er – og spørre hva som begeisterer dem med merket.

Først ut: Audi.

Audi

  • Mest populære modell nå i Norge: Audi e-tron
  • Antall solgte Audi Norge i 2019 og 2020: 14.386 biler (t.o.m. 31. juli)
  • Mest populære modell globalt (2019): Audi Q5 (286.385 biler produsert).
  • Antall solgte Audi globalt (2019): 1.845.550 biler
  • Etablert: Zwickau i Tyskland i 1910, men har nå sitt hovedsete i Ingolstadt i Bayern.
  • Hovedeier: Volkswagen AG.
  • Toppsjef: Markus Duesmann.
  • Antall ansatte: 91.476 (pr 2018).
  • Slagord: «Vorsprung durch technik» (på norsk «Forspranget ligger i teknikken»)

Audi? Merket er «mellomledernes hevn», ifølge programleder i NRKs Trygdekontoret Thomas Seltzer.

Han har vært mangeårig Audi 4-eier – og er stolt av det.

Komiker Else Kåss Furuseth har uttalt, også til Dagens Næringsliv, at hun kjører Audi A3 fordi hun ikke kan bli sett i en «klovnebil».

Når hun klyver inn og ut av bilen privat, skal ikke bilen skrike «her kommer hun morsomme».

En Audi får deg til å se seriøs ut, kanskje langt mer seriøs enn du er. Den åpenbare fordelen er at du ikke behøver være spesielt seriøs.

<b>UR-KVINNEN:</b> Michèle Mouton vant rally-VM i en Ur-quattro. Og verden ble aldri den samme.
UR-KVINNEN: Michèle Mouton vant rally-VM i en Ur-quattro. Og verden ble aldri den samme.

Audianerhøvding

Lars Hjelset er de norske audianernes høvding, selveste formannen i Audi Club Norway, og mener Audi ikke lenger gir deg en like diskré profil som før.

Folk har en del fordommer mot Audi-sjåfører, og der har vi UP-statistikken mot oss

Lars Hjelset, formann Audi Club Norway

Og at Audi fikk sin premiumstatus i 1982, da den kvinnelige rallyhelten Michèle Mouton gruste konkurrentene i rally-VM med en Audi Ur-quattro.

– Si oss, hva slags temperament har typiske Audi-eiere, Lars?

– Folk har en del fordommer mot Audi-sjåfører, og der har vi UP-statistikken mot oss. Utrykningspolitiet stopper langt flere førere av Audi enn BMW og Mercedes, sier han.

En dag med UP

Lars Hjelset ba om å få sitte på med Utrykningspolitiet en hel dag i forbindelse med en sak han skrev i Audi-klubbens medlemsblad.

UP fortalte ham at de spesielt tok Audi-førere for aggressiv kjøring, og ofte for å ligge for nær andre bilister.

– Det kan nok ha noe med bredden i Audis sportslige modellutvalg, unnskylder han.

– Alle Audier er bygget for å ligge i 180 km/t i flere timer på tyske Autobahn. I motsetning til for eksempel BMW og Mercedes har selv Audis innstegsmodeller denne kvikkheten.

<b>TIDLIG KRØKES:</b> Lars Hjelset har gitt barnebarnet Storm en gave for forsiktig å antyde hva slags bil som gjelder.
TIDLIG KRØKES: Lars Hjelset har gitt barnebarnet Storm en gave for forsiktig å antyde hva slags bil som gjelder.

Merkelojale

Hvem er Audi-eierne som typer?

Audianerne er mer merkelojale enn kjøpere av andre premium-merker – det er ren statistikk, mener Lars, som også driver eget selskap, Erigo Consulting, hvor han blant annet jobber som motivator.

– Interessen for teknologi er tydeligst hos Audi-fans. Det er greit at dette er luksusbiler, men teknologinerdene føler seg mest hjemme i Audi. Kombinasjonen rally og Quattro har satt seg hos folk. Audi eier firehjulstrekk, fastslår han.

Audi har ofte vært først med all mulig teknologi:

– Først med firehjulstrekk på personbiler, først med å vinne LeMans med dieselbil, først med stasjonsvogner som kunne tukte både Porsche og Ferrari på Autobahn, men også først med nyvinninger som led og laserlys. Det er små detaljer som Audi-entusiastene evner å kose seg stort med, sier Lars.

Vinter er best

Hva bruker Audi-folk bilen til, når de ikke skal jobb?

– Med firehjulstrekket Quattro ligger det litt i kortene at audianerne er mest opptatt av vinteraktiviteter, mener Lars.

– Audi skal få deg helt frem til hytteveggen. Audi-folk liker kulda og frykter ikke å bli sittende fast i snø. Tidlig i min Audi-tilværelse husker jeg at jeg alltid hadde slepetau med meg i min 100 CS Quattro. Det var ikke for at jeg kunne få bruk for det, men for å hjelpe andre. Jeg har hørt mange historier om Audi-sjåfører som har reddet andre bilister opp av snøgrøfta.

– Er Audi en fattigmanns-Porsche?

– Nei, Audi er akkurat like dyr som Porsche med samme høye nivå på utstyr og ytelser som mange Porsche-modeller, hevder Lars.

– Men Audi har i tillegg rimeligere varianter. Dét mangler Porsche. Norge er uansett det landet i Europa hvor folk velger de dyreste utgavene.

<b>KLUBBMØTE:</b> Samling i Audi Club Norway, som er foreningen for alle Audi-eiere og arrangerer treff med motorsport i fokus. Her på Vålerbanen i Braskereidfoss.
KLUBBMØTE: Samling i Audi Club Norway, som er foreningen for alle Audi-eiere og arrangerer treff med motorsport i fokus. Her på Vålerbanen i Braskereidfoss.

Tekno-Greta?

Finnes Audi-eiere opptatte av miljø?

– Mange Audi-eiere er miljøbevisste teknologer, sier Lars.

– Verdens miljøutfordringer skal løses med teknologi, og blant bilfabrikantene ligger Audi helt i tetsjiktet. Dette vet bilkjøperne. Det betyr ikke at nullutslippsbiler behøver å være kjedelige. Også her var Audi først ute med en helelektrisk bil som kjører som en ekte firehjulstrekker. For første gang kan du skru av de elektroniske kjøreassistene på en bil på strøm, og ta piruetter i snøen, ler han.

Forresten:

– Er Audi en «gubbebil»?

– Ja, det tror jeg noen vil si, innrømmer Lars Hjelset.

– Tross teknisk innovasjon har Audi langt fra dristig utseende. Og i interiørene er konservative. Likevel har Audi draget på ungdom. Spesielt Audi RS6 har sterk ungdomsappell, selv om det er en stasjonsvogn.

«Den vil jeg ha»!

Sundas Khan, lege i spesialisering, googlet seg frem til å bli Audi-entusiast. Kvinnen i Bjørndal sør for Oslo hadde nettopp takket ja til en ny jobb med lengre reisevei – og var i markedet for en elbil.

– Jeg visste knapt at Audi hadde elbiler, men da et bilde av denne dukket opp på Google-søk, var jeg solgt: «Den vil jeg ha»!

– Jeg var helt forelsket og la inn bestilling samme dag, selv om bilen var over budsjett, sier Khan, som legger til at den sporty, kupélignende linjeføringen til e-tron 55 Sportback var avgjørende.

<b>NETTVENN:</b> Sundas Khan fra Bjørndal i Oslo googlet – og falt for Audi.
NETTVENN: Sundas Khan fra Bjørndal i Oslo googlet – og falt for Audi.

Hos forhandleren ble hun endatil fristet til å legge til en liten liste med ekstrautstyr.

– Jeg sitter 45 minutter bak rattet på vei til jobben. Så lenge merket er trygt og veletablert, er det viktigste at jeg elsker bilen.

Raske guttebiler? Jeg?

Fra før av var imaget til Audi ikke helt i hennes gate. Hun så på de tyske kjøretøyene som tøffe, raske guttebiler.

– Jeg hadde aldri tenkt på å kjøpe en Audi. Men denne e-tron Sportback skiller seg positivt fra standard e-tron, vanlige Audier og alle andre elbiler.

Som Audi-eier mener hun at fordelen er at du vet hva du får, at merket holder hva det lover.

Da bilen var ny, hadde Khan håndverkere i huset.

– Det var gøy, fordi alle snekkerne flokket seg rundt bilen med mange kommentarer og spørsmål. Det er ikke bare jeg som liker Audi.

Jeg visste knapt at Audi hadde elbiler, men da et bilde av denne dukket opp på Google-søk, var jeg solgt

Sundas Khan, fersk e-tron-eier

Konverterte brått

Eva Wisløff og datteren Eirin Andrea i Gjøvik konvertert brått til Audi-religionen etter å beundret e-tron 55 hos den lokale forhandleren.

Det ble kjøp ved første blikk.

– Audien er robust samtidig som den har et tiltalende utseende, sier Eva, som har involvert datteren i jobben med avling av hester – eller mer presist: shetlands- og welshponnier. Eirin Andrea trives så godt i jobben at hun likegodt har overtatt virksomheten.

<b>SOLGT PÅ FLEKKEN:</b> Eva Wisløff og datteren Eirin Andrea falt pladask for e-tron.
SOLGT PÅ FLEKKEN: Eva Wisløff og datteren Eirin Andrea falt pladask for e-tron.

Alt på en hest

Før Audien hadde familien to ulike biler for å dekke bilbehovet.

En brande av en Chevrolet Silverado og en elektrisk Kia med rundt 20 mil rekkevidde. Amerikaneren ble brukt til å frakte ponniene og Kiaen til hverdagslige ærend.

– Audien er alle biler i én. Den er veldig grei når du skal trekke hengeren med hestene og rekkevidden er forbausende god, sier Eva, som innrømmer at hun trår mindre hardt på gassen i elbilen enn hun gjorde med den bensintørste Chevroleten.

Eva mener Audien er uslåelig på lydstille gange samtidig som den har god plass til alt.

Det er likevel én spesiell faktor som gjør at mor og datter stadig styrkes i troen på det tyske premiummerket:

– Audi er en drøm å kjøre oppetter Gudbrandsdalen.

Powered by Labrador CMS