ITALIENSK DESIGN: Tilde Cathrine Kjos-Klevan klyver inn og ut av ulike åk når hun stiller til fotografering – her en klassisk Fiat 500.Foto: TOVE LANDBERG
Vi som setter oss bak rattet i kjole:
– Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Noen legger om til vinterdekk, andre skifter til kjole: Fem kvinner forteller hvorfor de legger ut på landeveien i full skrud.
I hele Norge inviterer bilklubber og andre lag til arrangementer med oppfordring om å pynte seg.
Billøp, utstillinger og andre treff kombinerer retrobiler med vintageklær.
Årsaken til populariteten er at flere familiemedlemmer får lyst til å delta – og kle seg opp.
Flere arrangementer annonseres på forumet Norske veteranbiler på Facebook.
Google-ad. Hidden in the editor.Format: "Netboard2".
Få på deg fillene – vi skal på biltur:
Hva har du som kler bilen, eller som får den til å skinne?
En stakk? En tunika, drakt, cat suit, poncho, sarong, eller et bukseskjørt? Eller bare en ... tøff kjole.
Over hele landet roter folk fram sin fineste finstas før de setter seg bak rattet, enten anledningen er en flagrende kjøretur, et besøk hos venner eller et retro biltreff.
Motor går Kjole-Norge etter i sømmene:
Heng på bil- og stil-entusiastene Vibeke Hay Sandmo, Trine Østborg Bergseth, June Christine Skogsberg Larsen, Jeannette Karlsnes og Tilde Cathrine Kjos-Klevan:
Tilde Cathrine Kjos-Klevan i Spikkestad i Asker jobber som makeupartist, stylist og modell – og har tilsammen handlet «et sted mellom 50 og 100 kjoler». For få år siden ble hun kåret til Miss Retro Pinup Norway.
– Joda, jeg har jo mengder av klær som passer til ulike type biler. Å kombinere disse to elementene gir meg mye glede.
Hun finner kjolene i sjapper som selger vintageklær, via nettet og på loppemarked, samt bortgjemt på de aller innerste stativene i helt vanlige butikker.
– Skal jeg gjøre noe, gjør jeg det skikkelig. Og veteranbiler skal behandles med respekt. Flotte biler fortjener flotte sjåfører, mener Kjos-Klevan, som har «styla» sin egen Folkevogn Boble, kalt «Dagros» (@dagrosfanklubb).
Skapningen er utstyrt med utvendige svarte kuflekker, øyevipper over frontlysene, interiør i kumønster, kuhale og bilhorn som sier «mø».
– Jeg digger kuer. Jeg har 200 ku-relaterte pynteting hjemme, advarer hun.
Kjolesamlingen røper at Kjos-Klevans estetetiske orientering roterer rundt 1950-tallet – med hint til rockabilly, Elvis og bilkultur i glade former og farger.
– Bobla mi er riktignok 1970-modell, men fabrikken skrudde jo også sammen slike på 1950-tallet. Så lenge du har en veteranbil, kler den kjoler fra de fleste tiårene.
Hun nøler ved tanken på typiske hippiebusser i flower power-stil:
– Da må man lete fram klær i 1970-talls stil, skratter hun.
Trine Østborg Bergseth i bygda Passebekk i Kongsberg har handlet signalfarget kjole på loppis – fordi den står i stil med bilen, en knæsj rosa Trabant P50 som ble solgt ny i Norge i 1960.
Kjapt forklart var åket med totaktsmotor det tidligere Øst-Tysklands (DDR) svar på vesttyske Folkevogn Boble.
– Motoren i min Trabant har rundt 18 illsinte hester, opplyser Østborg Bergseth.
– Hvis en kjole bør stå i stil til kjøretøyet, da har typen og jeg litt av en jobb, for vi har rundt 50 biler på tomta. Til vår russiske GAZ69 militærbil har jeg en enkel DDR armé-uniform, og til en annen Wartburg politibil har jeg matchende, kvinnelig politiuniform.
Siste Trabant som forlot samlebåndet i 1990 var rosalakkert, noe som spikret Bergseths fargevalg. Det hagler med heiarop når hun er ute og raser fra seg, og kommentarene er ofte positive.
– Småjenter på vei over gangfelt stopper, river i lanken til foreldrene og peker.
Karosseriplatene er av duroplast, som hun mener er en blanding av bomull og harpiksmasse – nærmest som en rocka kjoles stoffmiks.
Lengste tur med Trabanten?
– Det er 80 mil. Da var det godt å komme hjem, flirer Østborg Bergseth.
June Christine Skogsberg Larsen i Saltnes i Østfold maler på lerret, jobber innimellom som frivillig for prosjektet «Leve hele livet» og ratter en åpen 1968-modell Plymouth Fury.
– Å stase seg opp? Det handler om helheten: rosen i håret, bilen, musikken og, ja: kjolene. Man blir lagt litt merke til og får komplimenter, ler Larsen.
I Østfold-byene blir folk i tøffe biler hyppig fotografert av lokalaviser og entusiaster.
– Mulighetene til å pynte seg er færre enn før – på biltreff er det derfor ekstra gøy å ta dette helt ut. Belønningen er god stemning, sier hun.
Rett kjøreantrekk for klassisk bil er og blir kjole.
– Men lar jeg cabrioleten stå, og triller den litt barskere vanen vår avgårde på treff, blir det en røffere bekledning, som skinnjakke og ditto bukser. Alt går med litt attitude, mener Larsen.
Jeannette Karlsnes på Skedsmokorset i Akershus kjører helelektriske Skoda Enyaq til daglig – og til fest: kjole og 1932-modell Buick Traveler Coupe.
Hvorfor ta bryet med å vrikke på seg en kjole bare for en stakkars biltur?
– Tja, det faktum at sommeren inniblant var varm, er unnskyldning nok, ler hun.
Hun mener selv hun har et begrenset antall kjoler å velge i.
– Kjolen på bildet er krøllfri: valget var enkelt når man skal sitte i en eldre bil. Det passet også da jeg fikk lyst til å ta en kikk under Buicken, for å sjekke eventuelle lekkasjer – som folk snakker så mye om når det gjelder gammal bil.
Hun fant ingen dryppende rør eller annet ræl.
– Verre var 17. mai: Jeg hjalp til å dytte en to tonn tung veteranbil som hadde fått motorstopp. Det skjedde i fotsid bunad, humrer hun.
Vibeke Hay Sandmo i Rakkestad i Østfold driver @gründerhverdag og kjører en rugg av en Chevrolet fra 1952.
Mange har fulgt Vibekes bilturer i sosiale medier, hvor hun lokker med en fri og fleksibel gründerhverdag og fremmer aloe-vera-produkter og jobbmuligheter. Instagrampostene viser en langt framskreden interesse for amerikansk bil og friluftsliv.
Den maritimt pregede kjolen (på bildet her i artikkelen) har det klassiske, store swingskjørtet typisk for 1050-tallet, bilens tiår. Vibeke har handlet denne og mange andre kjoler i favorittbutikken Fønix Nostalgia i Sarpsborg. En viltvoksende kjolesamling krever bygging av stadig nye klesskap.
For et par–tre år tilbake kjøpte hun Chevroleten som hun pakket for en ekspedisjon til barndomshjemmene i Råde (også i Østfold) og Tromsø i nord. Bagasjerommet var fylt med PC, produkter, verktøy, reservedeler, telt, hengekøye og primus.
De 450 milene ga mersmak på flere slike reiser, og den snart 70 år gamle bilen har snart vært innom alle landets fylker. Selv om Arbeiderpartiets og Senterpartiets nye regjering skulle komme til å reversere fylkessammenslåingen, har Sandmo og kjolene allerede kjørt gjennom de fleste av Norges (gamle) fylker.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: