ILLE SPESIELL: – En anonym bil på strøm var egentlig langt fra hva jeg drømte om, sier Bettina Bø Fossum. Så hun ga sin i3 et skikkelig løft.
ILLE SPESIELL: – En anonym bil på strøm var egentlig langt fra hva jeg drømte om, sier Bettina Bø Fossum. Så hun ga sin i3 et skikkelig løft.

Folket som pimper elbilene sine:

Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nå rigger og pimper nordmenn elbilene sine som aldri før. Her viser fem entusiaster hvordan det å kjøre grønt kan bli gromt.

Publisert Sist oppdatert

Pimpede elbiler

  • Norge opplever et eksplosivt salg av elbiler.
  • Tilleggsutstyr fra fabrikk er ofte redusert til et minimum for blant annet å spare vekt.
  • Elbilister har langt færre muligheter for tilvalg enn på fossiler kjøretøy.
  • Et merkeuavhengig ettermarked er i ferd med å vokse frem i takt med en sped, gryende interesse blant elbilister.

Er elbiler i ferd med å bli litt tøft?

Når nær hele Norge kjøper elbil, føler stadig flere et ilende behov for å gjøre elbilene sine ørlite mer personlige, lik en flik av sin identitet – om det så bare er for å huske hvor pokker du parkerte.

Andre pimper, rigger, ragger og utstyrer elbilen for å føle seg mer hjemme – og for å glede seg selv og andre bilister – slik du kler deg for å møte dagen med et stort smil.

Møt Morten Steensen, Samir Kolukcija, Bettina Bø Fossum, paret Tom Kevin Nedrejord og Renate Grunnvåg – samt Lasse Saltkjel – med Norges mest ombygde BMW i3 som her er lukeparkert til slutt i artikkelen:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STRØMSJOKK:</span> Helsefaglærlig og bodybuilder in spe Bettina Bø Fossum i Østfold har spesialutstyrt sin BMW i3 slik at den hverken kjeder henne eller andre i trafikken.
STRØMSJOKK: Helsefaglærlig og bodybuilder in spe Bettina Bø Fossum i Østfold har spesialutstyrt sin BMW i3 slik at den hverken kjeder henne eller andre i trafikken.

Helsefaglærling Bettina Bø Fossum i Fredrikstad lyser opp når temaet er forskjønning, unnskyld: pimping av elbil.

– Emnet pimpa elbil engasjerer meg masse, sier 20-åringen, og utdyper:

– Det er mest min generasjon som gjør noe spennende ut av bilene sine, og foreløpig eier veldig få av oss elbil, forklarer hun, og nevner at hennes forrige bil var et rigga dieseldrog:

– En anonym bil på strøm var egentlig langt fra hva jeg drømte om, men med en rekke modifikasjoner er BMWen endelig blitt mer meg, og behageligere å kjøre.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SUPERDETALJISTEN:</span> Bettina Bø Fossum i Fredrikstad har en ille spesiell BMW i3 som hun har modifisert slik at hun føler seg «hjemme».
SUPERDETALJISTEN: Bettina Bø Fossum i Fredrikstad har en ille spesiell BMW i3 som hun har modifisert slik at hun føler seg «hjemme».

Spennende utstyr til elbil er «sjelden å finne, og er ofte veldig dyrt».

– Grunnen er at etterspørselen er laber. Elbilister generelt virker lite interessert i ettermontert utstyr. Selv har jeg funnet deler på Ebay, Aliexpress og lignende nettsteder og hentet en del inspirasjon fra Facebook-gruppa «i3 modified», som tar i3-pimp til et helt nytt nivå, sier Fossum.

Det hender jevnaldrende slenger med leppa når hun kommer med elbilen.

– Jeg tar meg ikke nær av slikt, men tror det hviler litt skam i visse miljø over å kjøre en standard elbil; det er rett og slett ikke kult nok. Folk som gjør noe annerledes med bilen sin er uansett bra folk, smiler hun, og avslører at hun så «smått» driver med bodybuilding.

– At bodybuilding også kan bety å bygge bil som man vil, er en morsom tanke, sier elbil-eieren.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GÅR FOR GULL: </span>Når Morten Steensen er ferdig med arbeidsdagen og parkerer den svære betongbilen, sklir han rett over i en nett Hyundai Kona Electric – som han – ved hjelp av små grep – har oppgradert.
GÅR FOR GULL: Når Morten Steensen er ferdig med arbeidsdagen og parkerer den svære betongbilen, sklir han rett over i en nett Hyundai Kona Electric – som han – ved hjelp av små grep – har oppgradert.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GULLSTØVLER: </span>Morten Steensen visste at han hadde funnet gull da han fikk fatt i disse felgene til sin Hyundai Kona.
GULLSTØVLER: Morten Steensen visste at han hadde funnet gull da han fikk fatt i disse felgene til sin Hyundai Kona.

Morten Steensen bor i Osøyro i Hordaland og jobber i lokalbedriften Brødrene Borgen Ferdigbetong.

– Jeg har aldri kjøpt en bil uten å løpe og kjøpe større dekk og felger, konstaterer eieren av den hvite Hyundai Kona Electric.

Arbeidsdagen går med til å kjøre betong i stor bil «med renne på ti meter»; overgangen til «kveldskift» på privaten skjer via den nokså nye koreaneren på strøm.

Hordalendingen vet hvor på nettet han skal lete etter finstas – til et ellers vanlig kjøretøy.

«Gullskoene» i form av bronsefargede felger gir populære Kona Electric et eget stuk som Steensen nærmest er alene om, i hvert fall på sin kant av landet.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold"></span><span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STILSIKKER CITROËN:</span> Samir Kolukcija tenker minimalistisk når han oppgraderer sin elektriske Citroën ë-C4. Alt av detaljer er foliert i svart for å harmonere med bilens «Obsidian black»-lakk.
STILSIKKER CITROËN: Samir Kolukcija tenker minimalistisk når han oppgraderer sin elektriske Citroën ë-C4. Alt av detaljer er foliert i svart for å harmonere med bilens «Obsidian black»-lakk.

Samir Kolukcija i Kristiansand er kommunikasjonskoordinator i Statens vegvesen, divisjon Utbygging.

Hjemme på tunet står Citroëns ferskeste frekkis ë-C4. Kolukcija er langt fra alene om å ha handlet den prisgunstige elbilen.

– Jeg ville gjøre noe for å skille den ut i trafikken – også på parkeringsplasser hvor man kan stusse over hvor man hensatte bilen. Men om flere blir inspirert til å gjøre noe av det samme, er jeg jo like langt, ler han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold"></span><span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PEN OG REN: </span>Enkelt og rent utseende var Samir Kolukcijas grunnidé da han bestemte seg for å gjøre sin Citroën ë-C4 fullstendig ensfarget.
PEN OG REN: Enkelt og rent utseende var Samir Kolukcijas grunnidé da han bestemte seg for å gjøre sin Citroën ë-C4 fullstendig ensfarget.

Det Paris-baserte merket selger gjerne bilene sine med blankt listverk rund baut, ispedd en og annen fargesterk plastkladas her og der.

Sørlendingen har gått motsatt vei og valgt stilen «sort på sort» – eller på den franske bilens morsmål: «noir sur noir». Citroën ë-C4 framstår nå som mørk og mystisk.

– Jeg har foliert samtlige kromdetaljer og fjernet modellbetegnelsene, slik at alt matcher den sorte lakkfargen, helt ned til innrammingen av grøftelysene, forklarer Kolukcija.

Familien blinket ut Citroën ë-C4 fordi den er «en pen og romslig bil med rikelig plass i baksetene til de to gutta i på syv og tretten år».

– Nå ser Citroënen enda kulere ut, med samme hyperkomfortable fjæring som merket er kjent for, sier han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LILLA LIV:</span> Tom Kevin Nedrejord og Renate Grunnvåg I Flekkefjord på Sørlandet har blinket ut en spesialfoliering for sin Tesla Model 3 – som nå knapt står tilbake for regnbuen.
LILLA LIV: Tom Kevin Nedrejord og Renate Grunnvåg I Flekkefjord på Sørlandet har blinket ut en spesialfoliering for sin Tesla Model 3 – som nå knapt står tilbake for regnbuen.

Når lyset leker

Tom Kevin Nedrejord og Renate Grunnvåg bor i den sjarmfulle småbyen Flekkefjord, som er litt urettferdig bortglemt blant Sørlandets mer kjente turistmagneter.

Kuløren på parets Tesla Model 3 har en radius herfra til månen, om det i det hele tatt er mulig å måle rekkevidde på skiftende farger.

– Bilen er dekket av en mildt sagt fargerik folie som utvider seg til seks ulike nyanser, når sollyset leker med den, sier Nedrejord.

Utgangspunktet for valget var enkelt.

– Etter to års eierskap observerte vi at lakken skrantet og bestemte oss for foliering. Å velge og vrake blant en mengde farger var moro, og den foranderlige folieringen kler Teslaen, mener han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KNØTTLUKSUS: </span>Eiendomsmegler Lasse Saltkjel har oppgradert sin BMW i3 med brukt utstyr fra langt dyrere, bensindrevne BMWer. Resultatet merkes på kjøreopplevelsen.
KNØTTLUKSUS: Eiendomsmegler Lasse Saltkjel har oppgradert sin BMW i3 med brukt utstyr fra langt dyrere, bensindrevne BMWer. Resultatet merkes på kjøreopplevelsen.

Super-pimpet

Lasse Saltkjel i Lørenskog rett nord for Oslo er partner og eiendomsmegler i Eie eiendom – og er utvilsomt den i Norge som har gått grundigst inn for å modifisere og forbedre sin BMW i3.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">OPPGRADERT:</span> Eiendomsmegler Lasse Saltkjel
OPPGRADERT: Eiendomsmegler Lasse Saltkjel

– Elbiler generelt appellerer til folk som – frem til nå – knapt har hatt bilinteresse; de ser på bilene som bruksgjenstander fremfor entusiastobjekter, mener han.

Han la bilen ut for salg i tidligere i år.

Men trakk den straks fra nettet:

– Jeg hadde ikke hjerte til å selge. Jeg har lagt ned mye arbeid i å ettermontere utstyr fra langt dyrere bensin-BMWer, og blant annet installert såkalt «soft close» dørlåser fra BMW 7-serie/X5.

Han har også tilpasset speil fra 5-serien med garasjeport-åpner:

– Min elbil er er unik, og betydelig påkostet, med oppgradert utstyr som svart alcantara taktrekk, Wokeby bagasjeromsutvider (plass til ladekabler, varseltrekant, førstehjelpsskrin m.m. under bagasjeromsgulvet), automatisk avblendbart sidespeil på høyre side, lav antenne fra Luxewerx, speildeksler i karbon, lakkerte skjermdeksler og annen moro, ler Saltkjel.

Nylig monterte megleren egenhendig bakseteunderholdning med TV og mer.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ALT SKAL INN:</span> Lasse Saltkjel lar seg ikke skremme av en komplett omkalfatring av interiøret, så lenge målet er TV-underholdning for baksetepassasjerene – eller andre oppgraderinger:
ALT SKAL INN: Lasse Saltkjel lar seg ikke skremme av en komplett omkalfatring av interiøret, så lenge målet er TV-underholdning for baksetepassasjerene – eller andre oppgraderinger:

– Neste prosjekt er BMW M4-seter foran, samt TV-modul og ambientbelysning fra merkets toppmodell, 7-serien. Men da er vi jo nede på et detaljnivå som nærmest er sykelig, sier han ettertenksomt, og fortsetter:

– En ytterligere plan for i3 er M-sportsratt fra 3-serien med rattvarme – dét blir et ganske kult prosjekt, skratter han.