VILLKATTER: Anders og kona Sara pleier to Toyota Supra MK4 og én katt ved navn Catchy. – Det er ryddig å nevne at bilene allerede var omfattende ombygd da vi fikk dem. Begge to. Slik at det ikke ser ut som vi tar æren fra de tidligere eierne, sier Anders.Foto: PRIVAT
Møt åtte som dyrker Toyotas ville side:
Toyotas minst solgte får flest blikk
Mange nordmenn drømmer om Toyotaen til naboen, andre om Toyota Supra, kjent fra bilspill og racingfilmer. Her bekjenner åtte disipler sin alternative tro til det de mener er Toyotas mest karismatiske skapning.
Toyota Supra omtales ofte som Toyotas «Ferrari». Fabrikken slapp første versjon i 1978.
Supra fikk på 1990-tallet en sterk posisjon i racingfilmer og dataspill som Gran Turismo, Fast & Furious, Need for Speed og Forza.
Spesielt den fjerde generasjonen Supra (1993 – rundt tusenårskiftet) har oppnådd kultstatus, og setter prisrekorder over én million kroner.
Ved starten av 2000-tallet avsluttet Toyota Supra-produksjonen og satset på miljøprofil med hybridbilen Prius.
Toyota gjenopplivet nylig modellnavnet Supra gjennom en ny utgave, i samarbeid med BMW. Toyota lisensiere nå ikke produkter til spill eller filmer som promoterer ulovlige billøp.
Hvem kan gi meg en forklaring?
Jeg prøvekjører Toyotas minst solgte bilmodell.
Og får maks oppmerksomhet.
Ikke jeg, men bilen.
På tre dager blir jeg kjent med flere nye fjes, enn på et helt år. Jeg får meldinger fra venner jeg knapt har hørt fra på lang tid: «Kan jeg få se bilen»? Ukjente på gata stopper og hyller Supra uoppfordret. Andre tar seg til rette bak rattet og hikster av fryd: «Jeg vokste opp med Toyota Supra – i bilspill»
Jeg kan ingenting om dataspill, og langt mindre bilspill.
Jeg lurer intenst på: Hvem er disse folka som er ulike alle andre Toyota-kunder?
«Det eneste Supra har felles med sine søskenmodeller er Toyota-logoen», skriver én entusiast til oss på forumet Supra Club Norway.
«Ingen tvil om at youtubere som TJhunt, Evenshark og Throttle har gjort Supra enda mer populær», skriver en annen. Javel?
Møt Supra-advokatene Anders, Sara, Fredrik, Stian, Magnhild, Jarle, Remi og Daniel. Enkelte i miljøet dropper etternavn i media. Hold deg fast – here we go!
Sara og mannen Anders bruker fritiden på sine et par villkatter, og én tamkatt.
To Toyota Supraer står parkert som om det var en rasekatt-utstilling, mens pusen Catchy smyger rundt.
– Toyota er verdens kjedeligste merke. Dét mener jeg positivt: at bilene alltid starter og gir null overraskelser. Med Supra får du både i pose og sekk – driftssikker kvalitet i en rå sportsbil, sier Anders.
Økt aktelse
Siden paret kjøpte de to bilene for et par år siden har Supras aktelse blant kjennere økt ytterligere noen hakk:
– Folk som digger Supra, har ofte sett bilene for første gang i et bilspill. Da snakker vi selvsagt Forza, Gran Turismo og Need for Speed.
At en av verdens største produsenter av hverdagsbiler lager en raring, er både et paradoks og en styrke.
– Supra med Toyota-logo gjør sportsbilen oppnåelig på en kul måte. Alle i Norge har et forhold til merket. Om du ikke har eid Toyota sjøl, har du sikkert en bestemor eller tante som kjørte Corolla på 1970-tallet, sier han.
Annonse
Miljøet vokser
Ifølge Anders finnes inntil 165 registrerte Supra i Norge, og totalt omlag 350 stykk om man plusser på eksemplarene uten skilter, som entusiaster og mekker og modifiserer i vintermørket.
– Miljøet i Norge vokser merkbart tross at bilene er dyre og spesielle. Spørsmålet er om vi etter hvert blir for mange, slik at Supra blir for vanlig, ler han.
Foreløpig er trusselen om massespredning på nokså trygg avstand.
– Stort fokus på elbiler gjør faktisk at lysten på Supra øker. Supra er Japans svar på Ferrari – og som i enkelte tilfeller kjører fra Ferrari 360 Modena eller Lamborghini Gallardo. Men Ferrari er en drøm man deler med mange, som du i teorien kan kjøpe for penger uten å ha en dyp interesse eller peiling på hva du kjøper. Det spiller ingen rolle. Supra, derimot, er for oss nerder, fastslår Anders.
"Ferrari er en drøm man deler med mange. Supra, derimot, er for oss nerder
Supra-eier Anders
Overkommelig
Prisnivået har beveget seg stadig høyere.
– Hobbyen er økonomisk overkommelig fordi jeg velger å gjøre det meste sjøl. Og så har jeg mange å takke stort for gode tips og råd. Det hjelper også at kona er medier. Uten henne hadde det neppe blitt noen Supra, forklarer han.
Anders røper muntert at milene paret hittil har kjørt bilene, er få:
– De to seneste årene har knapt dreid seg om annet enn flikking på disse, sier han, og avslører at bruksbilene til kona og han selv er en Toyota Yaris og en Avensis.
– Egentlig er jeg en BMW-mann, men ender altså med Toyota både som bruks- og hobbybil, humrer han.
Annonse
Snakk ikke stygt!
Fredrik Sørlie i Dal i Akershus skjuler Supra-mekanikk under skallet på sin private veteranbil. Til daglig jobber han som stønt- og presisjonssjåfør for filmselskaper og andre oppdragsgivere.
– Snakk ikke stygt om vanlige Toyotaer, for jeg har flere. Til gjengjeld har jeg montert Supra motor og girkasse i min Cressida fra 1979, sier han, og skiller Toyota-folk i to hovedleirer:
– Du har dem som kjøper ny Toyota på grunn av driftssikkerheten, og dem som dyrker Supra. De to gruppene møtes aldri og har ingen overlapping. De lever i to helt separate virkeligheter.
1000 hester
Sørlie nevner dataspillet Gran Turismo som et fenomen som har gjort at mange unge har Supra på radaren.
– Mange av mine kompiser kjøpte tidlig brukt Supra. De vokste opp med bilen på Playstation. Mye av den nåværende interessen kan spores tilbake til Gran Turismo-spillet. Jeg tror aldri Toyota i Norge selv har markedsført Supra i særlig grad – den jobben har bilspillene gjort.
Han husker at kjøp av eldre Supra var «overkommelig for norske lønninger for bare 10 år siden», men at markedsverdien siden nærmest har eksplodert.
– Den fjerde og siste utgaven av gamle Toyota Supra, som fabrikken laget fra 1993 til rundt år 2000, er verdens beste bil. Du kan trimme den opp til 1000 hestekrefter, flirer Sørlie.
Annonse
Sunn hobby
Stian og Magnhild «lever i en bygd i Rogaland» og giftet seg nylig med hverandre – og litt med bilen.
– Supra var et naturlig valg. For 20 år siden kjøpte jeg en mindre sportsbil fra Toyota, en MR2, og da jeg kom over denne Supraen, var det lett å overtale meg selv. Jeg har alltid likt designen, sier Stian.
Stikkord for bruken er familieturer, og treff med andre entusiaster.
– Alt i alt er Supra en sosial, sunn hobby, mer paret.
Solskinnsbil
Supra-eier Jarle Christensen i Lillestrøm forsøker seg på en selv-diagnosering:
– For meg var åpenbaringen da Supra figurerte i Fast & Furious-filmene. Da fikk jeg for alvor øynene opp for bilen. Nå, når vi som vokste opp med denne gjennom racingfilm og dataspill endelig har råd til Supra på ordentlig, vil vel alt dreie seg om «price by demand».
Han røper at han gjør arbeid på bilen for eventuelt bruk i dragracing-sporten.
– Men den forblir nok mest en finbil, som jeg lirker ut av garasjen på solskinnsdager.
Annonse
Insta-favoritt
Den som taster «Supra» i søkefeltet på Instagram vil fort finne @supra.brothers. Bildene viser derimor ingen brødre, faktisk ingen tegn til mennesker i det hele tatt – bare bilene.
Når vi sender en melding får vi etter en stund kontakt med Remi Lygren og Daniel Mikalsen, tospannet som utgjør nevnte @supra.brothers.
– Vi er ikke brødre på ekte, bare venner. Men vi syntes ikke alternativet «Supra friends» hørtes like kult ut, sier Mikalsen, som oppgir at begge bor i «Bergens-området».