GRILLFOLKET: Petter Skoglund og Caroline Espen kjører amerikansk Pontiac fra en tid da frongrill bokstavelig talt var «the big thing». Nå kommer store griller tilbake i motebildet med årets nye elbiler som Hongqi og BMW iX.
GRILLFOLKET: Petter Skoglund og Caroline Espen kjører amerikansk Pontiac fra en tid da frongrill bokstavelig talt var «the big thing». Nå kommer store griller tilbake i motebildet med årets nye elbiler som Hongqi og BMW iX.

Vi som digger gromme griller:

Hvem har Norges mest grisefine grill?

De eneste likhetene mellom årets elbilnyheter og de aller feteste veteranbilene er de gigantiske grillene. Motors utvalgte grilleksperter forklarer nødvendigheten – og humoren.

Publisert Sist oppdatert

Bilgriller

  • Historisk har bilgrillen fungert som luftinntak og logo-ramme.
  • Grlllen gir ellers nesten like bilmerker identitet.
  • Moderne biler, og aller minst elbiler, har liten eller ingen behov for grillen, som likefullt fortsetter for fullt som designelement.

Grillen er bilens våpenskjold, insektfanger – og trutmunn.

Grillen er det første du ser, og det siste som går av moten. Gapende bilgriller er sultne på oppmerksomhet.

Bil-grillfolket griller gjerne hele året – men det er veteranbilene fra midten av 1950-tallet som har den feteste krommen.

Bevis på grillens solide posisjon finner du også blant årets elbilnyheter: Kinesiske Hongqi og tyskerne Audi og BMW er pyntet med digre logo-rammer – som får batteriglisene til å se ut som fossilbiler.

Nye plastikkgriller har likevel vikeplikt for veterankjøretøyenes krom.

Heng med på motors grillparty – med grillentusiastene Arild Scheide, Svein Erland Pedersen, Petter Skoglund og Caroline Espen:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GRILLET PAR:</span> Samboerparet Petter Skoglund og Caroline Espen kjører tung grill og lett stemning på landeveiene rundt hjemstedet på Østre Toten.
GRILLET PAR: Samboerparet Petter Skoglund og Caroline Espen kjører tung grill og lett stemning på landeveiene rundt hjemstedet på Østre Toten.

Samboerne Petter Skoglund og Caroline Espen bor på Kapp ved Gjøvik og kjører en røslig 1954-modell Pontiac Star Chief Custom Catalina.

Petter kommer fra slekt med hang til amerikanske glis. Han spiller også i bandet The Jelly Roll og er aktiv den lokale trivselklubben Yttervika Rock & Amcar Club. Caroline eier en Skoda S450 fra 1959 og en 1966 Pontiac Catalina.

– Pontiac-grillens spesielle utforming gjenspeiler bilens prisnivå da den var ny. Bilkonsernet General Motors’ søstermerker Chevrolet og Pontiac brukte ofte mange av de samme delene – og ser ved først øyekast nokså like ut – men detaljer som nettopp grillen skiller dem. Lavprisprofilen til Pontiac er kanskje kjent for mye dill, mens flottere merker som Oldsmobile og Cadillac lå litt lengre fremme – med reinere og mer moderne linjer, også i grillen, analyserer Skoglund, som jobber som maskiningeniør i Intek Engineering.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GRILLFEST:</span> Petter Skoglund er en del av miljøet i Yttervika Rock &amp; Amcar Club, som blant annet feirer musikken og designen fra 1950-tallet, tiåret som aldri dør. Øverst foran en pen samling grill-tunge åk. Nederste bilde viser en Cadillac.
GRILLFEST: Petter Skoglund er en del av miljøet i Yttervika Rock & Amcar Club, som blant annet feirer musikken og designen fra 1950-tallet, tiåret som aldri dør. Øverst foran en pen samling grill-tunge åk. Nederste bilde viser en Cadillac.

I 1954 fikk den fra før massive Pontiac-fronten et oppjazza design – og senere ble akkurat denne grillen populær i såkalte custom-miljøer som gjorde det til en sport å bygge om bilene sine, slik at de fikk et mer personlig uttrykk.

– Denne grillen er jo ganske smekker, samtidig som den lett kunne tilpasses ulike type kjøretøy.

Hva mener Pontiac-eieren om at årets nye elbiler tar opp igjen trenden med kolossale frontgriller?

– Vel, disse grillene er formgitt av folk som har mer peiling på design enn meg, og det er muligens moten nå. Få, nye biler virker superpene før man blir vant til dem i trafikken. Likevel: Jeg er tilhenger av at ting har en funksjon – og såvidt jeg vet, er mange av disse elbilgrillene tette og dermed til kun for utseendet. Da burde kanskje elbiler hatt eksosrør også? ler Skoglund.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SVENSKEGRILL:</span> Svein Erland Pedersen på Skreia på Toten synes den massive grillen til Volvo 264 pynter opp merkets toppmodell – uten å bli vulgær. Her på Skibladnerbrygga, som ligger ved den gamle Mjølkefabrikken på Kapp.
SVENSKEGRILL: Svein Erland Pedersen på Skreia på Toten synes den massive grillen til Volvo 264 pynter opp merkets toppmodell – uten å bli vulgær. Her på Skibladnerbrygga, som ligger ved den gamle Mjølkefabrikken på Kapp.

I arbeidstiden kjører Svein Erland Pedersen på Skreia på Toten kranbil for Byggtorget. På fritiden ratter han Kong Haralds tidligere stasbil: en Volvo 264 med et massivt grillparti, en farkost som Kongehuset i sin tid skal ha fått i gave fra Volvo Norge.

De svenske merkene Volvo og Saab er kjent for sine nøysomme designløsninger, der hver detalj er irriterende velbegrunnet – ofte mer ut fra behov enn lyster.

Les om andre bilentusiaster!

Likevel finnes unntakene som bekrefter regelen om «form følger funksjon»: Saab dyrket sine berømte grilldesign, som skulle ligne et fly med vinger, og Volvo kronet kulten med en kongekroneaktig grillfasong. Volvo 264 er kort fortalt en forfinet versjon av «folkhems»-raceren 240.

Den 25. april 1979 overleverte Volvo bilen til daværende Kronprins Harald.

– For to år siden så jeg den annonsert, og den virket ganske redusert. Den startet ikke, og noen hadde åpenbart dratt den ut av en garasjeåpning, så den ene siden var stygt ripet og bulket. Men jeg måtte bare ha den, forteller Pedersen opprømt.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">UTEGRILL:</span> Første eier av denne Volvo 264 fra 1979 var daværende kronprins Harald.
UTEGRILL: Første eier av denne Volvo 264 fra 1979 var daværende kronprins Harald.

Nå er den ikke 100 prosent strøken, men «ganske presentabel».

– Siden kronprinsen var første eier, føler jeg en forpliktelse til å stelle godt med klenodiet. Jeg har vært i kontakt med bilansvarlig på Kongehuset, kanskje får jeg mulighet til å vise kongen bilen etter koronaperioden, sier han.

I ungdommen snudde han og kompisene seg etter Volvo 264, hvis den i det hele tatt var å se på veiene.

– Vi siklet jo nærmest – den var en drømmebil med «lyx» som kraftigere motor, finere interiør og større grill. Bare fiffen hadde råd til den, ler Pedersen.

GRILLGØY: Arild Scheide i Halden minner om at amerikanske biler gjerne ble kalt «dollarglis» på grunn av de glade grillene. Her med sin Chevrolet 210 1954-modell.
GRILLGØY: Arild Scheide i Halden minner om at amerikanske biler gjerne ble kalt «dollarglis» på grunn av de glade grillene. Her med sin Chevrolet 210 1954-modell.

Arild Scheide i Halden gliser like bredt som grillen på sin 1954-modell Chevrolet.

Bakenfor rillene i den kromtunge fronten buldrer en sekssylindret «Blue Flame» 3,8 liters maskin med 125 hester. Automatkassen er to-giret – og har fra fabrikken fått det småpoetiske navnet «power glide».

– 50-tallets amerikanske biler er et eldorado av flotte griller i alle fasonger, og min er bare én av mange fra den tiden, skratter han.

Designen handlet om å skyve fram attributtene:

– Bilene skulle se prangende ut – enten de kom seilende på Sunset Boulevard eller tusenvis av andre paradegater og veistrekk over hele USA. Bilens front er uansett en opplagt mulighet til å gjøre et godt førsteinntrykk, sier han.

Amerikansk bil var tegn på amerikansk, viltvoksende velstand.

– «Dollarglis» var – og er – et treffende kallenavn, ler han.

Men til vinteren tar Scheide grillfri: I garasjen huser han en smal og smekker norskbygget Tempo veteranmoped som skal få all hans kjærlighet – inntil han slipper grillmonstrene fri igjen, så snart veiene blir vårtørre.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle