MEKTIG MÆRSJE: Didrik Lilja i Oslo skjøtter en spesielt velholdt Mercedes-Benz 200T han har overtatt etter bestefaren, som kjøpte bilen i 1985.
MEKTIG MÆRSJE: Didrik Lilja i Oslo skjøtter en spesielt velholdt Mercedes-Benz 200T han har overtatt etter bestefaren, som kjøpte bilen i 1985.

Vi som sverger til hardhausen Mercedes W123:

Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Mercedes av typen W123 er så uslitelig at den gjerne går i arv i flere generasjoner. Møt to entusiast-eiere som vitner om hvorfor de 50 år gamle Mærsjene er mer solide enn noen ny bil.

Publisert Sist oppdatert

Mercedes-Benz W123

  • I 1976 erstattet Mercedes modellseriene W114 og W115 med W123.
  • Første årsproduksjon ble utsolgt straks etter presentasjonen.
  • Inntil 1986 rakk Stuttgart-fabrikken å bygge hele 2,7 millioner eksemplarer på knappe ti år.
  • W123 ble glatt Mercedes’ mest populære modell noensinne (forgjengeren W114/115 ble laget i 1919.000 eksemplarer fra 1967 til 1976). Taxieiere foretrakk modellen i den grad at den her i landet fortsatt er synonym med drosje.
  • Bokstav og sifferkombinasjonen W123 er Mercedes egen internkode. På markedet hadde bilene nummerbetegnelser som spente fra 200 til 280 og 300D. Siden modellår 1994 lyder modellrekkens arvtakere navnet «E-klasse».
  • I dag er W123 ettertraktet som bruksveteran på grunn av den berømte, solide konstruksjonen.

Gi Mercedes W123 juling og den ber om mer.

Tyn den 500.000 kilometer og den ruller gjerne enda noen runder rundt jorda.

La en annen bil kjøre inn i den: Den tjukke ridderrustningen av en stålkropp får verken skraper og skrubbsår – mens motparten må kondemneres.

Sant eller usant? Eiere av Mercedes-Benz med typekode W123 rapporter om en farkost med lengre levetid enn stridsvogner, forsvarsborger og rekkehus.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STJERNEMODELLENE: </span>Mercedes bygget verdens mest bunnsolide åk i firedørs sedanutgave, Edelwagen (stasjonsvogn) og coupé (foran på bildet). Bare Volvo og Citroën hadde nær like laaang levetid.
STJERNEMODELLENE: Mercedes bygget verdens mest bunnsolide åk i firedørs sedanutgave, Edelwagen (stasjonsvogn) og coupé (foran på bildet). Bare Volvo og Citroën hadde nær like laaang levetid.

Mercedes bygget sin mest slitesterke skapning i 10 år fra midten av 1970-tallet. Den er ingen fjong bil du knapt tør å bruke, men en kasselignende evighetsmaskin med elegant avrundede hjørner.

Få det uslitelige fenomenet forklart av W123-entusiastene Didrik Lilja og Henning Nilsson som har hver sin historie å fortelle:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MÆRSJEMANN: </span>Didrik Lilja i Oslo ratter muligens en av de aller siste Mercedes-Benz 200T W123 «Edelwagen» som ble skrudd sammen på fabrikken i Tyskland. Bensinbilen med velholdt interiør og utvendig lakk framstår som ekstra gild og attraktiv.
MÆRSJEMANN: Didrik Lilja i Oslo ratter muligens en av de aller siste Mercedes-Benz 200T W123 «Edelwagen» som ble skrudd sammen på fabrikken i Tyskland. Bensinbilen med velholdt interiør og utvendig lakk framstår som ekstra gild og attraktiv.

Didrik Lilja har en seilbåt i Oslofjorden som ligger fortøyd i bevisstheten sommeren igjennom.

På land har han en langstrakt «Edelwagen», det forfinede kallenavnet på Mercedes’ stasjonsvogner – et luksusdrog med lasterom som først kom på 1970-tallet med modellrekken W123.

Ingeniøren og teknologen, som tar doktorgrad innen emnet sensordata, har enn så lenge «bryggeplass» til Mærsja utenfor leiligheten på Majorstua i Oslo – og kan gli elegant avgårde i retning båten når han vil.

I 1985 kjøpte bestefaren bilen med stjerne på grillen – og brukte den både i snekkeryrket og som familiebil – men kjørte knapt 70.000 kilometer før Lilja fikk overta den for nærmere 20 år siden.

– Bestefar sier den kanskje var aller siste eksemplar av W123 stasjonsvogn som rullet fra samlebåndet. Det er jo litt spesielt, fastslår Lilja.

Lilja og samboeren har gitt bilen kallenavnet «Herbert»:

– Navnet låter passe gammelt og sjarmerende, mener han.

Utvendig flotter Herbert seg med en fornem, lys gullnyanse som flankeres av et lyst beige interiør – komplett med vegg-til-vegg tepper i lasterommet. Når man åpner bakuka fremstår bagasjehulen så ren og pen at man mister lysten på å hive inn støvete sementsekker og flisete vedkubber. Etter 36 år framstår bilen så flunkende ny at grovt plastunderlag blir løsningen om man vil bevare den like pen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TEPPELAND:</span> Didrik Liljas «Edelwagen» er fabrikkutstyrt med vegg-til-vegg tepper som kryper opp langs sidene og skiller bilen fra vanlige stasjonsvogner.
TEPPELAND: Didrik Liljas «Edelwagen» er fabrikkutstyrt med vegg-til-vegg tepper som kryper opp langs sidene og skiller bilen fra vanlige stasjonsvogner.

– Alle disse årene har Mercedesen gått som en klokke – med samme toliters bensinmotor: selv om den er veteranbil gjør det tjukke karosseristålet den tryggere å kjøre enn noe annet.

Lilja har hørt flere mene at denne var den siste, solide Mercedesen, og at etterfølgerne utover 1980- og 90-tallet aldri ble de samme.

– En annen ting er at den var siste modell med kromlister, i hvert fall med den mengden jeg har her. Siden ble det mer plast, sier han.

Mercedes’ designere utstyrte arvtakeren med plaststøtfangere som gikk i flukt karosserifasongen.

– Å tenke på at dette er bestefars bil er ekstra hyggelig, og dét er vel grunnen til at jeg har beholdt den. Dessuten: å kjøpe ny bil er lite miljøvennlig når man kan ta vare på den man har, analyserer Lilja, som opplever å få bud på bilen av forbipasserende.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BEILERE:</span> Seibåtentusiasten Didrik Lilja får stadig flere spørsmål fra folk som vil kjøpe hans «Edelwagen». Mercedes W123 har i en årrekke ligget høyest på ønskelistene når folk skal ha solide veteranbiler til hverdagsbruk.
BEILERE: Seibåtentusiasten Didrik Lilja får stadig flere spørsmål fra folk som vil kjøpe hans «Edelwagen». Mercedes W123 har i en årrekke ligget høyest på ønskelistene når folk skal ha solide veteranbiler til hverdagsbruk.

– De fem seneste årene har folk begynt å stoppe meg og spørre om den er til salgs, og jeg observerer ellers at disse generelt begynner å stige verdi.

Tilsvarende W123 som er langt mer signe i serken og slitte lakken går nå for pene summer.

– Jeg ser jo av og til lignende Mercedeser som er flekkete og fæle, og skjønner at jeg tross har en pen vogn som fortjener å bli tatt vare på. Jeg har aldri vinterkjørt den, men om sommeren setter jeg den ut på gata. Så langt har ikke sola tatt knekken på lakken, som fortsatt i det store og hele framstår intakt. Interiøret er heller ikke særlig falmet, men hvem vet – når sommeren er på hell, ler Lilja.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">COUPERT TERRENG: </span>Henning Nilssons Mercedes-Benz 280 CE har lakkfargen «Ikongull» og er like pen som da den var ny – selv etter 44.000 på kilometertelleren.
COUPERT TERRENG: Henning Nilssons Mercedes-Benz 280 CE har lakkfargen «Ikongull» og er like pen som da den var ny – selv etter 44.000 på kilometertelleren.

IT-konsulent Henning Nilsson i Lillestrøm pleier seks stykk Mercedes-Benz av typen W123.

– Min pappa hadde flere slike da jeg vokste opp: de har satt sine spor og er grobunn for at jeg har handlet flere Mercedes. I voksen alder har entusiaster i Mercedes-miljøet vakt interessen min til live igjen, sier Nilsson, som også har flere utgaver av de seinere modellseriene W124 og W126 som del av en større bilsamling.

– W123 er jo en legende: kvaliteten og kjøreegenskapene får du ikke i dagens biler. Hver gang jeg lufter en av mine W123 er en terapitime. Over 35 år etter at bilene ble tatt ut av produksjon finnes fortsatt mang en taxisjåfør som ikke kan få fullrost W123, rapporterer Nilsson, som er kjent med at bilene tåler norske vintre på det verste:

– Men mine W123 er samlerobjekter og jeg kjører dem få mil, eller kilometer – kun i sommersesongen, ler han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ORANSJE OG GLAD: </span>Henning Nilssons Mercedes-Benz 230 er et sjeldent veloppdragent eksemplar som nærmest framstår som fabrikkny etter 45 år.
ORANSJE OG GLAD: Henning Nilssons Mercedes-Benz 230 er et sjeldent veloppdragent eksemplar som nærmest framstår som fabrikkny etter 45 år.

I 1975 bestilte en ansatt hos Mercedes-Benz fabrikken i Stuttgart en orange utgave – på en tid da nykommerens popularitet var så voldsom at bestillingstiden var et helt år.

– Dessverre døde mannen før bilen ble levert i 1976 – og enken,som kjørte den svært lite, hadde denne i sitt eie til sin bortgang i 2010. Doningen ble så utlyst til salg av et firma som stilte den på veteranbilmessen Retro Classica i Stuttgart.

– Mercedesens kilometerstand sto på utrolige 000.226 km. En kjent norsk bilsamler slo til, og etter at jeg har overtatt den har den knapt rullet 4 kilometer i tillegg.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">RØDGLØDENDE: </span>Blant Henning Nilssons mange Mercedes W123 finnes også en 300D som er produsert ved fabrikken i Sør-Afrika.
RØDGLØDENDE: Blant Henning Nilssons mange Mercedes W123 finnes også en 300D som er produsert ved fabrikken i Sør-Afrika.

Nilsson har sansen for tyskere utenfor allfarvei og har også tatt et sør-afrikansk produsert eksemplar inn i varmen – og samlingen.

Fabrikken i East London I Sør-Afrika skrudde sammen biler med 60 prosent lokale deler for å unngå importavgifter – derfor avviker disse utgavene på en rekke områder fra tilsvarende som ble bygget i Tyskland ved anleggene i Bremen og Sindelfingen.

Nilssons eksemplar ble importert til Norge helt på tampen av 2010-tallet, og er tross sine 41 år og kjørte kilometer ved svært god helse.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BRANNFAKKEL:</span> Brannvesenet i Namsskogan i Trøndelag brukte denne ombygde Binz Ambulanse helt fra 1991 til 2019 – da Henning Nilsson kom på banen for å kjøpe den tidligere rullende sykestua.
BRANNFAKKEL: Brannvesenet i Namsskogan i Trøndelag brukte denne ombygde Binz Ambulanse helt fra 1991 til 2019 – da Henning Nilsson kom på banen for å kjøpe den tidligere rullende sykestua.

Den største farkosten i Nilssons W123-samling har blålys på taket. Som ny i 1982 var den spesialinnredet som sykestue og gikk som ambulanse i Verdal i Trøndelag. Fra 1991 og helt til 2019 tjenestegjorde den som Namsskogan brannvesens redningsbil – i samme fylke.

– Den var operativ hos det lokale brannvesenet inntil min overtakelse. Klart jeg har beholdt påskriften «Namsskogans brannvesen», jubler Nilsson.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Vi som suser forbi deg i Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»