STERK KOST: Henrik Thorstensen har en av Norges morsomste biler å kjøre.

Vi som dyrker svinger:

Rette veier føles helt feil for disse folka

Noen folk og veier svinger mer enn andre. Her er bilentusiastene som møtes ved en sving.

Publisert

En sving er et mildt avvik fra rette strekk (gjerne langt mindre enn 90 grader) – men det er likefullt et avbrekk, en underholdende pause. 

En vei uten en sving er som et liv uten hemmeligheter, og selv langt mindre mangler kan gjøre en tilværelse grusomt grå og kjedelig.

Gamle Mossevei

  • Åpnet i 1860 langs Gjersjøen i Nordre Follo/Ås kommuner
  • Tidligere hovedvei ut av Oslo sørover
  • Riksveistatus fra 1928 til 1970
  • Brukes i dag mest til sykling og hobbykjøretøy
  • Møteplass er serveringsstedet Tyrigrava, eid av KNA
  • «Gamle Mossevei» er også betegnelse med gamle veistrekk lenger sør

Det norske veinettet har stadig færre svinger. Samfunns­planleggere i svingløse kontor­korridorer sitter og bestemmer utretting av alt fra gatestubber og E18, bit for bit. Enn så lenge finnes fortsatt mange svingete riksveier, sideveier og gamleveger. Racingbaner og elver har også svinger. Å kjøre eller padle gjennom svingete strekk kan gi noen hver en helt ny opplevelse av landskapet – og egne ferdigheter.

Noen av oss tiltrekkes så mye av svinger, at vi er villige til å bruke en hel ettermiddag for å møte likesinnede.

SORT MAGI: Adrian Ramstad kommer i selskap med spesialrigget Toyota Supra.

Et av de mest svingete strekkene sør for Oslo bærer navnet Gamle Mossevei. 

Møtestedet Tyrigrava ligger omtrent midtveis mellom starten ved Hvervenbukta og Tusenfryd fornøyelsespark.

Her – hver torsdag ettermiddag gjennom sommerhalvåret – samles eiere av «europeiske kjøretøy». 

Veibygging

Informerte sjeler vet at det dreier seg om veteranbiler av blant andre tyske, franske, italienske og svenske merker. Andre verdensdelers kjøretøy er tildelt andre ukedager. 

Det hindrer ikke en bønsj med eiere av japanske åk å stille med motoriserte samuraisverd. Det er slikt svinger inviterer til: overraskelser.

MOT STRØMMEN: Caspar Hille stiller med elektrisk drevet Mini – som han selv har konvertert fra bensinavhengighet.

De norske svingenes geniale iboenhet starter på en måte her. 

Mosseveien langs vestsiden av Gjersjøen tok form mellom 1857 og 1860, ved hjelp av en nokså ny metode for veibygging – kalt «chausséeprinsippet». 

Hovedtanken var en veibane med små nivåforskjeller. Stigningen skulle være så beskjeden som mulig: Veien svingte seg gjennom landskapets hindringer – i kontrast til tidligere tiders rettlinjede kongeveier som sendte hest og vogn opp og ned brutale bakketopper.

FLERBRUKSBIL: Renault 5 MaxiTurbo er både en kjøremaskin og et kunstobjekt for Henrik Thorstensen, som også interesserer seg for alt fra tråsykler med gatekred og raske båter.
LYS-SHOW: Henrik Thorstensen fra Kolbotn i Follo er @senterbolt på Instagram. Der oppdager man at han har en sort tvillingbil til sin hvite Renault 5 MaxiTurbo.

Samtidig: Den britiske ingeniøren John Loudon McAdam er far til oppfinnelsen «makadamisering», som innførte ideen om bruk av grus som veimasse. Endelig tålte veibanen store påkjenninger og sørget for effektiv drenering.

Holder deg våken

Gamle Mossevei følger stort sett samme løype som ved åpningen for 164 år siden. Siden 2002 har Statens vegvesen innlemmet strekket i en verneplan, og områdene er klassifisert som «kulturhistorisk landskap av nasjonal interesse».

ÅPEN DAG: Takløs BMW duger for vennene Lars Kristian Korsbrekke, Robin Erik Brodin og Ørnulf Setten.

Tidligere var biler konstruert for veier som følger terrenget. Å gire ned forut for en sving ble gjort på refleks, og å sjokk-akselerere ut av den føltes som en premie. 

Faren for å sovne bak rattet var minimal: Mer moro ventet på én kilometer enn det gjør i løpet av 25 motorvei-mil nå.

Over hele landet holder tusenvis av veteranbil-entusiaster gledene i hevd – og får følge av ihuga sportsbilister som ser på svingete vei som en fornøyelsespark. 

Og eiere av sør-europeiske biler med myk fjæring – som krenger voldsomt i svinger – vet at de er det nærmeste du kommer seilferie på tørr asfalt.

Svingen forbi møtestedet Tyrigrava er blant Gamle Mosseveis slakeste, men den kurver likevel såpass at serveringsstedet har fått adskilt innkjøring og utkjøring.

For å komme dit kjører du gjennom en rekke type svinger, som for sving-glade er verd en tur i seg selv. 

Her er en venstresving med hellende fjellformasjon nærmest ut i veien. Litt lenger bort får du oppleve en sjelden S-sving, og deretter en seriesving. Et lite leksikon om svinger kan skrives, kun basert på dette veistrekket.

Svinger på vei, og i livet

Norge, langt vekk utenfor Gamle Mossevei, har noen av verdens mest underholdende svinger i sitt slag. 

Hvassest er hårnålsvingen – en skarp sving med en vinkel på bortimot 180 grader. Denne type sving har rappet sitt kallenavn fra metallnålen som kvinner og menn fester i uregjerlige hårmanker, for å holde det hele sånn noenlunde i tømme.

TYSK RÆSER: Terje Nordstrand viser en 1987-modell BMW 3-serie ut i rallyversjon, med spesifikasjoner etter mål fra den tyske DTM-klasssen (Deutsche Touring Meisterschaft). Den brukes til alt fra lett banekjøring til ferieturer. – Den er en morsom bil med litt bagasjeplass og mye lyd, mener Nordstrand.

Enkelte forventer at det meste skal suse problemfritt rett fram, mens andre tar høyde for noen brå svinger.

Uttalelser som «livet tok en uventet sving» kan bety at ting har gått skikkelig skeis – eller at uante muligheter åpenbarte seg.

«Vi møtes ved neste korsvei» låter unødvendig gammeldags, som en prematur dødsannonse. «Vi møtes i neste sving» låter langt mer optimistisk – og forhåpentligvis sannsynlig.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»

Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil

Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske

Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt

Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart

Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet

Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet

Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve

Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner

Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?

Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill

Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest

Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?

Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig

Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt

Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter

Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini

Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til

Vi som er innbitt merketrofaste –derfor kjøper vi samme merke om og om igjen

Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen» – her får 10.000 nordmenn kjørt seg på Porsche-party

Vi som treffes på hverdager – Facel Vega gjør norsk asfalt stilig på en torsdag

Vi som elsker modellbiler – her er bilene ingen blir sinte på!

Vi som liker lyden av totaktere – Den har egentlig en forstørret mopedmotor

Vi som lager k(a)os i Bogstadveien – er dette Norges heftigste stripe for luksusbil-fesjå?

Vi som tar biltreffet ved kroa – hyggetreff i høst­kulda gir varme for vinteren

Vi som digger digre biler – denne fete amerikaneren er lettere enn en ny Tesla

Vi som besøker bilmessen for å skravle – på Norges største bil­messe er praten like viktig som bilene

Vi som savner ungdomsbilen – slike gjensyn får voksne menn til å grine

Vi som kjører tøff stil og bil – da sveisen var like barsk som en Toyota Celica

Vi som pimper elbilen – gøy å glede andre med min syke hobby

Vi som vintervarmer oss med bilprat – er linjene til Camaro heitere enn Mustang?

Vi som vil Volvo PV vel – denne Volvoen blir ikke eldre, bare penere

Vi som ønsker oss bil-jul – topp 15 bil­typiske jule­gaver du kan få (eller gi)

Vi som liker fortidens framtidsbiler – de lekreste bilene får du ikke kjøpt

Vi som feirer Golfs 50 år – oj, Golfen din kunne sett vilt annerledes ut

Vi som ser på biler i TV-serier – «Makta» valgte Alexanders bil

Vi som krymper bilholdet – små firehjuls­trekkere gir godt grep om humøret

Vi som elsker gamle traktorer – er gammeltraktorene Norges nye Volvo 240?

Vi som kjører et ukjent merke – er dette Norges minst kjente biler?

Vi som prater og ler høyt på elbilmesse – hva skal med apper når vi kan snakke med folk?

Vi som har medfødt bilinteresse – i disse familiene er bilgalskapen arvelig

Vi som solgte drømmebilen – er dette den type skilsmisse nordmenn angrer mest på?

Vi som har hatt barsk bil – «Den viste seg å være sveiset sammen av to biler»

Vi som tar lappen med manuelt gir – dreper automatgir nordmenns følelsesliv?

Vi som sosialiserer med bil – er veteranbil Norges mest populære fritidsaktivitet?

Vi som deler bil, glede og sorger – er dette Norges verste biler og beste ungdom?

Vi som samles til beltebil-treff – er dette Norges mest elskede bil uten hjul?

Vi som elsker bakgårdsbiler – se nordmenns skjulte bil-moro

Vi som feirer «Mustang 60 år» – Mustang-mennesker er de beste festløvene

Vi som liker kabriolet-folk – se opp for landeveiens cruiseturister!

Vi som kombinerer bil og rock – her er stedet der bilene har farger!

Vi som liker markeder OG veterankjøretøy – er det gjenbruk å kjøre bestefars bil?

Vi som er publikum på sportsbiltreff – Norges sports­biler parkert på én plen

Vi som deltar på «Fjordluft» – da Aksel Lund Svindal kjørte slalåm mellom to hundre klassikere

Vi som liker biltreff i åkeren – du vet du er ung når du liker gamle biler

Vi som liker svensk bil-humor – er dette Volvos mest respektløse reklamepåfunn?

Vi som utforsker fransk bilkultur – «den er tysk ... eller, nei ...?»