KONTRASTFYLT LIV: Christian Boysen på omvisningen hos Historiegruppen, som har som mandat å ta vare på veteranbiler med historie som kan knyttes til den tradisjonsrike importøren Bertel O. Steen.

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger:

Er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Noen av Norges mest pirrende bilsamlinger er mest åpne for spesielt inviterte. Snik deg med på lukket omvisning.

Publisert Sist oppdatert

Hva skjer når en bil blir ... pensjonist?

Når den blir veteran og ikke lenger skal ut i kulda på oppdrag hver dag?

Bertel O. Steens historie

1907: Bertel O. Steen er 32 år da han selger sine første biler

1929: Agentur for Peugeot Mercedes nyttekjøretøy

1930: Firmaet leverer 40 kjøretøy

1969: Sønnen Tore Steen overtar driften og styrer til starten av 1990-tallet

1993: Bertel O. Steen overtar import av Kia

2015: Overtar import av Citroën og siden til sammen 8 av Stellantis' merker

2021: Fiat, hovedmerke inntil 1928, kom tilbake

Noen blir stående uvirksomme i tussmørke, andre får derimot en ny, masete tilværelse mellom de ivrige, uvørne nevene til en førstegangs­kjøpende ungdom – mens atter andre, ytterst få sjeldne heldiggriser, blir gjenstand for en dyp, intens kjærlighet.

Pensjonerte kjøretøy som havner i bilsamlinger, blir tatt vare på og dullet med som ingen andre. De blir kjørt med andakt og vist fram i all sin prakt.

Nordmenn ruger på mange bilsamlinger. Norges eldste bilimportør Bertel O. Steen har en stor bukett veteranbiler som skiller seg ut – på grunn av folka som passer på dem. Heng på guiden til Historiegruppen hos Bertel O. Steen (vi advarer mot sterke synsinntrykk):

SLEKTSSTEVNE: Bertel O. Steen er blant få importører i verden som bevisst bruker bilhistorie til å fremme nybilsalg. Her på dansegølvet møtes klassikeren Citroën CX Prestige og nye C5X.

I salgslokalene til Bertel O Steens mange merker – på Lørenskog straks nord for Oslo – er historiske kjøretøy godt blandet med de nyeste, elektriske alternativene.

Farkoster med faddere

Men: Vi skyfles videre, ut på glattisen i selskap med inviterte medlemmer i Citroën DS / ID Klubb Norge: Hundre og noen meter herfra ligger det store garasjeanlegget fylt med fortidens vidundre med logoer fra Citroën, Peugeot, Mercedes, BMW Isetta, Humber, Wanderer og en rekke andre.

PIDESTALL: Bilsamlingen til Bertel O. Steen har også plass til polerte modellbiler – her en Citroën SM i størrelse 1:18.

Dagens omhyggelige omviser Kai Ryberg er formann i styret i Historiegruppen til Bertel O. Steen, og i dagslys jobber han fulltid med salg av brukte varebiler hos samme importør.

Historiegruppen har en fadderordning med rundt 35 faddere som hver har ansvar for et kjøretøy eller to.

– Fadderne er enten pensjonerte medarbeidere eller nåværende ansatte, som alle jobber frivillig i historiegruppen med restaurering og tilhørende oppgaver. Vi vet aldri hvor lang tid en fullrestaurering tar – mange av kjøretøyene i samlingen forteller uansett en historie som er knyttet til konsernet, sier Ryberg.

Han er selv fadder for to kjøretøy: Den første bilen til kong Harald, en Peugeot 203, og ditto til kronprins Håkon, en Peugeot 205 XS.

PEUGEOT-VOKTEREN: Kai Ryberg er styreleder i den tradisjonsrike Historiegruppen hos Bertel O. Steen, her mellom de to kjøretøyene han har et spesielt ansvar for gjennom gruppens fadderordning, kronprins Haakons og kong Haralds Peugeoter.

Starten på Historiegruppen oppsto på gølvet i det tidligere Bertel O. Steen-verkstedet i Waldemar Thranes gate.

– Mekanikerne skjøttet en håndfull klassikere, og familien Steen ble begeistret ved tanken om en samling som forteller historien om importøren.

Kremmeren Bertel O. Steen solgte barberblader, alkohol, pistoler og annet nyttig før han i 1907 ved et tilfelle bestemte seg for å hente tre stykk Cadillac i USA til Norge. Siden har selskapet importert rundt 50 ulike bilmerker.

Fikk fyken fra Fiat

– Blant de virkelige kuriøse historiebærerne som befolker samlingen, er en intakt, original 1910-modell Humber: Den ble kjøpt tilbake av selskapet på 1930-tallet og har siden vært tatt vare på gjennom mange generasjoner Bertel O. Steen-medarbeidere.

STRØMLINJET: Få tok 1930-tallets store designgreie «streamline» mer på alvor enn franske Peugeot. Hver karosseridel var formet etter den rådende vindretningen. Her lener artikkelforfatteren seg skjødesløst på et eksemplar av arten, som har vært i Historiegruppens bilsamling i lang tid.

I 1928 oppsto drama da Fiat i Italia sa opp sin importør Bertel O. Steen, som hadde gjort en solid jobb med å selge mange slike italienske biler her i landet gjennom hele 20 år.

Hva skulle nordmennene gjøre? Et øyeblikk så alt svart ut. I 1929 fikk selskapet avtale med familiestyrte Peugeot, samt Mercedes-Benz nyttekjøretøy.

– I 1972 ønsket tyskerne å samle all import i Norge på ett sted, og Bertel O. Steen fikk også ansvar for personbiler, forteller Ryberg.

Bertel O. Steen har lenge hatt en spesiell posisjon ved å ha et tett forhold til Peugeot-familien og samtidig være synonym med Mercedes.

Samlingens knøtt, en hvit og blå BMW Isetta, vitner om at Bertel O. Steen var BMW-importør på 1950-tallet.

– Vi har også en tidlig Wanderer, som familien Steen kjørte til hverdags, sier han.

BATALJONSK: Oddbjørn Mantor var sersjant på Setermoen leir i 1983, og husker det massive inntoget av Mercedes Geländewagen etter at Forsvaret hadde gått til innkjøp av rundt 2500 stykk av terrengbilen. I det sivile liv skjeler Mantor til Citroën: XM, C5 og C6. CX (produsert fra 1974 til 1989) kjørte han fra han fylte 28 til han bikket 59 år.

Tidlig i 1980-årene leverte Bertel O. Steen en stor ordre på 2500 stykk Mercedes Geländewagen til Forsvaret, som valgte 240D istedenfor den dyrere varianten 300D.

Mange tiår etter ble de nå for lengst pensjonerte terrengbilene lagt ut for salg.

Ryberg og en kollega fikk beskjed om å møte opp på et lager, der et utall eksemplarer av arten sto parkert side om side.

– Vi var to karer som småløp i sikksakk mellom bilene. Etter litt fram og tilbake, pekte vi ut én: «Den ønsker vi oss»! Nå tenker vi at den er et svært kult objekt å få ha i samlingen.

Blant norske private og offentlige bilsamlinger og -museer er Bertel O. Steen muligens den mest rampete – i betydning varierte, uforutsigbar, humoristisk. Her møtes vidt forskjellige biltyper, slik de bare ellers hadde krysset hverandre tilfeldig i trafikken.

I SMØRØYET: Christian Boysen er mannen bak den populære instagramkontoen @parkingspotter – som består av sjenerøse minireportasjer om hverdagsbiler han selv sporer opp.
SAMMENTREFF: Historiegruppen til Bertel O. Steen har lagt sin elsk på høyst ulike biltyper, som for mange tiår siden krysset hverandre i trafikken – og viste spennet mellom det sjokkerende spennende småbilkultur og luksus for de få.

– Vi får stadig forespørsler fra folk som vil selge oss veteranbilene sine, ofte til høy pris – sannsynligvis fordi vi er en kjent importør. Så har vi en sjelden gang enkelte som ringer og forteller at de har et eldre kjøretøy som de ønsker å avhende, og som spør om det er noe vi kunne tenke oss å få. Klart vi blir glade, rapporterer han.

«Gangsterbilen»

Eksempler? En godt utstyrt, svært velholdt 1990-talls Peugeot 306:

– Den er så godt ivaretatt at mange ville ha den, men eier var opptatt av at den skulle få et hjem her.

En annen skapning, en 1920-talls Citroën, er nesten like kompakt og liten som en dobbel barnevogn.

– Da eier åpnet porten på sin dobbelgarasje, var det eneste vi så to, gigantiske, gamle Buick. Jeg spurte: «Står ikke Citroënen her»? Så viste det seg at tassen var stuet vekk på gjemt på tvers mellom Buickenes brede bakender og garasjens endevegg.

En Citroën Traction Avant, populært kalt «gangsterbilen» – fordi den ble brukt av alle samfunnslag – også kriminelle – troner midt på gulvet og ser ut som den er parkert i all hast, litt på skrå.

SITRONPRESSE: Citroën Traction Avant i utgaven 15 CV var Citroëns slagskip fra 1930-tallet inntil DS overtok i 1955. Frank Henriksen er kjent i miljøet for sine ulike Citroën hobbybiler gjennom tidene og er blant de besøkende hos Bertel O. Steens veteranbilsamling.

Da Bertel O. Steen overtok importen av Citroën for få år siden, fikk historiegruppen beskjed om å «gå ut og skaffe en flott Citroën til samlingen».

– Vi fikk tips om denne sekssylindrede, sjeldne 1951-modell 15 CV som var eid av en lensmann i Ørje i Østfold. Fra midten av 1930-tallet til avløseren DS overtok i 1955, var den Citroëns toppmodell. Ved første øyekast ligner den andre Traction Avant, men den har et merkbart bredere karosseri forteller Ryberg.

BILSTRIKK: Citroën Traction Avant finnes også som lugom genser, her båret av en besøkende hos Bertel O. Steens veteranbilsamling.

Den har vist seg å trives med å strekke beina på motorvei som E6:

– Det er bare å dumpe ned i setene og kjøre som bak rattet på en hvilken som helt moderne bil. Citroën lå da også mange ti år forut for sin tid.

Raske biler med fres under panseret kommer før eller siden til nytte:

– Alle bilene vi har her, skal være kjørbare og klare på kort varsel, til alt fra presseformal og veteranbilløp til bryllupskjøring, lover Ryberg.

HVILEPAUSE: I tillegg til egen bilsamling låner Bertel O. Steen enkelte kjøretøy til utstillingsformål – fra for eksempel DS/ID klubb Norge. Her tar artikkelforfatteren en ufortjent hvilepause innimellom synsinntrykkene.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?