Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig:
– Jeg har null penger, men råd til denne
Bilen går fortere med frekke klistremerker. Her en prat med noen av de luftkjølte humoristene i VW-miljøet.
Endelig sommer: regnet pøser pinadø ned i nakken. Men hvem
bryr seg: foran oss står humørfylte, klassiske Folkevogner i spik spenna gærne,
vitamininnsprøytende farger: eplegrønn, gulrotrange og blåbærblå.
Klistremerker er klasket på hekkene – med meldinger som: «Den lekker ikke olje, den svetter krefter», «Jeg ække gammal, jeg er vintage», «0–100 på et senere tidspunkt» eller bare: «Jesus er min airbag».
Kjærlige, små beskjeder er skrevet på dashbordet: «La ikke en kremidiot ødelegge dagen din», «Alt jeg ønsker meg er en tulling som deg», eller: «Den siste som går: husk å slukke lyset».
En fridag hvor mange biltreff er avlyst på grunn av dyster værmelding, samler enkeltmedlemmer i Follo VW Klubb venner og ukjente – og fyrer opp grill, kjøretøy og stemning. Møt gjengen som kan lære også elbilister noe om den uslåelige kombinasjonen av bil og humor: Martin Fjeld og Leon, Mikkjel Andreassen, Patrik Usler, Stian Robrahn og Henrik Steen:
Martin Fjeld og bonussønnen Leon Gulliksen Sonrier har tatt turen fra Spydeberg i deres lille, unnskyld: ille grønne 1970-modell VW Type 3 Variant.
– Modellen er blant de første med såkalt «langsnute», opplyser Fjeld, og forklarer at modellserien, som kom allerede i 1961, i starten var utstyrt med en rundere, kortere front. Det spissere nesepartiet introduserte også en større motor, og betegnelsen ble blåst opp fra «1500» til «1600».
Alle velkomne
Ideen med å ha bilen?
– Lufte oss, og komme litt vekk fra hverdagen, fastslår han.
Han mener Folkevogn-miljøet skiller seg fra andre merkeklubber.
– Her er alle velkomne, enten du liker originale biler – det vil si beholde og vedlikeholde dem slik de var da de kom fra fabrikk – eller uoriginale: At du gjør den til din – med rigg, humoristiske innslag og modifikasjoner bare du kunne funnet på.
Økonomi spiller også en rolle.
– Eldre folkevogn er rett og slett billig veteranbil-alternativ for å komme seg inn i miljøet. Jeg har jo ingen penger, men likevel har jeg råd til dette, skratter han, og oppgir at kjøpesummen for den grønne var knappe 30-40.000 kroner.
Leon fikk nylig i tillegg et Boble-prosjekt – som familien handlet for skarve 6000 kroner.
Martins bilmekaniker-bakgrunn gjør hobbyen enklere.
«Gjør hva dere vil»
– Men hvem som helst kan lære seg å mekke gammel VW. Leon er 10 år og har egentlig vært mest opptatt av dataspill, men har nå vridd hodet en litt annen vei og lært seg å skru. Det synes jeg jo er veldig gøy.
VW-miljøet har fin fart på rekrutteringen.
– Stadig nye folk kommer til. Folkevogner som ikke er utstillings-objekter gjør terskelen lav for at barn og unge kan fatte interesse for dette. De får ta på bilen, sitte i bilen, og ikke bare stå og se på. Jeg sier gjerne: «Dere unger kan gjøre hva dere vil med bilen», sier Fjeld uten å blunke.
Mikkjel Andreassen i Vestby har i årevis tilhørt VW-miljøet: For få dager siden skaffet han seg også egen transport, nærmere bestemt en sjeldent blå Golf GLi Cabriolet. Perfekt formede regndråper lander på kalesjen nærmest som pynt: Bilen kler all slags vær.
For å delta på treff for VW-klassikere, var skapninger med luftkjølte motorer lenge det eneste gangbare. Heldigvis har tidene – og holdningene – endret seg. Nå er også vannavkjølte akseptert, og dermed også et ras av Golf i alle varianter.
– Se på den, da! utbryter Andreassen, som svar på spørsmålet om hvorfor han blinket seg ut åpen VW – akkurat i tide for sommeren.
De sylskarpe, kontrollerte formene med rette vinkler står i vill kontrast til forgjengeren Boblas frodige fasong.
– Golf uten tak har en spesielt heldig kombinasjon av utseende og fantastiske kjøreegenskaper, diagnostierer eieren.
Som 15-åring knuget Patrik Usler nevene om rattet på sin første Boble. Hobbybilen var en oppdragende gave fra faren som ønsket at gutten skulle drive med noe vettugt.
Mye gikk bra inntil Folkevognens tidligere eier fikk nyss om at gamlebilen var i live. En fremmed stemme i telefonen spurte om å få kjøpe vidunderet tilbake.
– Ja, spørsmålet var overraskende, men også greit. Likevel måtte jeg jo vite sikkert at jeg hadde et annet Boble-prosjekt å gå til, for nå kunne jeg ikke være uten.
Urestaurert
Usler hadde fylt 16 da han fant 1965-modellen han fortsatt pleier omgang med – nesten ti år etter.
Et uredd «Velkommen» står skrevet tydelig på sideruten.
– Det betyr at hvem som helst får hoppe ombord, lover han.
Midt på dashbordet har noen klistret ordlyden «Bobla vår er elleve år, huff som tiden går: 1976» – et bånd i plastikk, antageligvis gjort med en såkalt Dymo-maskin.
– Bilen er full av slike bevis på historie, som vitner om at noen før meg også har vært glade i denne farkosten. Bobla er urestaurert – den har fått lov å være som den alltid har vært – og det betyr mye for meg.
Surfebrettet på taket er håndlaget i Australia.
– Mulighetene for å surfe spontant er mange uansett vær og årstid. Gjerne på Stadt, lokker han.
Stian Robrahn på Mysen i Østfold stiller i tett duskregn med fandenivoldsk fargesterk 1966-modell VW 1500 med såkalt «rumpe» – som betyr at den har en utstikkende bakende med ordentlig koffertlokk – i motsetning til søsterutgavene i fastback- og stasjonsvogn-format.
– I korte trekk er den sterkt modifisert med 1980-talls look i knæsje farger, hvite felger fra Revolution Wheels og «godt med senk». Det siste betyr noe i retning av at hjulopphenget er senket, slik at bilen garantert skraper nedi de verste fartshumpene.
Høyrerattet ... for moro skyld
Lilla vindusvisker-holdere er med på å piske opp stemmingen.
– Ja, her er alt lakkert, også store deler av interiøret, helt ned til girspaken., guider Robrahn.
Rattet sitter «på feil side».
– Altså, dét er faktisk bare for show-effekten. Bilen er opprinnelig norsk, men er bygd om slik at føreren sitter på «engelsk side». Det ser jo gøy ut.
Han oppgir at han bruker bilen hver dag hele sommeren.
– Uansett hvor jeg stopper, kommer folk bort og ytrer at de synes den er kul. Om det er plagsomt? Nei, da hadde jeg aldri kjørt rundt i et sånt spetakkel. At folk deler sin entusiasme, er da bare hyggelig, forsikrer han.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
-
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
-
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?
– Både gubber og damer snur seg etter denne.
Nylig rattet han fem timer i retning av den årlige gigant-utstillingen Elmia Custom Motor Show i Jönköping i Sverige, hvor han fikk stille ut skapningen – midt blant flere hundretalls andre glitrende eksos-monstre.
– Bilen slo godt an, godt hjulpet av at Elmia-showet som helhet hadde et tydelig 1980-talls tema.
Henrik Steen på Røa i Oslo har tatt på seg ansvaret for en romslig Transporter DeLuxe fra 1968.
– Den er altså en varebil i luksus-utgave – en versjon veldig få nybilkjøpere den gang var villige til å bruke ekstra penger på. Derfor er den svært sjelden.
På siden av bilen står signaturen «Keblo», som er artistnavnet til Quentin Desvaux.
– Samme kunstner som har dekorert bussen, har også utført en hel del gatekunst i Oslo og Bærum.
Når Transporteren ikke deltar på VW-treff, kan du vanligvis se denne parkert utenfor Kongen Marina på Sjølyst i Oslo.
– Jeg holder den på veien, og Marinaen bruker den som firmabil – det vil si varetransport sommeren igjennom, opplyser han.
Steen har montert elektrisk servostyring, slik at rattet kan dreies uanstrengt rundt med lillefingeren – som om den var en smidig Cadillac fra glansdagene.
– Jeg liker bussens blanding av funksjon og humor. Det stemmer godt med VW-miljøet, fastslår Steen.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter
Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier
Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler
Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»
Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen
Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»