Vi som rocker opp Folkevogner:
Her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter
Alle Norges godhjerta bestemødre kjørte snille Bobler. Nå gjenbrukes de som bøllete løpsbiler.
«Du dør bare én gang. Vi lever hver dag», står å lese på en røff
forskjerm.
Bobla står plantet blant likesinnede kjøretøy, fargefrekke vintage-telt
og mykt formede, gamle campingvogner.
Den rufsete skogkanten rundt Gardermoen raceway – et kjent sted
for dragracing – er denne helgen omgjort til camping- og tumleplass for
VW-entusiaster.
Arrangementet Scandinavian Cal look & Classic har i årevis tiltrukket seg ombygde, modifiserte kjøretøy med Folkevogn-logo – samt eierne, familiene og vennene som vil oppleve når bilene konkurrerer om å kjøre «a quarter mile» – 402 meter fra null til hundre.
Ikke fortest – men lengst
Før, under og etter forsyner de seg fra de mange glødende barbecue-grillene,
konsumerer tidsriktig musikk, vingler rundt på arrangementets mange retro kombisykler, danser, skrur, skratter – og blir tent på å gjøre enda mer gøy med
bilene – før vinteren igjen tvinger dem inn i garasjenes stumme tussmørke.
På en bakrute står: «If you think this is slow, wait ‘til we go uphill», og på en annen: «You may pass me, but you won’t outlast me».
Heng på
Folkevognbuss-entusiast Tommy Iversen og boblebygger Fredrik Jansson:
Fredrik Jansson i Oslo startet interessen for «la oss sjekke
ut hva vi kan gjøre ut av en gammel Boble» allerede i tenårene – og stiller på
arrangementet med ombygd Boble fra 1959.
– Bilen er faktisk original, som da den kom fra
fabrikk, med skikkelig gammeldags retningsviser istedenfor blinklys – og jeg
har mest modifisert ting som felger, motor og girkasse og litt annet.
Langs sidene skriker påskriften «Peek-a-boo», som Jansson oversetter til «Titt-tei».
«Perfekte til dragrace»
– Motivet, som også viser en kanin som popper opp
av en tryllehatt, har jeg håndmalt i såkalt «pinstripe»-stil. Både navnet og
illustrasjonen er eksempler på typisk dragrace-sjargong.
Han tilhører «Stormtroopers Cal look VW», en sammensveiset
vennegjeng som dyrker en stil som er noe av det grusomste – unnskyld, grommeste
– du kan utsette en standard Boble for.
– Vi er inspirert av 1960- og 70-tallets Cal look, som er en forkortelse for «California look». I USA oppsto en eksplosiv kultur for å bygge om Folkevogner. De viste seg perfekte til dragrace, og var rimelige utgangspunkt.
Jansson nevner begrepet «gasser», som beskriver kjøretøy
ombygget for dragracing.
– I starten gjaldt dette stort sett amerikanske
bilmodeller, og etter hvert begynte Boble-miljøene også å konkurrere seg
imellom.
Gode dragrace-egenskaper oppnås ved grep som å strippe bilen
for unødvendige interiør- og eksteriørdetaljer, og dermed spare vekt – i
dynamittaktig kombinasjon med kraftigere motorytelser.
Fri bane for eksos
Den langstrakte eksoshalen – her i sjokk-gul – kalles en
«stinger». Den gir bilen en råfrekk silhuett, men har også en funksjon:
– Den lange halen gir eksosutslippet
mest mulig fri bane. Fra de fire sylindrene går den til en såkalt «collector», istedenfor en klassisk demping via en eksospotte. Dermed går utslippet rakt
gjennom rette rør.
Han har dekorert dashbord og dørtrekk i tidsriktig, blomstret
mønster.
– Jeg har spesialsydd flatene ene og alene med
utgangspunkt i stoffet fra en stor damekjole, som jeg fant i en bruktbutikk i
Oslo. Jeg ønsket et tydelig 1970-talls mønster, som ikke lenger er enkelt å få
tak i på rull.
Tommy Iversen, drivkraft i klubben VWestside Aircoolers, har
nettopp kjørt dragrace på banen med sin 1965-modell Folkevognbuss – og ruller
til siden på gresset – i et forsøk på å kjøle bilen – og seg selv – ned.
På midten av 1960-tallet gjorde bussen jobben som firmabil for Hjelle bakeri, en Bergens-bedrift som fortsatt har suksess med saftige hvetevarer.
– Siden gikk den i tjeneste for Vestlandske Paraplyfabrikk i samme nedbørsrike by, opplyser han.
– Det er jo litt kult. Jeg bor med familien i Bergen, så vi er glade for å beholde bilen her.
At den flotte bussen deltar i dagens røffe dragrace, kan virke brutalt:
– Hensikten med å delta er uansett bare moro, og vi er tre kompiser fra Vestlandet som konkurrerer mot hverandre. Det går relativt sakte, ha-ha, så ambisjonen vår var å komme i mål fra 0 til 402 meter på rundt 20 sekunder. Vi er fornøyde med å ha klart dét.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
-
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
-
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?
Løpet er Iversens første dragshow noensinne.
– Jeg var like nervøs på startstreken her, som da jeg kjørte opp til førerkort for mange år siden, ler han:
– Jeg ser det ryker
litt fra motoren nå, så den ble nok litt sliten. Vi får se om den holder ut
dagen.
Surr med surr
Utenom å rase fra seg på lukket bane, har familien tilbakelagt
over 20.000 kjælne kilometer på tre trivelige år.
– Vi bruker bussen til alt, også på helge- og
ferieturer. Campinginnredningen, som jeg har pønsket ut og montert selv, kommer
ofte til nytte.
De to takgrindene har en original løsning som gir et
særegent utseende:
– Overflaterusten på den framre takgrinden matchet
dårlig den hvite retro-kopien der bak, så jeg tenkte: «Litt tau fra Plantasjen
kan kanskje gjøre jobben, om jeg surrer tauet rundt de to grindenes stålrør».
Han kjøpte en taurull med 40 meter og dro hjem.
– Det var bare starten: VI måtte tilbake flere
ganger til Plantasjen for å handle mer og mer. Jobben viste seg å bli sinnssykt
tidkrevende: Kona mi og jeg brukte til sammen tre dager på å surre med å surre
tauet, ler han.
Veggene i interiøret er dekortert med bambus.
Resultatet kunnet vært Norges eneste campingbil som også
kjører dragrace – bortsett fra at de tre andre han konkurrerte mot i dragracet, også har et sterkt camping-preg.
Iversen iler til med å presisere at klubben VWestside
Aircoolers er spesielt opptatt av én greie:
– Vi skal jobbe iherdig med rekruttering av unge folk, for at bilhobbyen vedlikeholdes, lover han.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter
Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier
Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler
Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»
Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen
Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»
Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»
Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil
Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske
Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt
Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart
Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet
Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet
Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve
Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner
Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?
Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill
Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest
Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?
Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig
Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt