SISTE FARVEL: Christian B. Wiik vinterparkerer ikke sin Audi R8 før han har rukket å ta den med på en ordentlig, siste kjøretur – som gjerne følger en årviss, bestemt rute.

Vi som nyter siste tur før vinterlagring:

Blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Denne helgen lagrer mange hobbybilene for vinteren. Heng på tre utvalgte entusiaster som knuger rattet ekstra intenst på siste tur i piskende vindkast.

Publisert Sist oppdatert

På et skummelt sted litt utenfor byen laster kommunen store kjøretøy fulle med saltklumper store som hagl, dødbringende materiale som spiser opp hobbykjøretøyenes sarte hud og organer. Værmelderne advarer om tungt snøfall i starten av uka. Og deretter: Et strakt halvår med slaps, sørpe og salig saltlake.

Vinterlagring

  • Rundt storbyen er kampen om lagringsplass for hobbybiler stor
  • Lokalene er alt fra låver til nedlagte industrilokaler
  • Et fåtall lokaler tilbyr adgang 24/7
  • Over 400 Finn-annonser tilbyr vinterlagring så sent som medio oktober

Alarmen går: Tiden er kommet for å hoppe i kjøreskoene, kaste på seg jakka og oppleve siste kosetur før vinterdvalen.

Kanskje blir det årets mest følelsesladede tur. Ingen sorg, ikke noe sinne, bare et begynnende savn. Sitt på med tre ulike hobbybilister rett før tenningen slukkes og sommerens dansepartner stues bort i tussmørket: Christian B. Wiik, Morten Cappelen og Øyvind Eikvam:

BLÅTT TIL LYST: Øyvind Eikvam skal for 39. gang kjøre siste høstturen før Citroëns staseligste skal på vinterlagring.

Øyvind Eikvam i Oslo er noe så fint og flott som en pussig skrue, en skrue som passer perfekt i en Citroën DS.

For 39. året på rad skal han måtte innrømme at høsten begynner å bli kjølig, så kalkulerende kald at den minner ham om at tiden er kommet for vinterlagring av hans veldig blå franskmann.

– Jada, jeg har hatt den siden begynnelsen av 1980-tallet, 1983 var det vel. Og kjøpte min første DS i 1978, regner han ut.

Den isblå har ikke løpt mer enn 130.000 km i Eikvams eie, beskjedent fordelt på hver av alle disse 39 årene.

– På tre tiår har jeg blant annet rukket å ta den til dens hjemland, som til Carcassonne og Avignon i Sør-Frankrike. Lengste tur nordover tangerte Brønnøysund. Da kjørte jeg i ett fra Oslo, husker han.

BLÅ SITRON: Oslo-mannen Øyvind Eikvam har kjørt Citroën hele livet og fortsetter med saken til våren.

Hvor lenge skyver han på tanken om vinterdvale?

– Til det aller siste klubbtreffet arrangeres i oktober – dét vil gjerne ha med meg.

Seneste møtemulighet med likesinnede skjedde hjemme hos et annet DS/ID-klubbmedlem, med visning av uante mengder modellbiler og brosjyrer.

– Oppmøtet var svært bra til å være så sent i sesongen, med mange blide, kjente fjes. Enkel, solid bevertning trekker jo også litt, inkludert pølser, kaffe, og mineralvann, flirer han.

Sorgen over at den skal settes bort, får ikke ta overhånd:

– Jeg vet jo at det kommer til å skje, hvert bidige år. Da tenker jeg bare: Nå kommer den til å stå tørt og trygt. Og det beste er at den ikke blir utsatt for salt. Så her er ingen tårer, lover han.

– Når man bor i Norge, vet man at årstidene skifter. Men man har likevel lov å si høyt at man savner å bruke bilen, ler han.

Den siste turen kan han leve på lenge:

– Hvis man er sur og sliten, er det bare å ta en tur med denne Citroënen, så blir man opplagt. DS er helsebringende, avleverer Eikvam med fullt trøkk.

ÅPENT HUS: Morten Cappelen kjører fra hjemstedet i Hurum – i den retningen vinden måtte ta ham. Han hyller høsten og lar vinteren vente så lenge som mulig.

Morten Cappelen på Sætre i Hurum i titulerer seg som «pensjonert seilbåtskipper» og er nå mest å finne ombord i nøye, utvalgte vanntette Minier og BMW-er.

Første påtreff skjedde 26. mai i år, i nokså forgjeves venting på å se andre bilfolk dukke opp – ved serveringstedet Tyrigrava langs Gamle Mossevei, straks sør for Oslo.

Været var nær motbydelig postkort-perfekt, men lokket få hobbybilister ut av en stygt forsinket vinterdvale. Kanskje satt de hjemme og følte de måtte bruke sine dyrekjøpte bilspill, glanende på glødende dataskjermer.

UT I DET FRI: Mini- og BMW-rytter Morten Cappelen har et avslappet forhold til den siste turen før vinterdvale: Den gir ro til å planlegge den mørke årstidens vedlikeholdsarbeid.

Ny kontakt med Cappelen nå, omtrent fem måneder etterpå. Litt usikker stemning, om hans seneste hyggetur med bilen blir sesongens siste, men likavæl:

– Hva jeg tenker om den siste turen før snøen faller? Ikke annet enn at vinter’n er tid for å gjøre planlagte oppgraderinger og glede seg til våren, sier han av tørt.

I sommer har han rukket å påføre bilen et utall underholdende kilometer – og har funnet på ting som å spontaninvitere bilvenner på det han kaller «roadtrip» – til Vågåmo i Ottadalen i Innlandet. Med retur dagen etter, over Valdresflya, i den vestlige delen av Jotunheimen.

RACERMANN: Morten Cappelen har kusket en rekke sommerkjørte Minier.

Cappelen har slitt en mengde Minier. Den sortlakkerte roadsteren skiller seg fra røkla ved turkise, egenrådige striper i sikksakkmønster. Nå rulleres den med en nyere BMW Z4, men én ting står fast:

– Riktig antrekk senhøstes i åpen bil? Mitt tips er å kle seg i fullt skiutstyr, men la skiene ligge igjen hjemme.

AUDIANER: Lier-mannen Christian B. Wiik fikk prøve Audi R8 på lukket bane og dermed var han, og bilen, solgt.

Christian B. Wiik i Lier står helt alene med sin Audi R8 (R’en står for, tja, Råskinn) på en uoffisiell møteplass, hvor det sommerstid kan kry av gøyale farkoster.

Han venter ikke på sjelefrender, som uansett neppe kommer til å dukke opp denne dagen: Det er for sent på året – nå får han bare den moroa han lager selv: Det skal kjøres så det merkes, mest sannsynlig for siste gang på en stund.

– Den kommende vinteren vil nok føles noe lengre enn vanlig, ettersom dette blir første mørke årstid med min drømmebil, R8, stuet bort i garasjen.

Den skal startes en gang i måneden for å høre bassen i V10-motoren, men dét blir nok også alt.

– Siste turen blir nok gjennom Syllingskaret, mellom Sylling og Sollihøgda, fordi strekningen er nær hjemmeadressen og med akkurat passe svingete svinger, slik jeg liker dem. Veien og omgivelsene gir et aldri så lite hint av villmark, noe som er overraskende, med tanke på hvor nært sivilisasjonen dette er, ler han.

KRAFTPLUGG: Christian B. Wiik kjører Audi R8 på grunn av V-10 motorens yppige ytelser, men mener Audi har levert bedre design.

Han kommer muligens til å lirke bilen mer andektig enn normalt ut av garasjen og trille rolig til krysset der Ringeriksveien og E16 møtes. Kanskje ta en liten pause, og på den videre ferden tenke ørlite på sommeren 2022 som har rast forbi som en riv, ruskende rask Ferrari – før han kjører samme vei tilbake.

– Jeg trives med å kjøre i høstmørket, jeg kan til og med innrømme at jeg liker det. Men, med fare for å høres fornuftig ut: Sportsbilister skal passe seg for glatte partier i veibanen, med lumsk kombinasjon av løv og fukt.

Frøet til eierskapet ble sådd med Audi-fabrikkens arrangement Audi Sportscar Experience:

– Audi har et fantastisk opplegg, hvor man får kyndig opplæring og får ratte en R8 en hel dag på bane. Slik gikk det til at jeg tenkte jeg en vakker dag skulle eie en selv.

PÅ INNSIDEN: Selv om tyske R8 er en sportbil som deler arkitektur med Lamborghini, er interiøret typisk Audi.

På spørsmål om R8 er Audis heteste modell noensinne, stopper han opp, som på rødt lys:

– Nei, RS6 er Audis beste nyere design. R8 en god nummer to: Den havner naturligvis i skyggen av tilsvarende produkt fra søsterselskapet Lamborghini [Audi har eid Lamborghini siden 1998, red.anm.]. Men den råeste kjøremaskinen er utvilsomt R8, kompenserer han, og utdyper:

– RS6 er et mer overbevisende produkt – fordi den er langt bedre designet som stasjonsvogn, enn R8 er formgitt som supersportsbil.

Han mener den nå noe aldrende R8 framstår stadig penere:

– Fasongen vokser på meg, og spesielt nå når den skal stå i ro i vintermånedene, konstaterer han.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned