Vi som gillar Saab 900:
Er dette siste svenske med attityd?
Du så den stadig i sidespeilet og i utallige filmer: Møt to som hyller det fandenivoldske fenomenet Saab 900.
Hva pokker skjedde med Saab? En Saabotasje?
Svenskene hadde et ståltøft bilmerke med rake røtter i jagerflyindustrien, med barske detaljer som tenningsnøkkelen som skal plantes i midtkonsollen og dæsjbord med «night panel»-funksjon.
Bak spakene på Saab er du ingen sjåfør, men pilot.
Så forsvant verdens tøffeste, svenske merkevare. Fabrikken i Trollhättan er for lengst stengt. Lykkeligvis tar mange vare på bilene som er bygget.
Suksessen 900 (1979–1994) var siste modell utviklet av Saab på egen hånd. Her forteller 900-eierne Olav Andreas Nordlie og Christian André Strand om glädjen som får dem til å fly bortover asfalten:
Christian André Strand, fotograf ved Norsk folkemuseum på Bygdøy i Oslo, har alltid visst at han en dag ville kjøpe en 900 på grunn av greier som den kurvede frontruten, panseret som åpnes som et kamskjell og dørene som lukkes med et stilfullt klikk.
Han er spesielt svak for de erkesvenske formene:
– Jeg liker at designen er atypisk og gjenkjennelig. Jeg bodde mange år i Paris og observerte ofte Saaber som fikk meg til stanse og fotografere. Til alt overmål hadde naboen en grønn 900, med samme patina som den som ble min, sier han.
Fant objekt
I samme gate lå et verksted fullt av bilklassikere, som Peugeot 504 Coupé, Volvo 1800 ES, Lancia Beta og diverse utgaver av Saab 900.
– Det daglige synet av disse ga meg sinnsro, i et landskap som ellers er fylt med triste, nye biler, fyrer han løs.
Til Strands 30-årsdag forsøkte en god venn og samboeren å samle inn penger for å overraske med et eksemplar av arten.
– Jeg mistenker at det var mest for å få meg til å slutte å tjate om den svenske bilen. De endte med å gi meg et kamera, og så det kanskje som for risikabelt å kjøpe en gammel bil som kunne gi meg mer problemer enn gleder.
Strand lot seg likevel friste av et objekt til salgs: En lege på St. Hanshaugen i Oslo hadde hatt den siden han kjøpte den ny, hos den mangeårige, store Saab-forhandleren på Skøyen i Oslo.
Ivrige Strand kjøpte bilen i affekt. Saaben var tidligere forsøkt stjålet, tuklet med – og blant skavankene var muligens det verste at førerdøren ikke lot seg åpne.
– De første ukene ut i eierskapet krabbet jeg inn via passasjersiden, før jeg fikk fikset problemet, rapporterer han.
Han har alltid et våkent øye for Saab, og gleder seg over den prisbelønte filmen Drive My Car, hvor en 900 har en hovedrolle.
Det nye livet som familiefar gjør at han setter pris på 900 som en utrolig romslig bruksbil. Den velkjente, enorme bagasjeluken passer til frakt av alt fra ved til innrammede fotografier.
Pågående rustangrep er prosjektets mørke side:
– Til gjengjeld har jeg smurt inn bilen grundig med verdens beste rustbeskyttelse, sauefett.
Miljøvennlig å bevare
En stund rattet han en elbil som en slags test:
– Hver gang jeg brukte den, savnet jeg Saaben, og jeg fant fort ut at jeg skulle kvitte meg med elbilen. Mitt miljøperspektiv sier meg at det er viktigere å ta vare på min 900, enn å kjøpe en ny elbil som forurenser før den er på veien – nemlig allerede ved produksjonen.
Olav Andreas Nordlie i Kongsvinger – byen der Glomma gjør en frekk s-sving – kom inn i Saab-folden nokså tilfeldig.
For åtte somre siden skulle venner på en ferie, da bilen deres nektet å oppføre seg: Til slutt slo den seg helt vrang.
Samtidig sto en mørkerød 1988-modell SAAB 900i til salgs for 5000 kroner.
– Planen var at vennene skulle låne den på ferie. Så skulle jeg liksom selge bilen igjen etterpå og ta farvel – men slik gikk det ikke.
Han hadde lenge vært nysgjerrig på SAAB, men aldri samlet mot til å kaste seg ut i det.
Hvilke biler er rare ...?
– Etter å hva blitt bedre kjent med den dyprøde, falt jeg for kvalitetsfølelsen. Konstruksjon er robust, og den er solid og trygg å kjøre under alle forhold.
Saab-entusiaster får ofte høre at bilene er uvanlige, og de svarer gjerne at det er resten av bilparken som er rar, unormal og avvikende.
– Jeg ble slått av hvordan løsningen med den markant buede frontruten ga utrolig god sikt. Og ja, sittestillingen virket uvant i starten, men desto riktigere etter hvert. Den lange girstangen gir også mening når du ser hvordan interiøret er formet rundt føreren, og de litt sære linjene er ikke annet enn unike og elegante, fastslår Nordlie.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
-
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
-
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?
Han iler til og hyller folka som tegnet, konstruerte og bygget bilene på fabrikken i Trollhättan:
– Man kan merke at den har blitt til ved hjelp av entusiasme. Ingeniørene og fabrikkarbeiderne ville bygge noe de var stolte over, og som kundene kunne stole på.
Siden har Nordlie anskaffet en rekke andre, nyere søstermodeller: En 9000, neste generasjon 900, samt både 9-3 og 9-5.
– Men 900 kommer alltid til å være favoritten, fordi den huser alt som du bare finner i en Saab.
Han bruker sin 900 til jobb, langturer og praktiske gjøremål – med lettere dansende henger på slep.
– Jeg ønsker selvfølgelig å bevare bilen på best mulig måte, men det er bruken som gir meg mest. Opplevelsen av å kjøre noe utenom det vanlige, noe som ikke alle andre har, gir en godfølelse, ler Nordlie.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi