BRITER MED BILDILLA: John Lennons Rolls og George Harrisons Mini – samt Naomie Harris, Marc Bolan, Elton John og prins Harry.Foto: BRITISH COLUMBIA MUSEUM, LAND ROVER, HEINRICH KLAFFS, BONHAMS CAR AUCTIONS og LAND ROVER
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres:
«Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Britiske superstjerner har et kjærlighetsforhold til eksentriske, engelske biler. Møt noen av de vakreste verstingene her.
For å forstå hvor sykt mye skapningene på to bein og fire hjul har til felles, pugg begrepet «oddball».
Engelske luksusbiler
Englands varierte luksusbil-industri bunner i et solid hjemmemarked
Underleverandører står sterkt med skreddersydde utgaver
Luksusmerkene er de eneste som er igjen av britisk bilindustri
Utenlandske selskaper har kjøpt restene, men produserer lokalt
Ifølge ordboka er «oddball» en «atypisk, bisarr, eksentrisk kreatur med framtoning som er uvanlig, men totalt harmløs».
Tenk Elton John, John Lennon og egentlig hvilken som helst helskrudd, britisk bil.
De særeste delene av britisk bilindustri er holdt i live takket være britiske eksentrikere. Og: Engelske popstjerner som har rattet minst én Rolls-Royce, har gjerne også kjørt en spesialrigget Mini.
Les historiene om de fantasifullt fandenivoldske folka og de gromt gøyale bilene deres:
Før musikkindustrien ble en digitalisert strømmegreie, solgte Elton John over 300 millioner skiver (les: LP-plater og singler) og fikk lommepenger nok til å shoppe som han lyster.
Gubben har en solbrille-samling som har bikket 250.000 eksemplarer, han har pøst ut penger på fotball og veldedige organisasjoner – og er i tillegg kjent som en ivrig bilentusiast når det kommer til britisk hjemmebrygg.
Helt i starten av karrieren durte han rundt i en ganske grå og alminnelig Ford Escort, før han oppgraderte til en frekk Aston Martin:
Til britiske GQ Magazine har Elton uttalt at «når du først har lagt lankene på rattet på et slikt kjøretøy, og satt pris på håndverket og skjønnheten, vil du knapt ha annet».
Siden har en kø av biler som Aston Martin, Bentley, Jaguar, Rolls-Royce og Mini vært finansiert av hitlåter som «Candle in The Wind», «Rocket Man» og «Don’t Let the Sun Go Down on Me».
Felles for de fleste kjøretøyene er selvsagt spesialkonstruerte stereoanlegg, ofte til en kost av flere hundre tusen kroner.
Blant de mest famøse medlemmene i bilsamlingen finner vi en Rolls av typen Phantom V – en koloss musikkgeniet fikk omlakkert i to farger: blekhvit og sjokkrosa.
I den grenseoverskridende musikkvideoen til låta «Nikita» fra 1985, der vi ser Elton sittende i skinnsetene mens han har parkert på kloss hold til den øst-tyske grensesperringen, brukte stjernen en Bentley Continental. Ved hjelp av en kikkert spionerer han på en kvinnelig grensevakt av det penere slaget.
Allerede i 2001 auksjonerte Elton bort 20 av de 28 bilene han da hadde i samlingen, med den begrunnelse at andre ville få mer glede av dem. Med et utall reisedager og konserter i året, hadde han sannsynligvis rett.
Rolls-Royce rakk bare å bygge 517 eksemplarer av kolossen Phantom V: To av dem kjøpte det britiske kongehuset, og en tredje betalte John Lennon i The Beatles nær 3 millioner kroner for (omtrentlig, etter dagens verdi).
Musikeren bestilte bilen ny og ga ordre om at «absolutt alt skulle være sort» – men fabrikken nektet på ett punkt: å matte den berømte, speilblanke kromgrillen.
Etter at han drasset bilen med på innspillingen av filmen «How I Won the War», trengte den sårt å males opp på nytt, og Lennon satte motivlakkereren Steve Weaver på jobben. Briefing: «Jeg ønsker Rollsen i stil à la rumensk sigøynervogn.»
Pressen var kjapt ute med å kalle resultatet «psykedelisk», og det var i hvert fall utvilsomt hysterisk.
Målet var uansett oppnådd: å sjokkere det britiske aristokratiet, som den gang var blant Rolls-Royce’ mest solide kundegrupper.
Som 24-åring fikk travle Lennon somlet seg til å ta lappen, slik at han faktisk selv kunne sette bak rattet på spetakkelet.
I de fire årene han faktisk brukte kjerra, fikk han gjort en rekke, ytterligere kostbare endringer – hvorav den hyggeligste kanskje er: Baksetet kunne konverteres til en diger dobbeltseng. Rollsen – eller skal vi si «bobilen» – er nå å se hos Royal British Colombia Museum i Canada.
I 1997 ga Englands mote-imperium-skaper Paul Smith knøtt-ikonet Mini en sjokkartet fargekur: En av klesbransjens mest fargesterke menn fikk plass til hele 86 striper i 24 nyanser på bilens beskjedne ytterflater.
Året etter, i 1998, tegnet Smith enda en spesialbygget Mini, som fabrikken skrudde sammen i 1800 eksemplarer. Denne gang var fargetemaet nøysomt kokt ned til blått og sort.
I sommer la designeren også siste hånd på prosjektet «Mini Recharched», en elektrifisert versjon av den blå bomben – et one-off-eksemplar som skal lokke Motor og annen presse til stadig hyppigere å omtale Mini som en merkevare på strøm.
Den 24. James Bond-filmen Spectre (2015) er pepret med produktplasseringer betalt av bilkonsernet – som siden 2008 har hatt navnet Jaguar Land Rover.
I rollen som Miss Moneypenny har den også ellers svært medialiserte britiske skuespilleren Naomie Harris glansen og intelligensen som skal til for å gjøre ellers rutinemessige billanseringer til en fest.
«Jeg er imponert over bilens former – den ligner ingenting jeg har sett på veien, og er rett ut elegant. Jeg liker at den både passer til å kjøre pent avgårde på Pacific Coast Highway i Los Angeles, som røff offroad på den britiske landsbygda», kvitrer Harris i en uttalelse gjengitt av bilfabrikken.
Skuespilleren er selvsagt betalt for å spre varme og si noe hyggelig, men samtidig treffer hun blink: Mote-SUV-en Evoque i kabriolet-utgave er noe av det mest eksentriske og humørfylte britisk bilindustri har klart å produsere de senere åra, og det kraftige firehjulstrekket passer like godt i ugreit terreng som det jålete karosseriet kler foto-vennlige veistrekk.
Englands motedronning Mary Quant var så glad i sin Mini Cooper at hun etter sigende oppkalte 1960-årenes sjokk-korte skjørt – «Mini-skjørtet».
Sammen med nylonstrømper og annen tidstypisk mote gjorde den elegant provoserende kvinnen minst to generasjoner oppmerksomme på klær, tilbehør – og biler – som frihetssymbol.
Hun har ytret at Mini «er en håndveske på hjul» og at den, «akkurat som miniskjørtet, er ung og flørtete».
«Jeg har aldri siden vært så stolt av noen bil som min første, en sort Mini med helsort interiør», sa hun.
Hva fikk Quant som takk? Jo, allerede i 1988 fikk hun sin egen Mini-spesialserie oppkalt etter seg. Bilene, eller i hvert fall de som har overlevd rust, slitasje og annen moro, er nå selvsagt populære veteranobjekter blant Mini-menigheten.
I 1972 vrælte Marc Bolan, fronttryne i bandet T.Rex, unnskyld ... han sang: « drive a Rolls Royce 'cause it's good for my voice».
Tekstsnutten og albumet «Children of the Revolution» var visstnok et spark bak til kontrasten mellom John Lennons godhjerta låt Imagine og Beatles-medlemmenes utsvevende livsstil (som inkluderte minst et par Rollser).
Rolls-Royce, derimot, tolker « drive a Rolls Royce 'cause it's good for my voice» som en hyllest til bilenes lydstille interiør.
Marc Bolan (1947–1977) kjørte seg dessverre til slutt i hjel – ikke i Rolls-Royce, men i sin egen Mini.
De største underholderne og motemenneskene, de britiske majestetene, sparer vi her til slutt.
De av leserne som spurt seg: «hvordan får egentlig Prins Charles dagene til å gå», kan neppe ha fulgt med på antall veldedighetsfester, unnskyld: arrangementer og bil-lanseringer.
Prinsen er gjerne til stede når bil og veldedighet opptrer i skjønn kombinasjon, og han er god når han kaster glans over slipp som ellers hadde fremstått kjendisfattige.
Resten av gjengen med utspring i Buckingham Palace er heller ikke fremmed for å vise seg når britiske bilmerker skal bruse med fjæra.
Prins Harry er ofte å se på Land Rover-tilstelninger – der høyst uformell prøvekjøring og andre enkle oppgaver venter.
Mest majestetisk av alle majesteter og underholdere er likevel dronning Elizabeth, der hun troner bak rattet på en Land Rover, gjerne i forbindelse med Royal Windsor Horse Show, eller bare i privat ærend på den store fritidseiendommen i Skottland.
Ifølge magasinet Town & Country kjørte The Queen ambulanse under andre verdenskrig, da hun også lærte seg å mekke.
Damen, som har måttet tåle mye internt familiedrama, skinner herfra til The Sun (avisen, altså) når hun er avbildet med rettrygget, røff ratting og blidt, blomstrete skaut.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: