PAR I HJERTER: Hannebeth Langeli Flåtnes og Lars Flåtnes’ hjerter banker for klubbturer med felles interesse for Rolls-Royce. De prioriterer å bruke lørdag formiddag på treffet.

Vi som drar på Rolls-Royce-treff:

Har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Rikdom er å kjøpe veteran Rolls-Royce til prisen av en Kia og få nye venner på kjøpet. Møt klubbmedlemmene som kjører Rolls på grunn av miljøet.

Publisert Sist oppdatert

En etter én triller Rolls-Roycene inn. De pynter opp parkeringsplassen og dekker det som måtte være av sneiper, snusposer og tyggisrester.

Rolls-Royce Enthusiasts’ Club

  • Merkeklubb for Rolls-Royce opprettet i 1957, med over 8000 medlemmer internasjonalt
  • Rolls-Royce Enthusiasts’ Club Norwegian section ble etablert i 1987
  • Den norske klubben har over 120 betalende medlemmer: rrec.no
  • Facebook-gruppen har rundt 400 medlemmer og er åpen for alle

Denne lørdagen blir plutselig Tyrigrava sør for Oslo Norges stiligste p-område.

Her er ingen endeløse rekker av batteribiler og dieseldrog, bare staskjøretøy som gliser til oss som de tyngste diamantene i en smykkeforretning.

REKKE OG RAD: Du må delta på et klubbtreff for å se nærmere 20 raffe Rollser samlet på ett og samme p-område. Her på Tyrigrava på Gamle Mossevei rett sør for Oslo.

Rolls-Royce Entusiast Club Norwegian Section (uttales muligens best med stiff upperlip, stram overleppe) trommer sammen til landets mest fornemme treff – målt i størrelsen på de loddrette grillene.

Snobbete? Kanskje ikke. Klubben stiller ingen krav til at du eier egen bil, bare at du har interessen i deg.

For skarve 200 kroner får du treff, samt foredrag og middag i funkisbygningen Tyrigrava, det nylig rehabiliterte serveringsstedet langs Gamle Mossevei langs E18.

UTSTILLING: Rolls-Royce har et lett gjenkjennelig ansikt med stor grill – toppet av en gallionsfigur. Klubben inkluderer også medlemmer som kjører søstermerket Bentley.

Vær med og treng deg på blant de privilegerte: Elin Nygaard og paret Hannebeth Langeli Flåtnes og Lars Flåtnes forklarer hvorfor myten Rolls-Royce makter å samle vidt forskjellige folk til beroligende treff – på helgens ellers travleste timer:

ROLLS-ROMANTIKK: Hannebeth Langeli Flåtnes og Lars Flåtnes ser romantikken i å kjøre på tur med en bil som røsker dem ut av hverdagen.

Hannebeth Langeli Flåtnes og Lars Flåtnes i Stokke i Vestfold møter i et kremfarget eksemplar av arten: Hvis du pisker krem hjemme, og oppnår den samme appetittvekkende fargen, kan det lede deg til å tenke at du for en gangs skyld – mot alle odds – har lykkes som krempisker.

Sannheten er likevel at fabrikken kalte nyansen «Magnolia», etter de ... kremhvite blomstene på treet av samme navn. 1985-modellen er utstyrt med høvelige beige seter og vinyltak, og er en Rolls-Royce Silver Spur (5380 mm), en forlenget utgave av den noe mer alminnelige – om man i det hele tatt kan si noe slikt om en Rolls – Silver Spirit (5278 mm).

– Hvorfor Rolls-Royce? Vi syntes så få kjørte merket i Norge – og den tanken var i grunnen kjøpsmotivasjon i seg selv. En spesiell bil er naturligvis noe spesielt, ler Lars, som er styremedlem i den norske Rolls-Royce-klubben.

FRONTFIGUR: De seneste somrene har Lars Flåtnes og Hannebeth Langeli Flåtnes kjørt Rolls-Royce på ferieturer og til treff i klubben.

Da paret prøvde den velholdte Rollsen da den var til salgs, utbrøt Hannebeth etter én kilometer: «Du har allerede kjøpt dem du – dét ser jeg på deg».

De måtte ikke selge huset:

– Det er ikke allverden å handle en pen, velholdt Rolls-Royce. Vi betalte rundt 300.000 kroner. Du får knapt en brukt Kia for samme pris.

Silver Spur har fått kjørt seg på langtur til Vestlandet gjennom Telemark.

– Vi stoppet i Bø og kjøpte moreller langs veien, og da jeg skulle betale, mente selgeren at han ikke skulle ha noe.

Flåtnes insisterte. «Da tar jeg bilen din», lo selgeren og la til at han aldri før hadde sett en Rolls stoppe der.

FAMILIEBIL: Rolls-entusiastene Hannebeth Langeli Flåtnes og Lars Flåtnes mener mye av hyggen ved bilene ligger i klubbmiljøet.

Det kremgule slagskipet får oppmerksomhet tvers gjennom hele uka:

– Det har jo hendt at helt ukjente folk inviterer seg selv ombord for en prøvetur: «Kan jeg få lov å sitte på ei lita runde». Vi har så langt ikke sagt nei. Det er jo hyggelig å oppleve at folk faktisk er så interessert i Rolls-Royce, mener han.

Å stelle og pusse og kjøre søndagstur er blant parets største Rolls-gleder.

– Men det som trekker mest, er klubbens sosiale liv, med treff og turer.

Miljøet er «usnobbete»:

– Vi er ikke i nærheten av jåleri. Vi kommer fra gård, ler paret.

PRIMUS MOTOR: Styremedlem Elin Nygaard bruker gjerne hele lørdag på å arrangere treff for glade medlemmer av Rolls-Royce Enthusiasts’ Club Norwegian Section. I bakgrunnen: Hannebeth Langeli Flåtnes og Lars Flåtnes.

Styremedlem Elin Nygaard fra Oslo lusker rundt og ønsker alle oppmøtte eiere av Rolls-Royce velkomne til treffet på asfalten utenfor Tyrigrava.

Hun stiller selv med to kjøretøy, en 1972-modell Silver Shadow LW – samt en 1930-modell som rager enda litt høyere over bakken. Mannen, og bilenes formelle eier, var blant dem som startet klubben på 1980-tallet.

– Jeg holder i treffet, så dette er liksom mitt arrangement, ler Nygaard.

BLÅ DRØM: Elin Nygaard fra Oslo stiller på treffet med en 1972-modell Rolls-Royce Silver Shadow Long Wheelbase – en versjon som er forlenget fra fabrikk.

Klubben har årlig sommerrally over flere dager, som i år skjer på Sørlandet, foruten enklere dagstreff.

– Jeg er kanskje mindre opptatt av hva som er spesielt med Rolls-Royce, enn enkelte andre: Jeg er langt fra bilkyndig – men har til gjengjeld stor glede av alle de hyggelige medlemmene – med felles interesse for merket og søstermerket Bentley, medgir hun, og kan være med at treffene er gode, sosiale alternativ til for eksempel det å spille golf:

– Ja, nesten. Dette handler om gleden ved å oppleve det jeg kaller «gammeldags biltur».

GAMMELT GULL: Elin Nygaard ser Rolls-Royce som en mulighet til å treffe likesinnede som ivrer etter å legge ut på feriepreget biltur.

Hun mener klubben tiltrekker seg «absolutt alle typer mennesker»:

– Du kan kjøpe en pent brukt Rolls-Royce uten i det hele tatt å være rik, Gleden over bilen får du uten å risikere å gå bankerott, jubler hun.

Hun og mannen merker stor forskjell på sin 92 og 50 år gamle Rolls:

– I den første sitter du nærmest vinkelrett, mens i den siste får du sofa-komfort – mens du duver mykt av gårde. På 40 år skjedde en del med Rolls-Royce, konstaterer hun.

De samme håndverkerne jobbet gjerne på Rolls-Royce fabrikken i årtier: Man kan eie kjøretøy fra vidt ulike tidsepoker bygget av de samme nevene.

FERDIG GRILLA: Elin Nygaard og mannen stiller like så godt med to biler på Rolls-Royce-treffet. Denne er fra 1930.

Nygaard lanserer et understatement, slik nærmest bare briter kan:

– Derfor er dette gode biler.

Til daglig ratter hun «en ganske alminnelig» Kia elbil og en ti år gammel, åpen Opel Astra.

– Jeg er ingen jåletype, lover hun.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug