GATAS SKREKK: Ingve Halvorsen kjører slalåm mellom Oslos gigantiske, elektriske SUV-er med sin firehjulsdrevne Fiat Panda fra 2003.Foto: KARL EIRIK HAUG
Vi som kjører Panda 4x4:
– Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Den knøttbarske, halvgamle italieneren tar seg fram der nordmenns nye, blytunge strøm-SUV-er kiler seg fast. Klyv ombord i to ulike sjelers fortellinger om sine geniale Fiat Pandaer.
Tegnet av Giorgetto Giugiaro. Facelift introdusert i 1986 og 1991.
4x4-systemet er levert av østerrikske Steyr-Puch.
Varianten med trekk på alle fire ble lansert i 1983. Motoren på rett under 1000 kubikk tøt ut 48 hester.
Maskinen var hentet fra Autobianchi A112.
Fjellklatreren Fiat Panda 4x4 mangler kanskje stæsj som massasje i setene, men eier til gjengjeld en sta sjarme og vill varme som nye, svindyre firehjulstrekkere glemte.
Designeren, geniale Giorgetto Giugiaro, beskriver selv Panda «som et par jeans: et enkelt, praktisk og upretensiøst plagg».
For å vise Pandas spennvidde, slenger han på: «Den har en konstruksjon som et helikopter: lett, vakker og rasjonell».
I Norge henger vidunderet høyere enn noensinne – hvis du er så heldig å finne et eksemplar av arten til salgs: Heng på Panda 4x4-ryttere Stian Henriksen i Øvre Eiker i Buskerud og Ingve Halvorsen i Oslo-gryta:
Ingve Halvorsen, rådgiver i et konsulentfirma i Oslo, står spontant skråparkert og sperrer for kliss nye elektriske SUV-er – flere ganger større enn hans 29 år gamle Panda 4x4. Motor har skylden: Vi vil knipse bilder som får Oslo-trafikken til å ligne mer på Napolis.
– Selv etter alle disse årene blir jeg i godt humør hver gang jeg setter meg bak rattet, sier Halvorsen – lett henslengt med armen i karmen.
Panda-interessen pangstartet ved at kona og han ferierte hyppig i Italia.
– I Toscana la jeg spesielt merke til vinbøndenes Pandaer. De gamle mennene kunne kjøre den smale bilen mellom blant annet tette vinranker. I Italia er denne Fiaten fortsatt et landbruksverktøy – men også i typiske trange, italienske bygater gjør den lite av seg, bokstavelig talt.
Paret tenkte: «et slikt vidunder må vi ha»:
– Panda frakter og jakter god vin, deilig pasta og andre sunne ingredienser for det gode liv, ler han.
Tilbake i Norge har familien hygget seg ombord da de tok firehjulstrekkeren over Dovrefjell vinterstid. Ellers bruker Halvorsen den mest «innaskjærs», i Oslo by.
Utropsprisene for et pent eksemplar har steget merkbart de seneste årene. Han gjør et raskt regnestykke og lander på «rundt 100.000».
– Da har du også bil i 50 år framover, lover han, og forteller at han stadig finner håndskrevne lapper under vindusviskeren på ruta: «Vil du selge bilen din»?
Firehjulstrekket er solid, og denne spesialmodellen heter «Climbing»:
– Her klatrer du bokstavelig talt ut av enhver snøfonn som måtte hindre framferden. Riktignok i lavgir, men det funker bedre enn de fleste alternativene.
Halvorsen vrir på en mekanisk hendel på bakhjulets navkopp: slik regulerer Panda-eiere firehjulssystemet.
– Panda 4x4 er Norges beste firehjulstrekker, alle de gode egenskapene tatt i betrakting. Bare Subaru Justy har omtrent samme, reduserte fotavtrykk.
Han peker på siderutene og forklarer at de kan monteres og brukes om hverandre, fordi de er helt plane. Frontruten er også helt flat:
– Glassflaten kostet nærmest ingenting å produsere. Du slipper også en mengde elektronikk i frontruta, som regnvarsler og visning av fart og annet. Her kan lite gå galt.
Bremseklosser koster ifølge Halvorsen beskjedne 20 euro, og en kaliper 60 euro.
2003-modellen er en siste toppstyrt spesialversjon før en ny Panda-design overtok:
– Ja, jøss, denne har luksus som sentrallås, som riktignok bare gjelder sidedørene, ikke bagasjeluken: Fiat sparte der de kunne. Ellers har den elektriske vinduer foran, justerbare lykter og luftefunksjon på de bakre siderutene.
Den grå Pandaen er ikke Ingve Halvorsens eneste bil.
– Jeg har en annen Panda, en nyere en fra 2013, sier han tørt.
Ifølge Halvorsen er «det aldri noe galt med Pandaen».
– På ti år er lyspære det eneste jeg har byttet, rapporterer han, og peker på den ene av to skruer som holder registreringsskiltet foran på plass:
– Det er kun denne skruen på hele bilen som har litt rust. Den er sannsynligvis tysk, smiler han.
Elektronikkingeniør Stian Henriksen i Øvre Eiker i Buskerud har alltid omfavnet italienske, trange sko, unnskyld; smale småbiler.
– Husholdningens garasje huset allerede flere biler, men en Panda 4x4 har jeg alltid plass til: Den kan brukes til det aller meste.
Henriksen minner om at designeren Giorgetto Giugiaro selv trekker frem Panda blant egne design han er mest fornøyd med.
Grunnet den lave vekten og et lite overheng både foran og bak, kravler bilen seg uforskammet godt frem i terrenget.
– Den er også en vinner i byen der parkeringsplasser stadig krymper.
Giorgetto Giugiaro
Født 7. august 1938 i Garessio i Italia.
Regnes som en av det 20. århundres mest betydningsfulle bildesignere. Har designet over 200 bilmodeller satt i serieproduksjon, kanskje mest kjent for første generasjon VW Golf.
Har blant annet designet Lancia Delta (1979), Fiat Panda (1980), Fiat Uno (1983) og Fiat Punto (1993).
Har også vært involvert i design av andre produkter, som kameraer og klokker.
Kilde: Store norske leksikon
Det mest typisk italienske er ifølge Henriksen utvilsomt Giugiaros egen beskrivelse av krav til lasteevne da bilen var på skissebordet:
– Pandas bagasjerom måtte kunne romme to stykk vinballonger på 50 liter hver. En rett ut herlig italiensk tankegang, mener han.
Den gir et bekymringsfritt bilhold og får folk til å smile:
– Altså, det stikk motsatte av moderne firehjulstrekkere. Ellers har en Panda også seter uten komfort, et kombinert dashbord og hanskerom, og en noe tvilsom kollisjonssikkerhet, ramser han opp ettertenksomt.
Til gjengjeld skal Panda ha blitt utviklet på kun 15 dager av Giorgetto Giugiaro og Aldo Mantovani.
– Giugiaro designet altså karosseriet og interiøret, mens Mantovani sto for drivverk og annen konstruksjon, informerer han med fryd i stemmen.
4x4-systemet er produsert av østerrikske Steyr-Puch, med svært enkel konstruksjon – men effektfull funksjon.
– Differensialen er åpen, og innkobling av firehjulstrekket skjer via en spak mellom setene. Denne låser koblingen mellom for- og bakhjulene og egner seg derfor best til lave hastigheter, instruerer Henriksen.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: