Vi med kjøretøy for showets skyld:
Vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil
Sommerens kalender er full av mektige, morsomme markeder. Her er bruktselgere og andre med kjøretøy som får salgsbodene til å skinne.
Bil er nyttig – også som ren pynt. Er bilen riktig, kan den
være en skamløs showstopper, festens midtpunkt og trekkplaster – med andre ord
en nødvendig oppmerksomhetsvekker, når du har mest behov for det.
På brukt- og delemarkeder over hele landet sommeren igjennom lukeparkerer smarte selgere fargesterke, frekke bilfasonger – for å lokke publikum til stands og salgsboder.
Skrotnisser, brukthandlere og samlere – og arme sjeler som har hatt opprydning på låver, loft eller i garasjer – har alle behov for blesten, sensasjonen og stemningen som nesten bare en vennlig veteranbil kan skape.
Her er kjøretøyene som pyntet opp Ekebergmarkedet i Oslo lørdag den 6. mai (arrangeres igjen i september). Heng på Oscar Østen og Mads Ylvisåker, Kristoffer Jørgensen Beraas og Asbjørn Jørgensen, Marianne Holt Børresen, Stine Bjørge Klausen, Thor Magne Vestaberg og Dagfinn Eriksen:
Marianne Holt Børresen fra Stokke i Vestfold har base i en Mitsubishi L300 Bobil.
– En liten gutt i familien kalte den «Bodil» istedenfor «bobil». Da kunne vi jo ikke annet enn å gi bobilen kallenavnet Bodil.
Å delta på Ekebergmarkedet har vært tradisjon i over 20 år, og hun og mannen har alltid reist den 11 mil lange veien i en rekke ulike bilklassikere.
– Ved siden av bobilen Bodil bruker vi en Ford Roadster og en 1969-modell Volvo Amazon. I tillegg har vi en Boble fra 1954, en 1956 VW Buss, en 1983-modell VW Transporter, en VW campingbil fra 1992, en 1940 og en 1941 Ford pickup, en 1950 Ford Delivery van samt et par Volvo Duett fra 1965, ramser hun opp.
Hun og mannen falt for Mitsubishien fordi den er liten, litt snål og får plass i låven sammen med parets store samling med andre gamle kjøretøy.
– Her på Ekeberg er Bodil en fin samtalestarter. Folk peker, stopper og vil titte inn.
Bilen får fart på salget av brukte gjenstander som ligger på bordene på standen foran bobilen.
Byr på mat
– Vi samler på for mye ting på gården vi driver, og da må det ryddes opp. Alt fra bildeler, skilt og små ting fra en svunnen tid.
Kvelden før Ekebergmarkedet åpner, mekker hun en stor gryte med suppe til alle som er sultne.
– Det er jo hyggelig å invitere folkene som jobber med oss i salgsboden, på varm suppe når kvelden kommer med kjølig luft.
Det skumleste hun har puttet i suppa?
– Det må være god kraft og masse grønnsaker.
Stine Bjørge Klausen fra Eidsvoll har satt av dagen for å
stille på stand for å hjelpe sin svigerfar, den profesjonelle brukthandleren
Per Sørensen, kjent for blant annet vintage kvalitetsmøbler, tekniske modeller
og antikk.
Hun løfter en mektig modell-lastebil av merket Tonka.
– Vi har priset doningen til 900 kroner, fordi Tonka var populære, amerikanske leketøy fra 1960- og -70 tallet, som nå blir stadig sjeldnere og mer ettertraktede.
Tonkaen får mange blikk, sammen med et par svært detaljerte Mercedes modellbiler.
Hva publikum viser aller mest interesse for?
– Hittil i dag har vi solgt mye eldre reklame, tekniske ting og utstillingsmodeller av ulike slag, opplyser hun.
Fikk solgt!
Klausen debuterer som selger på marked og har tidligere år nøyd seg med å ta en titt på ting og folkeliv med samboeren Rolf Sørensen, sønn av brukthandleren.
– Svigerfar har stått på dette markedet i over 20 år, så dette er en familietradisjon. For min del ga dette mersmak, og jeg kommer absolutt til å bli med også i framtiden, lover hun.
Mottoet for standen?
– «Posen skal du i hvert fall få billig», ler Klausen, som etter at dagen var over, kunne fortelle at Tonkaen fant en ny, lykkelig eier – som gladelig bladde opp 900 kroner.
Kompisene Oscar Østen og Mads Ylvisåker er elever ved
Brannfjell skole i Oslo og raser rundt på Ekebergmarkedet ved hjelp av en rugg
av en tohjuling – med påskriften «Pace» på rammen. Googles oversettelse sier «tempo» på norsk. Fordeler
ved den fartsfylte elsykkelen?
– Den har god nok rekkevidde for vårt bruk, mener Østen. – Den er også sammenleggbar og tåler vekten av en passasjer.
Østen og Ylvisåker ser ut til å glise mer, desto fortere det går. Gjerne i lettere sikk-sak bevegelser.
– Det bakre setet er ikke det mest behagelige, men funker for korte turer, oppgir han.
– Vi har allerede sett ganske mye som vi selv synes er kult på markedet, som bilskilt, motorsykkeldeler og lignende, rapporterer Østen, før duoen fyker langsmed nok en rad med salgsboder.
Kristoffer Jørgensen Beraas og faren Asbjørn Jørgensen har
rattet og skrattet hele veien fra Tvedestrand til Ekeberg camping.
– Vi er vant til å dra på tur med bil og campingvogn, så for oss er ikke dette lange strekket. Volvo PV er en gild reisekamerat som er grei å kjøre og å skaffe deler til – og som i tillegg vekker oppsikt, misjonerer Kristoffer, og forsikrer:
– Svensken er helt fri for ulemper.
Vil skape miljø
Bilen, en PV fra 1966, er en av flere Göteborg-produserte skapninger i familiens eie. Moren, som denne gang ikke deltar på turen, er hjemme med sin PV Sport.
– Når du først begynner med Volvo, har det lett for å bli flere av dem, advarer han.
Når tenningen er slått av og nøkkelen lagt et lurt sted, spretter far og sønn en flaske rødvin.
Turens overordnede mål er «å treffe gamle kjente og nye fjes».
– Vi er jo her for å møte kjente og skape et godt miljø i Norsk Volvo PV-klubb, og ikke minst prøve å verve nye medlemmer.
Familien omfavner camping mest på grunn av det sosiale
samværet.
Campingvognen som henger etter PV-en, er en Sörby Mekaniska Verksted (SMV) type 12, en 1969-modell som familien fant for tre år siden.
– En liten oppgradering fra SMV 10, som foreldrene mine tidligere ferierte med i 20 år.
Etter Andre verdenskrig startet Sörby Mekaniska Verksted i Sverige som produsent av bakerimaskiner. I 1950 ønsket paret bak bedriften å reise på ferie.
Løsningen ble et kompromiss mellom konas sterke ønsker om en sommerhytte og mannens rastløse reiselyst.
– En campingvognfabrikk ble født, ler Beraas.
Thor Magne Vestaberg i Oslo har lenge vært en del av det
norske Folkevognmiljøet og skjøtter to eldre VW ved siden av Bussen fra 1966 –
som er en magnet på Ekeberg-publikummet.
– Jeg har besøkt delemarkedet her gjennom i mange år, og min sønn Didrik og jeg har snakket om å stille med egen bil, og selge litt av alt det som har samlet seg opp – og få tømt lageret noe. For oss er det naturlig å ta med en veteranbil til et veteranmarked.
Ikke ALT er til salgs ...
På siden av veteranbussen står «Ibsen blomst», blomsterforretningen i Henrik Ibsens gate i hovedstaden, der kona arbeider.
– Mange bråstopper og tar bilder, og like mange spør om Folkevognen er til salgs – og nevner at disse har steget veldig i verdi.
Alle får samme svar:
– Bussen er ikke til salgs. Dét sier jeg før de eventuelt rekker å ymte frampå om pris, ler han.
Som førstegangsutstiller er Vestberg usikker på om bussen ga mersalg-effekt.
– Folk kjøper vel ting de trenger, uavhengig av hvilke kjøretøy som pynter opp salgsboden. Enkelte som vil prate bil, kjøper uansett ingenting, ler han.
Dagfinn Eriksen fra Ski i Follo kommer til markedet med sønnen Tor Håkon, en blå og sort Citroën 2CV og en tilhenger i matchende farger – som gjør nytten som salgsbod. Han kjøpte sin første 2CV ny i 1974.
– Jeg ønsket ganske enkelt en åpen bil med sjarm, forteller han.
Etter tre år handlet han en større Citroën GS, deretter nesten hele gullrekka til det franske merket: GSX2, Visa, BX, enda en BX og Xantia stasjonsvogn. I 1990 kjøpte han en 2CV Dolly i som han beholdt i åtte år før han byttet den ut med en ... Land Rover.
– Snart ble savnet etter 2CV for stort. Jeg fikk tak i 2CV-prosjekter, som etter år 2000 ble den 2CV-en jeg har med meg i dag på Ekeberg, sier han fornøyd.
Han har hatt salgsbod på Ekeberg siden våren 2000, bortsett fra i 2014, da girkassen streiket.
– Jeg bruker selvsagt Citroënen for å få folk til å stoppe og se hva vi har å selge. Det gir nok noen salg – og enda flere hyggelige samtaler.
Han har alltid med bildeler på standen.
– Merkelig nok får de ofte ligge i fred. Militæreffekter selger bedre. Denne gang solgte vi ting og tang for rundt 5500 kroner, så regnskapet gikk i pluss, opplyser han.
På et delemarked som Ekeberg er biler også ofte utstilt. Her er en 1950-talls Buick i en fargekombinasjon som er typisk for epoken, og det fargesterke temaet fortsetter selvsagt langt innover i interiøret.
En kostbar sak som Mercedes-Benz SLC er kanskje et sjeldent syn på markeder rundt omkring i Norge, men desto mer velkommen blant publikum. Hvem vet? En skrotnisse i slitt kjeledress kan vise seg å være blant bygdas mest velstående.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter
Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier
Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler
Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»
Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen
Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»
Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
-
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
-
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?