Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling:
Historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Plutselig ble Møllers støvete, unnskyld: staselige bilsamling tilgjengelig for alle. Møt sju sjeler med hver sin grunn til å peke ut sin favoritt blant gullklassikerne.
Vi er en bande biljournalister som får beskjed om å møte hos Møller Medvind Arena, Alfasetveien 11, 0668 Oslo.
Store ting er visst på gang, men jeg leser knapt resten av invitasjonen: Det er pirrende nok å bli invitert til et ukjent sted, ikke sant?
Så, Møller Medvind Arena. De fleste lesere kjenner «Møller»: Norges største bilimportør, som startet med Chrysler en gang før andre verdenskrig, og som fortsatte for fullt med VW, Audi, Skoda, Seat.
Men «Medvind»? En tung nysatsing fra Møller på å få unge som står utenfor arbeidslivet, inn i fast jobb.
Og «Arena»? Innenfor dørene på dette gigantbygget finner vi ikke bare verkstedhaller, men også et serveringssted, lounger – og viktigst for oss – en festsal, en utstillingsarena med Møllers historiske bilsamling som ingen har samlet skikkelig før – nå.
Vi skrev nylig om importøren Bertel O. Steens klassiske bilsatsing, og her kommer noen andre blikk på fortidens vidundere – som er mye framtid for disse folka:
Vel inne hos Møller Medvind Arena finner du raskt ut at den historiske bilsamlingen består av 20 ytterpunkter – slik som en pen overlever blant de 64 første Boblene som ble lirket inn til Norge i juli 1949 – men også et eksemplar av Auds ytterst sjeldne ur-quattro fra 1986 og det noe seinere råskinnet Audi R8.
På et gulv står en Skoda Felicia pickup «Fun», én av 39 enheter solgt her i landet, i tillegg til 3023 stykk langt mer vanlige, umorsomme Felicia pickuper.
I 1997, fem år etter at Møller startet import av Skoda til Norge, var Skodas regionssjef Caspar Hille pådriver for at 10 eksemplarer av denne raringen skulle ble tatt inn i landet.
Bakseter uten tak
Skoda Felicia pickup i «Fun»-versjon var et fullrigget påfunn, skrudd sammen i et begrenset antall på fabrikken i Tsjekkia for å skape en smule blest og begeistring rundt en merkevare som var blitt stadig gråere.
En ung kvinne i Skien i Grenland fikk et av pickup-eksemplarene i tide til sin 18-årsdag og rocka rundt med den – inntil hun fikk barn som etter hvert ble for svære til å stappes ned i de små bakseteplassene uten tak, halvveis ute på lasteplanet.
Hun utlyste bilen til salgs i 2010 og Møller fikk kjøpe pickupen til samlingen, som et håndfast bevis på bilglede.
En av samlingens mest beglodde skapninger er utstyrt med 23 glugger (ruter), om du ikke også medregner frontdørenes tredelte vindusløsning.
Farkosten akselerer fra 0–80 på døsige, deilige 38 sekunder, ved hjelp av et 1,2 liters firesylindret treskeverk på 34 hester.
Selv om Folkevognen knapt har 1200 kilo egenvekt, har den plass til minst åtte skravlesjuke passasjerer – og mye mer bagasje enn de trenger i løpet av en ovalhelg.
Dette tøffe eksemplaret av Volkswagen Bus De Luxe var pressebil (kjøretøy til utlån for journalister som skulle teste den) for importøren Harald A. Møller fra den 26. september 1961, ti år etter at den første bussversjonen av varebilen Type 2 ble sluppet løs på verden.
Samba-buss
Etter at uvørne journalister hadde clutchet og giret som gale, ble den pleiet med omsorg av tre ulike eiere: Den første skjøttet den i hele 13 år, den andre toppet med 16. Tredje eier tok vare på den helt fra 1990 til 2022, da Møller omsider fikk kjøpe tilbake kjerra – unnskyld, klenodiet.
VW selv kalte T2-varianten «Sonderanfertigung mit beschränkter Auflage», forkortet til SAMBA, altså noe sånt som «spesialproduksjon i begrenset antall». I 1963 ble antallet vakre ruter – for kjennere – radikalt redusert fra 23 til 21, og da verdens mest produserte nyttekjøretøy fikk en kraftig oppgradering i 1968, ble den elskede Samba-bussen brutalt nappet ut av produksjonsprogrammet.
Det tofargete karosseriet, den anti-klaustrofobiske familiebuss-følelsen og det rake retrointeriøret er ingredienser som nye VW ID. Buzz på strøm har gjort til sitt.
Denne skråparkerte, utstilte Audi R8 Coupé startet livet i 2008 – som demobil hos Møller-eide Auto Riga i Latvia.
Den lange utstyrslisten omfatter blant annet elektrisk justerbare sportsseter i Nappa skinn med kontrastsømmer, Magnetic Ride understell, Bang & Olufsen lydanlegg, karbondekor i motorrom, interiør og eksteriør – pluss innvendig tak trukket i Alcantara. Norsk totalpris i 2008 tilsvarte ubeskjedne 2.118.020 kroner.
4,6 sekunder
Audi R8 Coupé ble første gang presentert på bilutstillingen i Frankfurt i 2007. Betegnelsen R8 ble tidligere brukt om Audis løpsbiler i Le Mans 24-timersløp fra 1999 til 2005.
Rammen, Audi Space Frame, er i aluminium og magnesium, og karosseriet i aluminium veier knapt 270 kilo. Konstruksjonen med midtplassert motor rett bak førerens ryggvirvel gir vektfordeling på 44 prosent i front og 56 prosent akter. R8 når 0–100 km/t på bare 4,6 sekunder, med teoretisk toppfart som bikker 300 km/t.
Slike tall hjalp på populariteten, og bidro til at Audi bygget første generasjon R8 i 26.037 eksemplarer fra 2007 til tampen av 2014.
Dagens mest gniene, unnskyld: gnistrende, objekt er en Golf CitySTROMer. Skapningen er historiens første el-VW i salg, rett nok bare til utvalgte energiselskaper.
Energiverkene i Oslo, Kristiansand og Stavanger handlet hver sin Golf CitySTROMer for å utforske interessen for eldrift. Denne farkosten, som er eneste gjenværende i sitt slag i Norge, er en gave fra Stavanger Energiverk (nå Lyse Energi).
Fra 1989 til 1992 bygget fabrikken 70 biler, hvorav 4 fant veien hit. Prisen var på rundt 400.000 norske kroner, bortimot det dobbelte av en vanlig fossil-Golf.
Blybatteriene ombord veier bortimot 400 kg – med maks effekt på 25 hk – og ladetid som nærmer seg åtte lange timer.
Neste elbilslipp fra VW kom med e-up! I 2013, e-Golf året etter – og siden 2020, rushet av nye ID.-modeller.
Tredje generasjon i Møller-familien, Harald Møller, har hatt omsorgen for en Audi S5 Coupé siden den ble levert ny i juli 2007 – og nå står den utstilt i samlingen på Alfaset, når han ikke bruker den på solskinnsdager.
Grunnmodellen A5 Coupé var lansert få måneder i forveien, og listeprisen på det biffa eksemplaret vi står og ser på, tangerte 1,3 millioner kroner, hvorav rundt 110.000 alene var ekstrautstyr.
Den velvoksne V8-motoren på 4,2 har selvsagt skylda for noe av den høye totalsummen. Til gjengjeld kunne de 354 hestene flytte Audis første coupé siden 1996 fra null til hundre på den gang respektable 5,1 sekunder.
Den frigjorte, nesten løsslupne linjeføringen – i tradisjonen med bølgende colaflaske-design – ble en stor suksess som staket ut ny kurs for Audis designambisjoner.
I 1986 kjøpte en sveitser en av samlingens største stjerner, ur-quattroen, og behandlet den usedvanlig pent – fram til han solgte den i 2004. Neste eier, Per Henning Torgersen fra Krogstadelva, pusset opp bilen og vant flere priser.
Allerede etter to år fikk Møller kjøpe gliset og registrerte den på UR-skilt, som egentlig hører hjemme i Molde, for å synliggjøre at dette er en såkalt «ur-quattro» – første Audi-modell med firehjulstrekk.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
-
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
-
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?
Da Audi quattro, altså med kjælenavnet ur-quattro, ble sluppet løs på verden i 1980, var den en sensasjon i bilbransjen og rallysporten – og ble første FIA-godkjente modell med firehjulstrekk.
Under Audi Sport teamsjef Roland Gumpert, og med førere som Michèle Mouton og Hannu Mikkola, markerte Audi seg ettertrykkelig de første årene. Spesielt på ondskapsfulle underlag som snø og grus var bilen totalt overlegen. Så ble også Stig Blomquist og Walter Röhrl en del av fabrikkteamet – og sikret Audi både merketittelen og førertittelen i 1984.
I mai 1991 trillet aller siste Audi quattro ut fra fabrikken – teknikken ble med videre i nye Audi-modeller. Totalt produserte Audi 11.452 eksemplarer ur-quattro fra 1980 til 1991.
En 1963-modell Skoda Octavia, som er det mest illrøde objektet i Møller-samlingen, deltok i Monte-Carlo fire ganger fra 1961 til 1964 – rallykjørt og filleristet av Laila Schou-Nilsen (1919–1998) med co-pilot.
Schou-Nilsen fikk trimmet motoren fra 57 til 75 hk før hun stilte på startstreken i det beryktede løpet gjennom Frankrike og Monaco. Den sportslige Oslo-kvinnen tok ellers mer enn 100 NM-titler i andre, ulike idrettsgrener.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn