WANKEL-VETTUG: Thomas Askestad har hatt flere Mazdaer med Wankel-teknikk og aldri opplevd vanskeligheter. Fordommer mot den tyske annerledes-motoren blir dermed gjort til skamme.Foto: PRIVAT
Vi som er godt vant med Wankel:
Har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
For straks 60 år siden slapp NSU sin Wankel-motor løs på oss. Møt to evangelister, unnskyld: Wankelister, som fortsatt tror på en framtid.
Mens stempelmotoren svetter opp og ned som i et treningsstudio
fra helvete, roterer Wankel-motoren rundt og rundt i en slags evig harmoni.
Wankel-motoren
Patent fra 1929, oppfunnet av Felix Wankel
Bensinmotor med trekantet rotor i lukket kapsel
Kun to bevegelige deler gir minimalt vedlikehold
Begrensede bevegelser gir minimale vibrasjoner
Felix Wankel (1902-1988), selveste oppfinneren av rotasjonsmotoren,
fikk selv aldri rotet seg til å ta lappen (ifølge leksikonet Encyclopedia
Britannica) men røsket likevel opp i mer vanetenkning enn de fleste.
Patentet, som erstatter firetaktsprinsippet (innsug, forbrenning,
kompresjon og eksos) i én eneste, elegant rotasjon, fant venner i tre
bilprodusenter: NSU var først, etterfulgt av Citroën med modellene M35 og GS
Birotor. Mazda kom tett etter, og har vært mest utholdende inntil merket nylig
sluttet med moroa.
I mange år har vi hørt om minussidene ved Wankel, og her håndplukker
Motor derfor to Wankel-entusiaster: Møt Mazda RX3 Coupé-rytter Thomas Askestad
og NSU RO80-ratter Erik Ivan Kimsås:
GARASJETID: Wankel-oppsnakker Erik Ivan Kimsås har nettopp satt inn sin sjeldne NSU RO80 for vinteren, men tar av trekket til glede for Motors lesere.Foto: PRIVAT
Gjennom 12 år har Erik Ivan Kimsås i Sandnes i Rogaland, pipefitter
for Aker Solutions, brukt tonnevis med fritid på å vedlikeholde, beundre og
kjøre sin sjeldne NSU RO80.
Bare 36 stykk RO80 ble solgt i Norge. Fra produksjonsstart i
1967 til slutten i 1977 tøt NSU ut 37.398 eksemplarer fra fabrikken i
Neckarsulm i Tyskland, hvorav knappe 300 fortsatt skal være på veien.
I 1970 måtte nordmenn betale kr 37.600 for en Audi 100, og
en RO80 var priset omlag kr 27.000 kr høyere.
Kimsås’ eksemplar er en 1975-modell som bare hadde gått 17.076
km da han kjøpte den i 2012. Nå har den bikket 58.000.
WANKEL-VENNSKAP: Speyer Tekniske Museum i Tyskland huser en større NSU-utstilling som skjøttes av Heinz Herz (til venstre). – Han er tidligere fabrikkjører for NSU, og sønn av Wilhelm Herz, som også kjørte NSU-løp og var direktør på Hockenheim-banen, forteller Erik Ivan Kimsås. – Herz synes nordmenns NSU-interesse er fantastisk, og vi har pleiet et mangeårig vennskap.Foto: PRIVAT
– Den var demobil hos en VW-Audi forhandler i Tyskland, som siden
lagret bilen som pynt i over 30 år, før jeg fikk kjøpe den.
Enkelte overser de smekre linjene, som ble kåret til Car of
the Year i 1968, og slipper heller løs en flom av fordommer mot
Wankel-konstruksjonen.
Kimsås nekter å være med på klagekoret:
– Motoren er rask, annerledes og produserer kul lyd,
samtidig som den er stillegående. Følger jeg anbefalingene for rutinemessig
vedlikehold, vil jeg fortsatt ha en genuin originalbil i mange år.
Tvil om motorkvaliteten bunner i tetningsproblemer i de
såkalte Apex-pakningene på rotoren, som tilsvarer stempelfjærer på en vanlig
motor.
– Utfordringen gjelder bare de tre første
årgangene og ble løst i 1970, da NSU fikk laget pakningene i materialet ferrotic.
Det dårlige ryktet hadde likevel satt seg, høyst ufortjent, mener Kimsås.
TREFFSIKKER: Erik Ivan Kimsås (til venstre) og den tidligere NSU-forhandleren Helmut Vetter – som tidligere eide Kimsås' NSU RO80.Foto: PRIVAT
Skepsis blant uinnvidde og et prangende prisnivå strupte
salget. Samtidig solgte mange konkurrerende luksusbiler med konvensjonelle
motorer knapt bedre, og noen ganger langt mindre.
– NSU hadde aldri mål om å bli storprodusent, i
motsetning til posisjonen i motorsykkelmarkedet. Derimot satset selskapet på
salg av lisenser: Retten til produksjon av den nyskapende Wankel-motoren var
tenkt som en innbringende inntektskilde.
I et forsøk på å skape tillit ga NSU markedets beste
garantier.
– Garantien ble titt og ofte misbrukt. Rett før
utløp meldte mange om havari og fikk kostnadsfritt bytte til ny motor. VW-Audis
verksteder hadde begrenset Wankel-kunnskap og motorbytte ble akseptert på biler
med irrelevante feil.
FØRSTE DAG: Erik Ivan Kimsås hentet sin NSU RO80 for mange år siden i Tyskland. 1975-utgaven er en visuell og teknisk oppdatering av modellen som kom allerede i 1967.Foto: PRIVAT
Byttekulturen ble kostbar og fyrte opp under Wankel-motorens
ondsinnede omdømme.
Nå er RO80 forlengs kultbilenes kultbil, og Kimsås holder vidunderet
på veien kun ved vanlig vedlikehold og etterfylling av olje.
– Den har ingen problemer med 15 timer på Autobahn
i høy marsjfart.
Det årvisse, internasjonale NSU- treffet i Tyskland arrangeres
av en rekke NSU-klubber i samarbeid med AUDI Tradition, som i dag sitter på
rettighetene til varemerket.
– Da kjører medlemmer av NSU Club Norway på tyske
motorveier i nærmere 200 km/t, selvsagt uten trøbbel, konstaterer Kimsås.
WANKEL-RACER: Mazda RX3 Coupé-eier Thomas Askestad har lagt ned seks års arbeid i få japaneren til å skinne. Etter at han fant den som vrak på en låve, har alle bilens detaljer fått nødvendig kjærlighet.Foto: PRIVAT
Thomas Askestad fra Aukra kjører kanskje Møre og Romsdals
mest sjokk-sjeldne bil.
For noen år siden fant han et vrient vrak, men likefullt en
fortsatt vanvittig vakker Mazda RX-3 Coupé, som sto stusslig stuet vekk på en
låve.
- Jeg visste ikke hva som ventet meg da jeg hentet hjem
bilen.
Askestad håpet han kunne fikse den innen to til tre måneder,
og i verste fall få den ferdig til sommeren.
– Men, nei.
Det seige prosjektet tok meg over seks år. Jeg har aldri brukt så mye tid på en
ting, ler han.
Hver minste detalj ved Mazdaen er reparert, satt i stand
eller utskiftet. Selve Wankel-motoren ble overhalt og slitedelene skiftet. Med
kyndig hjelp ble øvrige motordeler glassblåst og pulverlakkert.
VINNER-WANKEL: I sommer deltok Thomas Askestad på Mazda-treff i Norsjø ferieland i Telemark, og tok med seg minst to pokaler hjem.Foto: PRIVAT
– Jeg er
heldig som har det jeg mener er Norges beste Wankel-mekaniker rett i nærheten,
på hjemstedet mitt Aukra, sier han takknemlig.
Facebook-siden Oterhals Mek., som omhandler restaurerings-prosjektet,
teller så langt over 6500 bildebevis.
Mazdaen er i utgangspunktet en ekte RX-3, og ingen ombygd
818, som var den langt mer vanlige stempelmotor-utgaven.
– Bilen har
også en godt dokumentert historie, med mange fotografier helt tilbake til
1970-tallet.
WANKEL I SOLNEDGANG: I Møre og Romsdal blir Mazda med Wankel-motor enda litt tøffere enn på brosjyrebildene fra 1970-tallet.Foto: PRIVAT
Ved å berette om Mazdaen på nett har Askestad skapt fyr og
flamme. Plutselig fikk han kontakt med flere av bilens tidligere eiere, helt
fra 1970-årene til 2000-tallet.
– Flere trodde
skjønnheten for lengst var skrotet og ble sjeleglade over å se den igjen,
rapporterer han.
Tilfeldige, men bilkyndige folk blir både oppstilte og
nysgjerrige ved synet, noe som gjenspeiler hvor sjeldne Wankel-biler er.
– RO80 provoserer fram humoristiske kommentarer, som at
«motorene går i stykker med en gang». Men jeg har hatt tre pålitelige
Wankel-kjøretøy. Dette er fantastiske biler, lover han.
MAGISK MAZDA: Thomas Askestad i Møre og Romsdal har solid erfaring med å kjøre Mazda-modeller med den spesielle Wankel-teknikken. Han tror negativitet rundt de tyske motorene bunner i manglende førstehåndskunnskap.Foto: PRIVAT
Interessen for Wankel-Mazda ble tent for 12 år siden, da han
kjøpte en tredje generasjon Mazda RX7.
Etter noen år byttet han til en andre generasjon RX7, før denne, RX3 Coupé, i 2016.
Hvorfor akkurat Mazda lenge hadde suksess med Wankel, aner
han ikke:
— Planen er å beholde min RX3 så lenge jeg lever. Fortsatt
får jeg tak i det meste av slitedeler til motor og annet, sier han fornøyd.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: