SNØFRESER: Thomas Ekström fant enn RAV4 som freser gjennom det meste av norsk landskap. Fotografen har nylig tatt bilder av norsk natur og mennesker for det internasjonale magasinet Monocle.Foto: KARL EIRIK HAUG
Vi som elsker vår Toyota RAV4:
Bilen er RAV, ruskende genial
Nordmenn slutter aldri å kjøpe Toyota-SUV-en som vekker like mye oppsikt som et grantre. Møt tre husholdninger som forklarer hva greia er med RAV4.
Mellomstor SUV fra Toyota, lansert på midten av 1990-tallet. Produseres siden 2018 i sin femte utgave.
RAV4 var først med (eldrift + fossil) i sin klasse.
Dagens RAV4 ladehybrid har klasseledende rekkevidde.
Toppåret var 2021 med hele 8928 enheter, over dobbelt så mange som året i forveien.
Fra introduksjonen i Norge og ut 2021 har Toyota solgt over 72.155 RAV4 her i landet.
Siden 1998, det uforglemmelige året da Norge på mirakuløst vis slo Brasil 2–1 i fotball-VM, har stadig flere av oss fylt Toyotas fulltreffer med familie, skiutstyr, vedsekker, bikkjer og badeballer.
Nå røsker, rister og river RAV4 salgsstatistikken i fillebiter, som – foruten denne firehjulstrekkeren med ladehybrid – mest befolkes av en stadig lengre kø av avgiftsnakne elbiler.
Etter 24 år på markedet har salget doblet seg på ett år – som gjør at vi fikk fandenivoldsk lyst til å sperre veien for noen av eierne og spørre om hva som bor i fenomenet «RAV4»:
Heng på høy-og-mørk mørkegrå RAV-eier Thomas Ekström, trippel RAV-duo Anna Maria Kalvø og samboer Jan Ove Hasseløsæter – samt av-og-på Ferrari- og RAV-rytter Kimm Saatvedt:
Ansiktet til fotograf Kimm Saatvedt i Oslo får plutselig et uttrykk som kan ligne skuespilleren Bruce Willis: Han er et eneste stort flir når han vrikker seg selv på plass bak rattet på sin irrgrønne RAV4 – som han betalte «småpenger» for:
– Selv om jeg bor i Oslo, er jeg egentlig en enkel sjel fra landet, og elsker nøkternhet. Da er første generasjon RAV4 perfekt, forklarer mannen som står bak instagramkontoen @kimmagramm.
Han var «solgt» da han fant en «herlig» 1998-modell.
– Ja, i min favorittfarge jadegrønn, med overmotorisert bensinmaskin og perfekt lengde med tre dører. Nå er planen å se hvor billig bilhold kan bli: Hittil har det ikke blitt særlig dyrt, for å si det sånn, ler Saatvedt.
Han beskriver RAV4 som «Utkant-Norges trivelige fetter til Mercedes ML, Range Rover og Jeep Grand Cherokee».
– Nå er vel de nye RAV4 blitt svært tidsriktige og prøver hardt å være med i den kule SUV-gjengen – selv om føreren mest sannsynlig sitter med en Bigmac i fanget, analyserer han.
Som biler flest har også RAV4 en form for standing ute i befolkningen:
– Min første generasjon har null status, noe som er veldig befriende, siden jeg kjører Ferrari i sommerhalvåret, rapporterer han uten å blunke.
«Overraskende mange» smiler og vinker når Saatvedt kommer kjørende.
– I førersetet sitter man som på en åpen balkong, med utsikt og innsikt til det aller meste gjennom de svære gluggene.
Ifølge fotografen holder utseendet seg bedre enn andre biler fra samme tiår:
– Alle vet jo at 90-tallet er hot for tiden, og det synes veldig godt på Tesla Model 3: Det er ikke vanskelig å se at hele fronten på Teslaen er løftet fra den formfullendte første generasjon RAV4. Frosken lever videre, skratter Saatvedt.
Thomas Ekström reiser normalt på oppdrag for internasjonale magasiner og merkevarer, men i pandemien har det blitt flere lokale jobber, mer hverdagsliv – samt innkjøp av en mørk gå Toyota.
Nylig utlyste han det han kaller «en gallup» blant kollegene i kontorfellesskapet: «Hvilken bil burde den til nå fornøyde Saab-eieren kjøpe?»
– Først nevnte jeg siste utgave av Saab 9-5, men måtte innrømme at jeg var litt lei av stadig å kjøre helt ut til Vinterbro, hvor Saab-reparatøren min holder til, sier han.
De ivrige kollegene foreslo deretter så forskjellige biltyper som Volvo, Citroën og Hummer.
– Men: Mamma kjører Toyota Yaris, og den går jo aldri i stykker. Jeg satt i timevis på Finn.no og smakte på forskjellige merker og modeller. Til slutt snakket fornuften til meg, og jeg ble servert en 2009-model RAV4 til salgs på Ullern i Oslo. Annonsen lovet endatil at dette var en «Executive»-utgave, forteller Ekström.
Annonseteksten bedyret at vidunderet de seneste 11 årene kun var blitt kjørt frem og tilbake til hytta – av en pensjonist.
– Jeg har aldri før eid en dieselbil og har egentlig aldri likt lukten eller lyden: Men da jeg prøvekjørte RAVen i bratte, snøfylte bakker – hvor Saaben garantert hadde blitt stående og spinne i bånn – og bilen bare seilte oppover og frem, trakk jeg tilbake alle diesel-anklager, rapporterer han.
At RAV er lite spennende, plager ikke fotografen.
– Biltypen er litt som den typiske naboen i bygårder som alltid vet ting – som hvor hovedkranen er i kjelleren – altså lett å stole på.
Ekström er medlem i diverse RAV4-grupper på Facebook:
– Mest for å kjenne på samhørigheten. Jeg har så langt ikke bestilt RAV4 supporter-caps eller annen merch, uttrykker han tørt.
Grunnet jobben må han rett som det er kjøre opp et fjell og ta noen bilder – og fortsatt rekke tilbake til Oslo for å kjøre sønnen til fotball:
– Da er det godt å vite at ingen RAV4-eiere jeg har snakket med, klager over kvaliteten.
Ekstra bonus?
– Jeg digger den sidehengslede bakluken som er praktisk i vår trange garasje fra 1970-tallet, fastslår han.
Jan Ove Hasseløsæter er Toyota-mekaniker på 14. året – og samboeren Anna Maria Kalvøy jobber som farmasøyt i et lokalt apotek. Paret bor på Averøya, med utsikt mot en av Norges mest fotograferte veistrekninger: Atlanterhavsveien, med den langstrakte Storseisundbrua, svinger seg så det ser ut som den danser på sjøoverflaten.
På tunet står to, nei: tre stykk RAV4 av ulike årganger.
– Vi har blitt glade i bilturer i naturskjønne omgivelser, aller helst med overnatting med taktelt, forteller Hasseløsæter.
Vinterstid er RAV-duoen opptatt av å bile avgårde for å få flest mulige kalde opplevelser i det lokale skitrekket.
Livet med RAV startet med et tilbud om å kjøpe et objekt med defekt motor:
– Som Toyota-mekaniker ble jeg ikke særlig avskrekket og slo til. Problemet viste seg å være en gåen turbo. Etter byttet til en ny har bilen gått og gått uten å klage, smiler han.
Etter en tid kom en 2006-modell inn i familien. Den tredje, en 2018-hybrid, er nå samboerens daglige transport.
For folk som vil handle brukt RAV, anbefaler mekanikeren å se etter bensinutgaver:
– Bensinmotorene er spesielt feilfrie.
Hasseløsæter mener de nyeste RAV4 bærer mindre preg av terrengbil enn tidligere:
– Kjørekomforten har likevel definitivt blitt bedre, og utseende er tøffere. Plug-in-hybrid gjør jo dessuten sitt til å dempe drivstoffutgiftene en hel del, skryter han.
– Det finnes jo biler med flere seter, og biler med større bagasjerom. Men RAV4 gir liksom litt fra flere verdener. De seneste åra har Toyota også satset skikkelig på design: Det er helt tydelig at merket sikter mot yngre kunder, analyserer Hasseløsæter.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: