GÅRDSTRAKTOR: Ole Martin Schei har genseren som kler en av Norges mest velstrikkede, unnskyld: velholdte og eldste Volvo Duetter – som ennå ikke het Duett i starten av produksjonsperioden, som begynte allerede i 1953.Foto: PRIVAT
Vi som duller med Duett:
Er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
En barsk Volvo er straks 70 års-jubilant. Over hele landet feirer folk sine Duetter ved å bruke dem til hverdag, fest, langtur og tullball.
Én
spesiell Volvo er voldsomt Volvo, sjarmfullendt barskere enn mange andre
Volvoer til sammen.
Det hele startet i 1944, da slapp Volvo løs sin overjordisk snygge
personbil PV444.
Volvo Duett
Varebil og stasjonsvogn/personbil basert på Volvo PV
Produsert i 16 år fra 1953 til 1969
Oppgradert i 1960 med blant annet stor, buet frontrute
Så populær at den ble solgt flere år etter PVs slutt
Blant Volvo-klassikere som stiger mest i verdi
Fra 1949 solgte Göteborg-fabrikken varianten 445, som en ren
ramme karosserimakere kunne gjøre hva pokker de ville med.
Hele 40 hk!
I 1953 tok Volvo kontroll og presenterte sin egen
stasjonsvogn/varebil, og etter en stund fikk barnet til og med et navn:
«Duett», fordi den var laget både til hverdag og fest.
Først ble svensken trukket av en forsiktig 1,4 liter med 40 dalahester,
deretter av B16-maskinen med 60 hingster – etterfulgt av den ettertraktede B18
med 75 gærne gamper.
Her i landet var Duett synonymt med NAFs veipatrulje til et godt
stykke ut på 1970-tallet og regnet som familiejuvel i mange husholdninger.
I 2023, det vil si straks, feirer Volvo Duett-eiere over
hele landet biltypens 70 år, og her forteller Motors to utvalgte eiere hvorfor
Duett er verdens beste svenske kasse – med mektig milelangt panser og frekt frodig
kroppsfasong:
Telekommunikasjonsmontør Ole Martin Schei i Stadsbygd i Trøndelag
jobber i Statkraft med drift og vedlikehold av vindturbiner.
På fritiden virvler
han opp vind i veikanten med en fyndig Volvo Duett 445 fra 1955.
– Den har 43 elleville hestekrefter, forklarer han
tørt.
Schei får mest oppmerksomhet fra menn som husker epoken da
mange av dem rullet på veiene.
– Ellers funker Volvoen dessverre mer som prevensjonsmiddel
enn damemagnet, ler han.
Duetten er nummer 304 av 1183 som kom til verden i
modellåret 1955.
Annonse
Oppvokst med bilen
Det beste ved evighetsmaskinen fra Gøteborg?
– At den er romslig, men samtidig svært elegant.
Motorene er bunnolid og fasongen er folkelig.
Mindre imponerende er de knøttsmå, trege vindusviskerne:
– De er mer
til pynt enn de er praktiske.
Scheis onkel var mannen som opprinnelig kjøpte Volvoen
brukt.
– Etter en motorsykkelulykke i 2000, gikk han
dessverre bort, og min morfar gjorde ferdig bilen. Jeg er oppvokst med den
restaureringen.
En handelsreisende skal ha kjøpt doningen ny i Nyköping i
Sverige. I 1960 ble den bruktimportert til Norge, hvor den gikk som gårdsbil
i Tydalen i det sørlige Trøndelag, helt til 1989.
Det yppige kjælenavnet «Selma» kompenserte ikke for at hun
til slutt var i en helt forferdelig forfatning.
Scheis Volvo er et såpass tidlig eksemplar at «Duett» ennå ikke var det offisielle navnet. Bilen er en PV 445 PH, hvor «PH» betyr
«Personherregårdsvogn» og et mer påkostet, polstret interiør.
Bilen er totalrestaurert helt ned til detaljer som klemmer,
slanger, kabler, kabelsko og klebemerker.
– Jeg er nok en av få som i 2022 får oppleve en
Volvo 445 som ny fra fabrikk, der alt er i orden og i henhold til tidsalderen,
konstaterer Schei.
Geir Wiik på Averøy i Møre og Romsdal kjøpte sin første Duett
som 17-åring.
– Jeg kjøpte den faktisk av stefaren til henne som
senere ble kona mi. Jeg beholdt Volvoen til jeg fylte 21, da den ble vraket,
rapporterer han.
Wiik – som driver Hyttestyring, et abonnement for å kontroll
med villstyrig strøm og annet når man ikke er på hytta – har i dag en lignende
svenske på tunet.
Fiskeslo-rust
– Duetten fra ungdomstiden hadde samme, flotte
fargekombinasjon – dyp rød og hvit. Når min nåværende 1962-modell dukket opp
til salgs i 2007, måtte det bli handel, jubler han.
Før den tid gikk den i Haugesund-traktene, og ryktet sier
den opprinnelig tilhørte en fiskehandler. Fiskehandlerens visittkort? Jo, da
Wiik overtok bilen, var det meste av dørken i lasterommet rustet bort.
Den lokale Volvo-forhandleren Laastad har mest sannsynlig solgt
bilen ny.
– Volvoen framstår nå rustfri, original med B16-motor, firetrinns girkasse og 6-volts anlegg. Fargen er også original, jamført
med fabrikkens egne fargekoder.
Den djevelske detaljen som gjør dette eksemplaret spesielt?
Jo, Wiik har selv utstyrt den med dørhåndtak i innerdørene i massiv mahogni.
Hjemtraktene I Møre og Romsdal har vilt mange vakre
veistrekk, inkludert den berømte Atlanterhavsveien, mellom Kårvåg til Bud.
På veien, som slynger seg i broformasjoner over havgapet,
kan Duett og andre trille fra Kristiansand til Molde på rundt to og en halv
time. Opplevelsen er en del av de såkalte Nasjonale turistvegene.
Forresten, hvordan slet han ut sin første Duett i de sene tenårene?
– Mest som råner- og feriebil, erindrer Wiik lattermildt.