LANDEVEISRØVER: Knut Olav Sommerstad har et av verdens peneste eksemplarer av Karmann Ghia – ifølge tyskerne: Bilen ble tildelt «Publikumsprisen» under et stort VW veteran-treff i Tyskland.Foto: IVAR ENGERUD
Vi karer i Karmann Ghia:
Bilen som får humøret og prisene til å stige
Den suser på sommerveier som et skateboard og omsettes tidvis for nesten like mye som en liten hytte. Møt to Karmann Ghia-entusiaster som verdsetter bilene sine høyere enn pengene de blir tilbudt.
Designer: Luigi Segre hos italienske Carozzeria Ghia Spa.
Presentert: 1955 på bilmessen i Frankfurt. Cabriolet introdusert i 1957.
30 hester økte til 50 hester i løpet av produksjonsperioden, som varte til 1973 (cabriolet) og 1974 (coupé).
Type 14 (som artikkelen omhandler) er basert på understell og motor fra den såkalte «Bobla». Type 34 er en større versjon, bygget kun i en håndfull enheter.
Perfekt restaurerte eksemplarer går gjerne for godt over 300.000 kroner. Biler som trenger ulik grad av perfeksjonering, tilbys fra 125.000.
Kilde: VW Newsroom
Volkswagen-familiens vakreste, mest veldreide kroppsfasong noensinne, et understell stjært fra Bobla og en stadig voksende fanskare har gjort den tyske fabrikkens spreke sportsbil-alibi til en søt suksess.
I nær 20 år, fra 1955 til 1974, tøt VWs underleverandør Karmann ut bortimot 390.000 eksemplarer av arten. En brøkdel i forhold til Boblas titalls millioner, javel, men kult-faktoren kan ingen ta fra den.
I 1974 var det slutt da den firkantede arvtakeren Scirocco overtok. I ettertid er det liten tvil om hvilken av de to vi gir mest kjærlighet.
Heng på Motors to utvalgte Karmann-karer: «Publikumspris»-vinner Knut Olav Sommerstad og VW Hot shop-sjef Øyvind Berger:
Øyvind Berger er daglig leder i Hot Shop (folkevogn.no) – hvor han også er deleier i delebutikken, sammen med kollega Martin Winberg.
Utenfor bedriften i Trøgstad i Østfold blinker Bergers sobre, sorte Karmann Ghia i solsteiken.
– Karmann Ghia er helt klart bedre enn å ha penga i banken, men det gjelder egentlig alle veteranbiler, mener han.
Butikknavnet Hot Shop spiller forøvrig på det amerikanske begrepet «hot rod».
– Og lite annet folk måtte ha i tankene, opplyser han.
– Volkswagens idé med denne skapningen var nok å tilby en ordentlig sportsbil – problemet var bare at fabrikken selv aldri kom opp med en motor som matchet utseendet. Til gjengjeld har jeg gjort nettopp dét, ler Berger.
Dele-sjefens eksemplar er oppgradert med skivebremser på alle hjul, senket understell, 2,1 liters motor på 135 hester, girkasse med langbeint utveksling, Porsche-kopi-felger, oppgradert interiør med seter av typen Scat Procar, tradisjonelt GT-ratt med treverk – og puuuh: girstang i Hurst-stil.
– Alt jeg har ombygd, er selvsagt godkjent av Biltilsynet, forsikrer han.
På 1950- og 60-tallet var Boblas ukompliserte understell blant de mest brukte utgangspunktene for selvbygg, såkalt «coach-building»
– Med Karmann Ghia tok VW aktivt del i denne kulturen – de leverte ikke lenger bare basen, sier Berger.
Interessen for VWs vakre vene er konstant stigende:
– Verdiøkningen gjelder for øvrig merkets fleste modeller inntil en gang på 1970-tallet.
Berger minner om at Karmann Ghia ofte var regnet som damenes sportsbil, særlig i USA, hvor modellen solgte best.
– Mitt ombygde eksemplar er uansett ingen posørbil: Møt meg på bane, så skal jeg vise deg, skratter han.
Knut Olav Sommerstad, avskiltet (les: pensjonert) lærer ved kjøretøylinjen på Åssiden VGS, og kona Unn Iren, tidligere regnskapsmedarbeider, sørger for å skape en smule turbulens i pensjonistlivet ved hjelp av en vindfull, åpen Karmann Ghia.
I forbindelse med et treff for Folkevogn-entusiaster i Tyskland, med tilhørende besøk hos VW-fabrikken, vant 1958-modellen «Publikums pris», og Sommerstad kunne ta hjem en alvorlig stor pokal.
– Det var selvsagt stas. Men det eneste spesielle med mitt eksemplar er egentlig bare at det er en svært tidlig cabriolet-utgave.
Åpen Karmann Ghia kom først i salg høsten 1957, som ’58-modell.
– Jeg har hittil ikke hørt om andre cabrioleter fra 1958 her i Norge.
Fra høsten 1955 til sommeren 1959 var Karmann Ghias frontlys plassert lavere enn oppdateringen som merket lanserte i 1960. Tidlige utgaver kalles derfor «low light».
– Folk i miljøet snur seg nok mest etter disse, kanskje på grunn av design, og fordi de etter hvert har blitt svært sjeldne.
Han mener definisjonen av begrepet «sportsbil» burde være åpen for tolkning:
– Utseendet, mer enn ytelsene, tilsier at dette er en sportsvogn. Men vakker er den, jubler Sommerstad, som også lover at påliteligheten er lytefri.
Enkelte hevder coupeen er penest, fordi cabrioleten mister coupeens flotte, fallende taklinje: Atter andre foretrekker å gå for muligheten for solbading – som på dekk på en lystbåt.
– På det internasjonale markedet stiger uansett Interessen for Karmann Ghia, og da følger Norge etter, konstaterer han.
De senere årene har spesielt «low light»-utgavens utropspriser steget merkbart.
– Med de minimale rentene du nå får på sparepengene, har det vist seg lurt å putte pengene i Karmann Ghia, ikke banken. Selv om jeg overhodet ikke har investert i den for å selge, ler Sommerstad.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: